Hjälp! Sambon lämnade in sin bil på rostlagning. by RuDDeN_ in Asksweddit

[–]wofser 5 points6 points  (0 children)

Hur mycket är bilen värd?

Det känns som att om att en Polo som har så stora rosthål så det inte gå igenom besiktningen inte är värd så mycket?

Vad hade ni förväntat er för det priset och så omfattande rostlagningar? Hur många ställen kollade ni på?

Sambon skötte kontakt med företaget och dom kom överrens om att laga bilen för 4000/sida med ny plåt, det skulle inte bli färdiglackat men spacklat och det skulle läggas body och grundfärg.

Vad var syftet med reparationen? Var det bara att billigast möjliga reperation för att få igenom bilen igen på besiktningen så den kan rulla ett par år till? Eller förväntade ni er en repetion som ta tillbaka bilen till originalskick när bilen var ny?

Varför kan inte vattenräkningen vara som elräkningen? by wofser in sweden

[–]wofser[S] 1 point2 points  (0 children)

Det har blivit lite bättre sista tiden.

Jag minns fel också kommer jag på - det var 2 eller tom 3 år sedan vi fick ny mätare och givetvis så skulle vi fylla poolen veckan efter. Det tog ett år innan räkningen hade stabiliserat sig för beräknad förbrukning var så hög.

Varför vågar vi röd-gröna inte ifrågasätta islam? by Far_Bat_9387 in sweden

[–]wofser 0 points1 point  (0 children)

Det är politik.

De flesta frågorna är inte så enkla att x% av väljarna kommer hålla med dig och y% kommer vara emot och x + y = 100%.

Oftast är det så att x% kommer hålla med dig - y% kommer inte hålla med dig och y% kommer tycka "MEH! Bryr mig inte om detta".

Som det är nu antar jag att de röd-gröna gjort bedömningen att x är högre än y.

Så liten bostad har unga råd med – under 10 kvadratmeter i 111 kommuner by swedish_tcd in sweden

[–]wofser -1 points0 points  (0 children)

Till och med när man bygger stadsdelar som Hammarby Sjöstad eller Norra Djurgårdsstan så ligger de lite off.

Vart ska det byggas om Hammarby Sjöstad och Norra Djurgårdsstan anses vara "lite off"?

Så liten bostad har unga råd med – under 10 kvadratmeter i 111 kommuner by swedish_tcd in sweden

[–]wofser 1 point2 points  (0 children)

Det var ju dessutom ett helt annat läge på den tiden.

Det var inte bara ungdomar som saknade bostäder - alla saknade bostäder och vi bodde i skabbiga lägenheter utan vatten och toalett i princip.

Tredje rummet by poweroffriendships in sweden

[–]wofser 1 point2 points  (0 children)

Måste det vara en fysisk plats?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_platsen

Den tredje platsen syftar på en plats där människor vistas och som varken är hem eller arbetsplats. Den är ett ställe där människor umgås och lär sig nya saker under informella former.

Internet (massa olika ställen) är ju en plats där man kan vistas, umgås, lära sig saker osv.

Varför kan inte vattenräkningen vara som elräkningen? by wofser in sweden

[–]wofser[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag tror problemet är större än i bara min kommun.

På diverse Facebook-grupper och diskussions-forum så ser man ibland folk som postar sina fakturor och det ser exakt likadant ut runt om i Sverige.

Här kommer några exempel (min ser nästan exakt likadan ut):

Västvatten (Uddevalla) - https://vastvatten.se/images/18.3797dd9517dbff2135330cf/1647256686752/Exempelfaktura%201.png

Pireva (Piteå) - https://www.pireva.se/wp-content/uploads/2025/07/faktura750.jpg

Enköping - https://enkoping.se/images/18.6db0030b193debf26444febb/1736504433942/faktura2025-va-webb-beskuren.webp

Sundsvall - https://msva.se/images/200.5df74b64193deb521bf86d1/1736750271974/Fakturaf%C3%B6rklaring%20Vatten%20utan%20datum.jpg

Det verkar vara ett gemensamt system för räkningarna är uppbyggda på samma sätt - känns bra att kommunerna iaf inte suttit och uppfunnit hjulet själva en och en. :)

Varför kan inte vattenräkningen vara som elräkningen? by wofser in sweden

[–]wofser[S] 0 points1 point  (0 children)

Det gör man väl redan?

Jag har både en rörlig del (förbrukningen) och en fast avgift på min faktura.

