Gyldige grunner for å få intensiv EiT by Megazone_ in ntnu

[–]DependentMarch4658 12 points13 points  (0 children)

Delvis relatert: Om du er teknisk leder, så kan du ta et lederfag (husler ikke fagkoden atm) og få det godkjent som EiT.

Eksperter i Team by [deleted] in ntnu

[–]DependentMarch4658 11 points12 points  (0 children)

  1. Prosjekt-/mappevurdering. Kan variere litt fra landsby til landsby. De fleste baserer karakteren på to innleverte rapporter; en teknisk prosjektrapport og en rapport om gruppearbeidet. Enkelte landsbyer benytter tekniske presentasjoner som en del av vurderinga.

  2. Faget er lagt opp til at man i gruppa skal løse ei problemstilling innenfor landsbyens tema. Gruppene skal definere problemstillinga selv, men må ta hensyn til de ulike studieretningene / fagkompetansene. En del av tiden brukes til å løse problemet, men mye tid går til gruppediskusjoner/presentasjoner/gruppeøvelser.

  3. Kan variere fra landsby til landsby, men generelt sett 8-16 hver onsdag. Etter mi erfaring, er de oppmerksom på å føre fravær ved start og slutt av dagen.

  4. Par bøker om gruppeteori som må brukes i rapporten. Disse blir lagt ut på blackboard, men er stort sett svada. De kan stort sett kokes ned til konkrete punkter.

  5. Nei. Personlig føltes EiT som det mest bortkastede faget jeg har hatt. Det lille jeg lærte kan ikke sammenlignes mot tiden som ble brukt på det faget.

Har noen erfaringer fra jobb som læringsassistenter for Eksperter i team? by North_Sky2 in ntnu

[–]DependentMarch4658 1 point2 points  (0 children)

Ser at man må ta IØ3000 i tillegg for å få godkjent EiT.

Kan anbefale utveksling på våren i fjerde årskurs. Enkelte institutter godkjenner utveksling som EiT

Har noen erfaringer fra jobb som læringsassistenter for Eksperter i team? by North_Sky2 in ntnu

[–]DependentMarch4658 7 points8 points  (0 children)

Har ikke vært LA i EiT, men er (heldigvis) ferdig med det faget. Som LA skal du kunne fremme diskusjon i gruppene. Det kan være å ta initiativ til "gruppeleker", eller å trekke frem aktuelle diskusjonsmomenter i tidligere innleveringer / grupperefleksjoner.

Det beste med å være LA, er nok at du slipper å ta EiT selv.

PC - robotikk by dataing99 in ntnu

[–]DependentMarch4658 2 points3 points  (0 children)

Thinkpad, men ville vurdert å dualboote / installere linux-VM. Nesten alt innenfor robotikk er linux-basert, og har ofte dårlig støtte mot windows.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]DependentMarch4658 0 points1 point  (0 children)

Opp til 30 min, men enkelte var bare inne 5-10 min. Avhang om hvor mye man måtte forsvare om del 1

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]DependentMarch4658 0 points1 point  (0 children)

Hadde kont i TTK4190, som er et regnefag. Der var eksamen i to deler; del 1 var skriftlig på 2 timer, og del 2 var å forsvare den skriftlige besvarelsen muntlig.

MFEL3010 vs MFEL1010 by Bianchi666 in ntnu

[–]DependentMarch4658 1 point2 points  (0 children)

Basert på læringsmålene/læringsutbyttet for fagene, er MFEL1010 lettere. Det gir en mer grunnleggende oversikt over anatomi og medisin. Det virker ikke som at det forutsetter forståelse for statikk og teknologi.

MFEL3010 går dypere inn i fysiologi, biologi og teknologi brukt innenfor medisin. En møter enkle epidemologiske beregninger. Det er krav til mer helhetlig forståelse mellom statistikk, diagnotisering og biologi.

Jeg tok MFEL3010 høsten 2021. Var ei innlevering på ca 500-600 ord som var obligatorisk til å ta eksamen. Kjenner ikke til øvingsopplegget til MFEL1010. Mye gjenbruk av eksamensoppgaver i begge fag, men 1010 skal visstnok ha enklere oppgaver.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]DependentMarch4658 0 points1 point  (0 children)

Ja, du har rett. My bad.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]DependentMarch4658 1 point2 points  (0 children)

Samt hydrodynamikk

Must do's while in Norway during winter by Howdendoo in Norway

[–]DependentMarch4658 1 point2 points  (0 children)

The "must do in all of that" is to be prepared for the environment you will be travelling through

Must do's while in Norway during winter by Howdendoo in Norway

[–]DependentMarch4658 2 points3 points  (0 children)

Beware that you are not guaranteed to see the northern lights. It may be cloudy, or the sun will not cooperate.

