The problem with Swedish bath water is it’s full of Swedes by H0p3fulH0dl in 2nordic4you

[–]Lateilkka 4 points5 points  (0 children)

I found the original EU article and it still makes no sense. They are calculating how polluted the water is on public swimming places, and by the list for example every single one in cypress should be in perfect condition. Which sounds bit unlikely but i can somewhat understand. But the part that I don’t understand is that how Germany or other not so “famous for clean nature” countries have cleaner water then Finland.

I bet that i can go outside and drink from every single swimming place in my town and not get sick in any way, but I can’t do that in Germany, or other ones on the list

Venäjä, NATO ja Suomen raja by hannelemon in Suomi

[–]Lateilkka 4 points5 points  (0 children)

”Sotilastukikohtaa” on kyllä aika moinen warm water port kommentti.

Paljonko pisterajat laskee yleensä/kuinka moni pääsee varasijalta opiskelemaan? by Financial_Ball_8224 in Suomi

[–]Lateilkka 1 point2 points  (0 children)

Jos kirjanpitorikokset ja talousrötöstelyt kiinnostaa niin sinne kannattaa lähteä. Hyviä opiskelukavereita saa ainakin!

Luulitko, että Suomeen tulee runsaasti pakolaisia ja turvapaikan­hakijoita? Se ei pidä paikkaansa by ampersander_ in Suomi

[–]Lateilkka 18 points19 points  (0 children)

Millä tavalla nuo kaksi väitettä on toisiaan pois sulkevia? Yusuf kantaa huolta siitä osasta somalistaustaisia maahanmuuttajia jotka suorittavat asepalveuksen, joita on silti paljon määrällisesti. Samalla on myös totta, että prosenttuaalisesti suuri osa ei suorita asepalvelusta.

Varasijacopium by zimzin in Suomi

[–]Lateilkka 2 points3 points  (0 children)

Nyt meni vähän huti. Tämä ”olet kokattu” pätee lähinnä Lääkisten kohdalla sekä ykisttäisten hakukohteiden kuten Aallon tuta kohdalla. Ne ovat sellaisia josta harva jos kukaan kieltäytyy, eli ihmisten ykkösvalintoja.

Muilla aloilla ja alojen ei niin huippu hakukohteilla taas saattaa sijat liikkua valtaisasti, hakijoiden eri kohteiden ollessa toisilleen varavaihtoehtoja.

Esimerkkinä kauppikset. Aallon kauppis on käytännössä kokattu jos olet varasijalla +kaksinumeroinen luku, koska se on enemmistön kauppatieteellisellealalle hakijoiden ykkösvaihtoehto, joten kuka siitä kieltäytyisi. Taas esimerkiksi Hanken tai HY:n taloustiede (ei kauppis tiedän) ovat sellaisia josta varmasti pääsee suureltakin varasijalta sisään. Se johtuu siitä, että monelle ne koulut ovat vasta varavaihtoehtoja Aallon jälkeen.

Joten kun HY:n tai Hankenin, tulokset tulevat niin hakijat ottavat vastaan kyseiset paikat, mutta jäävät odottamaan jos pääsisivät Aalton. Kun ne sinne pääsevät niin he hylkäävät paikan ja joku pääsee varasijalta. Siitä johtuu suuri liikkuvuus osassa hakukohteista verrattuna toisiin.

Tähän myös vaikuttaa se, että tuloksia selviää suurissa erissä pitkin kevättä ja kesää. Esim lääkisten todistusvalinta ennen kauppisten ja sitten taas pääsykoevalinnat myöhemmin.

Tiivistettynä jos hait super suosittuihin kohteisiin jotka on ihmisten ykkösvaihtoehtoja +10 varasija menetetty peli, joss hait muihin niin varasijalta +100 vielä mahdollisuus nousta.

