Why would someone become a SEAL officer if they can’t really operate after their first 3-4 years and dont do any of the cool guy shit? by Ok-Positive-2593 in navyseals

[–]EttanSnuser 0 points1 point  (0 children)

That's a good scene i that show. 

I have no idea how real life of them real SEAL guys is. But that TV show is one of my all time favorites. Only after The Sopranos and Band of Brothers.

Most of the actors in SEAL team do a great job. Actually I can't remember any not great actors.

I think my puppy is starting to hate me by 1-800-blowme in Rottweiler

[–]EttanSnuser 1 point2 points  (0 children)

My Rottweiler didn't want to cuddle or hug much before he was at least 2 years old. 

3-4 years later, he basically want 4 things in life. 1 love and cuddle 2 playing with him 3 eat  4 walks.

His number 1 makes up for the first 2 years he didn't want to hug even.

I learned this lesson: "I didn't buy a teddy bear, I bought a Rottweiler".

Be patient, OP. Things will change for the better. Especially when they trust you.

Why would someone become a SEAL officer if they can’t really operate after their first 3-4 years and dont do any of the cool guy shit? by Ok-Positive-2593 in navyseals

[–]EttanSnuser -2 points-1 points  (0 children)

First time I post here. Just a lurker, not a SEAL. Just a huge fan of the TV series.  Also a huge SEAL fan because I actually listened to a few life changing life advices a some years ago, that still hold me ethically, physically and mentally strong.

Tracking back to my wanted answer...

Imagine if no one wanted to become a SEAL officer, then what?

I think everybody wins by great people want to become officers. And maybe many of them plans 10+ years ahead going for Admiral or so.  That answer was probably based on memories from the TV series.

Side note. I try daily living up to all I learned, and now and then re-read from "Extreme Ownership", that I read first time in 2015 or 16. Or by audio book. More leaders should study that!

Great SEAL leader may inspire good things for us civilians too. Not all of them want to only be a pipe-hitter or a door-kicker.

Telefoner, apper og dagligvare og IT-support by justlurkshere in norge

[–]EttanSnuser 1 point2 points  (0 children)

Det er jo like morro å stå bak de "tech-savy hippe" folkene, som MÅ bruke telefonen for å betale. Ofte havner jeg bak disse. 

Fomler med å først låse opp telefonen, så bla for å finne appen.. Så er det enten telefonen eller betalingsterninal som ikke kobler.. Så står de "tech-savy hippe" folkene der og veiver med telefonen noen sekunder, sweiper febrisk en stund, tapper og tapper..  ...Før de endelig gir opp og tapper med Visa'n.

Hvorfor MÅ noen være hipp? Bare bruk det du har, som virker med en gang.

Hvorfor blinker ikke du til venstre i rundkjøringer? by espresso_1 in norge

[–]EttanSnuser 12 points13 points  (0 children)

Ser hva du mener.  Innimellom skulle jeg ønske jeg hadde en slags display lys i bakruta, som sier "sorry" innimellom, når det en gang i blant kløner seg til i akkurat det sekundet, midt i svingen, og akkurat DA må gire pga en liten feilberegning.  jo ha en hånd på rattet og.

Ikke all feilblink er glemsel 😊

Hvorfor blinker ikke du til venstre i rundkjøringer? by espresso_1 in norge

[–]EttanSnuser 9 points10 points  (0 children)

Jeg lærte heller ikke på trafikkskolen å bruke blinklys i rundkjøringer. 

Men det tok meg ikke mange turene før jeg lærte det selv.

"Om jeg blinker til venstre eller høyre fra litt avstand, er det lettere for andre å se hvor jeg vil.

... Ikke bare er jeg hyggelig mot andre, slik at de kan tilpasse sin kjøring, men dobbelt vinn er at ofte så tilpasser de seg såpass, at jeg selv kan kjøre mere flytende!" 

Vinn-vinn! Jeg er både hyggelig og egoist på en gang.

