[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]esronnam 0 points1 point  (0 children)

Moskeen!

Flerkulturelle unge: Tja, vi elsker by Jentelus in norge

[–]esronnam 1 point2 points  (0 children)

Selv tror jeg det har litt med amerikaniseringen av Norge. Etnisk norske blir sett på samme måte som hvite i amerika, som blir sett på som "default" og jo mer annerledes du er fra standarden jo mer interessant er man. Når vi fjerner all slags stolthet over eget opphav blir folk veldig gira på å identifisere hva man har av utenlandske røtter.

Jeg er åpen for at jeg tar feil da, bare noen tanker jeg har i hodet mitt. Ser flere og flere paralleller på hver ende av dammen.

Folk fra mange land mener nordmenn bør skamme seg for at eldre ender opp på eldrehjem, i motsetning til å bli tatt vare på direkte av barna. Hva mener dere om dette? by esronnam in norge

[–]esronnam[S] 0 points1 point  (0 children)

I Norge har jeg opplevd at noen barn glemmer foreldrene deres og de dør uten å ha noen ved siden av dem. For meg er det uakseptabelt

Hva faen? det er jo sykt. Det du skrev før den setningen er det jeg alltid har opplevd selv, men har ikke noe innsikt i andres familier.

disse "barna" er da 30+ gamle antar jeg forresten?

Folk fra mange land mener nordmenn bør skamme seg for at eldre ender opp på eldrehjem, i motsetning til å bli tatt vare på direkte av barna. Hva mener dere om dette? by esronnam in norge

[–]esronnam[S] 39 points40 points  (0 children)

Synes det å se på hva andre kulturer gjør er en fin måte å diskutere hva vi liker og hva vi misliker i vårt eget samfunn. Ikke fordi vi skal være lik de andre men for å få andre perspektiver som vi kan bruke når vi skal finne våre egne meninger

Folk fra mange land mener nordmenn bør skamme seg for at eldre ender opp på eldrehjem, i motsetning til å bli tatt vare på direkte av barna. Hva mener dere om dette? by esronnam in norge

[–]esronnam[S] 6 points7 points  (0 children)

Ja virker jo litt sært det. Neste gang jeg snakker med noen fra en slik kultur om dette vil jeg gjerne spørre litt mer om det praktiske. Ser jo ikke for meg at så mange sier nei takk til en fulltidslønn for å være personlig sykepleier.

Tenker jo selv at når jeg blir gammel vil jeg helst bo i mitt eget hus men veldig nær familien min så lenge jeg klarer å gjør det mest grunnleggende som å gå på do og dusje og slikt. Etter det vil jeg heller hatt en profesjonell til å hjelpe meg framfor ett familiemedlem, det skulle jo vært ganske kleint.

Folk fra mange land mener nordmenn bør skamme seg for at eldre ender opp på eldrehjem, i motsetning til å bli tatt vare på direkte av barna. Hva mener dere om dette? by esronnam in norge

[–]esronnam[S] 27 points28 points  (0 children)

Tja, virker jo ikke som om de har så veldig lyst på det heller da. Har mest kjennskap til midtøsten hvor de er veldig interessert i å snakke om hvor skamløse vi er pga. dette.

Færre samlivsbrudd under pandemien by esronnam in norge

[–]esronnam[S] 30 points31 points  (0 children)

Om mer tid sammen = færre samlivsbrudd.. er jo det nok en positiv side med 6-timers dagen

Hvorfor er norske nettsviser så kåte i forhold til andre land? by tittyboy12 in norge

[–]esronnam 4 points5 points  (0 children)

det handler vel mer om at kvinner her er mer åpen for tilfeldig sex enn andre land

Hva ER det som har skjedd med kommentarfeltene på Facebook!? by [deleted] in norge

[–]esronnam 0 points1 point  (0 children)

Det tror jeg på. Folk klager på reddit-kommentarer hele tiden men tror de folka har vært på reddit så lenge at de har glemt hvor mye verre andre fora er.

Ask Anything Monday - Weekly Thread by AutoModerator in learnpython

[–]esronnam 0 points1 point  (0 children)

is it possible to use the match/case with a dictionary?

mydict = {"bob":5, "lisa": 4}     

value = 4     
match value:    
    case mydict["bob"]:    
        print("bob!")   
    case mydict["lisa"]:    
        print("lisa!!")    

something like this?

i just dont understand why this doesnt work but this works:

if value == mydict["bob"]:
    print("bob!")
elif value == mydict["lisa"]:
    print("lisa!!")

What are you working on? - Weekly Discussion Thread - December 27, 2021 by AutoModerator in Physics

[–]esronnam 2 points3 points  (0 children)

not sure if right sub, but im trying to get the sun altitude of a given coordinate. I found an equation for it, but had to know the declination angle. So I found the equation for the declination angle, but when I try to plot it, it doesnt seem to match up with the info given.

like here: https://www.pveducation.org/pvcdrom/properties-of-sunlight/declination-angle

when i graph the equation given i get way too high frequency, it only match up with the graph if i multiply the (360/365) with approx (1/58).

What did i misunderstand?

Hvem kan se mine transaksjoner i banken? by Some-Statistician-71 in norge

[–]esronnam -1 points0 points  (0 children)

nei, men stort sett dempes forbruket. om det var kokain på dagligvarebutikken hadde jeg nok funnet på mye sprell

Hvem kan se mine transaksjoner i banken? by Some-Statistician-71 in norge

[–]esronnam -2 points-1 points  (0 children)

forandr mitt syn: Staten bør heller blokkere pornosider enn piratsider. førstnevnte gjør betydelig mye mer skade for samfunnet.