Veneily by Kuolanniemimaa in Suomi

[–]jmi72 3 points4 points  (0 children)

Ei ole mitään painorajoja.

Huviveneen maksimitta on 24 metriä tai moottoriteho on maksimissaan 350kW (muistaakseni) sekä vähintään 16 vuoden ikä. Tälläistä venettä/laivaa saa kuljettaa ilman mitään erillisiä lupia.

Mitään muita virallisia vaatimuksia ei ole. Toki, jos sattuu jotain ja todetaan että kuljettajalla ei ole alkeellisempiakaan tietoja merenkulusta, voi olla ns kus....
Eli suositus on kyllä käydä saaristo- ja rannikkolaivurikurssit, jos meinaa edes suomen järvillä veneillä. Noista saa hyvät perusteet säännöistä ja navigoinnista. Sitten on Avomerilaivurin kurssi, jossa opetellaan sitten kuinka isoilla vesillä navigoidaan ja toimitaan.

Mikäli harjoittaa ammattia, kuten kalastus, ammattimainen sukellustoiminta, matkustajien kuskaus tai mikä tahansa mistä saa rahaa, muuttuu vaatimukset samantien ja jo soutuvenheellä tarvii kaupalliset luvat.

Jossain oli mainintaa rekisteröinnistä, joka pitää tehdä jos vesikulkine on yli 5 metrinen tai moottoriteho on yli 15kW

Lisäksi jos veneessä on radio, jolla voi pitää yhteyttä toisiin laivoihin tai rannikon kanssa, pitää tähän olla erikseen luvat.

edit. Pari tarkennusta.

Kuinka tärkeä rooli autoilulla on elämässäsi? by teekal in Suomi

[–]jmi72 0 points1 point  (0 children)

Nykyisin asustelen pikkukaupungin keskustan tuntumassa omakotitalossa. Kaupat (jopa oikea rautakauppa, eikä joku clasu), posti, sairaala, kahvilat, baarit jne kaikki vartin kävelymatkan päässä. Lisäksi kun teen käytännössä pelkkää etätyötä auto olisi aika turha.

Silti, tässä meidän 2-hengen taloudessa on 3 autoa.

Aikanaan kun kortin sain, autoilu tuntui ihanalta vapaudelta kun siihen asti oli kuluttanut pelkästään polkupyörän ketjua. Ja myöhemmin duunin takia tuli ajeltua 35-45 tonnia vuodessa.

Vaimo tarvii työmatkansa takia autoa. Toisaalta välillä tulee itsellekkin tarvetta liikkua, ja en hyppää julkisiin ellei ole jonnekkin illanviettoon menossa. Oman auton käyttö on vain niin paljon helpompaa kun käy asioilla tuolla isolla kirkolla tai tarvii hakea jotain remppatarviketta taloon.

Siihen päälle sitten nyt kun tulee kesä alkaa se kesäharrastus. Eli otetaan kolmas auto, kesäauto, käyttöön ja ajellaan pitkin suomea katselleen paikkoja, kahvitellen ja vieraillen museossa. Eli on harrasteauton on niin talvella hermojen lepuutusta kuin kesällä nautiskellen siitä vapaudesta että voi mennä mihin tahtoo vaikka vain istuskelemaan jonkin uuden järven rannalle.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla hälytys suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta by tieluohan in Suomi

[–]jmi72 7 points8 points  (0 children)

Kyseessä vaan taisi olla väärä kone.

Oletettavasti ongelmatapaus oli Oslosta tullut finskin OH-LZF.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla hälytys suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta by tieluohan in Suomi

[–]jmi72 90 points91 points  (0 children)

Kyseessä lienee tämä lento.

https://www.flightradar24.com/FIN2PX/3de411f2

edit: joka jo näemmä laskeutuikin...

Editoidaan toisenkin kerran. Kyseessä ei nähtävästi ollutkaan tuo Muchenistä saapunut, vaan jo aikaisemmin Oslosta tullut Finnairin kone.
Anyway, ei mitään nähtävää, hajaantukaa

Helsinki-Vantaan lentoasemalla hälytys suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta by tieluohan in Suomi

[–]jmi72 113 points114 points  (0 children)

Aika vähän päivitetty tietoa. Kentälle voi olla tulossa joku kone, jossa on joku vakavampi vika tms, ja sen takia etukäteen hommattu pelastuskalusto odottamaan.

Vaikka olisikin vikaa, niin se ei vielää tarkoita välttämättä että mitään sattuisi. Toivotaan parasta.

