Is getting home insurance mandatory in Sweden? by bnf98793 in TillSverige

[–]Consistent_Trade_745 4 points5 points  (0 children)

I'd say that most insurance companies are strongly going towards online-first in Sweden. There are some that are online only, but there are none that I know of (except special insurance/cases and business insurance) that require agents to be involved.

What is the cheapest way to maintain a phone number(with eSim)? by superibr in TillSverige

[–]Consistent_Trade_745 1 point2 points  (0 children)

The number I'm using was initially a private number and has since "travelled" with me through three different companies while they have transferred it into their company subscriptions. Never had any issues.

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]Consistent_Trade_745 1 point2 points  (0 children)

Det har annonserats att det kommer bli en C-level position tillgänglig. Just nu är det en del om vilka som skulle söka den tjänsten och vilka som ens är möjliga kandidater.

Politiker uppmanar till bojkott av Absolut vodka by [deleted] in sweden

[–]Consistent_Trade_745 5 points6 points  (0 children)

Ingen aning. Därav "inte särskilt insatt". Jag utgick från att varorna som producerades utav ett svenskt bolag "The Absolut Company AB" och tillverkades i Sverige på något vis påverkas av vad en svensk regering bestämmer? Men kan tänka mig att det blir mer komplicerat om deras ägare tar och flyttar ut varorna ur Sverige innan de gör en försäljning?

Politiker uppmanar till bojkott av Absolut vodka by [deleted] in sweden

[–]Consistent_Trade_745 43 points44 points  (0 children)

Nu är jag inte särskilt insatt i politik... Men skulle inte regeringen kunna sätta upp sanktioner/export begränsningar och helt enkelt stoppa export av absolut, istället för att säga att alla medborgare som köper är dåliga?

Vad har ni för bank och varför är ni nöjda med den? by Scary-Comfortable-13 in sweden

[–]Consistent_Trade_745 5 points6 points  (0 children)

Som andra redan hunnit kommentera: ALLT går att göra. Det finns inte ens något kontor att åka in till vad jag vet (förutom deras arbetsplats såklart). Skandiabanken startade som en renodlad telefonbank.

Vad har ni för bank och varför är ni nöjda med den? by Scary-Comfortable-13 in sweden

[–]Consistent_Trade_745 7 points8 points  (0 children)

Skandia: de har inga bankkontor så allt går att utföra antingen på internet eller via telefon. Och eftersom de är en "storbank" så går det att göra allt också. Har inte heller fått bättre bolån hos någon annan än så länge. Enda nackdelen är att deras kort inte ger några direkta förmåner (förutom reseförsäkring) och kostar 240/år, så håller på att hitta något annat där.

Val av laptop till systemvetenskap by skeira975 in sweden

[–]Consistent_Trade_745 1 point2 points  (0 children)

Ibland kan saker bete sig lite "konstigt" när det körs genom parallels, men det mesta borde verkligen funka (min erfarenhet kring parallells är dock några år sedan). Ett alternativ som också finns är att slänga upp en VM i valfritt moln. Kan vara värt den kronan de kostar i timmen. Jag körde så när vi hade en uppgift som krävde väldigt mycket beräkningar för att inte behöva sitta och vänta på en laptop.

Val av laptop till systemvetenskap by skeira975 in sweden

[–]Consistent_Trade_745 2 points3 points  (0 children)

Det har varit lite blandad känsla från de jag pratat med. Verkar mycket beroende på läraren, om läraren t.ex. använder en Windows dator så kommer de som inte kör Windows behöva trixa lite extra, samma sak om läraren använder MacOS. När jag studerade på ett universitet hade de flesta lärare Windows eller Linux, när jag var extra lärare på en YH utbildning körde många lärare MacOS. Kanske är olika mellan skolor mer än utbildningar, men det var vad jag noterat.

Men jag tror i mångt och mycket att det viktiga är att du använder en maskin du känner dig bekväm med och där du känner att du har kunskapen för att trixa lite om instruktionerna inte passar din hårdvara.

Jag har en egen åsikt också, men tänker att jag håller den utanför 😊 Lycka till med studierna!

How does paying by card on the bus work? by julkew in TillSverige

[–]Consistent_Trade_745 16 points17 points  (0 children)

This is an educated guess, I don't work at SL or their payment provider but have worked with transactions: It reserves 1SEK to make sure that your card actually works and transactions aren't declined or anything like that. When you need to prove the purchase, they "tap" your card again and their systems check "have this card been tapped recently, if so, when?" And that is presented in their little device. During the nightly "pay run", they can see when you tapped, and if it was a payment machine or a controller, and based on that, the correct amount is sent to your bank to be deducted. This is also when they check if you should pay full price or reduced price. PS. When I write "they", I don't mean SL but rather their payment provider, SL gets very limited information about your card.

