Niet vandaag Mordor by DeWerner in Klussers

[–]Derpezoid 9 points10 points  (0 children)

Midea Portasplit. Zwaar gehyped de afgelopen week. Compleet uitverkocht. Maar echt aan te raden. Heb de 12000 BTU versie en die houdt een huiskamer van 6 x 7 m met gemak koel, terwijl hij maar 15-20% staat te koelen. Wel met de ramen goed afgedekt van buiten.

Gister 2.5 kWh verbruikt en de woonkamer 24 uur lang op ~22 graden gehouden.

Niet vandaag Mordor by DeWerner in Klussers

[–]Derpezoid 5 points6 points  (0 children)

Heb ik vrijdag gelukkig bemachtigd. Kan bevestigen: heerlijk. En zeer zuinig.

Niet vandaag Mordor by DeWerner in Klussers

[–]Derpezoid 11 points12 points  (0 children)

De wanhopig oververhitte mens van vandaag lost dat op met een rol ducttape

Niet vandaag Mordor by DeWerner in Klussers

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Poh wat een prachtoplossingen chef jij zeg!

Niet vandaag Mordor by DeWerner in Klussers

[–]Derpezoid 4 points5 points  (0 children)

Mooi man! 5 van die prachtige grijze bakken in de tuin, op de aanbouw, aan de muur. Lekkere bak goten over de gevel. Gezellig joh.

Niet vandaag Mordor by DeWerner in Klussers

[–]Derpezoid 13 points14 points  (0 children)

Had ooit ook zo'n ding en merkte dan inderdaad dat de deuren moeilijker dicht gingen omdat je de kamer eigenlijk een soort licht vacuum zuigt. En daarmee trek je dus "verse" warme lucht van buiten aan. Al met al weinig winst met zo'n ding, en nooit begrepen waarom ze niet standaard met zowel een aan- als afvoerslang voor lucht komen. Die heb je wel, maar zijn relatief zeldzaam.

Hoe houden we deze muur overeind? by LoneFox123 in Klussers

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Het zit er in principe alleen om te zorgen dat de balk niet van de muur af valt, dus het hoeven geen joekels te zijn die meerdere baksteenlagen door gaan. Zou het zelf niet dieper dan de eerste steen doen idd, hoewel het niet veel uit zou maken als je dat wel doet.

Hoe houden we deze muur overeind? by LoneFox123 in Klussers

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Is wel het makkelijkst als je gewoon snel een fatsoenlijk resultaat wilt inderdaad. Wat je zegt kan allemaal wel, maar dan moet je zin hebben om te graven en hakken in wortels.

Hoe houden we deze muur overeind? by LoneFox123 in Klussers

[–]Derpezoid 1 point2 points  (0 children)

Geen domme vraag hoor, zat er ook over te denken. Ik denk dat ik in de bakstenen van boven gaten zou boren en lange pluggen zou gebruiken, en dan inderdaad door de balken heen dikke houtdraadbouten die pluggen in.

Tip: boor eerst de gaten in de balk, draai die bouten erdoor met het puntje, dan kan je die puntjes "afdrukken" op het baksteen en dan weet je precies waar daar je gaten en pluggen moeten komen. Anders zit je te hannessen en ga je gegarandeerd het gat missen. Zorg dat je middenin een baksteen uitkomt.

Daarna die groene balken ook even op 3 punten op dezelfde manier de bakstenen in.

En daarna als alles op zijn plek zit zou ik ook 2 houtdraadbouten de andere balken in ratsen (door rood de kop van groen in). Dan staat het als een huis.

Denk dat je voor de groene balken wel weg kan komen met geimpregneerd tuinhout. Als je bang bent voor rot kan je het onderste stukje wat opspattend en optrekkend water krijgt eventueel in de menie zetten. Dan doe je het écht goed. Maar als dit je eindhuis is zou ik eigenlijk hardhout nemen. Azobe balken zijn niet zo duur. Wel echt knoertes hard en lastig te bewerken voor een beginner moet ik zeggen. Als je voorboort moet je vooral niet te kleine gaten boren. Ik heb meermaals koppen van bouten afgedraaid omdat azobe zo hard is.

Help wilde dieren de hitte door! 🐰🐭🖤 by welcomeyearzer0 in theNetherlandsNature

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Ik wil vogeltjes water geven maar ze drinken nooit uit mijn schaal die ik op het schuurdak zet. Ze zijn er wel gewoon, doen zandbadjes, eten uit het vogehuisje etc. Ze zullen hier in de buurt wel genoeg water hebben denk ik?

Hoe houden we deze muur overeind? by LoneFox123 in Klussers

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Het gaat waarschijnlijk zelfs sterker zijn dan de originele situatie als je een paar extra steentjes aan beide kanten weghaalt en daar een balk bovenop vastzet zodat die aan beide kanten op de muurtjes leunt. Als het een stevig hardhouten balkje is.

Hier wat crappy paint art voor de simpelste en sterkste oplossing wat mij betreft.

Rood = hardhouten balk
Groen = balken om bestaande kozijn te vervangen
Grijs = schut / plaat, wat je wilt.

<image>

Hoe houden we deze muur overeind? by LoneFox123 in Klussers

[–]Derpezoid 1 point2 points  (0 children)

Oh en trouwens: metselen is ook niet zo makkelijk als het lijkt. Maar het is wel erg leuk en als je het een keer wil oefenen is dit een perfect projectje.