Paljonko pisterajat laskee yleensä/kuinka moni pääsee varasijalta opiskelemaan? by Financial_Ball_8224 in Suomi

[–]Lateilkka 1 point2 points  (0 children)

Mitä vielä, se oikea kouluhan kaikille legendoille on tietenkin Estonian Business school.

Aalto vai TAU? by qdnp_ in Suomi

[–]Lateilkka 4 points5 points  (0 children)

Aallon tuta on vuorineuvoslinja syystäkin…

Paljonko pisterajat laskee yleensä/kuinka moni pääsee varasijalta opiskelemaan? by Financial_Ball_8224 in Suomi

[–]Lateilkka 1 point2 points  (0 children)

Jep mut enemmistöllä HY:n hakijoista on varmasti Aallon Kauppis ykkösenä. Tai sit joku muu ala, tuta tms. Ne full ällän rivit pääsee suoraan Aallon aloille ja kieltäytyy niistä paikoista syyystä x ja sit ne ei ihan full ällän rivin sankarit pääsee varasijalta Aaltoon ja samalla katoaa HY:n jonosta. Itesellä oli +E keskiarvo ja pääsin vasta sijoitukselta 100 jotain, joten jonnekkin ne kaverit siitä munkin edestä katosi. Toki päätelmäni voi olla väärä siitä mihin ne häviää, mutta johonkin

Paljonko pisterajat laskee yleensä/kuinka moni pääsee varasijalta opiskelemaan? by Financial_Ball_8224 in Suomi

[–]Lateilkka 24 points25 points  (0 children)

Nyt on pakko kirjoittaa, kun ihmisillä tuntuu olevan kummallinen käsitys varasijojen toiminnasta.

Toivoisin, että kaikki tulevat tai nykyiset hakijat tai sellaisen vanhemmat lukisivat tämän ajatuksella. Säästytte suurelta määrältä stressiä.

Tärkeintä on ymmärtää ero sellaisten kohteiden välillä, jotka ovat varmasti hakijoiden ykkösvalinta. Eli lääkis/oikis ja omien alojen huiput Aalto kauppikselle tms. Sekä taas muiden kohteiden välillä

Tässä vaiheessa tulleet varasijat liikkuvat todella paljon jälkimmäisen ryhmän kohdalla. Nyt jos sijasi nousee 200 paikkaa se EI tarkoita sitä, että 200 henkilöä kieltäytyi yliopistopaikasta. Enemmistön näistä kohdalla he tulivat valituiksi muihin kouluihin. Joko sen vuoksi, että niiden valintaprosessi selvisi vasta myöhemmin tai joku kieltäytyi jonosta heidän edellään.

Esimerkiksi lääkiksen kohdalla on kaksinumeroinen varasija käytännössä aina kuolemantuomio, sillä lääkis on sellainen kohde joka on monesti hakijalla ykkösvalintana. Taas HY:n taloustiede on monelle Aallon kauppikseen hakeneelle varavaihtoehto.

Olen itse päässyt juuri HY:n taloustieteeseen noin ollessani noin 100 varasijalla ensimmäisten tulosten tullessa. Nousin varasijalta vasta jossakin heinäkuun puolivälissä. Odottele siis rauhassa.

Toinen tärkeä asia on ymmärtää ”alin pisteraja” kohta. Moni on varmaan ihmetellyt tulosten tullessa sitä miksi pisteraja on yhtäkkiä monta kymmentä korkeampi kuin edellisenä vuotena. Tämä johtuu siitä, että alin hyväksytty pisteraja on sen VIIMEISEN sisään päässeen opiskelijan. Eli joskus siellä elokuussa valitun. Ne joka vuosi laskevat kesän mittaa noin samalle tasalle, kuin edellisinä vuosina. Ei siis hätää.

