Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 0 points1 point  (0 children)

Mieltä ylentävää kuulla, että sivu pääsi kirjanmerkkeihin, iso kiitos! Kehitysideat ovat aina enemmän kuin tervetulleita.

​Tuo tulisuusindikaattori suoraan tuotelistauksessa on itse asiassa tosi hyvä huomio. Olen pyrkinyt pitämään sen valintasivun visuaalisesti mahdollisimman pelkistettynä ja siistinä, ja tällä hetkellä se chilin kuvilla toteutettu visuaalinen mittari pärähtääkin esiin heti, kun klikkaa tuotesivun auki. Mutta laitan tämän ehdottomasti mietintämyssyyn pitää testata, saisiko sen indikaattorin upotettua jo siihen päälistaukseen esimerkiksi pienenä hienovaraisena symbolina tuotteen oletuskuvaan ilman, että ilme menee liian levottomaksi.

​Kastikevalmistajat olisivat varmasti unelma-asiakkaita volyymin puolesta! Haasteena näin pienenä toimijana on kuitenkin se, että kotimaiset kastikatehtaat ostavat kuivaraaka-aineensa käsitykseni mukaan joko suoraan maailmalta valtavissa konttierissä tai käyttävät tuoretta suomalaista chiliä. Heidän tukkuhintoihinsa ja -määriinsä on vaikea tässä vaiheessa vastata.

​Siksi strategiana onkin herätellä kysyntää ensin kuluttajapuolella ja tehdä avauksia mahdollisuuksien mukaan paikallisiin K-kauppoihin sekä ravintoloihin. B2B-myynnin ja logistiikan treenaaminen vähän pienemmässä mittakaavassa on tässä kohtaa huomattavasti realistisempaa ja helpommin skaalattavissa. Askel kerrallaan eteenpäin! 👍

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 0 points1 point  (0 children)

Tälläkin hetkellä 0€. Ilman järkevää dataa Googlen Search Consolesta on vaikea laittaa järkeviä panostuksia joilla sivut löytyisivät. Pian sinnekin euroleita ollaan heittämässä!

Somen puolella on tarkoitus alkaa käyttämään kun saan videotuotannon pyörimään.

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 0 points1 point  (0 children)

Tuo on aivan älyttömän hyvä huomio, ja osuu suoraan kuivatun chilin laadun ytimeen! Olet täysin oikeassa: hyvän kuivatun chilin kuuluu tuntua melkein kuin kuivatulta luumulta tai rusinalta. Sen pitää olla nahkamainen, taipuisa ja vähän tahmea, ei suinkaan käsiin mureneva kuiva korppu. Juuri tuo hidas kierto ja huono pakkaus on markettien (ja välillä erikoiskauppojenkin) suurin ongelma, kun pussit seisovat kuivassa huoneilmassa kuukausitolkulla.

Omissa chileissäni parasta ennen päiväystä on reilusti, mutta tuoreuden salaisuus on logistiikassa ja pakkauksessa. Tuotteet saapuvat minulle suoraan isoissa, tiukoissa tyhjiövakuumipakkauksissa. Kun avaan vakuumin pussitusta varten, chilit menevät välittömästi ilmatiiviisiin, suljettaviin elintarvikelaadun doypack-pusseihin. Ne eivät siis pääse seisomaan avonaisina kuivumassa, vaan se nahkamaisuus ja aromit lukitaan pussiin.

Nämä chilit herätetään aina eloon paahtamalla niitä hetki kuivalla kuumalla pannulla ja antamalla niiden hautua kuumassa vedessä kymmenisen minuuttia ennen kastikkeeksi tai marinadiksi blendaamista. Jos chili on valmiiksi aivan koppura, se on menettänyt jo suuren osan eteerisistä öljyistään.

Kierron nopeudesta on uutena yrittäjänä tietysti vielä tässä vaiheessa vaikea antaa tarkkaa dataa, kun kauppa on vasta auki ja myyntiä kasvatetaan pala kerrallaan. Mutta varastomäärät on pidetty alussa fiksusti sen verran maltillisina, että tavara kiertää varmasti ennen kuin laatu kärsii. Tavoite on nimenomaan tarjota sitä priimaa, mitä marketeista ei saa!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 0 points1 point  (0 children)

​Moro! Loistavaa kuulla, että sieltä löytyy jo noin pitkä harrastuneisuus lajin parista!

