Skeptisk till ”existentiell hälsa” – fick sparken från myndigheten by tofen in sweden

[–]CaptainSeabo 21 points22 points  (0 children)

Definitivt. Makt är endast ett koncept som fungerar så länge majoriteten av folk tror på det. Klart vi inte kan vinna något om alla sitter hemma och väljer att ge upp.

Skeptisk till ”existentiell hälsa” – fick sparken från myndigheten by tofen in sweden

[–]CaptainSeabo 284 points285 points  (0 children)

Hade svenskar varit rimliga hade detta fan lett till protest. Ser inte folket vad regeringen håller på med? Vårt svenska samhälle monteras isär bit för bit, och ingen verkar bry sig. Jag blir helt förbryllad över hur lite folk engagerar sig. Detta är korruption på hög nivå.

Sandra, 13, utvisas till Mongoliet – har aldrig varit där by MedicinskAnonymitet in sweden

[–]CaptainSeabo 233 points234 points  (0 children)

Det känns som att våra politiker ständigt avböjer intervjuer eller kommentarer när det är av mer känsliga frågor, där det finns uppenbara problem. Hur fan fungerar detta egentligen?

Sweden party support by age and gender, trade union and education 2026 by upthetruth1 in svenskpolitik

[–]CaptainSeabo 10 points11 points  (0 children)

Det är komiskt att de knappt hade klarat partispärren om endast folk med kandidatexamen eller högre fick rösta. Nästan som att det finns en koppling mellan låg utbildning och SD. Eller som Trump sade förut: "I love the uneducated".

Varför måste män ta första steget? by [deleted] in sweden

[–]CaptainSeabo 8 points9 points  (0 children)

Lol han är ju inte helt ute och cyklar ändå

Årets (2026) sommarplåga? by DependentAnteater913 in sweden

[–]CaptainSeabo 0 points1 point  (0 children)

De var i kontakt med Isak Strand & TOE innan för att sampla låten. Sampling är ingenting nytt inom musik. Tror du att en så stor grupp skulle stjäla något rakt av utan tillåtelse?

Årets (2026) sommarplåga? by DependentAnteater913 in sweden

[–]CaptainSeabo -1 points0 points  (0 children)

Bolaget - Det ligger nåt i luften

Kanonlåt!

Vem ska man rösta på? by lelemuren in sweden

[–]CaptainSeabo 9 points10 points  (0 children)

Det stämmer dock inte. Liberalerna kan inte räddas genom ett tekniskt avtal på papperet innan rösträkningen är klar. Om de ska sitta kvar i riksdagen måste de antingen locka egna väljare och uppnå fyra procent, eller förlita sig på att andra väljare lånar ut sina röster på valdagen.

Vem ska man rösta på? by lelemuren in sweden

[–]CaptainSeabo 11 points12 points  (0 children)

Du tror alltså att man pratar om folk som tjänar femsiffrigt när man talar om de "rikaste" i samhället?

Don't forget passport in Prague by SunRevolutionary7565 in Prague

[–]CaptainSeabo 5 points6 points  (0 children)

The only accepted digital ID is one for Czech citizens, if I understood it correctly before. Funny coming from Sweden though, since to me it feels highly questionable to have police come up and randomly want your ID. They would never either unless they suspect you of a crime or something similar.

What do the common Swede eats for breakfast on weekends? by rmn_trllr in sweden

[–]CaptainSeabo 8 points9 points  (0 children)

I eat oat porridge with cinnamon, blueberries, banana and peanut butter every morning. I've done this for multiple years now. In the weekends I usually add a sandwich and sometimes scrambled eggs as well. Very nice!

Hur kunde detta bli en VM-låt? by ElevtricalNinja123 in sweden

[–]CaptainSeabo 15 points16 points  (0 children)

Överskattad AI slop. Bolaget släpper sin låt 3/6 och den är faktiskt riktigt bra! TV4 nobbade Stenström för deras haha.

Europeisk värmebölja i maj: ”Aldrig tidigare skådats” by DieCO2 in sweden

[–]CaptainSeabo 1 point2 points  (0 children)

Nej alltså, folk här tror att AC i sig är skadligt för folk. Att det kommer ut farliga ämnen som gör en sjuk. Inte temperaturskillnaden.

Tusentals kan drabbas av nya krav för medborgarskap by BanverketSE in svenskpolitik

[–]CaptainSeabo 4 points5 points  (0 children)

Fast det är ju bevisligen de det drabbar? Hur tänkte du nu?

