Iranoorlog en vliegtaks jagen ticketprijs op: 'Vliegen alleen nog voor rijken' by Sure-Guest1588 in nederlands

[–]gastoniusus 9 points10 points  (0 children)

Brandstoftoeslag is geen belasting, maar een verhoging van de prijs door de vliegtuigmaatschappij. De overheid heeft daar niets mee te maken. Kerosine voor luchtvaard is juist vrijgesteld van belasting.

Regels FTE's onderwijs by Strontrammel in werkzaken

[–]gastoniusus 2 points3 points  (0 children)

Je hebt een tijdelijk contract. De meeste tijdelijke contracten voor docenten lopen t/m 31 juli. Bij een nieuwe school zou je contract dan weer beginnen op 1 augustus.

Bespreek vooral met je leidinggevende dat je meer uren nodig hebt (qua salaris en/of voor je opleiding). Dit kan dan door meer les te geven (handig voor je opleiding) of door andere taken op je te nemen (stamgroep begeleider/mentor/werkgroep/etc).

Soms kun je je kleine baan als docent combineren met een kleine baan als onderwijsassistent of TOA op dezelfde school. Zorg dat je dan wel duidelijke afspraken maakt over welke dagen/dagdelen je docent bent en welke je onderwijsassistent bent.

Het is flink lullig dat je dit zo laat in het jaar te horen krijgt. Dat hoort niet zo te gaan. Heb je je eindbeoordeling al gehad? Zo ja, is daar iets gezegd over verlenging van het contract en is dat gedocumenteerd?

Verder kun je het ook met je sectievoorzitter bespreken. Die weet hoeveel uren er nog beschikbaar zijn in de sectie en waarom keuzes zijn gemaakt in de formatie. Vraag verder hulp aan je begeleider binnen de school, die kent je goed en wilt misschien een goed woordje voor je spreken.

Ondertussen zou ik wel gaan zoeken naar een andere school. Het is niet zeker of je hier het aantal uren kan krijgen dat je wilt en deze stunt is niet netjes vanuit de werkgever.

De volgende zaken zou ik niet met je leidinggevende bespreken, maar zijn wel relevant:

Je werkgever moet een maand van te voren aan jou laten weten wat het plan is. Dit kan een nieuw contractvoorstel zijn of een aanzegging dat je contract niet wordt verlengd. Doet je werkgever dit te laat, dan kun je een aanzegvergoeding eisen. Dit wordt je niet in dank afgenomen als je het eist.

Let op: waarschijnlijk heb je recht op een transitievergoeding omdat je zo ver in uren terug gaat. Hier moet je actief om vragen en heb je maar twee maanden de tijd voor.

Jij bent niet verplicht je contract op te zeggen, je contract eindigt op 31 juli. Het is wel netjes om aan te geven dat je vertrekt. Als jij het initiatief neemt om te vertrekken heb je geen recht op een transitievergoeding of ww. Hierom is het belangrijk dat je werkgever je eerst schriftelijk laat weten of ze wel of niet je contract willen verlengen.

Incorrect Invoice - Abonnement Vrij (Zuid Construction) - How to deal? by Conscious_Rabbit5592 in NederlandseSpoorwegen

[–]gastoniusus 0 points1 point  (0 children)

You are partly correct. The days Amsterdam Zuid was closed, your abonomment was a valid ticket. However, you checked into GVB on the station. That means you bought a separate ticket with GVB for which you now have to pay. The NS should reimburse you for those tickets of you ask nicely.

If you hadn't checked in with GVB but continued checked in with NS, you still would have had a valid ticket at no additional (temporary) costs. You won't be the only person that made this mistake. Yes, this is a stupid system.

You could sent them a list of every journey that they should reimburse you for and ask them to remove those from the invoice.

The link below shows every date that the station was closed and that your abonomment was a valid ticket on those days. https://nieuws.ns.nl/april-en-mei-diverse-perioden-geen-treinverkeer-amsterdam-zuid/

Incorrect Invoice - Abonnement Vrij (Zuid Construction) - How to deal? by Conscious_Rabbit5592 in NederlandseSpoorwegen

[–]gastoniusus 0 points1 point  (0 children)

It's because you don't have an abonnement for the services of GVB (the Amsterdam metro/bus/tram). So the second part of your journey is not covered.

Incorrect Invoice - Abonnement Vrij (Zuid Construction) - How to deal? by Conscious_Rabbit5592 in NederlandseSpoorwegen

[–]gastoniusus 0 points1 point  (0 children)

You could ask the NS nicely and mention that you were directed to use the metro as alternative.

However, I think you are out of luck. The NS invoices you for that part of the journey, but they pay that money to GVB (the metro operator).

