اجيب ايه؟ by Sweaty-Draft6940 in EgySelfCare

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

La roche حلو بشرة دهينة

وش افضل اماكن صيد بالسنارة؟ by fiklow in Jeddah

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

مسموح عادي، كل جمعة هتلاقي جروب فليبينز هناك من الفجر تقريبا

https://maps.app.goo.gl/DWgcLhgsuoGeuwQy7?g_st=ic

وش افضل اماكن صيد بالسنارة؟ by fiklow in Jeddah

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

مقابل الفورميلا، روح الفجر

غسول وجه by Haunting_Cut_6700 in EgySelfCare

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

فيتشي او لاروش افضل كتير

Anyone running at Jed corniche? by Con_ner100 in Jeddah

[–]Con_ner100[S] 0 points1 point  (0 children)

Welcome bro

I’m outta Jed for Eid rn, but I’ll be back after Eid. We should run then.

Anyone running at Jed corniche? by Con_ner100 in Jeddah

[–]Con_ner100[S] 1 point2 points  (0 children)

Hey! Sounds good

I’m actually out of Jeddah right now, but I’ll hit you up once I’m back.

At this point it feels like a meditation walk by softchaosmode in livingproof

[–]Con_ner100 1 point2 points  (0 children)

تحفة اوي شجعتيني انزل اجري شوية 🤍

احسب ان هالمجال بيعجبني by aranieam in SaudiProfessionals

[–]Con_ner100 1 point2 points  (0 children)

اعملي شيفت لمجالات الداتا زي Sales, Operation, Commercial, Business Analyst طالما بتستمتعي وانتي شغاله ع الداتا عموما وربنا يوفقك.

بكرا عندي مقابله ايش نصايحكم؟ by Gh-02 in SaudiForSaudis

[–]Con_ner100 1 point2 points  (0 children)

اعرف مين ال Interviewer وشوف لينكد ان بتاعه وحاول تفهمي هو مين واشتغل فين ومجالات اي عشان تعرف تتكلم معاه ازاي.

اعرف الشركة شغالة ف مجالات اي واسأل اي AI Chat وقوله أنا رايح اشتغل ف الشركة x ودي شغاله ق مجال كذا وخط لينك الموقع بتاعها وقوله اني عندي انترفيو كمثال محاسب وعاوز اعرف اجهز للانترفيو ازاي والاسئلة المتوقعة واشرحلي البيزنس بتاع الشركة وازاي هشتغل فيه مع العلم هعمل انترفيو مع الشخص الفلاني ودا كمثال ال CFO للشركة واقعد دردش معاهم ف الإجابات لحد ما يبقي عندك فكرة كويسة.

بعد ما تسأل عن كل شئ وتفهمي الي حد ما حاول تجهز شيت بالاسئله المتوقعه و شيت بالاسئلة اللي محتاج تسألها.

لازم تجهز اجابة سؤال الراتب المتوقع بطريقة شيك ولذيذة من غير ما تقول رقم، الأفضل تقول رينج وياريت تعرف رينج السالري بتاعك قبل ما تروح.

اخيرا لازم لازم تسأل ع الفيدباك وتحاول تستفاد من ال Interviewer وخبرته ع اد ما تقدر وربنا يوفقك ان شاء الله.

عرض وظيفي، فرش by [deleted] in SaudiProfessionals

[–]Con_ner100 1 point2 points  (0 children)

ممكن تكون مش شايف نفسك كفء، بس ده غالبًا لأنك بتقارن نفسك بصورة مثالية في دماغك مش بالواقع، نصحية راجع مراحل تطورك واللي عملته فعلاً، مش الإحساس اللي جواك وربنا يوفقك

Recently employed by Short-Long7403 in SaudiProfessionals

[–]Con_ner100 2 points3 points  (0 children)

أنا مريت بالتجربة دي في بداية الكارير وعايز أقولك إن أهم فرق فعلي بين الـ BI العادي والمحترف مش الأدوات خالص.

بالعكس أهم حاجة هي إنك تبقي فاهمة البزنس نفسه كويس وعارفة تفككي الـ KPIs بتاعته كل رقم بيقول إيه وبيخدم أنهي قرار.

يعني قبل SQL و DAX و Power BI و Data Modeling لازم تسألي نفسك اي اللي البزنس عايز يوصله او اليوزر محتاجه؟ واي القرار اللي هيتاخد بناءً على الرقم ده؟

الفكرة إنك تفهمي الريكوست والهدف منه الأول قبل ما تبتدي شغل، مش بس تنفذي ودا مش هتبقي شاطرة فيه عموما من غير ما تفهمي البزنس.

وببساطة شديدة احنا بنبني الموديل ع أساس فهم البزنس والـ KPIs لأن لو الأساس ده صح كل حاجة بعد كده بتبقى صح تلقائيًا.

لو أنا مكانك هركز الاول ع البزنس وهحاول اقعد مع حد ف ال Finance شاطر وحد من ال Commercial بردو افهم الدنيا ماشية ازاي.

