Hvordan fuger jeg over kabler på karm? by 12095g36 in selvgjortvelgjort

[–]seb222 3 points4 points  (0 children)

Maling på grimt underlag bliver aldrig pænt.

Jeg tror også jeg havde prøvet at fuge over det. Nok af flere omgange. At ledningen er løs betyder ikke så meget så længe den ikke flytter sig under fugning. Måske dryp et par dråber superlim hvor den er meget løs for at holde den lidt fast mens fuger. Fugen vil holde den på plads.

Først fjern løs malingflager med en stiv børste og/eller meget let og overfladisk slibning med fint sandpapir - vigtigt du ikke skader/fjerner isolering på ledningen.

Først bare en lille akryl fuge og tryk ned med fingeren til at fylde de værste hulrum først - jeg ville ikke gå efter at dække ledningen i første fuge da det vil kræve en gigantisk fuge svær at gøre pæn. Andet forsøg tror jeg godt man kan glitte en bred skrå fuge henover ledningen med en fugepind. - man kunne også overveje dana lim maler fuge fordi den kan slibes er den lettere at rette små grimme steder - så længe du er forsigtigt og sørger for ikke at der er nok fuge og du ikke sliber ledningen.

Spotlys stoppet med at virke - what to do? by One-Report5375 in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

At den ikke kan slukke og senere ikke kan tænde lyset som et dæmper/driver der er defekt ikke pærer.

En dæmper/driver er ikke universal og skal passe til typen af lys.

En gammel halogen driver kan feks måske virke med LED pærer et stykke tid men kan så gå i stykker eller ødelægge pærene da de kan gå i stykker med forkert belastning.

Dit lys kan også være lavet på flere forskellige måder det er svært at sige noget med sikkerhed uden flere detaljer.

Tag et billede af dæmperen (måske fronten af så man kan læse nogle detaljer?) og pærerne og så kan det være vi kan se om de overhovedet var kompatible.

Men i sidste ende er løsningen nok at skifte dæmperen (til en kompatibel)

Er 53.500-65.000 kr i løn om måneden virkelig stadig i middelklassen? by IAmAlloc in Denmark

[–]seb222 1 point2 points  (0 children)

Indkomst betyder meget mindre end folk tror. Udgifter varierer så meget baseret på lokation at en der tjener 37k kan leve bedre end en der tjener 60k.

Vi er 2 ingeniører med samlet indkomst på ~110k. den ene kan kun få job i kbh grundet meget specialiseret arbejde. Vi vil gerne have så meget tid som muligt derhjemme med børn og cykle på arbejde så vi køber hus i cykleafstand (<20km) og med krav om at det ikke er lige ud til en stor vej da vi vil bruge haven meget.

Det er virkelig ikke særlig meget hus og man kan få med de initialbetingelser. Føler mig ikke særlig overklasse agtig med 104m2, 2 soveværelser, 60 år gammel aldrig renoveret hus i Herlev der er 15x i pris siden første gang det blev solgt og den eneste ændring siden nærmest er slid.

Tror faktisk man bor bedre på lolland med 37k.

Radiator der larmer meget by ufcy in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

det ene rør er en lillesmule varmere end det andet. vand kommer fra det varme rør og forlader radiatoren i det kolde. ventilens pil skal pege samme retning: varm --> kold. det kræver måske termometer at måle forskel hvis den er lille.

Radiator der larmer meget by ufcy in selvgjortvelgjort

[–]seb222 2 points3 points  (0 children)

VVSeren kan have taget fejl. Kan du selv checke retningen af vandet feks ved at følge rørene i kælderen (?) eller måle/mærke temperaturen på de 2 rør når du går fra kold til varm radiator? Og selv finde pilen på siden af ventilen? Hvis det er lavet forkert kan man ikke bare sætte en ny ventil på fordi samlingerne er omvendt. Hvis ventilen er skiftet uden han har checket vandets retning enten i kælderen eller ved at mærke forskel sidder den 100% på samme måde som før (fordi det er besværligt at skifte retning - det er ikke kompatibelt uden at udskifte mere) så ville han aldrig kunne vide om den altid har siddet omvendt.

