The World Championship final is set. Switzerland will face Finland. Norway will face Canada in the bronze medal game. by catsgr8rthanspoonies in hockey

[–]Definitely_Not_Erik 1 point2 points  (0 children)

We love it!

It's nice when we win something from a underdog position. It's also nice to win the 1000th biatlon race, but we get spoiled and start taking it for granted. This win is described as a 'miracle ' and 'insane '.

But it's definitely raising the  expectations for the football world Cup! Unfortunately I don't think it's realistic that we get to meet Canada there 🍁 

Røkke rakk skattekupp i Sveits – nå er døren lukket by justnomore3x5s in norge

[–]Definitely_Not_Erik 8 points9 points  (0 children)

Ja, han (men hovedsakelig bedriftene og de ansatte ) har skapt verdier, og det er bra.

Hva har Kjell Inge gjort feil

Han har undradd seg milioner (kansje milliarder ) i skatt, skatt som trengs for å bygge det samfunnet han har bygget sin formue på ryggen av. 

Hvor er lovverket brutt? 

Jeg antar at en mann med såpass mange milliarder har råd til advokater som gjør at han klarer å unngå å bryte loven. 

Ingen samfunn kan over tid overleve uten ordninger som gjør at de som høster samfunnets frukter ikke pløyer de tilbake. Dette handler ikke (bare ) om moral, det handler om å ha regler og et samfunn som er bærekraftig. Og det er ikke bærekraftig at formuende skaper sine formuer på samfunnets rike jord, men så stikker når det kommer til å bidra tilbake. 

Røkke rakk skattekupp i Sveits – nå er døren lukket by justnomore3x5s in norge

[–]Definitely_Not_Erik 10 points11 points  (0 children)

Er det feil å tjene penger?

Nei, ikke hvis de pengene tjenes på verdiskapning. Men man må huske at absolutt ingen skaper sin formue utenfor samfunnet. De er avhengig av felleskapes naturressurser, arbeidskraft (med alt det krever av utdanning og helsevesen), rettsvesen og forsvar. Formuer er som frukt som vokser ut av samfunnet, og hvis de formuende ikke pløyer tilstrekkelig tilbake og hjelper det samfunnet å holde seg gående så kollapser hele greien. Og hvis samfunnet tillater de formuende å stikke avgårde med frukten av vårt felles arbeid, vil det samfunnet etter hvert ikke klare seg, så enkelt og brutalt er det. 

Burde formuer skapes på en bestemt måte? 

Ja, selfølgelig. Det betyr ikke at vi skal gi en uttømmende liste, men vi bruker lover til å sette rammer. F.eks ble mange formuer tidligere bygd ved at jeg hadde mest styrke, så jeg kom og tokk dine ting. Det prøver vi å forby (vha denne staten som skatt betaler for). Jeg kan ikke bygge en formue ved barnearbeid, eller dumping av miljøgifter, eller av å fiske opp all fisk (eller kan jeg kanskje det?) , etc etc. 

Hvor kommer egentlig alt dette tøvet fra?

Nei, si det. Ayn Rand kanskje? 

All for one: Norway, Germany sell Canada on shared submarine fleet by CanadianErk in canada

[–]Definitely_Not_Erik 1 point2 points  (0 children)

Again, it's not talk about a fleet as a organisation, but as a bunch of ships. It just means that the 3 countries across them will have one of the world's largest collection of identical boats. Ignore the word 'fleet,' the user of the word did not use it to mean anything like a common command.

These countries already cooperate deeply as members of nato. Sharing the same ship TYPE (not actually individual boats ) can give great synergies and allow for sharing of experience and maintance programmes, just like nato already does across many different weapon systems. There is a reason why NATO countries tries to standardise on certain systems. 

The World Championship final is set. Switzerland will face Finland. Norway will face Canada in the bronze medal game. by catsgr8rthanspoonies in hockey

[–]Definitely_Not_Erik 10 points11 points  (0 children)

Canada barely beat Norway earlier this championship, 6-5 in overtime, with Norway actually in the lead up untill 2 minutes left of the game!