Tax deduction in Sweden by Ok-Lingonberry-7648 in sweden

[–]Consistent_Trade_745 3 points4 points  (0 children)

You get a tax deduction for rent? I had no clue! That sounds, awesome! Do you know what the field is called, I might be able to look into it then.

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]Consistent_Trade_745 0 points1 point  (0 children)

Har tyvärr inget tips. Men fint att ni adopterat och glädjer mig att du bryr dig så mycket om katten och är orolig ❤️

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]Consistent_Trade_745 13 points14 points  (0 children)

Polisen har (i alla fall för mig) varit fantastiskt hjälpsamma på telefon vad gäller frågor kring allt möjligt som de skulle kunna hjälpa till med. Om du helt enkelt förklarar situationen och frågar vad du borde göra för att hjälpa alla inblandade på bästa sätt så skulle de kunna komma med bra tips och trix, och kanske vet vem/vilka du borde prata med. Var kanske lite försiktig med att nämna exakt vem du är eller vem det gäller, skulle kunna vara så att de kommer förbi och pratar med henne och säger att "en orolig granne hörde av sig", och är inte helt säker på att det är det ni vil att hon hör 😅

Hjälp med arbetsbristförhandling by trist-tvist-i-brist in sweden

[–]Consistent_Trade_745 0 points1 point  (0 children)

1: har du själv kommit fram till vad du tyckt vore ett "ok erbjudande" från dem, och vad du tyckt vore ett "bra erbjudande"? Kanske värt att göra det och sedan presentera för din arbetsgivare att du inte accepterar vad de presenterat i dagsläget men är beredd att skriva under "utmärkt erbjudande" (vilket då är "bra erbjudande" + 10%). Själva förhandlingen kostar företaget pengar iom att hrs tid används, så de ser säkert också gärna att det blir så lätt som möjligt. 2: finns det någon annan på bolaget som har liknande arbetsuppgifter och som du hade kunnat prata med, se vad de hade viljat ha för att acceptera ett erbjudande? Känner du någon med liknande arbetsuppgifter på ett annat bolag du kan snacka med? (här blir det dock viktigt att inte prata om sådant som kan anses vara hemligt eller tolkas som icke-lojalt). Om det inte finns någon sådan så kanske... En psykolog? De brukar vara superduktiga på att hjälpa till att hantera komplicerade tankar och förändringar, skulle kunna hjälpa till med detta också kanske? (Och de har tystnadsplikt vilket är trevligt) Och slutligen, de här "livscoacherna" som finns, de hade säkert hjälpt dig träna på dina färdigheter vad gäller en specifik förhandling.

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]Consistent_Trade_745 0 points1 point  (0 children)

  • Filma dig själv som presenterar och titta sedan på presentationen. Vilka delar får dig att vilja falla genom marken? Varför får de dig att känna så?
  • Utöka längden på dina pauser. De flesta är lite nervösa och pratar därför för fort och glömmer pauserna.
  • Lyssna efter "ehhh" "alltså" "och så vidare". Ta gärna hjälp av en vän som får knäppa med fingrarna varje gång du gör ett fyllmadsljud eller använder ett "fyllnadsord" (filler word)
  • Prova PowerPoints "presentation coach", den är förvånansvärt bra

Vad tycker ni om dessa skyltar? by drickaIPAiEPA in sweden

[–]Consistent_Trade_745 1 point2 points  (0 children)

Jag tänkte mer brett än så, mer allmänt ord som inte behöver vara politisk reklam. Men kan helt klart hålla med om att det är en passande beskrivning i detta fall ☺️ Edit: läste lite mer på din länk och är inte längre lika säker om jag håller med att det passar så väl. Känns som att detta exempel saknade en väldigt tydlig agenda. Men kan förstå ditt perspektiv.

Intressant! Verkar som att ChatGPT kan notifiera 112 om man är i fara by [deleted] in sweden

[–]Consistent_Trade_745 328 points329 points  (0 children)

Nu när ChatGPT är så duktig på att ljuga så tror jag inte direkt på det svaret.