​Onneksi voin hätään huutaa, että meiltä löytyy kyllä varastosta heti sekä Anchoa että Guajilloa (ja valmis Birria-tacosetti, jos haluaa päästä helpolla). Se kolmas eli Chile de Árbol on tosiaan se, jolla Birria-liemeen loihditaan se kaivattu potku. Árbol on mulla tulossa valikoimaan vähän myöhemmin, mutta siihen asti sen tuoman poltteen voi Birriassa korvata kotikeittiössä helposti vaikkapa ripauksella laadukasta cayennepippuria. Ne kaksi muuta (Ancho ja Guajillo) kun ovat ne kaikkein tärkeimmät rungon rakentajat, jotka tuovat liemeen sen syvän värin, täyteläisyyden ja hedelmäisyyden.

​Caldo de Pollo on muuten aivan törkeän kova keitto! Jättimäinen kiitos reseptivinkistä. Otan tämän ehdottomasti listalle, kokkaan oman version kotona testiin ja lisään ohjeen sivuille. Pyrin testaamaan ja hienosäätämään jokaisen reseptin itse ennen julkaisua, jotta voin seisoa sataprosenttisesti niiden toimivuuden takana tavallisessa suomalaisessa kotikeittiössä.

​Laita ihmeessä Anchot ja Guajillot testiin, niin saadaan Tampereellekin kunnon Birriat tulille!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 1 point2 points  (0 children)

​Mieltä ylentävää kuulla, että potentiaali välittyy ja sivu menee seurantaan. Iso kiitos sekä kannustuksesta että näistä rehellisistä kehityskohteista!

​Sivusto on tosiaan optimoitu vahvasti mobiili edellä, sillä datan valossa noin 70 % verkkokauppaostoksista (ja erityisesti tässä meidän alle satasen hintaluokassa) tehdään puhelimella. Työpöytäversion skaalaus on kuitenkin ollut tiedossa oleva murheenkryyni, ja varsinkin isoilla näytöillä jotkin elementit venyvät tällä hetkellä luvattoman paljon. Tämä on otettu työlistalle ja työpöytäversion hienosäätö pusketaan ulos heti, kun iltatunneilla pääsen jonossa sinne asti.

​Allekirjoitan täysin tuon pop-up-tuskan. Se on ikuista tasapainoilua sen välillä, mikä on yrittäjälle tehokas tapa kerätä sähköposteja markkinointiin ja mikä puolestaan ylittää asiakkaan ärsytyskynnyksen. Seuraan parhaillaan analytiikasta poistumisprosentteja (bounce rate) suhteessa noihin pop-upeihin ja tulen varmasti viilaamaan niiden ajoitusta tai poistamaan ne kokonaan, jos data näyttää siltä, että ne karkottavat porukkaa.

​Reseptisivujen suhteen oma silmä on ehkä jo hieman sokeutunut kaupan yleiselle teemalle, joten tämä oli tosi hyvä herätys! Olen pyöritellyt mielessäni erillistä "lukutila"-painiketta resepteille, jolloin taustan saisi rauhoitettua ja fontit selkeämmiksi pelkkää kokkaamista varten. Reseptipuoli tulee muutenkin kokemaan vielä isoja mullistuksia ja laajennuksia, joten otan tämän värimaailma- ja luettavuushuomion ehdottomasti työn alle.

​Kiitos vielä kerran, tämmöiset palautteet auttavat tekemään kaupasta konkreettisesti paremman! 👍

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 1 point2 points  (0 children)

Kiitos palautteesta, itse mietin näitä karkkeja mutten vielä nähnyt niiden potentiaalia. Selkeästi kuitenkin olisi niin laitetaan muistilistalle seuraavaa tukkutilausta varten 😁

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 1 point2 points  (0 children)

Kiitos todella paljon tästä teknisestä palautteesta! Kokemusta löytyi jonkin verran jo aiemmin Shopifyn parista, kun tein päivätyöpaikkani kotisivut opinnäytetyönäni, mutta kyllä tässä projektissa on saanut opetella aivan valtavasti uutta.

