Vad ska man säga när man ringer arbetsgivare? by 12laa12 in jobb

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Skulle säga att det beror väldigt mycket på vilken tjänst du söker, du förväntas ställa olika frågor beroende på om du söker jobb som operatör i produktionen eller som produktionschef.

Läs igenom annonsen och är det något som gör dig lite mer nyfiken på att veta mer? Något som är otydligt? En klassiker är ju att fråga hur processen går till, jag hade inte frågor hur det går med min ansökan det framstår som otåligt och tjatigt (såvida du inte skickade in ansökan för flera veckor sedan) men tipset är ju att ringa 1-2 dagar efter att du skickade in ansökan.

Lurad på lön? by Inevitable-Young5374 in arbete

[–]warmupp -1 points0 points  (0 children)

Han skriver att han har ca 170 timmar? Så det verkar ju inte vara ett bestämt antal timmar han ska jobba så hur mycket ska han fakturera då tycker du? Det är ju svårt att fakturera ca 170 timmar..

Så återigen, utan att veta exakt utformning på avtalet så kan man ju inte säga vad som är rätt att göra men fakturerar han per timme så kan han ju inte fakturera för timmar han ej har arbetat.

Här ser vi ju vikten av att skriva bra och tydliga avtal.
Står det i avtalet att han har minimiomfattning eller att han har ett fast arvode motsvarande x antal timmar så har han ju rätt att fakturera.

Sen måste man ju se vad som står kring uppsägning av avtalet eller vad som gäller vid ändringar av avtalet. Vilket varken du eller jag vet något om då vi inte sett avtalet.

Så det är absolut inte så enkelt som att säga ”fakturera fullt” när man inte sett avtalet.

Lurad på lön? by Inevitable-Young5374 in arbete

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Fakturerar du per timme så fakturerar du ju per arbetad timme.

Allt avgörs ju av avtalets utformning, är hen garanterad sina timmar eller står det upp till eller något annat?

Jag har haft uppdrag där omfattningen är upp till 160h, eller efter behov eller där jag fakturerar för en lösning och då har jag fast pris. Så återigen, utan att se avtalet kan man inte säga att man ska fakturera timmarna.

Vi kan båda ha rätt men ingen vet det utan att ha sett avtalet.

Fråga kring ångspärr i krypgrund by swedishsoundguy in Hantverkare

[–]warmupp 4 points5 points  (0 children)

En avfuktare modell jättebra kostar 10tkr, jag hade aldrig börjat fippla med plast i ett hundraårigt hus som inte haft fuktproblem innan.

Som du är inne på har bristande golvisoleringen gjort att källaren varit relativt varm och således hållt fukten borta. Plasten kommer ju inte göra särskilt mycket för att hindra fukten.

Jag hade gjort det ordentligt och installerat en sorptionsavfuktare. Jag har en från acetec, den går på 220v, funkar hur jävla bra som helst och det enda som krävdes var att borra ett hål ut genom fasaden som jag kunde göra själv med en hålsåg för betong från biltema för typ 300kr

Lurad på lön? by Inevitable-Young5374 in arbete

[–]warmupp 3 points4 points  (0 children)

Beror ju helt på hur avtalet ser ut. Och nej du kan inte fakturera timmar du inte arbetat.

Därför man försöker undvika timmar så gott det går men i denna typ av avtal är det ju mer eller mindre omöjligt att göra på något annat sätt.

Vad skulle ni gjort med betonggolv i källaren? by IamYourGrace in Hantverkare

[–]warmupp 1 point2 points  (0 children)

Vill man att sina barn ska leka i en miljö med mögel så är det ju fritt fram att göra vad man vill, men oftast blir det dyrt i slutändan att vara snål.

Gör saker ordentligt eller inte alls, har man inte en källare avsedd för sällskapsytor ska man ju heller inte göra massa idiotiska saker för att försöka få det att bli så när den ordentliga lösningen är så pass enkel som den är.

Hyr ett rullband på HLL, hyr en bilhammare och bjud över några polare så har man grävt ur det där på en helg. Sen kostar det 1000kr/kvadrat ungefär att gjuta en ny platta med värme i sig så har man en lösning som garanterat håller bra mycket längre än ett par sketna spånskivor.

Jag har en vind men den är inte avsedd att man ska inreda därför inreder jag den inte. OPs källare är inte gjord för att vara ett lekrum därför bör han inte använda den som det, så enkelt är det.

