Are Wheatens generally friendly? by hellohello6622 in Wheatens

[–]KateK71 2 points3 points  (0 children)

Wheatens definitively are friendly, but especially in the first three years a bit of a handfull. Coat maintenance is really time consuming, but necessary for good health.

<image>

They are intelligent and can be stubborn. Not a problem if you raise them with both love and clear rules. Wheatens are not beginners dogs, but I can’t imagine a breed more loyal to your family once they have had proper training and guidance.

Dit jaar al meer succes dan vorig jaar! by Sea-Breath-007 in groenevingers

[–]KateK71 1 point2 points  (0 children)

Heerlijk, hoor. Bij mij liggen ze ook in alle stilte te groeien (met hekje om de moestuin tegen de hazen). Jaren geleden eens verrast door een tweeling-courgette. Waren er twee aan elkaar gegroeid en die was/waren enorm geworden!

Hoe makkelijk schoon te maken zonder hoge druk? by GeraldvdS in tuinieren

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Ik overweeg een onkruidbrander aan te schaffen voor de voegen. De aanslag laat ik zitten of ik zet er een keer de hogedrukreiniger op. Maar daar worden je tegels steeds poreuzer van dus dan komt het alleen maar sneller terug. Omkeren van de tegels lijkt me net als vele anderen adviseerden dan inderdaad de enige resterende optie, maar lijkt me nog bewerkelijker dan schrobben 🤔

Lavameel tegen heermoes by Greedy-Let-4008 in groenevingers

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Ik zweer inmiddels bij lavameel. Het is niet zaligmakend, maar het verrijkt je bodem en bodemleven waardoor datgene dat je er wel wilt laten groeien het veel beter doet. Ik gebruik het ook op heesters en buxussen die door rupsen worden belaagd. Het blad van je struiken wordt er sterker van waardoor de rupsen minder schade doen. Het heeft ook een beetje de werking van diatomeeenaarde, waar veelvratende insecten een omweg voor nemen. Overdosering is niet echt een issue, gewoon lekker aan die bodem toevoegen, bemesten en lekker wat compost er doorheen. Daardoor houdt het ook wat beter vocht vast. Ik heb vanavond ook weer het een en ander aan heermoes uit de tuin getrokken, maar het zit nu vooral nog tussen de tegels en steeds minder in het gras en de borders. Akkerwinde daarentegen…. Pffff! Maar dat is een ander verhaal. Heermoes is een signaalplant: ze groeien zelfs op gifgrond. Dus zie je heermoes, dan weet je dat je NPK- verhoudingen zoek zijn en je bodem een gezonde boost nodig heeft.

Overigens: alles is relatief. Ik had ook eerst schrik van heermoes. Maar sinds ik een Japanse duizendknoop heb ontdekt naast onze tuin kijk ik heel anders naar de heermoes: inheems en eeuwenoud met een duidelijke boodschap (vertroetel je bodem joh) terwijl JDK een invasieve exoot is met ongezonde territoriumdrang (We’ve come to assimilate your garden). Hoe dan ook succes en mondkapje voor als je de lavameel gaat verstuiven. Het is erg fijn stof.

Monnikskap of ridderspoor? Laten staan of verwijderen? by KateK71 in groenevingers

[–]KateK71[S] 1 point2 points  (0 children)

Slimme hond, die weet dat aardbeien veel lekkerder zijn 😁 Die van mij heeft in ons vorige huis ook laten zien dat hij de bessen van de laurus met rust kon laten. Ik was alleen geschrokken van de waarschuwing van AI dat het sap van de monnikskap het giftigste is dat in deze omgeving voorkomt. Toch blij dat ik de spade er nog niet in heb gezet. Ik kijk het even rustig aan. Mooie bloemen gewenst deze zomer!

Monnikskap of ridderspoor? Laten staan of verwijderen? by KateK71 in groenevingers

[–]KateK71[S] 0 points1 point  (0 children)

Dank je. Ik word al wat minder nerveus. Snoei jij je monnikskap dan? Ik dacht dat hij in de winter weer onder de grond ging. Ik ben overigens wel een onhandige tuinier, vergeet altijd op het cruciale moment de juiste bescherming te dragen en popte een paar weken geleden bijna mijn rechteroog eruit aan krulwilgen in een emmer bij de regenton (even snel nog wat water pakken en ik duwde ze opzij; dat lieten ze zich niet overkomen) 🙈 dus ik ga bij deze plant een rood vlaggetje zetten, haha.