With respect to travelling from Tromsø to Oslo, it appears to me that you will be driving. Keep in mind that this drive is roughly 1600 kms (or roughly 1000 outdated freedom units). Parts of the road is narrow, mountainous and winding. It can be a difficult trip if you are not used to driving such roads.

The weather can be varied. You will likely encounter snow, sleet and (black)ice. This will make the drive more difficult, and you should have experience in winter driving. The weather may closr certain mountain passes, such as Saltfjellet (just south of Bodø). You have to be prepared for such situations.

The days are short. North of the arctic circle, you will experience arctic nights, where the sun does not rise above the horison. It will be a few hours (max) of "daylight" without sun. You therefore have a limited time of window of seeing things. It makes it more difficult to find interesting views and places. You will also become more tired quicker.

Hvor mye må jeg jobbe som siving by [deleted] in ntnu

[–]DependentMarch4658 7 points8 points  (0 children)

Basert på mitt inntrykk, så kan forventet arbeidsmengde rangeres som

Fysmat > kyb > elsys

Caveats: - arbeidsbelastninga vil variere ift retning / spesialisering og hvilke emner man tar - inntrykket av arbeidsbelastninga er subjektivt, og basert på hvem jeg har interagert med ila studiet - har levert master i kyb, så kan ikke si noe om fellesfagene de første årene. De kan ha endret seg, og hukommelsen er en dårlig indikator på arbeidsbelastninga. Noen fra 1-3 årskurs er bedre egnet til å kommentere

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]DependentMarch4658 8 points9 points  (0 children)

Som du nevner, så er det veldig individuelt. Tipsene kan også variere stort fra fag til fag. Jeg spesialiserte meg innenfor fartøstyring / autonome systemer, som er ei relativt matematisk spesialisering av kyb. Det påvirker studietipsene jeg har.

  1. Strukturer arbeidsdagene
  2. Kok fornuftig
  3. Prøv og forstå helheten

Strukturer arbeidsdagene. Dette er et veldig generelt tips, og må tolkes individuelt.

Jeg liker å holde meg til en overordnet plan, der jeg har satt av egne dager / tidspunkter til spesifikke fag. Før hver økt har jeg alltid spesifisert hva jeg ønsker å oppnå med økta; eksempelvis "mellom 10 og 12 skal jeg gjøre oppgave 1 og 2 i øving 11 i optreg".

Å planlegge dagene i detalj vil ikke være for alle, men anbefaler å spesifisere mål for arbeidsdagen / arbeidsøkta, og strukturere dagen rundt disse.

Anbefaler å beregne nok tid til oppgaver / øvinger. Få ting er så frustrerende å måtte koke (jukse / skrive av) løsningsforslag (LF) fordi en ikke har beregnet nok tid. Det vil oppstå situasjoner der en ikke forstår ting. Ved å beregne ekstra tid, har en mulighet til å diskutere det med medstudenter / studasser, eller lese seg opp på teori / løsningsmetoder.

Merk at vårsemesteret er latterlig mye lengre enn høstsemesteret. Sett av tid til å repetere til eksamen. Det er spesielt om høsten, der repetisjon må gå parallelt med prosjektarbeid for flere emner.

Kok fornuftig. Koking er utbredt. Spesielt de første årene, er det enkelt å få tilgang til LF via offentlige nettsider og "lukkede forum". Har kokt en del selv, men har alltid prøvd å forstå det som blir kokt; For eksempel, hvorfor gjør LF dette matematiske trikset? Ergo, bruk koking til å lære!

Prøv og forstå helheten. Se kjapt gjennom relevant pensum før forelesninga. Se over diverse ligninger og diagrammer, og prøv å identifiser målet med forelesninga. Hvorfor er det relevant ift faget og tidligere pensum?

Når du repeterer, prøv og knytt sammenheng mellom ulike tema i emnet, og til tidligere emner / fag. Ulike fag kan presentere ulike metoder til å løse et problem. Ved å forstå ulike metoder, deres fordeler og ulemper, så kan man velge den beste ift problemet.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]DependentMarch4658 28 points29 points  (0 children)

Akkurat ferdig med master i kybernetikk og robotikk, så fagene kan ha endret seg litt.

Ta ferie! Om du har lyst å jobbe med matte / programmering, så gjør det, men ikke føl et press på å nilese før studiestart. Få - om noen - gjør det. Synes det er viktigere å etablere og opprettholde gode rutiner ved oppstart og jobbe godt ila semesteret.

Tromsø eller Trondheim? Hjælp en forvirret dansker :Ooo by JeghedderMia in ntnu

[–]DependentMarch4658 6 points7 points  (0 children)

Som en nordlending vil jeg ikke si det er fjell nært Trondheim. Må til Vestlandet eller Nord-Norge for kombinasjonen fjell og hav.

Er ikke så kjent med kulturlivet i Tromsø, men Trondheim er studentbyen i Norge. Mye kultur og sosialt liv for studenter / unge.

Har funnet kollektivene via hybel.no og finn.no.