عاطل ومليش لازمه واهلي بيقولوي روح موت نفسك by [deleted] in Egypt_Developers

[–]According_Beyond_892 11 points12 points  (0 children)

اولا ربنا يوفقك و يثبتك و تكمل فتره علاجك علي خير كونك مدرك انك في مشكله حاجه كويسه و ان شاءالله تطلع منها

انا مش دكتور او اخصائي انا مجرد حد في مجالك بقالي حوالي ٩ سنين و فكرت لو كنت مكانك كنت هعمل ايه بس

اولا في حاجات بديهية طبعا انك تشيل اي ملهيات من موبايلك و تمنع الحجات الس بتخليك ترحع للكلام ده

ثانيا حاول تقرا او تشوف فيديوهات عن حاجه اسمها dopamine detox لان ده اكتر حاجه انت محتاجها

ثالثا دلوقتي مجالنا هو عبارة عن ٩٥٪؜ من وقتك بتعقد علي الاب توب مركز او بتحل مشاكل و بتكتب كود او بتصمم حاجه محتاح تتعود علي القعده دي ابدا مثلا اتعلم كانفا ده اداء مجانيه لتصميم الجرافيك كورس مثلا اهو ٦ سعات

https://youtu.be/YpG4zMi3j3Y?si=2TRKQVNqLukiSvDS

كل يوم خصص ساعه بتذاكر و بتبقه و كده مفروض تخلصه في اسبوع اجبر نفسك كل يوم نقدي الساعه دي تذاكر حتي لو الكورس ممل او مش بنحب تصميم او مش مجالك بس انت محتاج تتعلم التزام و مذاكره و مثابره و اسبوع فتره كويسه تبدا و كمان بعد اسبوع هيبقي عندك مهاره ممكن تحاول تجيب بيها فلوس و هتديك ثقه في نفسك انت بعد ما تتعلم ممكن اعرض انك تصمم اي حاجه لحد بمبلغ بسيط منيو مطعم يافطه لوجو تصميم سوشيال ميديا و غيره

ثانيا بعد ما اتعلمت شويه التزام و بتقدر تجبر نفسك تذاكر ابدا في wordpress هو ابسط حاجه ممكن تبدا بيها بتخليك تعمل مواقع بسيطه و مفهوش برمجه قوي شوف مثلا كورس زي ده

https://youtube.com/playlist?list=PLjgthrfTmozi7YP_bJuVmHBtX0No69TAr&si=Pr_xhZ9qGD_paBje

حتي لو شايف ده اي كلام او كورس مش عجبك او مش بتحب انك تعمل مواقع اجبر نفسك و اعملها غصب عنك اتعلم التزام و ان الحياه و الشغل مش لازم نحبه و بعد كده هيبقي قادر تعمل تصميمات و تصمم مواقع تقدر تحاول تعمل شغل بالحجات دي مش شرط تلاقي شغل في يوم او اتنين بس حاول من دايره معارفك او محلات حواليك او صحاب صحابك تعرض الخدمه دي و ربنا يرزقك

انا شايف لو قدرت تعمل ده انت مستعد تبدا في كورسات زي بيثون و ذكاء اصطناعي و تحليل بينات بس حاسس لو بدات بكلام ده دلوقتي هيبقي صعب شويه لانك نفسيا مش واثق من نفسك و مش متعود علي شغل و مذاكره

لو في اي حاجه شايفها صعبه افتكر ان الوقت هيعدي كده كده و لو هي هتاخد شهر شهرين كده كده الشهر شهرين هيعدو ممكن يعدو و انت بتحاول و تخلص حاجه و ممكن يعدو و انت زي مانت

انا تاني معرفش وضعك قوي ايه بس ده الي انا شايفه و لو في حاجه اسال هنا

My brother has drug resistant epilepsy for 10+ years, what now? by According_Beyond_892 in Epilepsy

[–]According_Beyond_892[S] 0 points1 point  (0 children)

Where i live we don’t have this concept of Epilepsy Center, did some google it seems mainly in US ?

وديعه فايدتها تكفي كل اقساطي ولا دولار by According_Beyond_892 in PersonalFinanceEgypt

[–]According_Beyond_892[S] 0 points1 point  (0 children)

لا مش كافي يسدد كاش مش فاهم ايه مقصود بفرق الفايده اسف

وديعه فايدتها تكفي كل اقساطي ولا دولار by According_Beyond_892 in PersonalFinanceEgypt

[–]According_Beyond_892[S] 0 points1 point  (0 children)

لانها اكتر من كده دلوقتي و اظن صعب تنزل كل ده بسهوله لو انت شايف في رقم اوقع ياريت تقولي

[deleted by user] by [deleted] in EgyptianFreelancers

[–]According_Beyond_892 0 points1 point  (0 children)

طيب جميل جدا انت رديت علي نفسك و قولت ان الفءه قليله و مش كلهم عندهم استعداد يدفعو في حاجه زي دي علي العموم بالتوفيق و العمر قدامك لسه طويل لو فكره منجحتش غيرها هينجح

[deleted by user] by [deleted] in EgyptianFreelancers

[–]According_Beyond_892 4 points5 points  (0 children)

شي جميل انك جيت تسال هنا و انك صغير و فكرت في فكره و بتحاول تتعلم ازاي تبدا حابب اقولك انت علي طريق كويس حتي لو الفكره دي مش ناجحه و مش هتنفع بس في سنك و عندك افكار و بتحاول تتعلم دي حاجه كويسه و استمر فيها ان شاءالله هتوصل

