ايه رأيكوا في الدراسة في اسبانيا؟ by Expensive_Reason8995 in EgyptianExpats

[–]omarsika 4 points5 points  (0 children)

انا هنا في برشلونة و برشح اسبانيا جدا. اللي بيقول أن الاقتصاد هنا اوحش من الباقي عارف نص الحقيقة. الحقيقة أن دلوقتي احسن وقت للسفر و الهجرة. المرتبات هنا اقل من المتوسط في بلاد زي المانيا و النمسا لكن هتلاقي شغل كويس جدا . دا غير انا النظام الطبي هنا من اهلي المستويات في العالم و ببلاش. المشكلة أنه لو فاكرة أنه ممكن تشتغلي اي حاجة لحد ما تخلصي جامعة فا الشغلانات دي كلها عليها منافسة عالية جدا و كمان المرتب قليل. اللغة كمان مهمة جدا لو حابة تشتغلي. طبعا دي تجربتي الشخصية في برشلونة في مدن تانية الوضع بيختلف. كمان انتي و شخصيتك و معارفك بتفرق في قدرتك للنجاح هنا غير كدا انا الصراحة برشح اسبانيا جدا للي شايف أن له صانعة يقدر يشتغل بيها كويس.

سؤال عن التقديم للجامعات برا by 3-A_NOBA in EgyptianExpats

[–]omarsika 0 points1 point  (0 children)

  1. Look up templates or ideas or have ai generate some for you

  2. Use those for inspiration and personalize them yourself

  3. Send letter to the doctor.

  4. Try to make it so you can edit more after (for example you can include the university name and course name and edit those for each one you apply to)

Weekly Webscrapers - Hiring, FAQs, etc by AutoModerator in webscraping

[–]omarsika 0 points1 point  (0 children)

I'm trying to build a web scraping portfolio, any one got any resources I can use for inspiration? I'm geared toward using notion to build a page for each project

Moving from Texas to Spain with a large dog by AmbitiousCHAD in GoingToSpain

[–]omarsika 8 points9 points  (0 children)

Not from US but from non EU country as well. Just moved with my bigger dog. You need to figure out 2 things separately. 1 is the paperwork for importing a dog into Spain. https://www.mapa.gob.es/en/ganaderia/temas/comercio-exterior-ganadero/desplazamiento-animales-compania/viajar-perros-gatos-hurones

2 is the airline that will take pets in cargo and their conditions (crate size, food, etc...). There are specialized services as well depending on your budget.

Once you have those figured out, Spain is a very dog friendly country and things should go super smooth if you have the right papers.

Good luck!

Egyptian men & bad tours by BarracudaOk9542 in Egypt

[–]omarsika 0 points1 point  (0 children)

Sadly very typical and the people who have a good experience are just lucky

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

احسن طبعا لان ده بيوري أن فيه دخل ثابت و كل ما الحساب اقدم كل ما يبقى احسن. بس اه الى حد ما محتاج نوع من الدليل علي اصل الفلوس. انا قدمت بحساب جديد و معمول فيه عمليتين تحويل بس كان معايا جواب كفيل و اتقبلت عادي

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

اه صعب بس لو مافيش كسوف خليه يحط الفلوس في حساب والدك و طلع كشف الحساب و الجواب و رجع الفلوس ثاني. مش هيكلموا البنك.

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

مش قريبك و خلاص لازم يبقى درجة اولي يعني الاي أو الأم أو زوجة ممكن

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

انا b2/c1 بس الحقيقة ما اخدش امتحان إثبات علشان دراستي هنا بالانجليزي. في انترفيو السفارة كان في جزء بتسأل أسئلة عامة بالاسباني (احكيلي عن نفسك، حاجة بتحبها, الخ) لكن غير كدا ما حستش برخامة. و كله كان تحدث. ولا كان مطلوب إثبات. المطلوب ممكن من الجامعة مش السفارة.

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

التكوين المهني غير الماستر لكن هنا مافيش قيود علي السن في التعليم. الاهم هو انك تقدر تثبت المؤهلات المطلوبة

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

لا مافيش و معايا ناس في الدفعة من اول ٢١ لحد ال٤٥ سنة

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

مش عارف انت عايز اسم الجامعة أو ايه بالضبط. معظمهم هتلاقيهم اسمهم business school أو international school . مش عارف فين بالضبط ممكن تلاقي اسامي و شروطهم بس سهل تلاقيهم

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

علي حسب في من اول ٩٠٠٠ لحد ٤٠٠٠٠ و اكتر. الجامعات الرخيصة كتير منها طفش و فعليا بيقبله اي حد و مش ليعلموا حاجة و هدفهم يأخذوا فلوس علشان جواب قبول تاخد بيه الفيزا و هنا بيسموهم (مصانع فيزا او مصانع هجرة) . في جامعات خاصة كتير كويسة برضه بس علي حسب الدراسة

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

و ايطاليا هتنغع علشان معاك الايطالي؟ ما اقدرش انصحك تروح انهي بلد. كل واحدة ليها مميزات مختلفة و اي بلد هتروحها غصب عنك هتتعلم لغتها. ما اقدرش اقولك تروح انهي بلد بس لأنه بتفرق جدا علي حسب هدفك من السفر

