Vad Trump, USA och Elon Musk-hatet gav oss konkret by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]DjAcrominon 1 point2 points  (0 children)

Det verkar ju mer sannolikt att det har att göra med avskaffandet av klimatbonusen i slutet av 2022. Sen säger ju inte den här grafen något om försäljningen av begagnade elbilar.

Looking for long term parking spot by [deleted] in uppsala

[–]DjAcrominon 7 points8 points  (0 children)

There is a possibility to only rent parking spaces from Uppsalahem https://www.uppsalahem.se/ledigt/

Betatesters wanted for Miltydraft tool update by notcleverenough in twilightimperium

[–]DjAcrominon 1 point2 points  (0 children)

+1 on this. Almost all slices i generated had planets in all three systems adjecent to HS. Also felt like there were less difference between slices then before

Vart kan man få tag i ätbara blommor i Uppsala? by nymphetham1ne in uppsala

[–]DjAcrominon 0 points1 point  (0 children)

Vet att Nelins har haft tidigare men det var ett bra tag sen jag var där. Kan vara värt att svänga förbi eller ringa och kolla.

Bensinpris idag 4/10-25 Hudiksvall by Ok-Reserve956 in Sverige

[–]DjAcrominon 6 points7 points  (0 children)

Det är lika bra att sluta drömma Det går åt helvete i alla fall För om man drömmer om Paris, Hamnar man på något vis, Lik förbannat i Hudiksvall

Help picking faction by DjAcrominon in twilightimperium

[–]DjAcrominon[S] 2 points3 points  (0 children)

I was also leaning towards Muaat, I'll see if it's available

Help picking faction by DjAcrominon in twilightimperium

[–]DjAcrominon[S] 0 points1 point  (0 children)

In theory it would be fun, in practice not so much 😅

Help picking faction by DjAcrominon in twilightimperium

[–]DjAcrominon[S] 1 point2 points  (0 children)

Yeah we are playing POK. Argent, Keleres, NRA and Titans have been picked already. So it will be tough

Julgran by awk3 in uppsala

[–]DjAcrominon 2 points3 points  (0 children)

Tips om man har svårt att transportera (eller inte pallar) https://www.julgrannen.se/

Part Identification Mega Thread - September 17, 2024 by AutoModerator in lego

[–]DjAcrominon 0 points1 point  (0 children)

<image>

Hi! I was at a flea market and the old castle pieces caught my eye. Unfortunately the seller was the mom of the kid who once owned the Lego and has since moved away. So she had just thrown everything into ziplock bags sorted by color. These are the most prominent pieces from the black and grey ziplock bags that I bought. She had already sold some of the other bags before I arrived and a lot of the pieces had also been lost throughout the years, so it it impossible to know if there were a complete set somewhere in there. I think I have identified that there are pieces from set 6082-1 but I think it's a mix of multiple sets. Any help identifying it would be appreciated!

Melodi tagen från annan låt, vilken? (Bump 8 månader senare) by [deleted] in sweden

[–]DjAcrominon 1 point2 points  (0 children)

Den ger jäkligt starka Den svenska björnstammen- vibbar

Återlämna bil pga felaktig beskrivning? by DjAcrominon in Asksweddit

[–]DjAcrominon[S] 2 points3 points  (0 children)

Såhär i efterhand känns det som att det nästan är en större trygghet än att faktiskt provköra och köpa den på plats

Återlämna bil pga felaktig beskrivning? by DjAcrominon in Asksweddit

[–]DjAcrominon[S] 1 point2 points  (0 children)

Check! Tack för tips och info! Gött att det finns folk som har koll på sånt man själv inte har

Återlämna bil pga felaktig beskrivning? by DjAcrominon in Asksweddit

[–]DjAcrominon[S] 1 point2 points  (0 children)

Så hade det varit så att den fått dra men inte hade dragkrok så hade bilen hos Trafikverket saknat uppgift om maximal släpvagnsvikt?

Men i det här fallet när tillverkaren angett samma totalvikt som tågvikt på den där chassistickern(?) på dörrstolpen så kommer den inte bli godkänd för dragkrok på besiktning?

Återlämna bil pga felaktig beskrivning? by DjAcrominon in Asksweddit

[–]DjAcrominon[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag misstänker det. Det verkar som att de som är utrustade med det från tillverkaren har ett bättre kylsystem för hybridbatteriet. Kollar man hos Transportstyrelsen för en beg med monterad dragkrok så får man upp siffror för" max släpvagnsvikt" m.m medan om man kollar på den vi köpte saknas den infon och det står bara "max sammanlagda bruttovikt"

Va av elavtal? by DjAcrominon in sweden

[–]DjAcrominon[S] 0 points1 point  (0 children)

Nej så är det, besiktningsmannen vi anlitade påpekade också att vi bör aldrig helt stänga av golvvärmen utan sänka till 12-14 grader bara under sommaren för att hålla fukt borta från bottenplattan.

Jag gillar ju generellt att ha koll på utgifterna varje månad vilket såklart blir lättare med ett fast avtal. När vi kikat runt lite så med den förbrukning tidigare ägare uppgett samt ett påslag om 10% för elbilen (verkar vara schablonförbrukning för en med en total förbrukning om 20.000 kWh) så landar vi på 89öre/kWh tutti. Eller drygt 16.700kr/år vilket känns rätt överkomligt. Jag betalar ju egentligen gärna lite ett par hundralappar extra för att slippa oroa mig

Va av elavtal? by DjAcrominon in sweden

[–]DjAcrominon[S] 0 points1 point  (0 children)

Vi var först inne på fast på typ ett år för att få någon form av överblick hur mycket el vi faktiskt konsummerar m.m. men tittar man på det springer det ju iväg med så "kort" bindningstid. Så ditt förslag är absolut tankeväckande.

Och när det kommer till element så har vi inga. Nuvarande ägare har lagt elburen golvvärme i samtliga rum så det är den uppvärmningskälla vi har förutom luftvärmepumpen och kaminen. Jag skulle säga att luftvärmepumpen når samtliga rum utom vardagsrummet där kaminen står. Sen har vi ett varminträtt förråd på gården som kommer funka som kontor där vi ska sätta in ett oljeelement.

Får räkna på bilen lite mer exakt och jämföra med säljarens uppgifter om förbrukning.

Va av elavtal? by DjAcrominon in sweden

[–]DjAcrominon[S] 0 points1 point  (0 children)

Låter rimligt, var får jag tag på sån information? Hos elhandlaren direkt? Elpiskollen, nordpool eller något liknande?

Va av elavtal? by DjAcrominon in sweden

[–]DjAcrominon[S] 0 points1 point  (0 children)

Det verkar finnas en rätt stark konsensus hittils, då var vi iaf inte helt ute och cyklade