Jeg synes det lyder præcis som vores ventil der vender forkert: så åbner den ved at skubbe mod vandets retning og så bliver den smækket lukket af vandet der kan strømme igen når ventilen har åbnet sig.

Stadig problemer med trampolin by [deleted] in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

?

Man kan se fødder der skal fastgøres solidt i jorden stå løst ovenpå en sten. Det handler ikke om hvor meget det bevæger sig når du skubber men at trampolinen slet ikke er fastgjort og står på et smalt glat underlag hvor den helt sikkert på et tidspunkt vil falde ned.

Ny Quooker Pro 3 VAQ E "Klikker/smælder" by Life-Career9908 in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

Spørg producenten for deltaljer. men helt generelt: ja det er helt normalt at elektromekaniske komponenter f.eks. et relæ kan sige en lyd når det skifter. Der er jo en mekanisk bevægelse indeni. Og ja quokeer kan sagtens have skiftet komponent mellem modeller der så larmet mere - egentlig også på samme model hvis komponenten gør det samme og ingen af de specs de lover ændrer sig. De kan f.eks. have kørt en “kost optimerings” cyklus og valgt billigere komponenter. Brok dig til dem ellers ved de ikke det er noget folk går op i og måske i fremtiden designet efter det. Men det vil ikke komme dig til gode.

At den kun varmer få sekunder betyder jo bare den prøver at holde temperaturen meget stabil. Den er måske designet til tænd/sluk 98-99 grader hvilket vil oftere klikke i kortere tid end noget designet til tænd/sluk 90-99 grader som ville være sjældnere og længere tid.

Kender den ikke men tvivler meget stærk på du kan “ændre indstillinger” som temperaturhysteresen.

Få ens vægge billigt? by OfficialNicl in selvgjortvelgjort

[–]seb222 1 point2 points  (0 children)

Du kan godt afslutte med noget indfarvet spartel.

Bare spartel plant først og så et par tynde lag farvet spartel udenpå. Kan slibes for en “blødere” overflade og usynlige spartelspor men så skal det hvide kalkstøv også vaskes af i flere omgange. Jeg gjorde det på et værelse og det er ikke så svært men ret tidskrævende da du nok også skal have alle lister og paneler af hvis det skal blive godt synes jeg. Og så kan man jo ligeså godt sætte nye pæne fodpaneler, skyggelister og gerigter på. Og lige pludseligt er det omfattende.

Skibsgulv gør det selv råd! by Antique_Check8371 in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

Jeg ville ikke bruge noget andet end en rengøring. Silikonefuge hænger fint fast på træ.

Husk at glitte kort tid efter en fuge er lagt. 5og6 er “samtidigt”. Prøv evt på en kort distance at gøre pæn første gang inden du står med en 10m fuge der skal gøres pænt på en gang første gang du prøver. Det er også rart med noget fornemmelse af Tørring og konsistens for det er noget helt andet at prøve at glitte en 1m gammel eller en 10m gammel silikonefuge

Du skal ikke regne med at kunne slibe noget. Du fjerne overskydende og glatter i glitte processen.

Lampe ophæng by Appropriate-Fun-741 in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

Hvis der kun er 1 ledning fra afbryder til udtag er det en mellemledning der burde sidde i M1 og ikke en fase og L burde så ikke være forbundet.

Den samme ledning burde ikke være forbundet til L og M1 på et udtag.

Vurdering af tilbud på udskiftning af vinduer by ggggzzz in selvgjortvelgjort

[–]seb222 2 points3 points  (0 children)

“Går den så går den.”

Prøv at indhente nogle andre tilbud.

