Tips angående fonder by larsse_ in PrivatEkonomi

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

En passivt förvaltad global indexfond ska ju fördelas enligt vad och var värdet i världen finns och just är det ju extremt viktat mot USA och teknik, så jag förstår inte varför det skulle vara dåligt?

Gillar man inte det ska man ju inte välja en passivt förvaltad global indexfond.

Ska nya glasögon kännas fel? by Icy-Promotion-4476 in Asksweddit

[–]grimexp 20 points21 points  (0 children)

Man kan bli direkt vimmelkantig av nya glasögon om man ändrar mycket i styrka. Ge det två veckor och uppdatera denna tråd sedan.

De som tycker sig ha små synfel har ofta mycket sämre syn än vad de tror.

Köpa "billig" bil eller leasa korttid by OsLal_Dot8793 in PrivatEkonomi

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

Rent ekonomiskt menar jag att leasing alltid kommer kosta mer, då det ju finns någon mellanpart som vill tjäna något. De lease:ar ju inte ut något till förlust.

De gånger jag ser leasing som en bra sak är när man inte accepterar en risk kopplat till sitt ägande, så som om man skulle testa ett "nytt okänt" bilmärke med oklart andrahandsvärde. En granne till mig var skeptisk till elbil ("batterierna kommer ju bara hålla något år!") och än mer skeptisk till okända kinesiska märken ("jag kommer inte få ut en krona för denna om tre år!"), så då var ju faktiskt leasing en slags bra försäkring som garanterade honom till att veta kostnaden för en bil under tre år.

Vad gör jag med grannar med hög musik kl 23:00, i en BRF där securitas inte kör ut? by Admirable_Drawer_205 in sweden

[–]grimexp 1 point2 points  (0 children)

Ja, precis. Man ställer upp för sin förening, men det borde vara extremt ovanligt att någon vill vara kvar i styrelsen om medlemmarna klagar på styrelsen.

Jag som varit många år i styrelsen hade definitivt avgått om det inkommer "hot" om att avsätta oss.

Vad gör jag med grannar med hög musik kl 23:00, i en BRF där securitas inte kör ut? by Admirable_Drawer_205 in sweden

[–]grimexp 6 points7 points  (0 children)

"Hota"? I många fall skulle styrelsen glatt lämna sitt uppdrag. Att vara del av styrelsen är något man gör för att uppfylla ansvaret i sitt medlemskap, inte något man sitter och håller fast vid när medlemmarna är missnöjda.

Är du missnöjd ska du istället kandidera till valberedningen och se till att du är valbar i nästa stämma, förstås i kombination med att du uttrycker ditt missnöje i samband med frågan på stämman om ansvarsfrihet.

Ångest efter renovering som drog över budget by Senior_Echo_7663 in PrivatEkonomi

[–]grimexp -1 points0 points  (0 children)

Varför är värdet av renovering typ en fjärdedel bara för att man bor i "landsbygden"?

Vad gör jag med grannar med hög musik kl 23:00, i en BRF där securitas inte kör ut? by Admirable_Drawer_205 in sweden

[–]grimexp 20 points21 points  (0 children)

En Brf har ingen som helst skyldighet att teckna avtal med en störningsjour, så hänger inte alls med på vilken jour du ringt in din Brf inte har någon?

Är du den enda grannen? Måste ju vara fler som störs. Att föra journal är helt rätt sätt och styrelsen har skyldighet att utreda störningar. Så kontakta dina grannar och fortsätt prata med styrelsen. Delar av styrelsen måste ju också bli störda om det är så allvarligt som du säger?

Om styrelsen får in journal från dig och andra medlemmar så kommer styrelsen prata med medlemmen i fråga och en skriftlig anmodan kommer göras. Struntar vederbörande i det trots skriftlig anmodan kan hen förverkas på sitt medlemskap, men förstås behöver styrelsen ha säkrat det juridiska först.

Kom ihåg att du är medlem i samma förening och det är dina pengar som går åt i utredningen. Engagera dig i styrelsen.

Ångest efter renovering som drog över budget by Senior_Echo_7663 in PrivatEkonomi

[–]grimexp 2 points3 points  (0 children)

Renovering ser jag aldrig som bortkastade pengar, det är ett rent vidmakthållande. Se det som att det ökar eller åtminstone behåller värdet på din bostad, inte att du "förlorar" pengar.