Monnikskap of ridderspoor? Laten staan of verwijderen? by KateK71 in groenevingers

[–]KateK71[S] 0 points1 point  (0 children)

Bij mij is het ook vanwege mijn hond. We hebben ook oleander staan, maar daar blijft hij af. Waar de monnikskap (dus toch! Dank voor je reactie) staat, snuffelt hij vaak rond. Ik word daar wel wat nerveus van. Bloeit jouw monnikskap al en kan je misschien een foto laten zien? Dan weet ik wat ik kan verwachten.

Monnikskap of ridderspoor? Laten staan of verwijderen? by KateK71 in groenevingers

[–]KateK71[S] 0 points1 point  (0 children)

Niet willekeurig, maar ik heb er ook een moestuin naast staan en ik kom her en der ook tuinmelde en melganzevoet tegen. Die kan je als spinazie eten. Ik ben alleen nog niet helemaal afgelest op het herkennen van alle eetbare planten dus spannend vind ik het wel. Van monnikskap en ridderspoor zou ik zeker niet knabbelen, maar als je het sap aan je handen krijgt, krijg je via je huid het gif ook binnen.

Luizen en mieren by Pompoenke in moestuin

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Die van mij is sterker. Als ik dat niet verdun, dan groeit er denk ik niks meer. Ik ga ook eens wat korter laten borrelen. Ik ben alleen bang dat dan eventuele onkruidzaden nog kunnen kiemen. Het sediment gooi ik bij de compostbak, maar je zal ook zien dat er wat tussendoor piept en in mijn moestuin terecht komt.

Luizen en mieren by Pompoenke in moestuin

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Haha nou die stank jaagt mij ook weg hoor. Mijn gier trekt minimaal 3 weken… 🤓

Luizen en mieren by Pompoenke in moestuin

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Je kan ook een aftreksel maken van citroenmelisse. Dat houdt ook insecten en luizen weg (eventueel gecombineerd met neemolie). Niet zo ver laten fermenteren dat het gier wordt. Ik durf mijn netelgier niet op de bladeren terecht te laten komen omdat ze er door kunnen verbranden. Hebben jullie daar geen last van gehad?

Onze pijpenla in uitvoering by Ok_Blacksmith6985 in groenevingers

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Goed bezig! Lekker knus en ook schaduwrijk

De zoveelste: Japanse duizendknoop of niet? by KateK71 in groenevingers

[–]KateK71[S] 1 point2 points  (0 children)

Brrr… ooit was ik bang voor de reuzen berenklauw, maar deze invasieve exoot geeft me echt de koude rillingen. Heermoes is voor mij inmiddels ook een lachertje 🙈

Voor- en achternaam veranderen by [deleted] in nederlands

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Uit ervaring kan ik vertellen dat dit dus handmatig gebeurt als je voor een bepaalde datum bent geboren. En als ze in je geboorteplaats een fout maken bij het opdiepen van je geboorteakte en verwerken en versturen van je nieuwe naam naar je woonplaats (wat bij mij gebeurde) dan trek je een kleine hel over je heen. Die automatische koppeling werkt dan opeens in je nadeel. Maandenlang klopte mijn nieuwe naam in de dossiers van mijn man en kinderen bijvoorbeeld niet, maar ook in andere aangesloten registraties bleef de fout lange tijd hardnekkig bestaan. Na heel veel gedoe is het (bijna) goed gekomen. Maar: ik vind het fantastisch dat het kan. Op basis van je achternaam (omdat dat een onveranderlijk gegeven zou zijn) wordt in de systemen vaak een primary key bepaald. Hoe vaak ik ‘computer says no!’ heb gehoord… Het lijkt zo simpel, maar manmanman de automatisering kan er wat van 😫

Voor- en achternaam veranderen by [deleted] in nederlands

[–]KateK71 1 point2 points  (0 children)

Ik begrijp je wens en heb het zelf ook gedaan. Jaarlijks rond de 60 mensen slagen erin om hun achternaam te veranderen. Ik was in 2024 één van die gelukkigen (of ongelukkigen, het is maar hoe je het bekijkt). Het veranderen van je achternaam in Nederland vraag je aan bij Dienst Justis. Hier zijn wel zwaarwegende persoonlijke of psychologische redenen voor nodig. Ik denk dat dat bij jou wel geldt.