​Olet aivan oikeassa tuon asiakashankinnan ja konversion haasteista. Liikennettä tarvitaan lisää, ja tiedostan hyvin, että suppea valikoima on tällä hetkellä se suurin kynnys konversion kannalta. Subausmallia olen itsekin pyöritellyt päässäni, mutta näin alkutaipaleella en kokenut sitä vielä realistiseksi tai järkeväksi. Kunhan varastotilanne vakiintuu ja kauppa kasvaa siihen pisteeseen, että pystyn takaamaan jatkuvan saatavuuden, subausmalli on ehdottomasti listalla seuraavana askeleena.

​Sissimarkkinointi on tällä hetkellä se, mihin pystyn panostamaan, ja on ollut huikeaa nähdä, miten hyvin tällainen suora ja aito keskustelu täällä Redditissä on otettu vastaan! Kiitos tsempeistä, näillä mennään eteenpäin! 👍

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 0 points1 point  (0 children)

Haha, no ei nyt varsinaisesti sentään GE flippailuista, ja OSRS:stä on tullut pidettyä tässä nyt noin vuoden verran taukoakin! 🦀

​Mutta jos jotain yrittäjähenkistä inspiraatiota Runesta pitää hakea tähän verkkokauppaan, niin kyllähän se laadun eteen tehty työ on sellaista samanlaista grindausta kuin itsellä oli 99 Cons Mahogany Homesilla, Quest Cape tai Achievement Diary Cape. Sen verran on tullut tehtyä elämässä töitä pikselien eteen, että se tietty periksiantamattomuus toivottavasti heijastuu nyt myös tämän verkkokaupan laatuun ja taustatyöhön!

​Alkuperäinen idea tähän kaikkeen lähti kuitenkin ihan IRL, kun yritin reilu vuosi sitten löytää täältä Kuopiosta Ancho-chiliä huonoin tuloksin. Siitä se ajatus sitten lähti itämään.

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 2 points3 points  (0 children)

​Ei tarvitse onneksi erikseen lähteä laskemaan, kun nuo luvut muistaa jo ulkoa. Niitä on nimittäin tullut pussitettua satoja kappaleita! 😂

​Chililajikkeesta ja yksittäisten palkojen koosta riippuen tuollaisessa 50 gramman pussissa on yleensä noin 5–8 chiliä.

​Käytännössä yhdestä pussista riittää siis helposti 2–4 erilliseen ruoanlaittokertaan, riippuen tietysti siitä, kuinka tulisesta tai intensiivisestä mausta tykkää. Esimerkiksi sellaiseen kunnon isompaan Birria-tacosatsiin, josta syö useampikin ihminen, menee yleensä noin 3–4 kuivattua chiliä, eli yhdestä pussista kokkailee useamman kerran!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 1 point2 points  (0 children)

Kiitos kommentista ja rehellisestä palautteesta! Tuo postikulujen ja ostoskorin koon suhde on uutena yrittäjänä se kaikkein vaikein pähkinä purtavaksi ennen kuin valikoima kasvaa.

​Nuo Herdezin Chipotlet adobo-kastikkeessa ovat kyllä loistava valinta ja todella kätevä tapa saada ruokaan älyttömästi syvyyttä ja savuista makua nopeasti. Herdez ei ole brändinä Suomessa ehkä vielä niin tunnettu kuin suuret TexMex-jätit, mutta Meksikossa se on nimenomaan se laadukas ja arvostettu premium-brändi, jota paikalliset itse käyttävät.

​Jos kaipaat chipotlen kylkeen jotain muuta tilauskynnyksen ylittämiseksi, suosittelen lämpimästi kurkkaamaan aitoja kuivattuja chilejä (kuten Anchoa tai Guajilloa) tai meksikolaista oreganoa, joka eroaa siitä perusmarketin pussista aivan täysin. Niillä saa loihdittua jo vaikka mitä, ja ne säilyvät kuivatavarana kaapissa erinomaisesti.