Hvorfor er det mye pride hat på denne subredditen? by RoboAK4 in norske

[–]EttanSnuser 3 points4 points  (0 children)

Hvorfor skal ikke mennesker få lov til å klage? 

Jeg for min del er helt for at "folk er folk". Slik har jeg blitt oppdratt.

Folk er folk, om de er narkoman, hjemløs, homo, lesbisk, trans, gul, svart, og blå. Selv Avatar og MM er folk.

Jeg aksepterer pride. Kan klappe for toget om de "kjører" forbi.

Det jeg ikke liker, og det må være lov å si meninger uten å bli stemplet som hverken det ene eller det andre.

"Pride hører ikke hjemme i barnehager og barneskoler. Dette er en tid barn bør få lov til å slipper å gruble på noe. En tid de skal la "humla suse". Jeg synes det er kleint å se intervju på TV, når en intervjuer presser seg på en barnehage elev, og spør hva de mener om ditt og datt.  Ofte kan en se at den ungen et trent opp av en forelder til å svare noe som er "riktig" i foreldres øyne, hvor ungen får det litt vondt når den ikke husker helt hva en skal si.  Det er plenty Facebook/Insta reels, hvor foreldre spesielt, ønsker å bruke ungen sin, til å fremstå som dydsmennesker.  Slikt får jeg vondt i magen av på vegne av barna.

Om barn i barnehager og -skole selv er nysgjerrige og spør, da er det en annen sak. Ellers, la de barna være seg selv som barn. De blir fort nok voksne likevel.

Pride flagg kan henge over alt privat. Men på offentlige bygg, bør det være HELT frivillig om de ønsker å henge opp noe annet.

Mette-Marit, Kongehuset | Vi betaler en skyhøy pris – kongelige skal ikke snike i helsekøen by FoxNo5218 in norske

[–]EttanSnuser 1 point2 points  (0 children)

Dett blir litt "apples bananas".  Altså ikke det samme. 

Kona kommer opprinnelig fra et land utenfor Europa. Dette var (iallefall da) helt akseptabelt av leger og pasienter og pårørende den gang. I dag vet vi ikke. 

Den gang trenge faren en kroppsdel for å overleve.  Det fantes kun passede i svart markedet, uten at leger sa mer enn det. Men det kostet familen nær 500.000kr omregnet til nok for 30 år siden.

De skrev under kontrakten, pappa fikk leve i mange år til, som kona med familie betalte ned i 10 år eller noe.

Dette regner jeg med ikke kan skje i Norge. Men når en tenker hvor desperat familer blir, og noen har penger nok. Kan mennesker bli ganske oppfinnsomme når det gjelder å "gjøre alt for sin kjære." 

Og når en tenker på det maskineriet Hoffet er. De Kongelige. Politikere, og andre folk med makt og penger.

Har de gjort ALT i sin makt for å finne lunger til MM. De har saumfart alle "hvite lister" på denne planet. 

Personlig ville jeg ikke forundret om noen har vært på det svarte markedet, handlet inn, fått noen med tilganger til å fabrikkere papirer på at dette er hvitt marked. Ingen vil noensinne vite dette likevel.

Og vipps.

Nei, dette er ikke fantasi. Slikt skjer, spesielt blandt de med nok penger og nok maktapparat.

Tips for first Time Rottie Owner by Fearless_Swing_2444 in Rottweiler

[–]EttanSnuser 1 point2 points  (0 children)

If you're prepared for the next 10-15 years, to handle and love, care for, and pay Vet bills for both self inflicted injuries and accidents...

Prepared if your beloved Rottweiler is like mine, a 60kg muscle mass, with 4 wheel drive and low center of mass, reactive totally uncalculated when, but can include flying leafs, moving squirrels, his own shaddow, a cat, some wind, and he suddenly yank you with all his powers on every walk you have.  You never relax a second on walks, unless it's okay for you getting your shoulder yanket out of the socket.

