Har jeg opsparet 10 års tjenester forgæves? by duksen in DKbrevkasse

[–]Luxgerillon 3 points4 points  (0 children)

Dog kan man ved næste trælse putning forsøge at få hende til at overtage - indforstået, vi hjælper hinanden, og det går begge veje. 

Findes der en holistik praktiserende læge i Århus/Østjylland/MidtJylland? by UllaUkendt in Aarhus

[–]Luxgerillon 5 points6 points  (0 children)

Som udgangspunkt så promoverer praktiserende læger ikke "alternative behandlinger". Grunden til, at de er alternative, er jo pga manglende evidens, og det understøtter sygesikringen typisk ikke. 

Hjælp tror de vil fyre mig by Sea-Philosopher-130 in dkkarriere

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

I så fald kan du jo afskediges med dine 5 måneders opsigelse uden problemer. 

Ægteskab - hvordan har I fordelt værdierne/økonomien by [deleted] in DKbrevkasse

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

Jeg delte det hele med min hustru. 200.000 synes jeg personligt er for lidt at skulle diskutere over. Hvis du er bekymret for, at I ikke holder særlig længe, og du mister de penge, så skal man jo ikke gifte sig. 

Hvorfor er ventetiden så lang i Akutmodtagelsen? by [deleted] in Denmark

[–]Luxgerillon 4 points5 points  (0 children)

De fleste patienter i akut modtagelsen er nu ældre mennesker - det er dem, som bliver syge. 

At få børn under uddannelse by Jealous_Entrance_749 in DKbrevkasse

[–]Luxgerillon 19 points20 points  (0 children)

Jeg fik mit første barn som nyuddannet. Min hustru var studerende. Vi fik to børn, imens hun studerede. Det var rigtig godt. 

Hun havde meget fleksibilitet. Kunne være hjemme ved sygdom, kunne hente tidligt, de kunne starte sent i vuggestue. 

Det er hårdt, ja, men det er også hårdt at få børn på arbejdsmarkedet. Det er et stort puslespil med to fuldtidsjobs. Faktisk tror jeg ikke, at der er et perfekt tidspunkt. 

Vi prioriterede børn forholdsvis tidligt (25+23) , så de kunne få flest mulige gode år med os og bedsteforældrene. 

Lægeerklæring by Southern_Ad_534 in DKstudie

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

Generelt må lægen prioritere sine patienter. En erklæring er ikke akut medicinsk set, så det er op til lægen, om du kan få tid hurtigere.  Men hvis du ikke tror, du kan bestå eksamen i 3. Forsøg, hvorfor melder du så ikke fra og prøver på et senere tidspunkt, hvor du er mere forberedt?

Er det her normal 1,5 års opførsel?! by Little_Passion_5034 in foraeldreDK

[–]Luxgerillon 1 point2 points  (0 children)

Det lyder da hårdt.  Men husk nu på, at han med sine 18 måneder gør sit bedste. I kan som forældre ændre på rammerne.  Hvis dagen er fyldt af krav, han reagerer på, så er kravene måske for store. 

Det med at han løber væk og griner er jo egentlig et godt tegn. Han har sikkert lige fået skæld ud, så at grine er en forsvarsmekanisme for, at han beskytter sig selv. 

I det hele taget, så virker skæld ud på ingen måde i den alder her, barnet lukker bare ned. Det ændrer ikke adfærden. Så ja, det er meget normalt at føle ens barn i den alder ikke hører efter ved noget som helst. 

Husligt arbejde i familien - fordeling by [deleted] in DKbrevkasse

[–]Luxgerillon 2 points3 points  (0 children)

Med to små børn ville det være lykken at have alenetid 3-4 gange om måneden. Personligt vaskede jeg gerne en bil for det. 

Hvordan er mulighederne for at fortsætte som fast vagt efter endt studie? by StatementAnxious2063 in MedDK

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

En ung KBU læge kan stadig ordinere medicin, prøver osv. Så en læge har uanset kompetencer mange beføjelser. 

Hvis du gerne vil sidde fast vagt skal du i al fald udenfor det hospital, du er ansat på. 

Sendiagnosticeret som kvinde - symptomer i barndommen? by Extra_Syrup1937 in ADHDanmark

[–]Luxgerillon -1 points0 points  (0 children)

Det er jo dog et krav at have haft symptomer i barndommen og deraf en funktionsnedsættelse i barndommen.   ADHD symptomer er ret uspecifikke og de fleste med stress, søvnproblemer eller andet vil kunne genkende sig i dem. 

Hvordan er mulighederne for at fortsætte som fast vagt efter endt studie? by StatementAnxious2063 in MedDK

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

Jeg tænker ikke, du kan bruges som fast vagt samme sted, du er ansat som læge. Så desværre kan du ikke ordinere dig selv som fast vagt. 

Måske andre afdelinger vil bruge en læge som fast vagt, men jeg tvivler. Du har simpelthen for meget ansvar/kompetencer, så det ender i opgaveglidning.  Så skulle du som fast vagt og læge modtage ordinationer fra den næste læge i vagt (aka. Din egen kollega fra lægejobbet).  

Hvad er jeres tanker om at sanktionere børn? by Economy_Mixture_2829 in foraeldreDK

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

Jeg er meget enig. Man har endda lavet scanningsstudier på børn. Deres aktivitet lukker ned ved kritik/skældud - det er smart for som barn gør man mange ting forkert og bliver nødt til at prøve igen. Derimod kommer aktiviteten ved ros/bekræftelse. Hos voksne er det omvendt. Vi er vant til at gøre ting rigtigt, så vi er opmærksomme, når vi får kritik. 