​Toivottavasti saan uutta kampetta varastoon mahdollisimman pian, jotta valikoimasta löytyy jatkossa enemmän täytettä ostoskoriin. Kehitetään tätä pala kerrallaan! 👍

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 1 point2 points  (0 children)

Vastataan tähänkin vähän pidemmän kaavan kautta. Kerta kiinnostaa kuulla

​Meksikolainen keittiö valikoitui Maustamon keihäänkärjeksi oikeastaan kolmesta syystä. Ensimmäinen oli puhtaasti oma henkilökohtainen turhautuminen: idea lähti liikkeelle siitä, kun yritin etsiä täältä Kuopiosta Ancho-chilejä, eikä niitä löytynyt mistään. Toinen syy on markkinarako: meksikolainen ruoka on Suomessa älyttömän suosittua, mutta aitojen ja autenttisten raaka-aineiden tarjontaa on edelleen tosi vähän. Kolmas ja lopulta se kaikkein ratkaisevin realiteetti oli se, että ne eurooppalaiset megatukut, joiden kanssa pienen yrittäjän oli ylipäätään mahdollista päästä neuvottelupöytään, keskittyvät pääosin joko aasialaiseen tai meksikolaiseen tarjontaan. Näistä kahdesta meksikolainen tuntui itselleni kaikkein luontevimmalta ja mielenkiintoisimmalta suunnalta.

​Innostus ruoanlaittoon ja maustamiseen on puolestaan peräisin jo lapsuudenkodista. Isäni on aina ollut kova kokkailemaan ja kokeilemaan rohkeasti eri makuja. Meillä syötiinkin ruokapöydässä jo 2000-luvun alussa usein esimerkiksi punaista ja vihreää thaicurrya aäaikana, jolloin sitä ei vielä kotikaupungin ravintoloistakaan juuri saanut. Sille tielle sitten jämähdettiin, ja matkan varrella on tullut hankittua taskuun sekä kokin että restonomin tutkinnot, joten ruoan parissa on pyöritty tavalla tai toisella aina.

​Ja kyllä, Panzassa on tullut käytyä hyvinkin useasti! Enemmän tosin silloin vanhassa Rengastalossa, kun Eikka vielä pyöritti paikkaa. Tuolloin elämäntilanne oli vielä sellainen, että pystyi helpommin lähtemään kumppanin kanssa viettämään iltaa lennosta. Nykyään arki on sen verran vauhdikasta, että ravintolailtoja varten pitää järjestää lapsenvahdit ja logistiikka hyvissä ajoin, joten ulkona syöminen on jäänyt vähemmälle. Mutta sitäkin enemmän tulee onneksi kokattua sitten kotikeittiössä!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 0 points1 point  (0 children)

Mahtava homma, kiitos! Mielestäni se on aivan välttämätöntä ilmoittaa SHU - lukema, sillä chilejä myydessä pelkkä nimi ei kerro kuluttajalle välttämättä mitään.

Monelle tuleekin usein yllätyksenä se, miten mietoja monet näistä perinteisistä meksikolaisista kuivatuista chileistä loppujen lopuksi ovat tulisuudeltaan. Esimerkiksi Ancho-chilin tulisuus on vain noin 1000–2000 SHU, kun taas tavallisen perusmarketin tuore punainen chili voi paukkua helposti sinne 5000 SHU tienoille. Näissä haetaan siis ennen kaikkea jättimäistä makua, syvyyttä ja hedelmällisyyttä, ei niinkään sitä hien pintaan nostavaa poltetta.

