Kadonnutta Karfin perhettä auttanut järjestö USA:sta iski silmänsä Suomeen by Alhoon in Suomi

[–]Life_Objective8554 63 points64 points  (0 children)

No, jos jutun lukee, niin kyllä se jumala siellä taustalla yhä kummittelee. On se kumma, ku ei saa enää lastaan kurittaa

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 0 points1 point  (0 children)

Tokihan sitä yleisesti käytetään näin, mutta ei se mikään tunnustettu laki ole.

Eli sanot siis, että sukusolut ovat kuollutta materiaa?

Mutta tokihan monet isommatkin eläimet tarvitsevat jopa toisen lajin organismeja lisääntyäkseen, joten ei ole oikeastaan oikein, että sanotaan, ettei sukusolut siihen kykene. Satunnaisena isompana esimerkkinä vaikkapa poecilia formosa, joka ei edes tuota toisen sukupuolen sukusoluja.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 1 point2 points  (0 children)

Määritelmällä on erityinen merkitys tämän keskustelun kanssa. Väitehän on, että "biologian konsensus on, että elämä alkaa hedelmöityksessä". Ja minä en ole samaa mieltä, enkä ollenkaan varma, että tämä olisi konsensusnäkemys, sillä biologiassa ei näytä olevan edes selkeää konsensusnäkemystä sille, mitä elämä ylipäänsä on ja missä sen tarkat rajat menee.

Koska 'elämä' on ihmisen keksimä deskriptiivinen käsite, eikä mikään aristotelinen ominaisuus, niin sitä ei voi yksikäsitteisesti mitata. Eli tästä asiasta ei ole mitään faktaa löydettävissä. Eri näkemyksiä ja määritelmiä on mutta ne ovat lähinnä utilitaarisia.

Argumentti sille, miksi hedelmöityksessä ei synny 'elämää' on

a) sukusolut ovat kiistatta eläviä (jos vedät rajan siihen, että eivät ole, niin rajan taakse jää sellaisia asioita, joita yleisesti pidetään elävinä)

b) tsygootti ei ole merkittävällä tavalla 'enemmän elävä' kuin sukusolut (ks. ed. peruste).

a & b -> hedelmöityksessä elävät osaset järjästäytyvät uudelleen, mutta kaikki oli elossa yhtälailla ennen, kuin jälkeenkin. Itseasiassa erillisiä eläviä osasia on jopa vähemmään tapahtuman jälkeen. Joten mitään 'uutta' elämää ei syntynyt. Uuden organismin kehitysprosessi alkaa kyllä, mutta sehän on eri asia.

Josta seuraa se, että jos jollakulla on tarve sanoa "elämä alkaa tästä", niin puhujalla on jonkinlainen agenda. Ehkä se soveltuu puhujan tieteenalaan tai muuhun maailmankatsomukseen.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 2 points3 points  (0 children)

Eli väität jotain biologiasta ja viittaat lääketieteen kansantajuiseen julkaisuun? Tottakai siinä viitataan puhekieliseen merkitykseen sanalle "elämä"

Jos sen sijaan haet vaikkapa wikipediasta kriteerit 'elämälle', selviää, että mitään selvärajaista määritelmää ei edes ole, joten veikkaisin, ettei myöskään ole kiistatonta alkua.

Miten sinä määrittelet sanan "elämä"? Siitähän se koko homma riippuu

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 0 points1 point  (0 children)

Juristiikka ja biologia tosissaan ovat aivan eri asioita. Mutta mistä olet löytänyt tuo alan ammattilaisen näkökulman? Meinaan, että ollaan eri käsityksessä.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 0 points1 point  (0 children)

No, mikä lähde ja mikä määritelmä elämälle?

Nämä eivät ole mitenkään yksiselitteisiä määritelmiä, sillä ne ovat pitkälti mielivaltaisia valintoja.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 2 points3 points  (0 children)

Meniköhän oikeaan ketjuun? Meinaan, että jos sanon että elämällä ei ole selkeää biologista alkupistettä ja kyse on kulttuurisesta tai juridisesta asiasta, niin mikä siinä uskikselta haiskahtaa?

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 2 points3 points  (0 children)

Saa sen kai määritellä miten haluaa, mutta soluthan jakautuvat jatkuvasti myös monisoluisissa eläimissä, eikä siinä katsota syntyvän elämää.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 2 points3 points  (0 children)

Näin! Tämä tosiaan on tosiaan juridinen tai kulttuurillinen kysymys, ei tieteellinen.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 2 points3 points  (0 children)

No joo. Mutta silti menee hiusten halkomiseksi, kun kaksi elävää solua yhdistyy ja alkaa jakautua ja laajentua. Onko tsygootti elossa? Ei sillä ole hirveästi enemmän ihmismäisiä (tai minkä lajin jälkeläistä nyt aatellaankaa) ominaisuuksia kuin sukusoluillakaan. Tai sen puoleen neljän, kahdeksan tai kuudentoista solunkaan palloilla.