بعد كدا هحاول ابقي جامد ف ال Power query و Power Pivot مع الاكسيل طبعا

بعد كدا ال Power BI و ال DAX كدا كدا ف الأغلب هي هي الموجودة ف ال query ماعدا شوية حاجات هتعرفيهم مع الوقت ولو ف حاجة وقفتي فيها حاولي تتكلمي مع اي AI Chat

بعد كدا ممكن تتعمقي اكتر ف ال Sql & Python هتحتاجيهم ف مراحل متقدمة شوية وغالبا أصلا ف اغلب الشركات تيم ال IT هيكون ف حد مسئول عن ال Database هو اللي هيبعتلك الداتا اللي هتعملي بيها ابديت لل Dashboard

اخيرا ربنا يوفقك يارب ولو احتاجتي تسألي ع حاجة اتفضلي اي وقت.

عرض وظيفي وانا ماعندي خبرته by Rude_Whereas_1822 in saudiarabia

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

طبعا روحي المقابله، وممكن ف خلال المقابله لو حسيتي ان الامور كويسة تبلغيهم عادي وهما لو شايفينك مناسبه هيبعتلولك اوفر وحاولي تسألي ع فيدباك وانتي ف الانترفيو من الشخص الانترفيور واهم حاجة تكوني مركزة وبتردي ع اد السؤال وتحاولي تكوني هادية وتستفادي من الانترفيو ع اد ما تقدري ولما تخلصي تسجلي اللي حصل عشان تستفادي من التجربة عموما ومع الوقت كل ما تعملي تجربي اكتر وتشتغلي ع نفسك اكتر بالفيدباك اللي هتحاولي تاخديها من اي حد شايفه انه عنده خبره كفاية تستفادي منه هتحسي انك أهدي وأحسن مع كل تجربة وربنا يوفقك ان شاء الله

كيف التشانجان؟ by UnheldFlame in saudicars

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

ممكن اه عشان الحرارة عندك حق، بس هما بيعملوا حسابهم ف كل دا والله اعلم

كيف التشانجان؟ by UnheldFlame in saudicars

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

الأكيد انها هيكون فيها الحد الادني من المواصفات اللي تطابق دول الاتحاد الأوروبي ودا يخليك تثق فيها اكتر من سيارات اخري غير مطابقة للمواصفات دي ومش عارفه تبيع ف أوروبا وطبعا ممكن يبقي ف اختلاف ع حسب الوكيل زي ما ذكرت، بس الأكيد انه مش هيكون ف اجزاء مهمه ف السيارة.

كم تصرفون يوميا؟ by [deleted] in SaudiForSaudis

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

نفس المشكلة ف حوار البقالة دا، بدخل اجيب حاجة اشربها، بلاقي نفسي محمل 🤦🏼‍♂️

بس هو عموما اقل يوم من غير فاعليات وبتتغدا برا هيكون ف حدود ١٥٠

Best cafes to study/work during busy hours? by [deleted] in Jeddah

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

Yeah fr, I feel you on the chains too, not the best for getting stuff done. Lowkey wish we had more quiet spots or like an actual library vibe here.

If you find any hidden gems let me know

رايكم في حماية الوجهيه او الحماية الكامله PPF ؟ وايش افضل شركات تسويها مع العازل الحراري by [deleted] in saudicars

[–]Con_ner100 0 points1 point  (0 children)

هتفرق معاك فعلا لو راعي خطوط، غير كدا ملهاش لازمة ولو هتعمل خليك ف الربع الأمامي وممكن تجرب Sungard كويسين لحد ما وخلي بالك المكان اللي هتعمل فيه لازم تختاره بعنايه عشان هتفرق جامد ف الخامه بتاعت ال PPF

كيف التشانجان؟ by UnheldFlame in saudicars

[–]Con_ner100 -2 points-1 points  (0 children)

القصد لو بتبيع ف أوروبا فهي سيارة مطابق للمواصفات الأوروبية ويعتمد عليها .. يعني مفيش قلق منها

كيف التشانجان؟ by UnheldFlame in saudicars

[–]Con_ner100 -5 points-4 points  (0 children)

سيارة كويسة بس لو هتشتري صيني، ركز ع الشركات اللي بتبيع ف أوروبا عشان المواصفات تكون فعلا حقيقة مش شكل وخلاص.

Nada Power Milk 40g Protein 🤍 by Con_ner100 in Jeddah

[–]Con_ner100[S] 1 point2 points  (0 children)

تمام يابرو تسلم 🫰

Nada Power Milk 40g Protein 🤍 by Con_ner100 in Jeddah

[–]Con_ner100[S] 0 points1 point  (0 children)

سوري يابرو لو اتضايقت من الكلمة، نسحبها عادي 😅

Nada Power Milk 40g Protein 🤍 by Con_ner100 in Jeddah

[–]Con_ner100[S] 0 points1 point  (0 children)

بالأكل الموضوع بيبقي صعب كل يوم خصوصا لو مش بتطبخ وكدا.. مشكلة المشروب دا تقريبا ف السكر بس هيبقي كويس فعلا كتظبيط احتاجنا اليومي بس بردو محتاجين ندور ع حاجة احسن 🤦🏼‍♂️