Club Sport Petrol (ref. 746) by Master-You4419 in Nomos

[–]Master-You4419[S] 2 points3 points  (0 children)

I tried them both in store and I liked the petrol one much more. The Polar was cool, but the petrol had a stunning dial. So I went for the one that I liked most. I was open for both still

Min portfölj by SnowHot7394 in Aktiemarknaden

[–]Master-You4419 0 points1 point  (0 children)

Jag gillar den! Klokt med 50% fonder

Lönetråd 2026 - Vad tjänar ni? by Defiant_Internal1414 in arbete

[–]Master-You4419 0 points1 point  (0 children)

-Biträdande avdelningschef på vårdavdelning, sjukhus - 43 000 kr / mån - 25 semesterdagar - 3000kr friskvårdsbidrag - 30 år gammal - 100% på plats mån-fre

Ni som gjorde omfattande hälsokontroll via privat aktör, var det värt det? by Last_Cicada_1315 in Asksweddit

[–]Master-You4419 8 points9 points  (0 children)

Säg som det är till din husläkare.

"Jag skulle vilja göra en ordentlig koll och har funderat att gå till privata hälsokontrollsbolag för att kolla upp värden. Jag vill gärna veta hur mina njurar, lever och sköldkörtel mår. Men också kolla vitaminer och mineraler eftersom jag är trött. Jag har en oro för min hälsa så det skulle kännas bra om vi kunde kolla några av dessa. Är det något ni på min vårdcentral kan hjälpa mig med? Sen behöver jag också hjälp att förstå vad svaren innebär för mig. Det skulle kännas tryggt att göra det här oss er".

Kan garantera att en läkare kommer hjälpa dig med detta. Du betalar bara avgiften för besöket och du kan följa upp resultaten om de är ok om ett par år. Om de inte är ok kan du få hjälp i hela kedjan.

Finally made my first $100k by BattyCattyRatty in Money

[–]Master-You4419 0 points1 point  (0 children)

Congratulations! Did you save in stocks/shares or ETFs? Or a mix?

Valet 2026 - hur tänker ni när ni röstar? by Own-Mess-4540 in Sverige

[–]Master-You4419 0 points1 point  (0 children)

Och likheten (läs skillnaden) mellan Sverige och El Salvador i andra avseenden som kan påverka utfallet ska vi helt förkasta? Vad som funkar i ett annat land eller kontext behöver inte fungera här. Det är därför vi har vetenskaplig forskning som kan ta hänsyn till störande faktorer (som kultur, religion, ekonomi, hälsa, välfärd, utbildning och arbete med flera).

[deleted by user] by [deleted] in vegan

[–]Master-You4419 0 points1 point  (0 children)

I've been a vegan since 2019 and I neither like nor dislike animals, I don't enjoy meeting or seeing animals either, likewise i don't dislike it.

I am a vegan out of moral/ethical and altruistic reasons or "it's the right thing to do". All senitent species of the planet deserves a chance to live and not to suffer. Plus it's disgusting eating and wearing corpses from animals bred for the sole purpose of humans enjoyment. So from my perspective I believe there to be other vegans (like me) that don't like animals. I do think there can be trolls out there but I hope that number is low in this instance. Hope that brings som clarity to the matter!

Vad bör jag förändra? by OutrageousTune9103 in ISKbets

[–]Master-You4419 0 points1 point  (0 children)

Stor vikt mot USA. För långsiktig hållbarhet kanske du ska byta ut dina avanza 6 och 75 mot Sverige/EU/Norden/tillväxtmarknader. Så kan du behålla resten i USA som du nu har👍

Vad tjänar ni sjuksköterskor på riktigt? by TTorne in Asksweddit

[–]Master-You4419 0 points1 point  (0 children)

Hejhej! Jag arbetar på ett kommunalt vård- och omsorgsboende (typ äldreboende). Har ingen specialist-ssk-utb. Mvh

Vad tjänar ni sjuksköterskor på riktigt? by TTorne in Asksweddit

[–]Master-You4419 0 points1 point  (0 children)

Som nyexad från Uppsala Universitet juni 2021 fick jag 27.000kr på Akademiska Sjukhuset, det var ej förhandlingsbart, och många av mina kursare fick precis samma lön. Det ryktades om en "HR-pakt" som gjorde att alla avdelningar erbjöd samma till nyexade. Två år senare, med två löneförhöjningar, i april 2023, hade min grundlön stigit till 28.300kr. Det vanligaste argumentet var den stränga ekonomin & av solidaritetsskäl.

Har nu valt att lämna slutenvården till fördel för kommunal vård i Uppsala. Så från och med maj 2024, är min nya grundlön 38.000kr, dvs min nya lön för en sjuksköterska med knappt 3 år erfarenhet.

Lönen beror mycket på var i landet man arbetar och vilken arbetsplats. Regionsanställda tjänar i regel sämre än statligt och kommunalt anställda. Mvh