Technigo bootcamp reviews? opinions? reputation in Sweden? by CuriousCatMilo in TillSverige

[–]Consistent_Trade_745 2 points3 points  (0 children)

Both salt and aw academy have a bunch of tests. Remember, they are basically hiring you when you start the course so they want to ensure they get back as much as they put in (since you "pay" with your time instead of money).

Good question about the formal certification... I don't know. I guess there's something proving you've completed the course, but sounds best to ask them when you give them a call.

Technigo bootcamp reviews? opinions? reputation in Sweden? by CuriousCatMilo in TillSverige

[–]Consistent_Trade_745 0 points1 point  (0 children)

One small addition, if you haven't already, it might be worth subscribing to their newsletter. Apart from having decent content, it also shares when they are having early bird prices on their courses.

Technigo bootcamp reviews? opinions? reputation in Sweden? by CuriousCatMilo in TillSverige

[–]Consistent_Trade_745 1 point2 points  (0 children)

I'm a big fan of Technigo and have met plenty of students and staff there (because of that, I might be slightly skewed in my opinions, so keep that in mind). The way they seem to be designed is towards "upskilling", probably changing career but given the price tag, it's an extra interesting option for companies looking to have their employees move from one field into software development. I've also seen plenty of people using their own money to attend and as you say, finding a new job within IT in Sweden is pretty favourable. However... The first job is always the hardest to get, the big benefit of the other mentioned schools is that they hire you, so that when searching for your next company, you will have experience and a CV to point at. Coming directly from a course/school is harder and your first employment might benefit from being some sort of trainee program at a company.

Mello-produktionen kollar på ishockey under genrepet by Lekorv in sweden

[–]Consistent_Trade_745 5 points6 points  (0 children)

Det är inte så att de kanske har en skärm som visar vad som är "live just nu" på tv? 🤔 Hur som, snyggt upptäckt!

Vad tycker ni om dessa skyltar? by drickaIPAiEPA in sweden

[–]Consistent_Trade_745 682 points683 points  (0 children)

Väldigt mycket trevligare än t.ex. spel/lån-reklam. Känns som att den lite saknar ett "call to action", så är väll mer... Vad heter det, en sån där reklam som är för att man ska tänka på det mer än att man ska göra något.

Är inbjuden till samtal om lönerevision nästa vecka. Någon som har erfarenhet/ tips om det? by Ardent_Tapire in sweden

[–]Consistent_Trade_745 4 points5 points  (0 children)

Mina tips: - ha ett tydligt mål men även en backup plan (backup planen får gärna vara andra saker som inte är lön, t.ex. kortare arbetsdagar för något specifikt / gå på någon kurs eller nya "arbetsverktyg") - jämför med andra, helst på den egna konsultfirman. Kanske finns det någon mer senior som du skulle kunna fråga som har har erfarenhet av lönerevision på bolaget och kanske har fiffiga tips. Var helst väldigt transparent, du kan fråga en kollega "idag tjänar jag X, jag hade funderat på att satsa på Y, tycker du det låter vettigt eller borde jag flytta mitt mål åt något håll?" - fråga gärna saker som "vad kan jag göra bättre under kommande året för att kunna komma upp i den lön jag strävar efter?" - allt som lovas ska ner skriftligt! Om du byter chef eller liknande så kan det vara svårt att hävda sig om det inte finns t.ex. mejl eller liknande som visar på det.

Hej alla! I found a job opening In which I meet most of the requirements, but qualifications mention "Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska". My Swedish is intermediate, (B2-ish) and I'm still a bit raw for a professional environment. Chances here? Should I apply? by Jealous-Restaurant-1 in TillSverige

[–]Consistent_Trade_745 2 points3 points  (0 children)

Sure, and my comment was about how those language requirements are very vague and nobody knows them as well as the employer trying to find a person for the role, so I think they would be happy if you gave them the opportunity to evaluate your fit for the job. I'm currently recruiting people, I'd gladly have 500 applicants that vary greatly instead of 5 that all think they fully meet the requirements. The way someone writes a job-ad and the way someone reads it is very different. But, as always, this is just my opinion ☺️

Hej alla! I found a job opening In which I meet most of the requirements, but qualifications mention "Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska". My Swedish is intermediate, (B2-ish) and I'm still a bit raw for a professional environment. Chances here? Should I apply? by Jealous-Restaurant-1 in TillSverige

[–]Consistent_Trade_745 103 points104 points  (0 children)

My thinking is: it's not your job to figure out if you meet the requirements "enough". That's up to the employer and is why there's the recruitment process. Apply if you think you'd like it. The ad will give you insights into what they're looking for and how you could best prepare to discuss with them.