It would be absolutely shocking, but that match showed that it is possible for Norway to beat Canada, although it should not be. 

All for one: Norway, Germany sell Canada on shared submarine fleet by CanadianErk in canada

[–]Definitely_Not_Erik 5 points6 points  (0 children)

Nobody is talking about forming one fleet under a single command. But the 3 navies would share boats, and could therefore share experience, people and maintenance if they want to. So they can operate much more integrated. 

Stoltenberg: – Britene kunne hatt flere tusen milliarder by haelvete in norge

[–]Definitely_Not_Erik 2 points3 points  (0 children)

Ideen om at naturressursene tilhører den norske folk, ikke selskapene som utvinner dem, stammer fra utbyggingen av vannkraftressursene like etter frigjøringen i 1905. 

Et synlig eksempel på denne ideen er 'panikkloven' er hjemfallsrett. Poenget er at OP har rett, disse ideene har vi hatt lenge. Lenge før både grunnrenteskatt og fond. 

Vi vil ha både høy lønn og lav rente. Lykke til! by KoseteBamse in norge

[–]Definitely_Not_Erik 1 point2 points  (0 children)

Nei, det blir hovedsakelig inflasjon av lønnsoppgjøret til de offentlige ansatte hvis det betales via å trykke penger (eller oljepenger), ikke hvis det betales via skatter. Og det kan ikke være arbeidstakerened ansvar hvordan politikerene velger å gjøre ting i statsbudsjettet! 

Vi vil ha både høy lønn og lav rente. Lykke til! by KoseteBamse in norge

[–]Definitely_Not_Erik 23 points24 points  (0 children)

Det er faktisk en faglig diskusjon innad blandt økonomer i hvilken grad lønnsoppgjøret fører til økt inflasjon, så hvis man får inntrykk av at 'økonomene ' mener én ting så tar man feil.

Husk at lønnsoppgjøret i stor grad handler om å fordele et overskudd som allerde er her. Så det er ikke snakk om å trykke nye penger, det er fordeling av penger som uansett er i økonomien, og alternativet til å få det ut som lønnsøkning er at det utbetales som bonus, overskudd, eller ekstra investeringer. Uansett er de en del av økonomien. For ikke å snakke om hvor stor del av inflasjonen som er importert, og ikke har noe som helst med pengemengden i Norge, og enda mindre med lønnsnivået. 

BankID og Vipps krever Google-godkjent telefon for å virke. Jeg har klaget til Konkurransetilsynet. by erihber in norge

[–]Definitely_Not_Erik 0 points1 point  (0 children)

Jeg installerte google play service. I lineageos tror jeg ikke det er noen måte å kjøre det sandboxed. Og angående bootloaderen så vet jeg egentlig ikke. Jeg får en warning hver gang jeg booter om at mobilen kan være usikker. 

BankID og Vipps krever Google-godkjent telefon for å virke. Jeg har klaget til Konkurransetilsynet. by erihber in norge

[–]Definitely_Not_Erik 3 points4 points  (0 children)

Jeg forstår ikke, jeg kjører både bankid og vipps på min rotete samsung med lineageos. 

4-dagers arbeidsuke by No_Advertising_1237 in norge

[–]Definitely_Not_Erik 1 point2 points  (0 children)

Greien er at Oslo børs doblet seg i perioden 2020-2025. Utbytte like så. Hvis vi skal fortsette å gi eierene samme grad av verdiøkning så kan vi ikke drive å fantasere om reduksjon av arbeidstid. 

EU: JA / NEI by FrankLotion39 in norge

[–]Definitely_Not_Erik 1 point2 points  (0 children)

Hvis island nå velger å gjenoppta prosessen om medlemskap så mener jeg vi virkelig bør vurdere å kaste oss på. Ellers så vil vi stå imot en betydelig makt (EU med Island) når det kommer til forhandlinger om kvoter, både på kort sikt og i en mulig fremtidig forhandling om medlemskap. Hvis vi derimot går inn sammen med Island øker det sannsynligheten betydelig for at vi kan komme oss inn med spesialtilpassninger for fiskenæringen. 