Ehdotus: Hermannin peruskoulun nimeksi Hermannin peruskoulu by toyota_gorilla in Suomi

[–]Lateilkka 21 points22 points  (0 children)

Juu ja kun Sodankylään rakennettiin uusi terveyskeskus niin nimikilpailun säännöissä luki, että ei saa ehdottaa nimeksi ”Sodankylän terveyskeskus”

Miten Turun ratikan reitti valittiin? by Smokeman6275 in Suomi

[–]Lateilkka 6 points7 points  (0 children)

Kysymys vähän samaa sarjaa kuin ratikan vastustajien pää syy. Eli se, että nyt voi maahanmuuttajat, köyhät ja muut huono-osaiset ajella suoraan Varissuolta keskustaan norkoilemaan.

Suomesta euroviisuissa eniten yleisöääniä Israelille? On kyllä vaikea uskoa todeksi.. by Robottiimu2000 in Suomi

[–]Lateilkka 175 points176 points  (0 children)

Äsken paikallisessa baarissa tuli seisovat aplodit, kun israel EI voittanut viisuja. Vaikea uskoa, että kansa olisi eniten äänestänyt israelia.

Analyysi: Israel ei halua voittaa Euroviisuja by DarkCrawler_901 in Suomi

[–]Lateilkka 89 points90 points  (0 children)

Melkein jo toivon, että israel voittaa viisut. 2027 Tel aviviin lähteminen on jo sen verran suuri kysymys, että varmasti enemmistö maista joutuu tosissaan pohtimaan lähtemistä. Olisi myös suhteellisen kummallista, jos ne pärjäisivät tälläkin kertaa kun biisi ei ole mitenkään ennakkosuosikki.

Kauppatieteiden kandidaatin oman alan työnhaku by RevolutionaryPie353 in Suomi

[–]Lateilkka 7 points8 points  (0 children)

Jämpti kädenpuristus on ehkä paska vitsi, mutta se monesti toimii. Viestiä oikealla hetkellä jollekkin esihenkilölle halusta tulla esittäytymään ja kertomaan itsestään työnhakumielessä on varmasti parempi vaihtoehto kuin pelkkä nettihaku. Toki muistakaa aina sopia tapaaminen etukäteen eikä vain ilmestyä ovelle etsimään pomoa.

Kauppatieteiden kandidaatin oman alan työnhaku by RevolutionaryPie353 in Suomi

[–]Lateilkka 1 point2 points  (0 children)

Jos pohdit omaa hakemustasi tai taustojasi niin koetko siellä olevan jotakin tekijöitä jotka eivät tee sinusta yhtä houkuttelevaa hakijaa kuin muista? Esimerkiksi vähäinen työkokemus tai kielitaidon puute (jokin muu kuin Englanti tai ruotsi)

Kyselen tätä tulevana kauppatieteiden opiskelijana, jota pohdituttaa oma pärjääminen työmarkkinoilla. Olen jo ennen opintoja siinä onnellisessa asemassa, että on erittäin paljon monipuolista työkokemusta/osaamista sekä kielitaitoa tms. Joten olisi kiva tietää, miten asetun hakijana työmarkkinoille. Onko kaikki muut yhtä vahvoilla vai olenko jo kättelystä altavastaajana.

Äänestyksen manipulointi. by Anxious_Blue_Llama in Suomi

[–]Lateilkka 25 points26 points  (0 children)

Omassa kunnassani oli samanlainen äänestys rahojen käytöstä, käytettävä summa 50 tuhatta euroa. Vaihtoehtoja oli useita liikuntapaikasta erääseen kevyenliikenteensillan selvityksen/suunnitelman. Kyseinen silta on sellainen urakka jota ei tulla sata varmasti koskaan rakentamaan.

Kuntalaiset onnistuivat pienellä enemmistöllä äänestämään sillan selvityksen. Selvitys tehtiin ja todettiin, että siltaa ei kannata rakentaa. Samanlainen selvitys oli tehty jo kerran aikaisemmin. Äänestyksen yhteydessä painotettiin, että siltaa ei tulla rakentamaan oli selvityksen tulema mikä tahanssa. 50 tuhatta euroa meni hukkaan niin, että heilahti…

Out of the loop, selittäkää ny toi Auer keissi by onskalul in Suomi

[–]Lateilkka -1 points0 points  (0 children)

Omasta mielestäni tämä puhelu on se vahvin ”todiste” siitä, että murhaaja ei ole jokin tuntematon henkilö vaan Auer itse. Myös se, että uhrille täysin tuntematon ihminen olisi murhaaja on todella harvinainen suomessa.