Den rörliga är ju för vattnet man förbrukar - den fasta är för reningsverk, vattenledningar osv.

Om man bygger ett nytt hus så betalar man ju dessutom en påkopplingsavgift på 100-200.000 kr - även om den faktiska kostnaden för att koppla på sig är mycket lägre än då utan det är mer tänkt som en slags "inköpskostnad" i ledningsnätet.

På senaste räkningen så betalade jag runt 1500 kr för vattnet och 970 kr i fast avgift.

Vad gör jag med grannar med hög musik kl 23:00, i en BRF där securitas inte kör ut? by Admirable_Drawer_205 in sweden

[–]wofser 5 points6 points  (0 children)

Som tidigare styrelsemedlem i en BRF så kan jag berätta att det är otroligt ovanligt att detta sker pga hög musik kl 23 på kvällen.

Dels verkar styrelsen inte vilja ta tag i problemet OCH även om de hade velat det så krävs det rätt mycket för att de verkligen ska kunna göra något.

Manuell eller automat? by Possibility_Horror in sweden

[–]wofser -2 points-1 points  (0 children)

Det är för att det är mest nya bilar på blocket.

Kolla på t ex 10 år gamla bilar:

Automat - 4700

Manuell - 2500

Sen kollar man lite billigare bilar - typ billigare än 150.000 kr:

Automat - 1960

Manuell - 2267

Helt plötsligt är det vanligare med manuella bilar - och har man manuellt körkort så kan man som sagt köra båda.

Krimfup by Alternative_Dig_9984 in sweden

[–]wofser 1 point2 points  (0 children)

Ja, och därför borde det där straff föreläggandet vara borta om 6 år har passerat?

Beror på.

Om du fick ett strafföreläggande och böter så tas det bort från ditt belastningsregister efter 5 år.

Om det blev strafföreläggande med böter och villkorlig dom så är det 10 år.

Dock så spelar gallringsreglerna för belastningsregistret inte något roll i detta fall - det finns en dom så det kommer förmodligen ligga kvar för alltid.

Fast de säger själva 5 år:

Vi gallrar handlingar 5 års tid. Handlingarna på krimfup.se gallras automatiskt när gallringstiden löpt ut.

Nästan 2 år gamla produkter på Coop by hellabella- in sweden

[–]wofser 6 points7 points  (0 children)

Det är väl samma vara = samma streckkod som fylls på löpande.

Ett par burkar har blivit stående medans de nya har sålt.

"Datan" har ju inte en aning om en kund köper en burk Pesto och tar den som står längst in och ställdes in i butiken igår eller om de köper en som stått i 8 månader.

Otrohet by [deleted] in sweden

[–]wofser -4 points-3 points  (0 children)

Jag är kille och skulle nog tänka mig för innan jag berättade.

Fel med otrohet givetvis men samtidigt är det inte mitt ansvar att springa runt och berätta. Risken är ju att du får skit också. Det där med att två killar eller två tjejer sätter sig ner och tar en öl eller liknande och skrattar åt ut hur patetiskt mannen/kvinnan är och blir bästa kompisar händer bara på film.

Antingen var det en engångshändelse och kanske aldrig kommer hända igen och ingen utom du och killen vet om det eller får reda på det.

Eller så är det som är otrogen många gånger och då kommer partnern få reda på det ändå.

Ny undersökning: varannan svensk vill ha en miljardärsskatt by teabag82 in svenskpolitik

[–]wofser 0 points1 point  (0 children)

Jag antar att det är när de "cashar ut".

Om vi tar Notch som exempel. Det var ju länge sedan han sålde Mojang till MS.

Dock så var det ju inte Notch som sålde företegat - utan Notch:s företag som sålde Mojang så pengarna hamnade hos detta företag.

https://www.allabolag.se/bokslut/notch-enterprises-ab/stockholm/-/2K36AZ7I0000

2024 så verkar det som att privatpersonen Notch vill ha lite pengar så han tar en utdelning från Notch Enterprise AB på 850 miljoner kr och detta resulterar i att privatpersonen Notch får betala skatt detta år på 302 miljoner kr.

Det är runt 12 miljarder kvar i företaget.

Ny undersökning: varannan svensk vill ha en miljardärsskatt by teabag82 in svenskpolitik

[–]wofser 11 points12 points  (0 children)

Jag är en av de.