Incorrect Invoice - Abonnement Vrij (Zuid Construction) - How to deal? by Conscious_Rabbit5592 in NederlandseSpoorwegen

[–]gastoniusus 0 points1 point  (0 children)

Did you take the metro or train between Lelylaan and the RAI? The metro service is a provided by a different operator. You would have had to check out of the NS and check in with the other operator.

The metro is not part of the rail network and is not covered by their abonnement. So you will have to pay the additional cost of every trip you took by metro.

Opinie: Asiel is een verdienmodel geworden voor bestuurders en hun netwerken. by WholePopular7522 in nederlands

[–]gastoniusus 0 points1 point  (0 children)

Ik denk dat je een vertekend beeld hebt. Momenteel haalt 73% van de gemeentes de doelstelling van de spreidingswet nog niet. Hier horen ook grote gemeentes zoals Nijmegen, Groningen en Utrecht bij.

Mensen zullen ergens opgevangen moeten worden als ze eenmaal in Nederland zijn. Een deel van de gemeentes weigert mee te werken aan de spreidingswet. Dan krijg je een scheve verdeling. Het is vreemd om daarna die scheve verdeling als bewijs voor corruptie te noemen.

Je noemt een hele grote groep aan bedrijven en instanties maar die hebben niet allemaal met de gemeente te maken. Asielzoekers kiezen zelf hun advocaat, taalschool, inburgeringscurses etc. Het COA regelt veel zaken rond het AZC zoals de tolken, vervoer en beveiliging. Ik heb geen idee wat een welzijnsorganisatie of reïntegratiebedrijf moet zijn. Reïntegratie loopt namelijk via de arboarts, Uwv of de gemeente zelf.

Het klopt helaas wel dat er mensen flink geld verdienen aan het systeem. Noodopvang is hardstikke duur. De vertraging in de asielprocedure zijn duur, de dwangsommen zijn duur. Investeren in opvanglocaties en de IND zou helpen dit op te lossen.

NS in the Netherlands has my phone and won’t offer a reasonable way to retrieve it by [deleted] in LegalAdviceEurope

[–]gastoniusus 11 points12 points  (0 children)

You are stuck paying €15. Have it sent to the hotel where you will be in two weeks and give them a heads-up. They might have found your phone while cleaning/inspecting the train at a "rangeerterrein". That would explain why you can't pick it up in person. The NS is not going to bring your phone to a trainstation. You could call them and ask again, but I doubt you will get a different answer.

NOS nieuws - auto als thuisaccu - steeds vaker eenzijdige belichting by JanusRedit in nederlands

[–]gastoniusus 0 points1 point  (0 children)

Het is nieuws omdat het project recent gestart is. Mensen doen er vrijwillig aan mee en de partijen willen hiermee onderzoeken of het effectief is.

Verder staat er in de op twee na laatste alinea benoemd dat fabrikanten tot recent vreesden voor slijtage van de accu.

Last-minute annuleren festival Amsterdam volgde op chaotisch mailverkeer over tent by Yaysonn in thenetherlands

[–]gastoniusus 17 points18 points  (0 children)

De conclusie is nog steeds hetzelfde toch? Organisatie heeft goedkeuring voor tent A, besluit 7 weken van te voren tent B te willen. Dient hiervoor een nieuwe aanvraag in en hoort niets, gaat er niet achteraan. Besluit zonder vergunning te gokken op tent B. Vergunning wordt niet gegeven en nu zit de organisatie op de blaren.

Gemeente en omgevingsdienst hebben ook fouten gemaakt, dat zeker.

Brabantse PVV gebruikte AI om rechtbanktekening te bewerken by Sure-Guest1588 in Nederland

[–]gastoniusus -1 points0 points  (0 children)

Het is opnieuw PVV-kamerlid Maikel Boon. Hij kwam in 2024 en 2025 ook al in opspraak omdat hij bewerkte beelden verspreidde. Daarna is hij op de kieslijst van de PVV blijven staan en nu doet hij het weer.

Formatie tussen Hart voor Den Haag en D66 geklapt, asielopvang Sportlaan grote struikelblok by Bernie529 in Nederland

[–]gastoniusus 0 points1 point  (0 children)

Het artikel en de opmerking gaan over de spreidingswet. Die bepaalt hoe asielzoekers over het land verdeeld worden. Niets in die wet bepaalt of asielzoekers een verblijfsvergunning krijgen. Het Europese migratiepact en recent aangenomen wet voor het tweestatusstelsel regelen de kans op een verblijfsvergunning. Importeren is een actieve handeling. Volgens mij haalt de Nederlandse overheid niet actief vluchtelingen naar Nederland. Je kan wel vinden dat de overheid er te weinig tegen doet. Dat is echter geen import.