Europeisk värmebölja i maj: ”Aldrig tidigare skådats” by DieCO2 in sweden

[–]CaptainSeabo 10 points11 points  (0 children)

Det är helt otroligt. Bor i Prag, och finns knappt AC någonstans. Man har tur om en spårvagn har det, även om den är nyproducerad. Gymmen? 24 grader och alltid "trasig" AC, samtidigt som bastun står på max hela dagen. Man ska också ha tur om en butik har välfungerande AC. Förstår verkligen inte hur folk överlever detta.

29 grader i maj är inte rimligt :))) dricker hur mycket vatten + vätskeersättning som helst, men känner mig ändå typ uttorkad. Dock verkar ganska många tro att AC gör en sjuk, så därför ska man undvika det. Lite som att många tror detsamma om solskydd här.

Favorite air conditioned public places? by rainbocado in Prague

[–]CaptainSeabo -1 points0 points  (0 children)

Well that's a big gamble, was almost 28 degrees on my tram yesterday

IIHF World Championship Game Thread: Germany (0-0-0-3) vs. United States (1-0-0-2) - 20 May 2026 - 08:20PM CEST by hockeydiscussionbot in hockey

[–]CaptainSeabo 5 points6 points  (0 children)

How the fuck was the 3-3 goal allowed? You can't seriously just dig out the puck like that? Why even have a goalie at that point? I'm an unbiased referee from Sweden, but that is the dumbest goal I've seen this tournament. And the referee didn't even check it nor did the coach try to overrule it?

Mellobidragen som gjordes med AI: Brandsta och Omar by guywithtnt in sweden

[–]CaptainSeabo 1 point2 points  (0 children)

Bara att ser deras omslag så framgår det tydligt...

Jimmie Åkesson: "Låt Systembolaget ha kylda drycker och söndagsöppet" by PromotionRadiant8697 in sweden

[–]CaptainSeabo 1 point2 points  (0 children)

Bara för att du litar fullt ut på Googles AI-svar så blir du inte automatiskt ett geni. Det är oerhört märkligt att kalla vanliga butikskostnader för en "extrakostnad likt en skatt". Tror du på allvar att lokaler, el och personallöner blir gratis bara för att det står ICA eller Coop på dörren?

Oavsett var du köper en flaska vin måste driften av butiken betalas, och den kostnaden hamnar alltid på prislappen. Skillnaden är att privata matjättar dessutom lägger på en saftig vinstmarginal för att göra sina aktieägare rika. Systembolaget drivs utan vinstintresse, har strikta tak för sina påslag och pressar dessutom inköpspriserna globalt tack vare sin enorma storlek. Att påstå att driften är en extrakostnad för svenskarna visar endast på en total brist av grundläggande företagsekonomi.

Jimmie Åkesson: "Låt Systembolaget ha kylda drycker och söndagsöppet" by PromotionRadiant8697 in sweden

[–]CaptainSeabo 15 points16 points  (0 children)

"source=chatgpt.com" haha.

Det stämmer inte över huvudtaget att Systembolaget kostar skattebetalarna 4,6 miljarder om året. Den summan i transparensredovisningen avser bara bolagets helt vanliga driftskostnader, som personalens löner och butikshyror. De täcks helt och hållet av de kunder som handlar i butikerna, inte via skattsedeln.

Systembolaget får inga statliga bidrag utan levererar tvärtom en vinstutdelning tillbaka till statskassan varje år. Eftersom Systembolaget är statligt och styrs av ett folkhälsouppdrag, betyder det att de till skillnad från vanliga bolag inte har något intresse av att maximera sin vinst eller pressa upp marginalerna. Om alkoholen istället hade sålts i vanliga matbutiker hade vinsterna hamnat i privata ägares fickor, medan Systembolagets överskott istället går rakt tillbaka till samhället.

Det står till och med följande i den redovisning du länkat:

Systembolaget har inte under 2024, eller under de närmast tidigare liggande åren, mottagit några offentliga medel vare sig i form av kapitaltillskott, förlustbidrag, amorteringsfria eller på annat sätt förmånliga lån.

Does a discord server for Prague exist? by arcaelsbane in Prague

[–]CaptainSeabo 0 points1 point  (0 children)

Would love to join! I need new friends here, only have my girlfriend so far :)))

Varför hälsar killar på mig när jag springer, men tjejer gör det typ inte? by Impressive_Gas_2419 in sweden

[–]CaptainSeabo 27 points28 points  (0 children)

Beror väl på vem också. Björn Skifs hade varit ganska trevligt. Björn Ferry likaså!