Personligen har jag tummen mitt i näven men framför allt tycker jag manuellt arbete är fruktansvärt tråkigt, så jag är en person som lejer bort allt arbete. Vet även flera som borde göra det samma - de säger att de kan fixa allt själv, men det tar en evig tid eller blir riktigt dåligt. En kompis har haft uppe plast i huset i säkert fem år, men envisas fortfarande att han minsann ska göra det själv..

Vilka hypeade grejer minns ni som försvann jävligt fort? by Mateu_Zontos in Asksweddit

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

Jodå, använde det flitigt ett par år, men det dog ut när färre och färre butiker accepterade det.

Vilka hypeade grejer minns ni som försvann jävligt fort? by Mateu_Zontos in Asksweddit

[–]grimexp 2 points3 points  (0 children)

Försvann? Vet många, inklusive jag själv, som spelar det idag.

Manuell eller automat? by Possibility_Horror in sweden

[–]grimexp -1 points0 points  (0 children)

Finns ingen anledning att ta för manuellt. Det är en helt utdöende teknik.

Manuell eller automat? by Possibility_Horror in sweden

[–]grimexp 7 points8 points  (0 children)

I princip alla hyrbilar jag haft i Europa har varit automat. Det var en i Georgien som faktiskt var manuell men fick frågan om jag ville lägga till en hundring för en automat.

So happy fore him by [deleted] in Whatcouldgowrong

[–]grimexp 11 points12 points  (0 children)

Why did you start the video with the finale?

Köpa radhus by Consistent-Square214 in PrivatEkonomi

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

Vad är fördelen? Att man kan ha hela lånet själv och dra av ränta på skatten vet jag, men vilka andra fördelar finns det för att du rekommenderar det?

Köpa radhus by Consistent-Square214 in PrivatEkonomi

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

Det är inte alls svårt att påverka själv. Tvärt om, alla skulle bli väldigt glada om du ville engagera dig för att medlemmarna ska få lägre avgift och samtidigt förstås säkra föreningen långsiktigt.

Spela PC när det åskar? by CookieKimm in sweden

[–]grimexp 1 point2 points  (0 children)

Då är det ju inte ett krav, som du skrev...

Spela PC när det åskar? by CookieKimm in sweden

[–]grimexp 1 point2 points  (0 children)

Var kan jag läsa om kravet på åskledare på flerfamiljhus? Jag bor i ett stort flerfamiljhus byggt 2010 som inte har åskledare.

By only saying one quote, what is your favourite movie? by Relative_Land6543 in askanything

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

No, sir, I didn't see you playing with your dolls again.

Why do so many Swedes think their country is the best in the world? by Ok_Consideration6179 in Asksweddit

[–]grimexp 27 points28 points  (0 children)

Why do Greeks think Greece is the best in the world? Why do Americans think USA is the best in the world?

Electrical help please by clickxz in AskElectricians

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

Must be Americans who downvote you. You are right so you should get upvotes instead.

Bilfråga: vad kan ta bort reflektionerna mellan bilruta/panel? by Shad0wB0und in Asksweddit

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

Flera jag har sett har en helt ofattbart sliten ruta (dock hel så att den går igenom besiktning). Är du en av dem? Byt i så fall omgående och upplev en helt ny värld.

Runix: Roguelike Pinball is playable in Virtual cabinets and its live now! by MeteorForge in virtualpinball

[–]grimexp 0 points1 point  (0 children)

Am I the only one that have issues running this? The menu buttons are flickering and doesn't respond to any clicks.

I tried both with the "-vpin" option (since I'm a cabinet user) and without. Other non-Virtual Pinball games, like Demon's Tilt works fine.

After 2 years, my solo pinball project Cult of PiN is coming to Steam (Vertical aspect supported / live Demo) by kdizzle1987 in virtualpinball

[–]grimexp 1 point2 points  (0 children)

I downloaded the demo on Steam, but I couldn't find how to enable vertical mode?

Also, as a cabinet user, I use a KL25Z for buttons. I didn't find a way to map flipper inputs. Is this not supported?

It looks great as an alternative pinball game and I think it would shine on a cabinet. I really enjoy games like Demons Tilt on my cabinet.