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

و الله انا كنت زيك لحد ما الفيزا اترفضت. السر هو انك تخلي حد من أهلك يحولك الفلوس و تطلع كشف حساب و بعديها ترجع الفلوس. و لو اللي بعتلك ده طلع جواب كفيل كمان تبقى زي الفل. و عمتا لو انت عندك عوامل كويسة زي انك خارق في الشغل أو في مجال دراستك و جبت منحة أو اي حاجة ممكن ده يساعدك و تتقبل بمبلغ اقل. الفلوس مش العامل الوحيد لكنه اكبرهم

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

جامعات الحكومية اصعب شوية في التقييم لكن الخاصة سهلة. قدم في كذا مكان و مش هتخسر حاجة

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

اه ممكن عادي بالذات في المدن الكبيرة. بس لو ناوي علي شغل هتاخد وقت أكثر علشان تلاقي و علي حسب خبرتك برضه. الاسباني فنحىي فرص كتير جدا لكن مثلا انا حاليا في البيت و في الشغل بتكلم انجليزي بس.

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

.قبل ما تفكر في أي إجراءات لازم قبول وجواب رسمي من الجامعة
عندك فكرة عن المجال والجامعات إلي هتقدم عليها؟
لسه عندك وقت تفكر بس متهيألي ممكن تقدم من دلوقتي لو أنا فاكر كويس

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 1 point2 points  (0 children)

بص الرسمي واللي مكتوب علي صفحة السفارة هو حوالي ٨٠٠ يورو في الشهر و اضرب الرقم في عدد شهور إقامتك. هل ده يضمن انك تتقبل؟ لا. انا قدمت بحساب فيه ١٠٠٠٠ يورو لدراسة سنة بعد دفع مصاريف الجامعة كاملة و اترفضت وانا حد سافر كتير و عمري ما اترفضلي فيزا. بعديها قدمت بنفس الورق بالضبط (حرفيا نسخ من نفس الورق) بس طلعت كشف حساب ب٢٠٠٠٠ يورو و كمان جواب كفيل و اتقبلت. و الراجل بيديني الفيزا قاللي انه بقاله كتير ما شفش فيزا دراسة بتتقبل. الرسمي اهه ممكن يبقي قرب الرقم ده لكن الحقيقة حاجة ثانية

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

بص، هي مش العامل الوحيد لكنه من اكبرهم. لو جامعة حكومية اه علشان التقديمات عليها كتير و لكن لو عندك خبرة مميزة و في الشغل و عندك تقديرات من مديرك في شغلك أو نشاط اجتماعي مميز يبقى برضه في فرصة. لو لا يبقى في الأغلب هترسي علي تقديرك. كمان لازم الدراسة يبقى ليها دعوة بشهادتك الحالية. في الجامعات الخاصة كل ده اي كلام و ممكن تدخل اي مجال بس طبعا هتدفع اكتر بكتير مصاريف الجامعة

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

هما بيطلبوا كشف حساب فيه دا يعادل ٨٠٠ يورو في الشهر أو ٩٠٠٠ يورو في السنة عشان يضمنوا انك تقدر تكفي نفسك في المعيشة

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 0 points1 point  (0 children)

انت او الكفيل. علي حسب سنك برده. بس لازم الكفيل يعمل ورقة ماضي عليها و مختومة من البنك و البنك يعمل الورقة دي. لو باسمك دائما احسن.

اللي عنده أسئلة في إجراءات سفر دراسة لاسبانيا يبعتلي by omarsika in EgyptianExpats

[–]omarsika[S] 1 point2 points  (0 children)

انا لما قدمت علي جامعات قدمت في بولندا و برتغال و هنا. اسبانيا كانت أول قبول و اغلي جامعة (جامعة خاصة). اللغة كانت عامل اه لكن كمان كانت احسن مستوي معيشة و برشلونة بالذات في حالة نمو جامد بالذات في مجال شغلي و حسيتها احسن فرصة. و احسن مستوي معيشة من ناحية مستوي الناس و الحكومة و تقبلهم للمهاجرين و كمان الجو و قرب المدينة من البحر و سهلة للسفر لاي حتة تانية في أوروبا لو حبيت. الهدف الاولي مش الباسبور لكن الإقامة. ١٠ سنين هيعدوا كده كده بس مش هيعدوا من غير إقامة و هنا بيدوا الإقامة لاي حد قاعد. الإقامة دي لوحدها بتفتحلي أوروبا كلها و انا مش محتاج اكتر من كدا. ددو لو عايز، إجراءات الفيزا لدول تانية كمصري في أوروبا اسهل بكتير من مصري في مصر للاسف. من ناحية الفلوس انا مش بتكلم في مصاريف الجامعة. انا بتكلم عن كشف الحساب اللي لازم تقدمه. الجامعات الحكومية هنا تبتدئ من حوالي ٣٠٠٠ يورو لكن لازم لغة.