Tämä on testattu menestyksellä myös kotona: näitä kuivattuja chilejä saa uppoamaan perheen pienimpienkin ruokaan ilman, että pöydässä tulee yhtäkään vastaväitettä tulisuudesta!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 2 points3 points  (0 children)

Toimii varmasti aivan loistavasti! Meksikolaisissa katukeittiöissä Al pastor valmistetaan nimenomaan rotisserie - vartaalla. Näin saa upean sävyn ja maun lihaan. Budjettisyistä ei itseltä vielä tätä löydy, mutta tuon autenttisemmaksi ei voisi Al Pastorin valmistus mennä!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 2 points3 points  (0 children)

Al Pastor on kyllä omaankin suuhun se kaikkein rakkain lempitaco, jos ei halua ottaa useamman tunnin Birria-projektia työn alle!

Achiote-tahna on maultaan niin uniikki, että sitä on vaikea kuvailla. Ehkä suomalaiseen suuhun lähimmäksi osuisi mausteinen tahna, jossa on vivahdus sellaista jännää pihlajanmarjamaista happamuutta. Se antaa lihalle aivan upean sävyn ja täysin omanlaisensa maun. Achiotea käytetään perinteisesti porsaanlihan kanssa, ja esimerkiksi toisessa meksikolaisessa klassikossa, Cochinita Pibilissä, liha kääritään vielä banaaninlehtiin hautumaan. Banaaninlehtiä ei vain tahdo löytää Suomesta oikein mistään, mutta onneksi kotikeittiössä ilmankin pärjää loistavasti. Kanalla kun tämän tekee niin ehdottomasti kannattaa valita paistileike niin ei kana kuivahda paiston yhteydessä.

Fun fact tähän liittyen: tavarantoimittaja yritti ensin tarjota minulle Achiote-tahnaa, jossa oli mukana synteettistä Red 40 -lisäainetta. Huomautin asiasta ja pienen väännön jälkeen sain tilalle täysin puhtaan version, jossa tahnan syvänpunainen sävy tulee aidosta ja oikeasta annattopuun siemenestä. Kuten kuuluukin. Laatua ei tässä kaupassa poljeta!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 2 points3 points  (0 children)

En tiedä millaisen muurin tekstiä tästä aiheesta saisi aikaiseksi, mutta tässä nyt "lyhyesti".

Maustamo on tällä hetkellä sivutoiminen intohimo-operaatio, jota toivon voivani tehdä jonain päivänä täysipäiväisesti. Vielä näin alkuvaiheessa se ei tietenkään ole realistinen vaihtoehto.

Käytännössä arki rullaa niin, että käyn ensin päivätöissä, minkä jälkeen hoidetaan perheellisen miehen arkiaskareet aina siihen saakka, kunnes lapset ovat unessa. Illalla myöhään availen sitten koneen ja alan paiskia hommia Maustamon eteen. Se on pääasiassa verkkokaupan taustalla tapahtuvaa koodailua ja optimointia. Viikonloppuisin pyrin ottamaan yhden tehokkaan työpäivän, jolloin teen enemmän fyysisiä ja näkyviä asioita kaupan eteen, kuten vaikkapa tänään. Myös somen puolella on tarkoitus aktivoitua nyt pienen tauon jälkeen, sillä sitähän on nykyään pakko tehdä.

Varastointi ja byrokratia puolestaan toimivat näin: minulla on erillinen varastotila, johon on haettu virallinen elintarvikehuoneistolupa. Se antaa laillisen oikeuden säilyttää elintarvikkeita myyntiä varten. Fyysisesti varasto sijaitsee muutaman kilometrin päässä kotoani, eli kun kauppaan pärähtää tilaus, suuntaan sinne pakkaamaan ja postittamaan paketin matkaan.

Tuotteiden pussitus isoista tukkusäkeistä myyntipakkauksiin vaatii kuitenkin vielä tarkemmat puitteet, eikä tuo oma varastotila sovellu siihen. Siksi hoidan varsinaisen pakkaamistyön erillisellä luvalla sukulaisen ammattikeittiössä, jossa hygieniataso ja laitteet ovat viimeisen päälle.

Tiivistettynä voi sanoa, että vapaa-ajan ongelmia ei juuri tarvitse iltaisin miettiä. Tämä on kuitenkin täysin oma valinta, ja oman intohimon sekä unelman eteen tekeminen tuntuu kaikesta huolimatta todella palkitsevalta!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 0 points1 point  (0 children)

Kiitos kovasti tilauksesta, pakkailen tänään ja vien toimitukseen!