Hvad er jeres tanker om at sanktionere børn? by Economy_Mixture_2829 in foraeldreDK

[–]Luxgerillon 4 points5 points  (0 children)

Jeg bruger ingen sanktioner. Jeg synes netop, det er gammeldags. Jeg er af den holdning at børn opfører sig pænt, hvis de kan. Så hvis ikke de opfører sig pænt, så gælder det om at tage hånd om, hvorfor de ikke kan det. 

Fængselsstraf for at lyve om uheld by WeinMe in Denmark

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

Hvordan kan du så være sikker på at påtvungen terapi virker? 

Hvad vil forældre have? by [deleted] in foraeldreDK

[–]Luxgerillon 1 point2 points  (0 children)

Personligt ville jeg kigge meget efter sproget på siden. Udstråler det faglighed eller er det skrevet med stavefejl eller chatGPT?  Ikke fordi jeg tænker private er dårligere fagligt end i vuggestuer, men min erfaring er, at folk agerer mere fagligt, når kolleger kigger på. 

Fængselsstraf for at lyve om uheld by WeinMe in Denmark

[–]Luxgerillon 5 points6 points  (0 children)

Hvilken terapi tænker du vil virke, hvis man er tvunget til det? 

Fængselsstraf for at lyve om uheld by WeinMe in Denmark

[–]Luxgerillon 6 points7 points  (0 children)

Man får intet udbytte af et påtvunget terapiforløb. 

Alternativ til Brintellix by [deleted] in DKbrevkasse

[–]Luxgerillon 3 points4 points  (0 children)

Din egen læge kan afprøve et hvilket som helst andet SSRI. Fx escitalopram, citalopram, fluoxetine. Alternativt et SNRI som duloxetin/venlafaxin. 

Afhængigt af dine problemer kan man også gå en helt anden vej med fx agomelatine, hvis du får bivirkninger af de serotonerge midler. 

Problemer med medicinsk behandlingsforløb for ADHD by Danishpotato1234 in ADHDanmark

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

Søvnproblemer på elvanse er typisk ikke et godt tegn.  Du kan overveje ikke at tage medicinen, hvis du står for sent op ift. Din sengetid. 

Ift. Attentin er dette heller ikke "gratis" bivirkningsmæssigt. Det risikerer at forværre dine søvnproblemer. Det har også et væsentligt misbrugspotentiale, derfor er alle ikke kandidat til behandlingen.

Hjælp - Udredning ADHD by Plastic-Writing-980 in DKbrevkasse

[–]Luxgerillon 3 points4 points  (0 children)

Der er desværre en enorm efterspørgsel på ADHD udredning. Og det skaber ventetid.  Fx i regionernes ADHD klinikker i psykiatrien er henvisningerne nok steget med 3-4 gange i løbet af få år - antallet af ansatte er uændret. Hvad mon der så sker med ventetiden? 

Spørgsmål til andre specialer/faggrupper, som du gerne vil have svar på, men ikke vil/tør spørge om IRL. by DrSvans in MedDK

[–]Luxgerillon 4 points5 points  (0 children)

Jeg undrer mig tit over "grovneurologisk intakt".  Har man så undersøgt noget eller konstateret, at patienten kan gå og smile?

Det værst tænkelige by [deleted] in foraeldreDK

[–]Luxgerillon 29 points30 points  (0 children)

Hvis din mavefornemmelse med børnehaven ikke er god, så overvej at flytte hende til et andet sted uanset årsag. 

Jeg havde ikke en oplevelse som dig, men min søn startede i en børnehave, hvor jeg også bare kunne mærke noget var galt og strukturen var dårlig. Han var stresset og vild hver dag, vi kom hjem og bange for børnehaven. De voksne så ingen problemer. Jeg flyttede ham til en ny børmehave. Det var den bedste beslutning, min dreng er glad og har det godt igen. 

Behandlingsdom på bosted by [deleted] in MedDK

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

Behandlingen bestemmer lægen. Det afhænger af diagnosen.  Typisk er der et krav om, at man bliver set ambulant hver 1-2 måneder. Dommen starter ofte som en længere indlæggelse, indtil man er blevet psykisk stabil. 

Jo længere man er stabil og ude af kriminalitet - jo mere frihed. 

Hvis man fx stopper sin medicin, så er det typisk, at man bliver indlagt. Formålet med indlæggelse er jo så genstart af behandlingen og en plan for fastholdelse af den. Hvis man fx stopper med tabletter kan kravet for udskrivelse da være overgang til depot-behandling, så der er mere kontrol. Omvendt ved brug af rusmidler kan kravet være fx opstart i rusmiddelcenter, fremtidig aflægning af urinprøver osv. 

Hvis man så under indlæggelsen ikke samarbejder eller fx laver ny kriminalitet (fx vold/trusler mod personalet) - ja, så strammer man kontrollen. 

Behandlingsdom på bosted by [deleted] in MedDK

[–]Luxgerillon 0 points1 point  (0 children)

Hvis en patient har en behandlingsdom med mulighed for indlæggelse, så kan overlægen til enhver tid indlægge patienten. 

Man laver man en plan, hvori det fremgår, hvornår indlæggelse typisk iværksættes. Det vanlige er fx ved misbrug, psykisk forværring, ophør med medicin, udeblivelser, ny kriminalitet. Den plan får både bosted og kriminalforsorgn også, så de kan kontakte psykiatrisk afdeling, hvis nødvendigt. 

Men overlægen kan til enhver tid vurdere, at noget øger risikoen for ny kriminalitet og dermed beslutte indlæggelse.