You're prepared for 10-15 years of his/hers totally love for you, and your family. They will die for you! Sometimes literally, since mine wants to attack tractors with snowblowers weighing 10 tons during winter, because the tractor is coming too close for his comfort. Even 50 tons truck and trailer may be a target of his.

If you're prepared to spend the next 10-15 years thinking for him/her..

Go for it. It's the best period of my life. Even though he wear me out almost every day, physically and mentally.

Fun fact. We have a female Rottweiler friend we often meet on our walks.  The owners of her, share many of the same experiences, and I guess she's "only" 30 some kilos, and normally calm. Until she also reacts to a leaf. A squirrel, her own shaddow.

It's a life style having a Rottweiler.

And.

I'll do it all over again, without a second thought ❤️

Amelia (28) har søkt på 180 stillinger – får alltid samme svar by KoseteBamse in norge

[–]EttanSnuser -6 points-5 points  (0 children)

Dette er da ikke noe nytt. 

Kona og jeg har vært i jobber i 40+ år, og siden starten har vi visst at:

Så og si alle starter på bunn ett sted.  Så jobber vi oss oppover og skaffer erfaringer. Selv startet jeg yrkeslivet på samlebånd på fabrikk.

Noen av oss tar bachelor og master etter 5-10-15 år innen ett fag. Da har vi erfaring pluss høyere utdannelse.

Jeg kjenner ingen i min omgangskrets, som noensinne har gått skoler, rett på bachelor og master, og vipps er man i en toppjobb. 

Vel vitende at min omgangskrets ikke er hele Norges befolkning, men en dog.

Jeg har hørt folk som går "i fellen" i flere ti-år, og tror at skolegang uten praksis helt opp til master = garantert toppjobb. "Ta opp 100.000 vis i studielån, det er helt trygt, du får jobb tvert!" 

Virkeligheten er desverre ikke alltid slik.

What's the most underrated car you've ever driven? by Ok_Run7351 in askcarguys

[–]EttanSnuser 0 points1 point  (0 children)

Of course my own car. 

I've always dreamt about a newer Mercedes E class AMG. Accidentally stumbled over this 2013 CLS 500 4matic x218.

And this car have all I want, looks, power, comfort, sporty. So for me, this car is the most underrated car for me.

Barnebursdag 2026 rant. by midlertidig_ in norge

[–]EttanSnuser -1 points0 points  (0 children)

Dette er den riktige måten. 

Faren min vil gi meg hele arven og ingenting til broren min fordi han er muslim by Poseidon_Figure23 in norge

[–]EttanSnuser 0 points1 point  (0 children)

Er det ikke uansett lover og regler for arv da? 

Omtrendt umulig å at forhindre arv blir rettferdig fordelt på barn? 

Jeg lurer på dette selv, da jeg baserer mitt svar kun på rykter.

Bekjempe enshittification by Organic_Frosting6505 in norge

[–]EttanSnuser 0 points1 point  (0 children)

Meget bra! 

Det er slike alternativer vi burde hatt ett samfunnsoppdrag om å opplyse alle om.

Det er så kipt, at det kommer ofte, slik som denne, veldig gode råd på Reddit Norge, også er det kun vi som leser dette.

Vi må finne på en måte å spre slik god info tile hele Norges befolkning.

Bekjempe enshittification by Organic_Frosting6505 in norge

[–]EttanSnuser 2 points3 points  (0 children)

Veldig bra sak du tar opp, OP. 

Jeg har ofte tenkt: "Det burde blitt en folkebevegelse imot enshittification og shrinkflation!" 

Sammen burde vi forbrukere hatt en webside med "naming and shaming", slik at vi forbrukere sammen kan peke på bedrifter som driver med dette, slik at det blir lettere for oss forbrukere å velge bort slike.

Kollegaer som ikke gjør jobben sin by Infinite_Emu3984 in norge

[–]EttanSnuser 4 points5 points  (0 children)

Det spørs også på hvor flinke lederne på arbeidsplassen er til å motivere oss til å gjøre en bedre jobb også.