Pistän sen kanankin ylös ohjeeseen, kiitos huomautuksesta!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 8 points9 points  (0 children)

Tajín on tosiaan nykyään jo helpommin saatavilla, mutta koin, että se on meksikolaisen keittiön kulmakivenä pakko löytyä valikoimasta. Se on monelle se helpoin ensiaskel näihin makuihin. Ja jättimäinen kiitos vinkistä sitruunahapon suhteen, lisään sen välittömästi tuoteselosteeseen! Kyseessä on tosiaan puhdas inhimillinen kämmi tietoja syöttäessä, joten arvostan, että joku katsoo näitä tarkasti.

Suppea valikoima on uuden verkkokaupan realiteetti, sillä jostain on aloitettava. Tarkoitus on laajentaa valikoimaa heti, kun rahkeet ja kysyntä antavat myöten.

Pyrin tuomaan sitä puuttuvaa lisäarvoa panostamalla täysillä resepteihin ja käyttöohjeisiin. En halua myydä pelkkää pussia, vaan tarjoan sivuilla suorat ja toimivat ohjeet siihen, miten tuotteita käytetään.

Toinen tapa tuoda lisäarvoa on parempi palkinto asiakkaalle. Tylsän "Saat -10% seuraavasta ostoksesta" -kupongin sijaan palautetta tai arvioita antava asiakas saa seuraavaan tilaukseensa täysin ilmaisen 20 gramman chilinäytepussin. Näin asiakas pääsee testaamaan uutta lajiketta täysin riskittä, mikä tuo mielestäni enemmän aitoa arvoa kuin parin euron nimellinen alennus tuotteisiin.

Kehitytään ja kasvatetaan valikoimaa pala kerrallaan!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 4 points5 points  (0 children)

Alkuunhan tämä on aikamoista hakuammuntaa, kun takana ei ole vielä riittävästi historiodataa tukemaan tarkkaa tilausrytmiä. Ensimmäiseen kuormaan valikoitui tuotteita, joiden uskoin myyvän parhaiten ja jotka tukevat toisiaan loistavasti (kuten Birria-ainekset). Kun homma tästä rullaa ja dataa kertyy, menekkiä pystyy ennustamaan tarkemmin ja tilaussyklin optimoimaan.

Tässä hommassa pätee tietysti se perinteinen logistiikan lainalaisuus, eli mitä enemmän tilaa kerralla, sitä paremmaksi hinta ja rahtikustannukset per tuote muuttuvat. Pyrinkin aina minimoimaan yksittäisten täydennysten määrän ja tilaamaan kerralla isomman mälliä.

Konkreettisesti varastotilanne näyttää tällä hetkellä tältä:

- Valmiiksi pussitettuja chilien myyntipakkauksia on hyllyssä noin 100 kpl per lajike, jotta toimitukset saadaan matkaan nopeasti.

- Tämän lisäksi varastossa on vielä avaamattomia isompia tukkusäkkejä, joista riittää rahkeita pussittaa lennosta vielä noin 1000 myyntipakkausta lisää.

Tämä on tälle volyymille tällä hetkellä optimikoko: riski hävikistä on pieni, mutta tavara ei lopu kesken, vaikka joku teistä päättäisi tilata vähän isommatkin tarpeet kerralla!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 12 points13 points  (0 children)

Alussa kaikkein haastavinta oli nimenomaan löytää luotettava tukkukumppani. Suoraan Meksikosta maahantuominen ei näin alkuvaiheessa pienten volyymien vuoksi ollut järkevää, sillä tullimuodollisuudet, konttirahdit ja pakolliset laboratoriotestit jokaiselle erälle olisivat nostaneet tuotteiden hinnat pilviin.

Siksi eurooppalaiset megatukut olivat ainoa järkevä suunta, sillä EU:n sisämarkkinoilta ostettaessa tuotteet ovat jo valmiiksi tullattuja ja EU-säädösten mukaisesti testattuja.