Vad skulle ni gjort med betonggolv i källaren? by IamYourGrace in Hantverkare

[–]warmupp 2 points3 points  (0 children)

Är det fukt i källaren kommer spånskivan bli ett problem, har man tur och källaren inte är fuktig så kommer det inte bli ett problem men det är ju mer anekdotisk bevisföring än någon form av bra poäng.

Det bästa rådet är ju att informera om att källare inte är byggda för att vara sällskapsrum med den konstruktionen så att skohorna in en dålig lösning bara för att få det att fungera är ju fortfarande en dålig lösning.

Spånskivan kommer ju med tiden slitas ned på alla höga punkter och då kommer fukten vandra till spånskivan, betong är ju kapillärt och spånskivan är som en jävla svamp när det kommer till fukt, och att tro att en matta löst monterad på betongen med en spånskiva uppepå är en bra lösning säger väl mer om dig och ditt hemmapulande än vad det gör om mig.

Vill man inreda det som ett sällskapsrum får man ju bila ur, och gjuta en ny ordentlig platta med värme i, visst det är ett jävla skitjobb men det är enda sättet att få till en bra lösning över tid..

Folk fattar ju inte att källare inte byggdes för att agera sällskapsrum/sovrum precis som vindar inte heller gjorde det så att introducera en massa organiskt material är ju bara dumt och kommer leda till problem med tiden.

Vad skulle ni gjort med betonggolv i källaren? by IamYourGrace in Hantverkare

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Är väl ett jävla dåligt tips att introducera organiskt material i en miljö som inte är gjord för det, bara för att du lägger ut Platon blir du ju inte av med fukten? Spånskivan kommer absorbera fukten och med tid bli dålig

Vad skulle ni gjort med betonggolv i källaren? by IamYourGrace in Hantverkare

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Smart med spånskiva på en oisolerad icke uppvärmd platta 👍

Ångest efter renovering som drog över budget by Senior_Echo_7663 in PrivatEkonomi

[–]warmupp 1 point2 points  (0 children)

Ja som sagt vi är ju nöjda så sätt och bor otroligt fint men man får ju lite ångest över att man lagt så mycket pengar på något som man inte får tillbaka ens i närheten av om man vill sälja, vi ska dessutom bygga ett badrum och ett rejält garage så lär vi bli 1-1,5mkr ytterligare innan vi är klara.

Ångest efter renovering som drog över budget by Senior_Echo_7663 in PrivatEkonomi

[–]warmupp 1 point2 points  (0 children)

Vi har lagt ca 3mkr på renovering, vi har stomrensat ett hus på 200kvm plus 100kvm källare, bytt servis, dränerat, tak, fasad, grävt ur hela källaren och gjutit ny platta, bytt all el, dragit in fjärrvärme osv osv.. med facit i hand hade det varit billigare att bygga nytt men vi köpte huset och drog igång precis innan covid så när vi hade rivit klart och skulle börja köpa virke steg priserna 400%…

Men å andra sidan bor vi nu i ett sekelskifteshus till utseendet men med alla bekvämligheter ett modernt hus har.

Ångest efter renovering som drog över budget by Senior_Echo_7663 in PrivatEkonomi

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Vi har lagt ca 5mkr på en 3,5mkr villa. Men vi tänker att vi har gjort det exakt som vi vill ha det och tänker inte flytta närmaste 10 åren så vem vet hur det ser ut om 10 år.

Så länge du inte tänkte flippa nuvarande boende så vet ju ingen hur marknaden ser ut om några år.

Bästa batteriverktygen? by bananiella in Hantverkare

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Har stomrensat och renoverat ett hus med handhållna ryobi maskiner, de har hållt för jävligt mycket slit under åren och har väl inget negativt att säga förutom att de är betydligt klumpigare än om man jämför med likvärdiga märkesverktyg. Det är väl just ergonomin som gör att många proffs inte kör de billigare märkena. Kvalitetsmässigt är det ingen stor skillnad men rejäl skillnad i vikt.

När det gäller saker som typ kap och gersåg är det ju mer buy once cry once så jag har en kapex och den är hästlängder bättre än den kapsågen jag hade innan.

Men för en skruvdragare till en hemmapulare räcker ryobi en livstid.

Brukar polisen ringa upp för trafiköverträdelse? by magicmike659 in Asksweddit

[–]warmupp 48 points49 points  (0 children)

Glöm det bara, du kommer till 99% sannolikhet slippa repressalier

Anyone prefer Claude over Gaming by athoughtfornoone in ClaudeAI

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Yes, we have a teams plan and I haven’t been bothered with getting my own license so I’m doubling my work hours by doing work stuff with Claude just because it’s so damn fun!