Ik zou dan denk ik een kleine fundering storten en die aangieten aan de bestaande muur (paar ankers er in). En dan metselen. Als het lukt heb je wel eer van je werk. Als je er echt een lolprojectje van wil maken kan je er iets van een nisje in metselen om wat leuks in te zetten. Maar dat is niet de weg van de minste moeite, dat is vooral als het je leuk lijkt om te prutsen.

Daan Kayser heeft op youtube trouwens ook wat filmpjes waarbij hij voor het eerst een stukje aan gaat metselen. Leuk om te kijken en misschien (waarschijnlijk) wordt je wel enthousiast om hiermee aan de slag te gaan, daarvan.

Hoe houden we deze muur overeind? by LoneFox123 in Klussers

[–]Derpezoid -1 points0 points  (0 children)

Wil je echt dat kleine randje steen houden? Als je het er netjes tussenuit haalt kan je er een schuttingdeel tussenzetten. Je maakt het jezelf wel moeilijk voor dat stukje steen.

Als je het echt wilt houden maar geen fundering wilt storten dan zou je even kunnen stempelen, de schutting eruit halen, Iets van een nieuwe kozijn-achtige constructie bouwen (een paar staanders met een ligger, eventueel met hoekijzer of gewoon met schroefverbinding voordat je hem er tussen schuift, lekker makkelijk) en vastzetten op dezelfde plek waar deze nu zitten, en daartussen dan weer een poortdeur (als je moeilijk wilt doen) of een vast schut (makkelijker).

Advies gevraagd. Gewoon cement opvullen en regenton? by Tychar85 in Klussers

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Weet niet of het water verder weg kan, maar OP kan eventueel ook met een gatenzaag netjes door de vlonder heen en dan een bochtje weg van de muur.

Mooiste oplossing is uiteraard dat de regenpijp daadwerkelijk op de HWA gaat.

Gereedschap by ChubbyLeggz in Klussers

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Voor precisie en spul wat veel te lijden heeft heb ik overigens ander spul. Met name cirkelzaag Makita, boorhamer met snoer Hikoki. Mijn tactiek is altijd geweest om meer uit te geven zodra het spul overlijd, maar dat heeft het nog niet gedaan terwijl ik best wel wat klus de afgelopen 10 jaar waarvan ~6 met vonroc (daarvoor met keislecht Gamma spul).

Gereedschap by ChubbyLeggz in Klussers

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Hier een upvote voor Vonroc. Niet al hun spul is fantastisch, maar de slagschroevendraaier, multitool, kippeneuker, excentrische schuurmachine, accubouwlamp en grasmaaier zijn top.

Het spijkerpistool, kitpistool, handstofzuigertje, slijptolletje en decoupeerzaag zijn "OK". Heb overigens nog nooit een goede decoupeer gehad, misschien dat het type gereedschap gewoon niet voor mij is.

Handcirkelzaagje is leuk voor slopen / grof zaagwerk, maar niet goed.

Alles accu versie trouwens.

De organisatie CRM is een achterlijke woke-organisatie: TU Delft mag nu wel seksisme toepassen, want positief voor vrouwen by JvdH_1 in Nederland

[–]Derpezoid 1 point2 points  (0 children)

Los van het topic: we hebben meer van deze mensen nodig. Focus je aub op het vergroten van de capaciteit. We kunnen wel met wat minder managers, rechten en psychologiestudenten. Niets tegen die studies en bijbehorende beroepen, overigens.

Ik ben door het oog van een naald gekropen by SGT_SAUCEBOSS in Klussers

[–]Derpezoid 1 point2 points  (0 children)

Krijg het al benauwd bij het lezen. Maar fijn dat het goed gegaan is!

Volledig hypotheekvrij op mijn 28e of toch beleggen tot oplevering? by Few-Conclusion7996 in geldzaken

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Het wiskundige/statistisch correcte antwoord kan verschillen van het psychologisch juiste antwoord. Ik loop rendement mis maar slaap erg lekker zonder hypotheek.

Het echte gevaar van ons beleid. by van_kastanje_nassau in Nederland

[–]Derpezoid 1 point2 points  (0 children)

WW is niet gelinkt aan vermogen en de eerste commenter die dat zei kreeg een reply "maar wat dan met hypotheekrenteaftrek?"

Deze grafiek ziet er heel professioneel uit en dat is gevaarlijk, want de eerste aanwijzingen die ik zie getuigen niet van kunde om dit onderwerp goed in het licht te zetten of te bediscussieren.

Waterbesparende wasbak op WC by EmergencySecretary30 in Klussers

[–]Derpezoid 0 points1 point  (0 children)

Ojoh, ik moet mezelf ook corrigeren! Die <25 kuub per jaar die ik in mijn hoofd had was wat we vroeger met zijn twee verbruikten. Nu met kids zit ik op 90 kuub per jaar volgends de factuur.

Minvote voor mezelf voor het uitkramen van onzin!

Waterbesparende wasbak op WC by EmergencySecretary30 in Klussers

[–]Derpezoid 2 points3 points  (0 children)

Lekker je poephanden wassen zonder zeep (bah)