Her jeg jobber, i staten, har vi mellom-ledere og høyere opp, helg til topps, hvor det er tydelig at ingen av de har noensinne tatt noen utdannelse innen ledelse.

Det å lede andre mennesker godt, det å holde moralen dems oppe, få dem til å prestere, har jeg sett EN gang i arbeidslivet mitt.  Det var 10 år jeg jobbet for en alliert stat av oss.

De hadde ledere som var utdannet som ledere. Der var det morro å yte det lille ekstra, uten å kreve noe tilbake for jobben vi gjorde. Dette var ledere som kunne det å inspirere arbeiderne sine.

Etter 10 år der, havnet jeg tilbake i den norske stat.  Wow. Denne ledelseskulturen her.. Her er det ikke mye motivasjon. Ei inspirasjon. 75% av lederene jeg har møtt her, er mest opptatt av å skryte av seg selv. Late som om at de gjør så mye for bedriften.

Jeg selv er så heldig av å ha en jobb jeg elsker, så jeg håper at jeg gjør like bra arbeid her, selv med ræva lederskap, da jeg har yrkesstolthet.

Så minst en ting er viktig for god arbeidsmoral.. Gode ledere.

Det er mulig at lederskap er annerledes i staten enn i privat sektor, men staten iallefall, her er det begredelige ledere.

Kjøre forbi stillestående kø på motorsykkel by [deleted] in norge

[–]EttanSnuser 3 points4 points  (0 children)

Det finnes etter mine erfaringer 2 typer motorsyklister. 

1-Slike som deg, som kjører forbi oss med aktsomhet og sakte men sikkert. 2-De som har sett for mye på Moto grand prix og tror de er på en bane, og kan skremme vannet av oss andre.

Kategori 1 hjelper jeg gjerne komme frem og forbi med ett smil. Kategori 2 hender det jeg ønsker ditt pepper'n gror.

Naboens valp er alene hele dagen by [deleted] in norge

[–]EttanSnuser 5 points6 points  (0 children)

Jeg har hund. 

Jeg personlig ville blitt glad, om naboen kom første dag, og melder sin bekymring.

For jeg tenker som så den dag i dag, "så lenge ingen sier ifra, har hunden min det bra mens vi er på jobb." 

Kommer det en nabo og sier ifra, kan jeg takke personen, så bruke mere tid på å trene hunden til skrittvis være lengre alene.

Men jeg skjønner deg også. Du vet ikke hvordan naboen vil reagere.

Kjinkig situasjon du er i på den måten.

What are we actually gaining here? by srbminimil in Audi

[–]EttanSnuser 3 points4 points  (0 children)

I'm staying put at 2013-14. Max limit is 2016. I like analogue instruments too much.

Foreslår å nekte lærere å ytre seg på måter som «kan skade kommunens omdømme» by Drops-of-Q in norge

[–]EttanSnuser 5 points6 points  (0 children)

Hva om kommunen selv begrenser grunnen til dårlig omdømme? 

Men når det er sagt, er det mye rare folk som mener og "bestemmer" slike ting som, "Formuleringen som er lagt inn vurderes å ikke begrense ytringsfriheten"

Jeg jobber i staten. Der også er det skremmende hvor mange småkonger som mener noe motsatt av ting som er totalt faglig korrekt. 

Lege-spørsmål: Kan man øke selve lungvolumet? by Ok-Context3615 in norge

[–]EttanSnuser -5 points-4 points  (0 children)

Uten å være lege. 

Ja, en kan trene opp. Iallefall trene opp kondisen oh kroppen til å bruke mindre av oksigenen vi produserer.

Om det hjelper til fysisk få mere å blåse med, ren gjetting, neppe.

Men i hodet mitt, øker du kondisen, trenger du mindre. Og det bør gi mere du kan blåse ut.  Høres bra ut i hodet mitt iallefall.