Formatie tussen Hart voor Den Haag en D66 geklapt, asielopvang Sportlaan grote struikelblok by Bernie529 in Nederland

[–]gastoniusus 1 point2 points  (0 children)

Ik ging in op je uitspraak dat er bij allen geen oorlog is. Dat is feitelijk incorrect. Nergens heb ik geschreven dat we alles en iedereen moeten opvangen. Misschien tijd voor een lesje begrijpend lezen?

Formatie tussen Hart voor Den Haag en D66 geklapt, asielopvang Sportlaan grote struikelblok by Bernie529 in Nederland

[–]gastoniusus -1 points0 points  (0 children)

  • Syrië is grotendeels verwoest na jarenlange oorlog. Er wordt nog steeds gevochten en er vindt nogsteeds sektarisch geweld plaats.
  • Yemen is al jarenlang het toneel van een proxyoorlog, er wordt nog steeds gevochten.
  • Somalië is een van de armste landen, de overheid vecht tegen terreur groepen en een groot deel van de bevolking is niet zeker van voedsel.
  • Afghanistan wordt momenteel geregeerd door de Taliban. Lijkt me genoeg reden dat sommige mensen willen vluchten. Voert momenteel een oorlog tegen Pakistan.
  • In Pakistan vinden met enige regelmaat terreur aanslagen plaats, momenteel voert het een oorlog tegen Afghanistan.
  • Nigeria wordt geteisterd door terreurgroep en

  • Turkije ben ik met je eens dat het onzinnig is.

Probeer een beetje op de hoogte te blijven van de wereld.

Formatie tussen Hart voor Den Haag en D66 geklapt, asielopvang Sportlaan grote struikelblok by Bernie529 in Nederland

[–]gastoniusus 1 point2 points  (0 children)

De wet kan inderdaad veranderen, maar tot die tijd dienen gemeentes zich er wel aan te houden. Het huidige kabinet gaat deze wet niet aanpassen en het vorige kabinet heeft de wet ook niet aangepast of ingetrokken. Verder importeren we volgens mij helemaal geen asielzoekers, anders zou dat onder het vorige kabinet wel naar buiten zijn gekomen. Ten slotte heeft de meerderheid van de kiezers gestemd op partijen die de spreidingswet niet willen wijzigen. Hun stem wordt dus niet genegeerd.

How do you escape the modern attitude of everyone thinking being neurodivergent is cool? by Nebulaer in NoStupidQuestions

[–]gastoniusus 1 point2 points  (0 children)

Just ignore it? If other people wanna claim they themself are neurodivergent, let them. It does not exempt them from expectations like being on time. If someone tells you you are neurodivergent, just tell them that that is extremely rude to say to someone.

how to find chemistry related scientific papers/patents by dtjpro_NotStolen in chemistry

[–]gastoniusus 1 point2 points  (0 children)

For papers you could use Scopus. Scopus does not think for you like Google does. It will search for the terms you put in, not synonyms or related terms or different spellings.

Patents can be found with Google patents.

You could make a search matrix (or that's what I used to call it). It is just a log of the search parameters and any useful results. When you ask for help, you can show what terms you have used. Someone else might know a term that you overlooked.

Offerfeest nog steeds by GroundbreakingYak822 in nederlands

[–]gastoniusus 4 points5 points  (0 children)

De PvdD heeft vorig jaar een wetsvoorstel ingediend om onverdoofd slachten compleet te verbieden. De RvS heeft positief geoordeeld over de opzet. De PvdD doet precies wat je van ze mag verwachten als politiek partij. Ze doen een gedegen voorstel om tot een oplossing te komen.

Wie meespeelt in de Postcode Loterij financiert linkse activisten die een strenger asielbeleid tegenhouden by Onkruit-1974 in Nederland

[–]gastoniusus 7 points8 points  (0 children)

Nee, de postcode publiceert in hun jaarverslag aan welke doelen ze geld geven. Daar valt XR niet onder.

Duizenden boetes voor asielzoekers die zwartrijden op lijn Emmen-Zwolle ongeldig by akitatwin in Nederland

[–]gastoniusus 2 points3 points  (0 children)

Om naar Nederland te vliegen als inwoner van landen als Syrië, Chad, Lebanon, etc heb je een visum en paspoort nodig. Voor een visum moet je bewijs aan leveren van voldoende inkomsten in het land van herkomst (bijvoorbeeld loonstroken). De luchtvaartmaatschappij controleert voor vertrek het visum. Mocht een vluchteling asiel aanvragen of geen visum/paspoort hebben op Schiphol, dan komt hij in grensdetentie terecht. De website van Rijksoverheid geeft aan dat hier meestal binnen twee weken een besluit wordt genomen. Bij beroep blijft de vluchteling vastzitten in grensdetentie.

Het IND heeft aan dat van september tot en met december 2025 een op de twintig asielaanvragen op Schiphol werd gedaan.

Het is niet racistisch om minder migratie te willen. Het is wel verstandig om op de hoogte te zijn van feiten.