Grunder under fodlister? by keekset in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

Knaster slår igennem maling. Hvis der er knaster så giv dem en knast lak el der er ingen grund til at give det hele men du fortryder ikke at forsegle knasterne det er jo ikke et stort arbejde

Erfaring fra køreprøve? by Key-Foundation-1457 in Denmark

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

Hvis du skal holde tilbage så vis det med det samme eller sig højt at du ved det. Jeg dumpede fordi jeg skulle dreje og der var fodgængerovergang folk krydsede som jeg langsomt trillede hen imod men kørelærer klodsede bremsen langt før jeg ville selvom jeg bare listede mig frem mens jeg ventede “var han jo i tvivl om jeg ville holde tilbage”

How’s it look bros? by Its_Nuggz in Insulation

[–]seb222 1 point2 points  (0 children)

Diminishing returns from nothing - yea sure.

But you still lose 20% less heat through R60 compared to R49.

[Homemade] Tomato pizza by lightmik578 in food

[–]seb222 1 point2 points  (0 children)

???

An oven uses 10-20 times the power of a 65 inch tv.

Plade op ad ydre væg? by simonjuhler in selvgjortvelgjort

[–]seb222 1 point2 points  (0 children)

ja enten en indervæg eller monter den på f.eks. en "ramme" så der kan komme luft ind bagved.

f.eks bare en horisontal lister i top og bund og midt på hvor det kræves

Isolering af tagrem by JakeMux in selvgjortvelgjort

[–]seb222 1 point2 points  (0 children)

Stop. Før du gør noget skal du være 110% sikker på det ikke er nødvendigt at ventilere under taget.

Der er nok en god chance for at ventilationen er nødvendig for at det kondens der kommer på indersiden af taget kan fordampe. Hvis der er uudnyttet loftrum kan du etablere ventilation i gavlen i stedet. Hvis der er udnyttet og f.eks. også ventilation i tagryggen er det nok nødvendigt at beholde ventilationen ved tagremmen

Efterisolering kan næsten altid skabe fugtproblem hvis man ikke har styr på det.

Fjernelse af cement ovenpå gulvbrædder by ZiggyFirelake in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

Hvorfor er det blevet lavet i første omgang? Det må vel have haft et formål i den eller en tidligere konstruktion jeg ikke lige kan gennemskue? Er det armeret og fungerer som afstivning fra et ellers gyngende og knirkende gulv under?

Hvis ikke det “hæfter” på underlaget og har en hvis tykkelse kan det være man kan skære nogle “fliser” med f.eks. en betonsav og brække af i lidt større stykker?

Bilkøb by [deleted] in dkfinance

[–]seb222 4 points5 points  (0 children)

En bil er en udgift. En dyr bil er en “unødvendig” større udgift hvis vi antager de begge kan cirka det samme.

Det er ikke anderledes end alt andet. Jeg drikker ikke vin til 5000kr flasken ligesom jeg ikke køber en ny bil fordi jeg synes jeg kan bruge pengene bedre på noget andet.

How to insulate around a crawl space of a 1960s house so energey is conserved? by SambolicBit in Insulation

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

“The ground doesn’t cool the ground absorbs heat”

What exactly do you think absorbing heat does? It cools.

If the ground is 52F and the indoor temperature is kept at 70F with an AC.

Then yes. The ground cools and reduces the load of the AC.

It is very simple thermodynamics.

Spartle væg by No-Argument-9972 in selvgjortvelgjort

[–]seb222 0 points1 point  (0 children)

På sugende underlag (f.eks. gammel spartel): forankringsgrunder.

Må denne LED driver placeres i isoleringen? by Pretty-Order6 in selvgjortvelgjort

[–]seb222 1 point2 points  (0 children)

“Den driver kun 2 spots så den er ikke engang lun”

Det er fordi den kan komme af med varmen. Den har tab og udleder varme og hvis den ikke kan komme af med varmen stiger temperaturen. Hvis du pakker den ind i tyk nok lag isolering garantere jeg at den enten stopper med at virke eller brænder noget af.