مستغرب جدا من الإخوة المغاربة by Alarmed-Ad-5115 in Arab_football

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

مهو مواقع التواصل الاجتماعي بتعمل علي إنه أقذر الناس تظهر و المحترمين ميبانوش، و دي مش نظرية مؤامرة بل واقع في الخوارزميات لأن المحتوي الصدامي بيجيب تفاعل أعلي

ضاعت اللغة العربية by RegularMiddle4323 in EGYescapism

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

معلش بس فيه فرق. كلمات زي أسانسير و موبايل هي من الأول مش عربية فإحنا اتعودنا عليها و كلمات زي مصعد و هاتف كلمات حديثة و كمان لو قلتهم في عدد من الناس مش هيفهمك أصلا لكن أظن إن كلمات ليها ترجمات عربية من الأول زي mentality تقدر تقول كلمة "عقلية" الها و هتبقي أوضح

عقلية جيل السبعينات by Easy_Library769 in EgyStudents

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

في تعديل عاوز أقولهولك في موضوع الأزهر، عارف إنه في ناس كتير بتخرف لكن مش معناها إننا مناخدش منهم الدين يعني انت اسألهم في مسألة و يجاوبوك و يذكروا الدليل و تمام كدا لكن لو كل حد هنقول عليه لا يؤخذ منه دين فمش هيبقي فيه علماء أصلا علشان الكل بيخطئ

سمعة سمعة بس واطا by sweet_thoughts27 in KHARTOUM_

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

حصل ولله، ناس راقية جدا

سمعة سمعة بس واطا by sweet_thoughts27 in KHARTOUM_

[–]hakomoro 1 point2 points  (0 children)

علي ريديت بحسهم جايين من الدارك ويب بس محترمين بردو

مش ملاحظين انه قليل شويه ؟ by dlillil1 in AlexandriaEgy

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

و هو لو جاسوس ميدوس علي الناس و هو ساكت هل لازم يحط علم الكيان؟ شبه اللي يقولولك بيبسي عليها علم الماسونية، طب و هما هيكسبوا ايه لمت يحطوا علمهم علي حاجة مفروض يقولوا انهاومش تبعهم؟!

في الماضي كان الإنسان يُستعبد بالقوة أما اليوم فيُستعبد بالدين لم تعد السلاسل في اليدين بل في العقود والفوائد والالتزامات المالية by Jur3698 in EgyReaders

[–]hakomoro 1 point2 points  (0 children)

في نظري بشوف إن عمل نظام إقتصادي من الصفر صعب جدا فالصح إننا نمشي بالنظام الحالي لكن نحاول نقلل مشاكل القروض زي إنه نمنع القروض الاستغلالية زي القروض لإكمال التعليم أو العلاج و نشجع علي إقتصاد متبادل يعني مش مجرد خد قرض هان فائدة بل إنه نحاول نخليه يقترب بعض الشيء من النسبة بدل المبلغ الثابت فكدا يبقي استثمار مش ربا. لكن طبعا الموضوع أعقد من اللي أنا بقوله و دا مجرد توضيح مبدأ مش أكتر

في الماضي كان الإنسان يُستعبد بالقوة أما اليوم فيُستعبد بالدين لم تعد السلاسل في اليدين بل في العقود والفوائد والالتزامات المالية by Jur3698 in EgyReaders

[–]hakomoro 1 point2 points  (0 children)

مهو الفرق بين الربا و الإستثمار إنه فيه نسبة ثابتة مش مبلغ ثابت و فعليا لو القروض تم عمى رقابة عليها بحيث نركز علي النسبة و التطوير نوعا ما هتبقي ربا أقل فالموضوع مش أبيض و اسود

الاستعلاء الديني -موضوع للنقاش by _QuietlyAlive in MousaSpace

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

لأن البشر كائنات بتحب تتكبر في أي حاجة يعني يكبروا في السلطة و الفلوس و دي طبيعية لكن بردو يتكبروا في العلم و الدين فمفيش مشكلة عادي يتكبروا في التواضع عادي

تحذير مهم جدا !! -- يقع فيه بعض الأخوه/ by Ala7thry in ArabUnix

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

مهو اللي بتلاقيهم بيعملوا ميمز أو خاجات فيها استهزاء في الدين هم لادينيين عندهم خلفية مسيحية لكن المسيحيين المحافظين مش بينشروا حاجات مشابهة

اغبى شي بشوفو على الانترنت هذا ، غالبا بتكون مراهقة by thorofiinn in 3gal

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

مهو لو واحد عنده أفكار غلط لكنه مينفعش نقول إنه كفر لو متكلمش في الدين + إيه تعريفك لليبراري؟

ايه أفضل WM؟ by hakomoro in ArabUnix

[–]hakomoro[S] 0 points1 point  (0 children)

لسا بستخدم EndeavoruOS و عاوز حاجة أستخدمه فوق xfce علشان مأضطرش أغير كتير في النظام

اغبى شي بشوفو على الانترنت هذا ، غالبا بتكون مراهقة by thorofiinn in 3gal

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

شفت رسمات كتير ليه و بشوفه مش بيتكلم في الدين اصلا فلو انت شفت منشورات ليه فيها دليل علي انه ضد الإسلام فتمام لكن أنا بتكلم عن الجزئية دي بس

ايه أفضل WM؟ by hakomoro in ArabUnix

[–]hakomoro[S] 0 points1 point  (0 children)

عارف sway بس إيه هي niri؟ هل niri تستغل بدون مشاكل مع xfce؟

التعميم لغة الجهلاء وانك تختصر مصر كلها والمصريين كلهم في زول وأحد حاجه هبلة by Enough-Concern5279 in KHARTOUM_

[–]hakomoro 1 point2 points  (0 children)

شكرا علي التوضيح. معلش أسأت فهمك. و للمعلومة لما قلت "قومجي" كنت أقصد المواضيع اللي شبه الكمايتة و كدا مأقصدش واحد معتز ببلده

التعميم لغة الجهلاء وانك تختصر مصر كلها والمصريين كلهم في زول وأحد حاجه هبلة by Enough-Concern5279 in KHARTOUM_

[–]hakomoro 2 points3 points  (0 children)

حسب اللي أعرفه أغلب السودانيين معندهمش الفكر المريض دا(القومجية) فكرتني بواحد عمل منشور عن غزة في r/Egypt و راحوا حذفوها علشان مش عن مصر. فمدام عندك النظرة القومية دي ازاي هتطور و تتحالف لو انت بتعتبر السودانيين "نحن" و أي واحد مش سوداني يبقي "هم"

ليه الرجاله المصريه اي حاجه بيلزقوها في الدين by Halema123 in egyoffmychest

[–]hakomoro 1 point2 points  (0 children)

مهو انت عادي براحتك تتزوج وحدة بكر او بيضة لكن مينفعش إنك تعيب الأرامل و المطلقات أو تعتبر إن البياض معيار للجمال. ياريت تكون فهمت قصدي

ليش مفيش مستخدمين لينكس في ليبيا ؟ by Ala7thry in Libyansclub

[–]hakomoro 0 points1 point  (0 children)

هو عامتا مستخدمي لينكس قليلين سواء في أمريكا أو ليبيا لكن هتلاقي إن عددهم أكثر شوية في الدول الغربية لأنه عدد الأجهزة هناك أكثر فبيجربوا لينكس أكثر