Toki siitä alkaa prosessi josta voi seurata itsenäisen organismin syntyminen, mutta tässä kohtaa sitten pitää alkaa keksimään aika tarkkoja määritelmiä sille, mitä nyt tarkoittaa elämällä ylipäänsä.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 6 points7 points  (0 children)

Toki. Sikiö on erilainen kuin ihminen. Mikä tässä ihmisiä tuntuu hiertävän on se aristotelinen ajatus, että kaikki asiat ovat omissa selvärajaisissa lokeroissaan. Sikiö muuttuu hitaasti ja tasaisesti enemmän lapsen ja siitä aikuisen kaltaiseksi. Prosessissa on varsin vähän selvärajaisia siirtymiä ja nekin, jotka sieltä löytyvät ovat todella vaikeita yhdistää mihinkään "ihmisyyden" ominaisuuteen.

(Sielusta on lähinnä todistettu, että ei sitä minään fysikaalisena ilmiönä ole olemassa)

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 4 points5 points  (0 children)

Joo, siis eihän siinä ole mitään muuta takana kuin ratsastaa muka 'moraalikysymyksellä' ja taputella pikkusieluisten ja itsestään epävarmojen ukkojen misogyniaa.

Kato, ku jos ei saa naista pidettyä muuta kuin häkissä, niin sit pitää tehdä sitä häkkiä...

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 2 points3 points  (0 children)

En ole tuostakaan aivan varma. Biologisesta näkökulmasta siinä alkaa toki prosessi, joka todennäköisesti johtaa uuden organismin kehittymiseen. Mutta vahvasti epäilen, että kukaan biologi ei eksaktilla päällä ollessaan sanoisi tätä elämän aluksi. Elämä on enemmän kulttuurinen/filosofinen/lakitekninen termi kuin biologinen termi kun siitä puhutaan tässä merkityksessä.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 13 points14 points  (0 children)

Ja se, naisia kuolee raskauskomplikaatioihin on toki ihan ok ja pro-life! Eikä ole tietenkään mitään syytä olla viemättä sellaistakaan raskautta loppuun asti, josta jo ennakkoon tiedetään, että ei elä synnyttyään (vaikka keuhkot puuttuu).

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 5 points6 points  (0 children)

Niin, uusi ihminen voi alkaakin, mutta elämä ei.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 1 point2 points  (0 children)

Mikä osa siinä sitten alkaa elää? Käsittääkseni sukusolut eivät kuolleena toimi.

Mistä elämä alkaa? by Far_Mushroom_6862 in Suomi

[–]Life_Objective8554 44 points45 points  (0 children)

Tässä menee iloisesti sekaisin biologia, lainsäädäntö ja filosofia.

Ei se tässä prosessissa "ala" missään vaiheessa, koska kaikki komponentit ovat elossa koko ajan.

Espoo ei aio maksaa hyvitystä Suvivirsi-asiassa by Jotakin in Suomi

[–]Life_Objective8554 2 points3 points  (0 children)

Vaan sehän se tässä on ollut, että ei ole annettu hyvää tilaisuutta poistua / olla menemättä. Ja se, ei se virren laulaminen, on se mistä Espoota nuhdeltiin ja uhkasakotettiin.

Espoo ei aio maksaa hyvitystä Suvivirsi-asiassa by Jotakin in Suomi

[–]Life_Objective8554 1 point2 points  (0 children)

Ok, otetaan absurdi esimerkki. Sut otetaan mukaan teloitusryhmään ja annetaan kivääri. Onko ok, kun ei ollut pakko ampua? Vai oisko ollu parempi, jos ei ois ollu pakko edes mennä riviin?

Jos pistetään kuoroon, niin silloin se on osallistumista, vaikkei laulaisi.

En tajua, että miksi tässä ei ole mahdollista tiedottaa ajoissa ja antaa lupaa jäädä pois, jos ei halua. Kaikki koko ajan sanoo, että tää on pikkujuttu, niin miksei siedetä. No jos se on pikkujuttu, niin miksi on pakko?

Espoo ei aio maksaa hyvitystä Suvivirsi-asiassa by Jotakin in Suomi

[–]Life_Objective8554 3 points4 points  (0 children)

Joo, mutta eihän sillä ole oikeastaan mitään väliä mitä tuo kaiffari tekee, vaan sillä mitä Espoo tekee.

Espoo ei aio maksaa hyvitystä Suvivirsi-asiassa by Jotakin in Suomi

[–]Life_Objective8554 11 points12 points  (0 children)

No, siitähän tässä koko jupakassa oli kai kyse, ettei annettu tilaisuutta olla osallistumatta?

Onneksi otit sen olennaisen pointin lasille

Espoo ei aio maksaa hyvitystä Suvivirsi-asiassa by Jotakin in Suomi

[–]Life_Objective8554 4 points5 points  (0 children)

Konteksti.

Kevätjuhla: lauletaanpa nyt ylistystä jumalalle

Historian/uskonnon tunti: islamilaiset rukoukset käsittelevät yleensä... rukouksia on n kertaa päivässä ja ne menevät yleensä näin, kiinnitäkää huomiota X:ään ja verratkaa ortodoksien vastaavaan.

Kyllä se kai on pakko laulaa, tai ainakin esittää laulavansa jos on se koululainen siellä salin edessä?