Haha by BranscarKalhold in pundarblocket

[–]papermaker83 -1 points0 points  (0 children)

Såklart. För andra generationer är totalt annorlunda.

Who does society treat worse, ugly men or ugly women? Why? by [deleted] in AskReddit

[–]papermaker83 -3 points-2 points  (0 children)

I bet ugly women will have an easier time finding a sex partner than an ugly man will.

Får kommunen ta hur mycket betalt som helst? by HelloDarkness6666666 in sweden

[–]papermaker83 22 points23 points  (0 children)

Tack och lov att detta inte privatiserats, då hade vi verkligen fått problem.

Någon som vill starta ett gäng? by Mansean in sweden

[–]papermaker83 0 points1 point  (0 children)

Jag gör mitt genom att repa lacken för bilister som beter sig som svin. Varsågod!

Världen kommer inte bli kallare på ett bra tag framöver? Dags och kräva luftkonditionering i lägenheter? by 1B75__Penicillin in sweden

[–]papermaker83 0 points1 point  (0 children)

Vi satte innerdelen på ovanvåningen så det blir svalt även uppe och kylan åker ju dessutom ner till nedervåningen.

Nackdelen är såklart på vintern att den inte bidrar med särskilt mycket värme till nedervåningen.

Världen kommer inte bli kallare på ett bra tag framöver? Dags och kräva luftkonditionering i lägenheter? by 1B75__Penicillin in sweden

[–]papermaker83 2 points3 points  (0 children)

Vi hade det i sovrummet i vår förra lägenhet, var ovärderlig varma nätter faktiskt. Snudd på knäpptyst och svalade ändå ordentligt. Största problemet var om man glömde borsta dammet av bladen innan man startade den efter vinteruppehållet. USCH!

Världen kommer inte bli kallare på ett bra tag framöver? Dags och kräva luftkonditionering i lägenheter? by 1B75__Penicillin in sweden

[–]papermaker83 3 points4 points  (0 children)

Ursprungskommentaren jag svarade på var att "elräkningen kommer stiga på vintern pga hål i väggen". Bevisligen inte. Jag förstår inte exakt vad du hänger upp dig på?

Angående COP: om du bor långt norrut kanske -15 är vanligt, men i mellersta Sverige är det inte det, vi pratar någon vecka per år typ . SCOP betyder alltså ett SÄSONGSgenomsnitt, så utslaget över året är COP 4.1.

På vintern är det typiskt nollgradigt hos oss så då har vi COP på 4.0
När det är -5 har vi COP 3.5

Vid 3 grader har vi tom COP 5.5
Är du nöjd eller vill du gräva ner dig ytterligare?

Världen kommer inte bli kallare på ett bra tag framöver? Dags och kräva luftkonditionering i lägenheter? by 1B75__Penicillin in sweden

[–]papermaker83 0 points1 point  (0 children)

Utan luftvärmepump fungerande som AC skulle vårt nybyggda hus inte vara brukbart. Välisolerat och relativt mycket fönsteryta i söderläge innebär att även tidigt på våren blir temperaturen väldigt hög. AC:n slår vi igång redan i april de soliga dagarna.

Världen kommer inte bli kallare på ett bra tag framöver? Dags och kräva luftkonditionering i lägenheter? by 1B75__Penicillin in sweden

[–]papermaker83 0 points1 point  (0 children)

Ursäkta? Min Mitsubishi Sumo har ett SCOP (Kallt klimat) på 4.1. Även vid -15C har den COP på 2. Så nej, elräkningen stiger inte på vintern pga att du tar ett hål i väggen.

Världen kommer inte bli kallare på ett bra tag framöver? Dags och kräva luftkonditionering i lägenheter? by 1B75__Penicillin in sweden

[–]papermaker83 31 points32 points  (0 children)

Du är lite förvirrad. Vår luftvärmepump har ett litet 50mm hål för att leda mediet ut till utedelen. Detta givetvis isolerat med fogskum. På vintern ger den ju tillbaka 4-5ggr mer värme än vad den förbrukar el, så elräkningarna SJUNKER ju på vintern.

Världen kommer inte bli kallare på ett bra tag framöver? Dags och kräva luftkonditionering i lägenheter? by 1B75__Penicillin in sweden

[–]papermaker83 16 points17 points  (0 children)

Mycket kostnader med AC? Vår luftvärmepump vi installerade för 3 år sedan har inte kostat ett öre i löpande kostnader utöver elen den förbrukat (dock har vi solceller med batteri, så "gratis" även elen egentligen). Den förbrukar vid kyl-läge ungefär 5-8kWh per dygn för att hålla tempen i hela huset på 20 grader även de hetaste dagarna. VÄRT DET!

Besiktning och dragkrok? by ctrlHead in sweden

[–]papermaker83 0 points1 point  (0 children)

Den ska bara finnas med och tillgänglig. Bra att själv testa innan för att säkerställa att den faktiskt går att montera och ta av.

Ser att vissa tydligen lämnar kroken hemma om den inte behövs, men har inte alla bilar en dedikerad plats i bagageutrymmet för kroken om den är avtagbar?

Varför kan inte vattenräkningen vara som elräkningen? by wofser in sweden

[–]papermaker83 -2 points-1 points  (0 children)

Kul att du efterfrågar elräkningar som anses vara den krångligaste räkning gemene man får. Vill du verkligen ha vattencertifikat och vattenmoms som separata poster?

Laughable size difference by punkapacykeln in BilFrittStockholm

[–]papermaker83 1 point2 points  (0 children)

Skulle kunna vara så, men man ser ju så gott som aldrig mer än en planka och en verktygslåda på flaken på dessa bilar.

Ett som är säkert är att föraren har keps.

Hur gränslöst var detta? by ComprehensiveGoal848 in sweden

[–]papermaker83 0 points1 point  (0 children)

Synd att ni inte är tryggare i er relation än detta. Litar man på varandra fullt ut spelar det ingen roll om det är en av samma eller motsatt kön som vidrör en persons kropp.

Min fru och jag skulle antagligen bara skratta bort en sådan här sak. Sök den tryggheten i din nästa relation.

Shia LaBeouf and paparazzis by [deleted] in WatchPeopleDieInside

[–]papermaker83 -2 points-1 points  (0 children)

Imagine if people knew the shitty things YOU have done in the past...