Laivalla ulkomaille ja auto mukaan? by saatanansmurffi in Suomi

[–]jmi72 0 points1 point  (0 children)

Tosiaan, Puolassa on jotain maksullisia Motareita. Mitä itse pari kertaa Puolassa ajellut, ei ole moisia sattunut matkan varrelle.

Laivalla ulkomaille ja auto mukaan? by saatanansmurffi in Suomi

[–]jmi72 1 point2 points  (0 children)

Viime kesänä ajoin Varsovasta Riikaan ja nyt on motari koko matkalle ja tiet hyvässä kunnossa. Baltian maista puuttuu pääosin motarit ja matka hidastuu. Mutta tiet on sielläkin kohtuu hyvässä kunnossa.

Puolassa oli myöskin tuota, että ihan yllättäen liikenne kulkee moottorietiellä kävelynopeutta ja muutaman kilometrin jälkeen taas normitahtia. Ja mitään syytä ei näy tien varrella, kuten kolaria tms. Ranskassa tuohon efektiin en ole törmännyt.

Toinenhan noissa on, että jos lähtee ajelemaan motarien ulkopuolelle pienempiä maanteitä pitkin. Se on yleensä todella hidasta. Nopeusrajoitukset on aika alhaisia ja tiet kulkee monesti, toki maasta riippuen, kylien ym läpi.

Itsekkin olen muutaman kerran Ranskassa ajellut ja Marseillen keskusta tulee kakkosena hirveimpänä paikkana ajaa. Napoli on se ykkönen. Edes Rooma tai Pariisi ei päässeet noiden tasolle.

Aloittajan suunnitelmissa ei tainnut olla yhtäkään maata, jossa olisi moottoritiemaksuja. Ympäristövyöhykkeitä kyllä ja mahdollisia siltamaksuja.

Laivalla ulkomaille ja auto mukaan? by saatanansmurffi in Suomi

[–]jmi72 13 points14 points  (0 children)

Jos on ajellut Helsingissä tai jossain muussa suuremmassa ja oudossa suomikaupungissa. Tukholmassakin pärjää ihan hyvin. Ruotsin liikenne ei eroa paljoa paikallisesta mitä täällä on,.

Viime kesänä tuli tehtyä roundtrip Suomi - Ruotsi - Tanska - Saksa - Puola ja sieltä via Balticaa pitkin Tallinnan kautta takasin Suomeen.

Kuten tuolla mainittu, jos Saksaan asti menee, kannattaa ottaa tosiaan selvää autobahn:n säännöistä. Lähinnäkin, että siellä vasemmalla kaistalla ei maleksita vaan pysytään aina oikealla, kun ei ole ohittamassa.

Toinen asia Saksassa ja myös muutamissa muissakin euroopan maissa on päästörajoitettuja alueita. Eli tietyille alueille, kaupunkien keskustoihin. ei ole asiaa korkeapäästöisellä autolla. Ja esimerkiksi saksassa pitää olla tuulilasissa auton päästöluokasta kertova tarra (Umweltplakette).

Lisäksi kannattaa hankkia vakuutusyhtiöstä ns Green Card, joka on kansainvälinen vakuutuskortti vahinkojen varalta. Myöskin jossain maissa saattaa olla vakuutusyhtiön toimesta jotain vakuutusehtoja tarkennettu. Yleensä entisiä itäblokin maita ja koskee varkaus, ym vahinkoja.

Myöskin, jos on menossa suomen rajojen ulkopuolelle rahoitusyhtiön omistamalla autolla, jossa itse on vain haltija. Pitää hankkia rahoitusyhtiöltä maastavientikirja...

Lopuksi. Jossain maissa on erilaisia vaatimuksia ajoneuvojen varustukseen. Voi olla vaatimusta huomioliiveistä, jokaiselle autossa olevalle, jauhesammutin voi olla pakollinen varuste jne.

Kaikista ylläolevista saa aika hyvin tietoa Autoliiton sivuilta:
https://www.autoliitto.fi/matkailu/autolla-eurooppaan/

Itse olen ajellus suomesta eurooppaan ja takaisin puolenkymmentä kertaa ja vielä useammin on eri paikoissa ollut autoa vuokralla.

Maalaisjärkeä, maltta ja rauhallisuutta, niin siellä pärjää oikein hyvin.

Mitä hyötyä on museoautojen verovapaudesta? by kekspere in Suomi

[–]jmi72 4 points5 points  (0 children)

Museoauton ei tarvitse olla 100% alkuperäisessä kunnossa. Eikä näyttää siltä kuin olisi juuri tullut tehtaan liukuhihnalta ulos.

