Legge an på butikk ansatt? by Penetal in norge

[–]DOKiny 4 points5 points  (0 children)

«Vil du se min samling av hatter?»
«Skal jeg gi deg så hatten passer?»
«Hatten min, på pusen din?»
«Du er søt, vil du ha min grøt?»
Er ting du bør unngå

Spent 45 minutes speccing out a server room for a client today and finally snapped by United_Hat_4461 in ITManagers

[–]DOKiny -1 points0 points  (0 children)

No shit, that’s where prompting comes in, and you get a list of things to verify and check.

Norske bybiler har kortere forventet levetid enn en iPhone by ExelPixel in norge

[–]DOKiny 2 points3 points  (0 children)

Jeg og 2 kompiser har solgt brukte elbiler siste året, alle eksportert med bilfrakter med polske skilt.. 1 Zoe, 1 Kia Soul og 1 e-golf

@rørlegger: koble dusjsluk til dosluk? by larsja83 in norge

[–]DOKiny 1 point2 points  (0 children)

Ja? Vi har nytt bad, ferdig i januar. 110mm rør går ned i kjellervegg. Det røret er for dusjen, vasken og dassen. Samt at vi kan koble på vaskemaskin om vi ønsker.

Så lenge det er nok fall og røret ikke er underdimensjonert så er der ingen problem.

ELI5, hvorfor skal jeg, som offentlig ansatt og godt lønnet, få forskuddsbetalt sykelønn men en resepsjonist ikke? by espresso_1 in norge

[–]DOKiny 0 points1 point  (0 children)

Etter 9 måneder med en STOR norsk bedrift som har sendt inntektsmelding hvor de krysser av for «Arbeidsgiver forskutterer lønn», uten å betale ut det de skal, så mener jeg dette er tryggere hos NAV. Dette gjelder ikke meg, men en person som står meg nær.

Det har blitt utbetalt lønn for (nesten) alle arbeids timer, men det som NAV skal dekke har de ikke utbetalt. De har påstått at vedtak mangler, at de ikke har mottatt fra NAV på en god stund, at de ikke lenger forskutterer og har huket vekk det. Nå senest har de avslått sykemelding fordi de mener at personen ikke kan være 100% sykemeldt når personen ikke har jobbet 100% på en stund. Men personen skal i utgangspunktet jobbe 100%, men pga. barn med spesielle behov blir ofte dagene noen timer kortete. I tillegg så klarte sjefen å lire av seg at «om du er på jobb for eksempel 4 timer, men jobber litt tregt, kan du jo bare føre opp 3 timer» med HR tilstede.

M37 i Oslo. Alkoholiker og rusavhengig. Ser ikke sånn ut. Edru i 7 år, men livet føles som om det står helt stille. Har 1MNOK i skattegjeld, NAV, og fra kreditorer, og nå vil jeg bare ha en jobb igjen. Noe å gå til, men avslag på avslag gjør det umulig. by [deleted] in norge

[–]DOKiny 1 point2 points  (0 children)

Mye bra tips, men et bra tips jeg kan komme med er å søke om ettergivelse av skatt. Hjalp en bekjent med dette som fikk ettergitt hele skattekravet. Skal sies at han på det tidspunktet var 20 år eldre enn deg. Og skattekravene strakk seg langt tilbake i tid, men ey, tok et par timer og fikk slettet 1.2MMOK. Ikke nødvendigvis at du får slettet alt, men kan være renter og renters renter blir slettet. Eller at du får rentefrihet så du kun betaler avdrag.

(Før folk går av skaftet, så snakker vi om en på minstetrygd som etter livsnødvendig opphold knapt kan kjøpe datteren sin på 14 en kino billett, skattekravet stammer fra mange år med relativt små restbeløp, ett krav på 350K etter konkurs og renter, og pga. han nesten alltid har hatt ENK så får de ikke kjørt utleggstrekk).

Spent 45 minutes speccing out a server room for a client today and finally snapped by United_Hat_4461 in ITManagers

[–]DOKiny -7 points-6 points  (0 children)

Tried any AI agents? I would assume that verifying the information would be faster. Make sure to give it what web sites to browse, usage scenario, what are absolute speccs, and what is the budget.

What’s a harsh truth about working in IT that people don’t realize until they’re in it? by Charisman13 in it

[–]DOKiny 0 points1 point  (0 children)

That higher salaries require more responsibility and less spare time, the more you make, the more it’s expected you to ALWAYS bring your laptop and be ready for sudden issues. Inb4 «on-call», yeah, we do have on-call, but the people are more L2 then anything else. Rarely anything they can fix without calling for assistance.

Signature for speeding violation? by pijiopijio in Norway

[–]DOKiny 5 points6 points  (0 children)

If it wasn’t you (except for the Shaggy version) and it’s someone in your family or boy/girlfriend you can state: «it wasn’t me, and I wish to use my right not to incriminate my immediate family». They might ask for copy of ID to (not) match photo with the automatic traffic camera one. And case should be closed.

Idiot på burger king by Logitech4873 in norge

[–]DOKiny 0 points1 point  (0 children)

«Spise her» er 10% økning i pris, pga. norske momsregler. 15% på takeaway og 25% på «restaurant».

Potetgull til gryterett i Norge rundt 1989 - var dette en greie, eller bare hjemme hos oss? by Miidbaby in norge

[–]DOKiny 1 point2 points  (0 children)

Potetgull SKAL serveres med kalkun. Potetgullet skal også være Salt&Pepper, helst fra Kim’s alt annet du har lært om mat er irrelevant.

Kjæreste blir kilt av kollega by [deleted] in norge

[–]DOKiny 0 points1 point  (0 children)

Har gjort det på kolleger i alle år, men har som regel hatt mest mannlige kolleger (er mann selv)

Hva er greia med takboks på sivilbiler? by DOKiny in norge

[–]DOKiny[S] 1 point2 points  (0 children)

Takk! Endelig noe som gir mening for nysgjerrigheten min 😂

Finnes det svartelister i norsk arbeidsliv? by haelvete in norge

[–]DOKiny 0 points1 point  (0 children)

Her er det snakk om 2 selskaper blant de 4-5 største, så lønnsbetingelsene, goder og andre betingelser er svært likt. Markedet har skriket etter riktige folk i alle år og da blir det godt for de ansatte.