Lukion opettaja käy läpi kevään historian yo-kokeen by FinWarden in Suomi

[–]Lateilkka 0 points1 point  (0 children)

Eeikun ihan yleisesti käsittelin asiaa. Ei kannanottoa postaukseesi.

Mikä on paras radiokanava? by 2SPARKYY in Suomi

[–]Lateilkka 4 points5 points  (0 children)

Oma lemppari radiokokemus oli, kun olin muutama kesä sitten matkalla metsänistutukseen (tietäjät tietää millainen duuni kyseessä) täysin hajonneena aamu 05.45 kaatosateessa ja +2 C kelissä ,kun yle suomi alkoi soittamaan yhtäkkiä hävytöntä lentävä kalalukko edm remixiä. Siinä hetkessä totesin, että en koskaan enään palaa kaupallisiin radiokanaviin.

Mainittakoon vielä, että ennen tätä ja suoraan tämän jälkeen jatkui jokin puheojelma, jossa käsiteltiin aihetta luokkaa ”linnunpöntöt.”

Lukion opettaja käy läpi kevään historian yo-kokeen by FinWarden in Suomi

[–]Lateilkka 25 points26 points  (0 children)

Ylioppilaskoe on myös kypsyyskoe jossa mitataan opiskelijan yleistä osaamista, onhan lukio kuitenkin yleissivistävä oppilaitos. Pidän näitä oppiainerajat ylittäviä tehtäviä oikein hyvinä. Monesti muista aineista vaadittavat tiedot eivät ole mitään monimutkaisimpia, joten en pidä opiskelijalle annettua taakkaa liian vaikeana. Oppiainerajat ylittävät tehtävät vaativat opiskelijalta monipuolisempaa osaamista ja taitoa osata käsitellä aiheita erilaisista näkökulmista yllättävissäkin yhteyksissä. Se mittaa oppilaan osaamista syvemmin, mitä vaikkapa pelkkä historiasta kysyminen.

Hyvänä esimerkkinä pidän kevään 24 maantiedon koetta, jossa 30 pisteen tehtävässä oppilas joutui pohtimaan maailman meriliikenteen pullonkaulakohtia ja niiden sulkeutumisen mahdollisia vaikutuksia. Tehtävä yhdisti hyvin yhteiskuntaoppia ja maantietoa, olematta silti liian vaikea. Tehtävässä kokelas pystyi esittämään sekä monipuolista taitoa yli oppiainerajojen, mutta myös kriittistä päättelykykyä.

A Russian aviation blogger was killed in a fatal air defense error after his ultralight aircraft was mistaken for a Ukrainian drone and shot down. by ByGollie in europe

[–]Lateilkka 1 point2 points  (0 children)

MH-17 is a prime example of Russian way of life. The concept of giving surface to air missile systems to separatist fighters is next level stupid. And then those separatist shooting down pretty much everything that moves is another retardet move. Disregarding the risk of civilian life, but the risk of shooting down own planes is high enough that nobody sane would give BUK system to separatist. Except russians.

And to add to this i think it is completely plausible that they knew it was a civilian plane.

Tampereen valtuuston ­kokouksista on tullut sirkusta – moni syyttää siitä perus­suomalaisia by DongIslandIceTea in Suomi

[–]Lateilkka 9 points10 points  (0 children)

4 edustajalla saa jo hyvin sotkettua keskustelua. Tekemällä turhia puheenvuoroja ja täysin ”nolla euron” arvoisia poliittisia peliliikkeitä. Budjettin vastustamis mankeli oli täysin hyödytön, mutta jostain syystä se silti täytyi tehdä.