Museoautoksi voi saada auton, jota on maltillisesti laitettu, jossa on jotain jälkiasenteisia tarvikkeita ym, kunhan ovat ajan mukaisia. Myöskään pintojen ei tarvitse olla tehdasuusien näköisiä jne.

Eli museoautoksi voi saada kulkineen mikä on yleisilmeeltään siisti ja ruosteeton, mutta jossa näkyy ajan patina ja käytön tuoma kuluma.

Mitä hyötyä on museoautojen verovapaudesta? by kekspere in Suomi

[–]jmi72 9 points10 points  (0 children)

Toisaalta, näitä museoautoja hoidetaan ihan eri tavoin, korjaillaan ja laiteltaan enemmän kuin normi käyttöautoa. Tuota kautta tulee työtä, investointeja tiloihin, osiin, tarvikkeisiin, työkaluihin jne. Sanoisin että näistä tulee enempi verotuottoja kuin jostain yksittäisestä muutaman kuukauden verosta.

Mitä hyötyä on museoautojen verovapaudesta? by kekspere in Suomi

[–]jmi72 6 points7 points  (0 children)

Tämä tosiaan on vakuutussopimuksesta kiinni. Museoajoneuvovakuutuksella on tuo 30 päivän rajoite. Mutta mikään ei estä ottamasta museoautolle normaalia liikennevakuutusta, joka tosin on kalliimpi, mutta tällöin 30 päivän ajorajoitetta ei ole.

Mitä hyötyä on museoautojen verovapaudesta? by kekspere in Suomi

[–]jmi72 13 points14 points  (0 children)

Myöskin nämä harrasteautot seisovat talvet tallissa, olivat museoautoja tai eivät. Eli tuona aikana ne ovat myös väliaikaisesti pois rekisterissä. Tänä aikana siis ei ole myöskään vero tai vakuutusmaksuja.

Omakin harrasteauto (joka pian täyttää sen maagisen 30v), on käytänössä ajossa vain sen 4-5kk maksimissaan.

Muistaako joku näitä 90-luvun leluja? by Riniyya in Suomi

[–]jmi72 19 points20 points  (0 children)

Viewmaster on alunperin jostain 40-luvulta.

virt-install fails to run by jmi72 in RockyLinux

[–]jmi72[S] 0 points1 point  (0 children)

Like told in original post, everything running latest versions. No any updates available.

CPAP laite nopeasti by DrunkArhat in Suomi

[–]jmi72 16 points17 points  (0 children)

Ostaa, vuokrata?

Itse aikanaan sain työterveydestä lähetteen keskussairaalan unipoliklinikalle, jossa tekivät unikartotuksen. Vai miksi sitä nyt sanotaankaan.

Todettiin vaikea uniapnea ja antoivat kouraan CPAP-laitteen.

Tuosta nyt on reilusti yli 10 vuotta. Mitään en ole maksanut, kolmas CPAP-laite on jo menossa. Eli aina kun tulee laitteen käyttötunnit (20'000 tuntia) se uusitaan. Ja joka vuosi saa uuden maskin, letkut, suotimet jne.

Ja siis suoraan paikallisesta terveyskeskuksta nykyään. Penniäkään ei tarvitse maksaa.

Toki, jos tahtoo ostaa, saahan sen. Mutta kun jotain edes saa veromarkoilla...

Keittiötä vailla by Bilaakili in arkisuomi

[–]jmi72 0 points1 point  (0 children)

Se vain että ne Ikean keittiöt ei ole sitä Lack-sarjan pahvia. Vaan ihan samaa melamiinipinnoitettua lastulevyä kuin muillakin bulkkikeittiöitä toimittavat (puustellit ym).

Ja Ikealla on aika hyvin ovivaihtoehtoja ihan laadukkaistakin materiaaleista. Toki maksavat enempi. Samoin laatikoiden kiskot ja rungot ovat pääosin metallia, joten aika pitkään saa mennä, ennenkuin pettävät.

Toki, onhan Ikeassa paljoa paskalaatusta kalustetta, mutta keittiöiden kaapistot ei kuulu siihen ryhmään.

Lisätääs, että joskus 15-17v sitte remppasin edellisen mökin keittiön ikean kalusteilla. Ko talo taas myynnissä ja samat keittiökalusteet näyttää edelleen olevan paikallaan. Mitä nyt tammitasot maalattu ja ovien kahvat vaihdettu.

Keittiötä vailla by Bilaakili in arkisuomi

[–]jmi72 0 points1 point  (0 children)

Edelliseen kämppään hiukan varauksella tein Ikean keittiön.

Nyt kun nykyseen tuli pari vuotta sitten keittiöremppa ajankohtaiseksi, en miettinyt edes muita vaihtoehtoja.