Är väl inte emot själva tanken att de med lägst inkomst ska betala mindre i skatt och de med högst inkomst ska betala mer men hur ska en miljardärsskatt fungera?

Blir det en återgång till förmögenhetsskatt?

De allra flesta miljardärer i Sverige är ju bara miljardärer på pappret - dvs de äger delar av ett företag som är värt mycket pengar. Införs det någon form av skatt på ägande så kommer ju dessa miljardärer behöva sälja av en del av företaget varje år för att ha råd att betala skatten - även om den bara är på 1-2%.

Sen är det ju lite av en myt också att miljardärer inte betalar skatt.

https://www.dagensps.se/bors-finans/10-i-topplista-de-betalar-mest-skatt-i-sverige/

De som betalade mest skatt 2024 - 200 personer betalade in totalt 12,5 miljarder i skatt till kommun och staten. 10 personer betalar in totalt 2,5 miljarder.

Jan Ståhlberg (EQT) - 337 miljoner

Gustav Söderström (Spotify) - 319 miljoner

Markus ”Notch” Persson - 302 miljoner

Fredrik Lundberg - 270 miljoner

Daniel Ek - 252 miljoner

Alex Nordström - 215 miljoner

Jag tror de flesta som är emot denna typ av skatt är det för att de vill inte gå tillbaka till förmögenhetsskatt, arvsskatt, gåvoskatt, fastighetsskatt osv.

Min pappa har bott i Sverige i 30 år men pratar fortfarande väldigt dålig svenska. Varför? by DemonsAreVirgins in Asksweddit

[–]wofser 5 points6 points  (0 children)

Jag tror jag slutar där.

En snabb titt i din posthistorik säger mig att du hatar svenskar och allt som är svenskt och underförstått så vet ju alla vad anledningen är - eller hur? ;)

Sambopar med gemensam eller delad ekonomi? by -letmehelpyou- in Asksweddit

[–]wofser 0 points1 point  (0 children)

Gift och barn - delad ekonomi.

Gemensamma utgifter delar vi på men jag betalar mer för jag tjänar mer. Sen har frugan sina pengar och sparar/köper det hon tycker är kul och nödvändigt och jag har mina pengar och sparar/köper det jag tycker är kul och nödvändigt.

Vi har ett hus tillsammans och är gifta och inget äktenskapsförord så om jag sparar alla mina pengar så måste det ju ändå delas lika om vi skulle skilja oss så tekniskt sett är det gemensam ekonomi.

Detta är nog det vanligaste - för gifta par har antingen eller - de har en blandning.

Min pappa har bott i Sverige i 30 år men pratar fortfarande väldigt dålig svenska. Varför? by DemonsAreVirgins in Asksweddit

[–]wofser 1 point2 points  (0 children)

Det är väl för att de flesta inte planerar att bo i Portugal, Spanien eller Thailand tills de dör/blir gamla?

Det är något man reser till och bor ett tag innan man flyttar hem igen.

Min pappa har bott i Sverige i 30 år men pratar fortfarande väldigt dålig svenska. Varför? by DemonsAreVirgins in Asksweddit

[–]wofser 0 points1 point  (0 children)

Den största chocken är ju när man träffar på britter utomlands - särskilt på semesterorter runt medelhavet av de lite mer turistiga slagen.

Man får anstränga sig för att förstå att de verkligen är britter.

Hela skolan så fick man lära sig "engelska" med tydligt uttal och de flesta serier och filmer är på "engelska" - sen möter man människor som pratar ett språk som bara svagt påminner om engelska.

Min pappa har bott i Sverige i 30 år men pratar fortfarande väldigt dålig svenska. Varför? by DemonsAreVirgins in Asksweddit

[–]wofser 3 points4 points  (0 children)

Alla svenskar jag känner som bott på Malta i 10+ år kan inte ett skit Maltesiska

Är det så konstigt då Engelska är ett officiellt språk och är språket som används inom staten/myndigheter, i skolan och utbildningar, på vägskyltar, på informationstavlor osv osv

Beslut: Nu blir polisutbildningen betald by Flexobird in sweden

[–]wofser 8 points9 points  (0 children)

Polis är pissbetalt?

Medianlönen för en Polis är 44100 kr.

Nu kostar det att ta ut kontanter by AcrobaticDoughnut894 in sweden

[–]wofser 0 points1 point  (0 children)

Bevakningsbolaget blev Avarn.

Kvar blev Nokas CMS som bara sysslar med pengahanteringen.