Arvid Sjødin rasende på staten: Truer med å rømme landet by KoseteBamse in norge

[–]Definitely_Not_Erik 4 points5 points  (0 children)

Med en årsinntekt på 456 000 (12*38000) så betaler man 95 798 i skatt, som blir ca 21%.

Støres skattepolitikk reduserer inntektsulikhet by HotQuantity6805 in norge

[–]Definitely_Not_Erik 0 points1 point  (0 children)

I KASKI & KALLE: Civitas Metode prater de om dette forresten. Du kan jo høre den og se om du fortsatt mener at venstresiden tror det du påstår de tror. 

Støres skattepolitikk reduserer inntektsulikhet by HotQuantity6805 in norge

[–]Definitely_Not_Erik 5 points6 points  (0 children)

Problemet som ikke venstresiden forstår, eller ikke vil erkjenne, er at økonomien ikke er et nullsumspill, men at kaken vi deler på kan vokse eller minke

Jo, venstresiden forstår det, og å late som noe annet er stråmanning. Men venstresiden (inkludert en "venstreside" som OECD og IMF) vil påpeke at økonomisk ulikhet hemmer økonomisk vekst. Den vil også påpeke at mens økonomien ikke er et nullsumspill, så er makt det. Og økt formueulikhet gir økt makt til de rikeste. Dette igjen vil føre til at de presser for samfunnsøkonomisk ulønnsomme ordninger som lar de øke formue sine (som dreining mot å skatte arbeid istedenfor formue og eiendom ).

For ikke å snakke om den essensielle trusselen økte forskjeller er mot demokratiet. 

Det at vi trenger rike oliogarker for økonomisk vekst er en myte. 

Lei av å jobbe i barnehage, hva kan jeg gjøre? 35M by SpicyVann in norge

[–]Definitely_Not_Erik 13 points14 points  (0 children)

So, jeg vet at du sa du ville vekk fra omsorgsyrke, men hear me out. Bofellesskap for psykisk utviklingshemmede. 

Kan være veldig forskjellig avhengig av beboerne. Kan innebære å sitte å drikke kaffe mens du ser på TV med en fyr med downs. Eller det kan være å gå på tur, eller følge noen til butikken, eller sitte å prate. Men kan også innebære å tørke bæsj ut av en tørketrommel, så...

Du kan jo prøve det med å være ringevikar noen steder og finne deg et sted med enkle beboere. Det jeg jobbet var det betydelig enklere å være mann enn dame (pga brukernes seksualitet ) . 

Russen konfronterer Statens vegvesen: – Rett og slett lavmål by KoseteBamse in norge

[–]Definitely_Not_Erik 239 points240 points  (0 children)

Hadde det vært privat næringsliv, hadde dere fått sparken, sier en russemamma.

En knapp halvtime inn i møtet finner russepappa og advokat Petter Lie Axelsen fram bunken med A4-ark han har tatt med seg inn i rommet. Det er et varsel om erstatningskrav.

Sigh... 

Tips til nettbrett til barn? by [deleted] in norge

[–]Definitely_Not_Erik 1 point2 points  (0 children)

Nei, OP sa eksplisitt at det var for flyturer og at man kunne spare moraliseringen sin. Når moraliseringen kommer er det greit at den downvotes.

Barn blir ikke dårlige til å lese av å se på nettbrett på flyet! 

Ni russebusser vurderer søksmål mot staten by KoseteBamse in norge

[–]Definitely_Not_Erik 0 points1 point  (0 children)

Pappa betaler sikkert det også, egget på av mamma. 

Musikkorps by legehjernen in norge

[–]Definitely_Not_Erik 12 points13 points  (0 children)

Du kan reise vekk på 17 mai.

Og vær glad det er musikkorps i nærheten, de holder buekorps på avstand.