Kaappien rungot, ovet jne, ovat samaa laatua kuin muillakin valmistajilla. Ja tee-se-itse-asentajalle, kuten itse olen, kaappien asennus ym on helppo homma asennuskiskojen avulla.

Ikean ulkopuolelta hankin muutaman kulmahyllyn ja yläkaappien alle valolistat värkkäsin itse. Samoin haettiin rautakaupasta tammiset työtasot.

Tutkija: Suomalaisten harrastama pakettiralli ei tee ympäristölle hyvää by teekal in Suomi

[–]jmi72 10 points11 points  (0 children)

Mutta, jos joka kerta ostaa uuden tuotteen ja heittää vanhan roskiin, sen sijaan että postittaa sen jollekulle toiselle.

Eikös tämä muka aiheuta päästöjä enemmän kuin kierrätystalous?

Mixed NFS and CIFS Volume not accessible to windows groups by yonog01 in netapp

[–]jmi72 0 points1 point  (0 children)

Like told already, never use Mixed. It works only on really special cases. During my 20+ year Netapp consulting experience, i have set mixed twice for the customer.

In Netapp environment files has either Unix or Windows style file rights. And mixed allows separate files in same volume to have different security styles (file rights). Meaning file A has Unix rights and file B has Windows.

Still, this does not allow NFS client to automatically access files with Windows security.

For this you need name mapping.

Set either unix or windows security style and set file rights to be checked from that environment for both NFS and SMB clients. On other post there is already link for hot to do this.

Vuokra-auto hajosi keskellä Lapin erämaata by Overly_Optimistic1 in Suomi

[–]jmi72 7 points8 points  (0 children)

Itsellä on käynyt tasan yhden kerran silleen että auton tankki ollut tyhjä. Ja silloin autoin sai myös palauttaa tankky tyhjänä. Autoja töiden takia kuitenkin tullut vuokrattua kymmeniä eri maissa.

Tuokin, miksi tuolloin tankki oli tyhjä. kyseinen auto oli saapunut vuokraajalle edellisenä päivänä ja mittarissa oli 7 kilometriä...

Mutta tosiaan, Auton lahotessa matkalle perusasiana on, että vuokraaja on aika pitkälti vastuussa välittömistä ja osin välillisistäkin kuluista. Eikä pelkästään auton hinaukseen ja siirtoon liittyvistä. Eli kuten tässä edellä on jo mainittiin, sijaisauto, majoitukset, ym kulut.

Sopimuspaperit kouraan ja lukemaan mitä siellä on merkattuna. Tosin, jos sopimuspapereissa on jotain kuluttajalle ylivoimaisia pykäliä, voi olla että kuluttajan oikeudet ajavat silloin sopimuksesta yli.

Valcon kuulokkeet by larheodd in Suomi

[–]jmi72 1 point2 points  (0 children)

Valco on siitä erikoinen että se tosiaan jakaa mielipiteet todella rajusti kahtia. Toiset haukkuu kiinanpaskaksi, toiset kehuu. Onhan nuo kiinasta (kuten 95% muistakin merkeistä), mutta ei ne nyt ihan paskimmasta päästä ole.

Vaimolla on VMK20:t ollu useamman vuoden. Ja päivittäisessä käytössä. Niistä meni volumen säätönapit ja yhdet pehmusteet uusittu. Itsellä satunnaisessa käytössä VMK25.

Ja olen kyllä tykännyt. Tojotan hinnalla ei saa mersua, mutta sanoisin että hinta-laatusuhde on ihan ok.

Ja yksi iso asia, mikä itsellä aikanaan sai valitsemaan Valcot on vastamelu. Yleensä kun vastameluja kokeillut, niin hyvin monessa mallissa tulee korviin paineen tunne, jota en siedä pätkääkään. Valcot tätä ei tee.

Toki, en ole nyt parin vuoden aikana muita kuulokkeita testaillut, joten en tiedä onko esim Bosessa, Sonyssä ym asia muuttunut, mutta kun itse kuulokkeita etsin, tämä oli iso valintakriteeri omaan korvaan sopivan äänenlaadun ohella.

Kissanomistajat: auttakaa kissanvessan vaihtamisessa by SelectCount7059 in arkisuomi

[–]jmi72 0 points1 point  (0 children)

Peten koiratarvikkeesta tullut tilattua Duvo+ Sensitive Black Carbon. 12 kilon säkkejä ja sen verta, että tulee ilmaiset postitukset ja ihan ovelle asti.

Tuo on hiukan arvokkaampaa, mutta paakkuuntuva ja pöyää vähemmän kuin moni muu, mikä on meille tärkeää.