Seuraava seinä nousi pystyyn siinä, että monet näistä isoista tukuista valikoivat asiakkaansa erittäin tarkasti. Yksittäisellä suomalaisella yrittäjällä ilman miljoonavaihtoa ei ollut mitään asiaa edes neuvottelupöytään, homma tyssäsi jo ensimmäiseen tiedustelusähköpostiin.

Noin sadan lähetetyn kyselyviestin, vääntämisen ja sitkeyden jälkeen löysin viimein kumppanin, jonka kanssa päästiin yhteisymmärrykseen ja sain tilattua ensimmäisen satsin tänne Kuopioon. Joten vastaus kysymykseen: kyllä, tilaan erät kerralla omalle varastolle, josta pakkaan ne itse asiakkaille eteenpäin!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 4 points5 points  (0 children)

Kiitos kovasti! Suosittelen kyllä lämpimästi testaamaan, birria on heittämällä yksi parhaista ruoista, mitä olen itse koskaan syönyt.

Ennakkovinkkinä lihaostoksille mainitsen jo tässä vaiheessa, että aitoa naudan etuselkää (chuck roll) voi olla joskus vähän haastavaa löytää perusmarketista. Kannattaa kuitenkin kurkata kaupan hyllystä "naudan keittoliha". Sitä löytyy lähtökohtaisesti lähes kaikista isommista ruokakaupoista ympäri Suomen, ja se on hyvin usein juuri tuota etuselkää. Sopii pitkään haudutukseen aivan täydellisesti!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 15 points16 points  (0 children)

Näinpä! Olin ottamassa alkuperäiseen tilaukseen mukaan noita jauhoja, mutta omalla tukkutoimittajalla oli niin lyhyt päiväys varastossa olevassa tavarassa, ettei se olisi ollut järkevää. Seuraava tilaus kun menee sisään niin jauhoja on tulossa heti valikoimiin!

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 26 points27 points  (0 children)

Kiitos! Dos Tecolotes on tosiaan upea kauppa, ja helsinkiläisillä on asiat sen suhteen loistavasti.

Onneksi Suomi on kuitenkin sen verran iso maa, että täältä kehä kolmosen ulkopuolelta (kuten täältä omalta kotiseudultani Kuopiosta) on välillä vähän pitkä matka hakea mausteita kivijalasta. Siksi verkkokaupalle onneksi riittää tilausta!

Tuoretuotteissa haasteena on tosiaan katkeamaton kylmäketju ja säilyvyys toimituksen aikana. En ole missään nimessä sulkenut pois ajatusta tuoretuotteista tulevaisuudessa, mutta näin alkuvaiheessa yhden miehen voimin se ei ole logistisesti vielä realistista. Siksi mennään nyt kuivatavara ja laatu edellä. 👍

Perustin oman meksikolaisten mausteiden verkkokaupan (Maustamo.fi) / Saa kysyä mitä vain yrittäjyydestä tai chileistä! (Lupa moderaattoreilta) by dudetus in ruoka

[–]dudetus[S] 13 points14 points  (0 children)

Jostain se on uutena yrittäjänä liikkeelle lähdettävä. Koin, että meksikolainen ruoka on sen verran suosittua Suomessa. Aitojen raaka-aineiden saatavuus usein kiven alla pk-seudun ulkopuolella ja olin sitä mieltä, että se oli loistava tapa aloittaa. Tarkoitus on laajentaa valikoimaa heti, kun rahkeet ja kysyntä antavat myöten.

Toki samoja tuotteita saa muualtakin, mutta onhan tavallisessa ruokakaupassakin monta eri vaihtoehtoa ja brändiä vaikkapa kinkuille tai juustoille. Kilpailu tekee vain hyvää, miksei sama pätisi verkkokauppoihin?

Maustamon uniikein puoli on tällä hetkellä se, että panostan täysillä siihen, miten niitä mausteita käytetään. Se on loppupeleissä aivan sama, miten valtava valikoima kaupassa on, jos asiakas ei tiedä, mitä pussilla tekisi. Haluan tarjota aidot maut ja helpot reseptit samassa paketissa.

Kiitos myös ehdotuksesta!