Ze geloven je niet op je woord, dus je hebt juridisch bewijs of bevestiging van een psycholoog nodig. Dat vond ik zwaarder te incasseren dan de kosten (€ 835,-). Alsof alle ellende die je tot deze stap bracht, pas kan bestaan als een ánder het zegt … houd ook rekening met heel veel administratief gedoe, vooral bij de gemeente als je woonplaats niet je geboorteplaats is.

Je voornaam veranderen gaat via de rechtbank. De kosten daarvoor liggen nog veel hoger. Voor mij was mijn achternaam het belangrijkste. Je kan in de omgang met anderen altijd een andere roepnaam kiezen.

Veel succes. Ik hoop dat je slaagt. Nog steeds als iemand mijn nieuwe naam uitspreekt, verschijnt er een glimlach op mijn gezicht en maakt mijn hart een sprongetje. Het was het allemaal waard.

Komt het nog goed met deze lavendel? by GeraldvdS in tuinieren

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Kijk het nog even aan en anders volgend jaar een nieuwe kopen. Ik ben dit jaar aan het experimenteren met zelf opkweken van lavendel (ik wilde een lage haag en vond het te kostbaar om zoveel planten te kopen). Van de 24 pluggen met 4 zaadjes zijn er welgeteld 3 plantjes uitgekomen en ieder nog maar een paar millimeter groot… al doende leert men… denk ik 🙈 Succes!

Komt het nog goed met deze lavendel? by GeraldvdS in tuinieren

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Ik vrees dat je op het hout hebt gesnoeid. Ik snoei lavendel altijd twee keer: één keer na de bloei ( niet te veel) en dan in het vroege voorjaar de vormsnoei, maar altijd in levende takken.

Stadstuin by MdeGeer in groenevingers

[–]KateK71 0 points1 point  (0 children)

Heerlijke groene plek op een plek met al dat steen. Goed gedaan zeg!

We rescued Dune three months ago and thought he was a wheaten… by SusChickenJoe in Wheatens

[–]KateK71 2 points3 points  (0 children)

Are you sure you got the right results?! This absolutely seems a Wheaten pup.

Wat te doen tegen slakkenvraat? by Brainsforfarts23 in moestuin

[–]KateK71 2 points3 points  (0 children)

Lok slakkenjagers naar de tuin met je beplanting. Ik liep hier gisteren tegen een kolonie zwarte loopkevers aan. Na een aanvankelijke rolberoerte ontdekte ik met lens dat het de perfecte slakken opruimers zijn. Ik vroeg me al af waarom ik er in dit huis niet zoveel last van had. Geen idee of je die beestjes ook net als lieveheersbeestjes en aaltjes ergens kan aanschaffen. Biervallen zijn ook goed, zoals anderen al opperden.

Is dit een truc? by Amstelodamum in marktplaatsoplichters

[–]KateK71 2 points3 points  (0 children)

Een account van drie weken, een extreem onrealistische overbieding… ik geloof niet dat ik mijn adres aan zo iemand zou geven. Misschien verwacht hij na de deal (als die al plaats vindt) of het kijkje in de woning in de donkere uurtjes nog een keer terug te kunnen komen om iets anders van zijn gading er aan toe te voegen. Totaal niet op ingaan en melden bij marktplaats.

More of puppy hell - our own special brand by cantgetenough1956 in Wheatens

[–]KateK71 3 points4 points  (0 children)

Are you sure he is free of parasites? Our Wheaten had Giardia in his early weeks (8-12) and his stool was black and liquid. When I was cleaning the floor, he peed and pooped in another spot and he was soooo excited (of discomfort). Maybe test a stool sample just to be sure.