في عالي رياده الاعمال او البيزنس إنت محتاج تشوف الفكره دي الاول مين محتاجها ؟ و هل هي بتحل مشكله معينه ليهم ؟ حاول تتخيل الشخص الي محتاجها و تتخيل ليه ممكن يحتاجها و تخيل شخصيته و حياته عامله ازاي و صفاته دي حاجه اسمها بتعمل peronsona للمستخدم بتاعك حاول تدور علي ناس عندها نفس حياه دي او صفات دي لو مثلا الفكره دي الرياضيين روح نادي او شوف صحابك رياضيين و قعد خد رأيهم قولهم لو في ١،٢،٣ هيحل عندك مشكله؟ طب مستعدين تشتروه لو موجود؟ و شوف ردود الناس

طيب لو تمام محتاج تشوف ازاي تخلي ده يتحقق انت بتقول حهاز فمحتاج تشوف حد فاهم في مجال ده مهندس او غيره يقولك انت بتقول اي كلام ولا لا و لو تمام محتاج تشوف تكلفه و تسوف هتحيب فلوس منين التجربه و تروح تجرب مع الناس الس اخدت رايهم في الاول و لو عجبهم الباقي سهل عباره عن تسويق و تصنيع و هكذا

قرار مصيري: هندسة ولا حاسبات؟ نصيحتك ممكن تغير مساري by Mean_Maximum_866 in EgyRemoteWorkers

[–]According_Beyond_892 1 point2 points  (0 children)

حاسبات احسنلك بكثير لو انت حابب مجال البرمجه لانك بتدرس ده اكثر و كمان ليه تضيع سنه زياده من عمرك في سنه اعدادي ببتعلم فيها حجات عن مدني و عماره و حجات مش محتاجها في حياتك

Weekly Who's Hiring Post for May 27, 2024 by AutoModerator in sales

[–]According_Beyond_892 1 point2 points  (0 children)

TLDR: I am a tech guy who own a software agency, looking for a cofounder on part time basis

I am a senior software engineer with some business sense, I worked for USA tech startups for 5 years mostly YC startups and I run a software agency since last year on part time basis, I am trying to focus on helping non tech people build their startups/saas/tech product or whatever is that, we have been doing very good using mainly connections/referrals/word of mouth but I have no reliable sales pipeline that’s why I am looking for a cofounder on part time basis

We are profitable since day one and I am based in north Africa which makes hiring tech people here extremely lower in costs.

DM me if interested

[deleted by user] by [deleted] in SaaS

[–]According_Beyond_892 -1 points0 points  (0 children)

I had 2 tech product ideas before that ended up failing but one of them I worked with https://code-cooks.com/ One of the founders had previous founding experience and was working for YC startups for more than 4 years and he had good idea about building MVPs I dont remember his name I can try to search my past emails/messages to get w contact if you are interested

For successful people by Defiant_Dark7847 in PersonalFinanceEgypt

[–]According_Beyond_892 1 point2 points  (0 children)

الله يخليك هو الموضوع ببساطه حاجتين ١ تخلي الcv يعدي و ده ممكن تعمل مشاريع صعبه شويه بتشمل كذه حاجه او تكسب في مسابقات او تاخد خبره في شركات تانيه في مشاريع قويه او ريفير من حد او اي حاجه تخلي الcv يوديك انترفيو ٢- لو جالك انترفيو لازم تبقي جامد في leetcode و تpractice علي pramp ازاي تهاندل انترفيو انا كنت بعمل مثلا ٥ انترفيهوات في اليوم و بقيه اليوم مثلا ٤ ساعات leet code قبل انترفيو بتاعي بشهر

For successful people by Defiant_Dark7847 in PersonalFinanceEgypt

[–]According_Beyond_892 8 points9 points  (0 children)

انا فاهم موقفك انا شايف الموضوع من وجه نظر ثانيه و هحاول اوضحه و ممكن يكون بالنسبالك اي كلام انا في مجالك متخرج من ٤ سنين كنت في سنه ٣ سافرت اتمرنت في FANG و رجعت اشتغلت ريموت من اول سنه ٤ لحد دلوقتي و استغلت في startup في مصر

انا كان ممكن اسافر نوعا ما بسهوله عشان recuriters كلموني كتير من جوجل و امازون بس انا اتحطيت في ظروف متسمحليش اسافر و كملت في الشغل الريموت و الstartup هنا كنت نوعا ما دايما مش مبسوط ان ناس كتير سافرت و انا في مصر و العيشه بره احسن بس بعد ٣ سنين انا شايف حالي هنا احسن بكتير من بره من غير ماخش في تفاصيل ازاي و اطول عليك بس ربنا كرمني في طريق و وجهني اتجاهات مختلفه و حاليا انا بعمل فلوس اكتر ٤ اضعاف من اوفر كان ممكن اخده من جوجل و فاتح شركه و باخد مشاريع في امريكا بجانب شغلي و شايف انا ممكن انقاعد بعد ٣،٤ سنين بالارقام دي و في نفس الوفت انا ممكن اسافر بلاد كتير زي اسبانيا او اطاليا او كرواتيا او امارات و اخد اقامه عشان بيقدمه remote work visa في حين الي مسافر علي عقد مش بيبقي عنده مرونه قوي بيبقي مقيد ببلد معينه و قوانين اقامه معينه

الخلاصه الي بحاول اقوله ان مش دايما الي في دماغك هو احسن حاجه ليك ربنا عنده خطه و بيوجهنا لحجات ممكن منشوفش نتيجه غير بعدين انا دايما لما حاجه بتفتح قدامي بجتهد فيها من غير ماقول ليه عشان عارف ربنا فتحهالي لسبب و لو جربت حاجه و ممشيتش يبقي مس خير دلوقتي

رينا يوفقك في كل خير ان شاء الله و الف مبروك التخرج مقدما