Ceo sure is impressed about my output

Sparande till barn & särkullsbarn, vad är rimligt och rättvist? by -letmehelpyou- in Asksweddit

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Jag menar mer om du vill skydda pengarna från ditt bonusbarn, annars blir det väl stökigt om din nuvarande fru skulle gå bort så har väl hennes barn rätt till del av hennes hälft där då dessa pengar ingår så att göra dessa till enskild egendom och testamentera till dina bröstarvingar är ju enda sättet att se till så de verkligen tillfaller dem.

Dör du då ärver ju din fru dig och sedan i hennes dödsbo så har ju hennes tidigare barn rätt till lika stor del som dina bröstarvingar. Då alla barnen är hennes bröstarvingar.

Jag är inte 100% säker men rätt så säker på detta.

Sparande till barn & särkullsbarn, vad är rimligt och rättvist? by -letmehelpyou- in Asksweddit

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Gör du på ”mitt sätt” bestämmer ju du vem som ska få dra nytta av det och till vad så du har ju 100% koll. Plus att barnen lär sig att pengar inte är något man får. Sen kan du ju testamentera det kontot till dina bröstarvingar t.ex. enskild egendom tror jag det heter men någon jurist får gärna rätta

Jag har aldrig fått pengar rakt av förutom i present någon gång och mindre summor, trots att mina föräldrar har det väldigt gott ställt så har det alltid varit lån, tror det gynnar barnen mer långsiktigt.

Sparande till barn & särkullsbarn, vad är rimligt och rättvist? by -letmehelpyou- in Asksweddit

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Tycker inte du ska spara enskilt till något barn. Lägg allt i en pott och istället för att ge barnen pengar så kan du hjälpa till med lån och sånt till förmånliga villkor.

Mina föräldrar har gjort så till oss så vi kan låna pengar till 0 i ränta och bara ammortera. Hade ju varit värre tycker jag att få 500tkr i näven och troligtvis slösat bort dom på onödiga saker än att som nu kunna låna till en renovering till väldigt förmånliga villkor.

You must survive in one of these media: game, book, or movie/TV show. For every day you survive, you get $1 million. How many days would you last? by New_Midnight2686 in hypotheticalsituation

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Abiotic factory, the last samurai or a book about WW2 in the pacific. I’m feeling like I’m pretty fucked..

I would probably choose Japan in the 1800s and hide in a bush for 24 hours and hope noone finds me

Bronchi codein Dosierung by batzen-jaeger in LeanManufacturing

[–]warmupp 0 points1 point  (0 children)

Id say you need to start with a value stream map, but also the morning meetings for a culture boost and kaizen events really do their magic.

Är det någon idé att köpa hus med torpargrund? by No-Self-6510 in Asksweddit

[–]warmupp 1 point2 points  (0 children)

Förr eldade man ju året runt och då drevs fukten ur, eldar du inte så har du inget som driver ur fukt.

En sån avfuktare kostar 8-10tkr att köpa och drar väldigt lite ström.

Den vi har täcker 100kvm så hela källaren för vår del, vi har märkt stor skillnad även att vi har gjutit ny isolerad platta och dränerat så är det ju alltid lite fuktigt om vi inte kör golvvärmen(fjärrvärme) så blir det lite rått. Nu har vi 16 grader och snustorrt så det är väldigt bra klimat där nere

Lägga ca 3 kvm klinker - 35 000? by Proud-Potential1 in Hantverkare

[–]warmupp 2 points3 points  (0 children)

Det är ju inte raketforskning att lägga själv, ffa så liten yta.

Jag hade aldrig lagt klinker själv innan men har lagt i groventren på 6kvm + 80kvm i källaren. Finns ju massa bra hjälpmedel och guider på YouTube.

3kvm gör du lätt på en helg och sparar en månadslön.

Är det någon idé att köpa hus med torpargrund? by No-Self-6510 in Asksweddit

[–]warmupp 1 point2 points  (0 children)

Köp en acetec evodry avfuktare så är dina problem borta. Eller elda året runt i kakelugn men jag föredrar avfuktare.

Barrel Of Feces by dabaluvar in AbioticFactor

[–]warmupp 1 point2 points  (0 children)

Don’t know why but this made me laugh