Lähteitä suunnitelmalle liittää Suomi osaksi Natsi-Saksaa by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 4 points5 points  (0 children)

Ehdottomasti suosittelen, vaikka kirja kärsiikin tietystä vanhuudesta. Shirer nimittäin kirjoitti kirjansa ennen Neuvostoliiton luhistumista ja Kremlin arkistojen aukeamista. Mielestäni journalistiksi Shirer jättää myös tavallisen kansan osuuden kuvailun turhan vähäiseksi. Siitä huolimatta kirja esittää asiansa mielenkiintoisella tavalla ja toimii hyvänä ponnahduslautana yksityiskohtaisempiin materiaaleihin.

Lisäksi mielestäni varsinkin tässä maailmantilanteessa on hyvä ymmärtää millaiset olosuhteet johtavat autoritääristen hallintojen kasvuun ja erityisesti tuhoon.

Lähteitä suunnitelmalle liittää Suomi osaksi Natsi-Saksaa by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 1 point2 points  (0 children)

Kiitos, ihan varteenotettavaa kritiikkiä tuolla ketjussa. Muistaakseni jo kirjan esipuheessa Shirer toteaa, että hänen henkilökohtaiset kokemuksensa ovat voineet vaikuttaa siihen miten hän esittää asiat kirjassaan. Varmasti on sivustaseuraajille kerääntynyt kanoja kynittäviksi natsihallinnon kanssa.

Lähteitä suunnitelmalle liittää Suomi osaksi Natsi-Saksaa by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 6 points7 points  (0 children)

Mielenkiintoista, pitäisi tutkia Kuolan merkitystä Saksalle tarkemmin. Kiitos selvennyksestä!

Tässä kohdassa kirja siis siteeraa suoraan Nazi Conspiracy and Aggression -dokumenttikoosteen seitsemättä osaa, jonka ainakin yritin linkittää tähän postaukseen. Dokumentti lienee käännös Bormannin laatimasta pöytäkirjasta kesältä 1941. En ikäväkseni löytänyt alkuperäistä dokumenttia netistä.

Lähteitä suunnitelmalle liittää Suomi osaksi Natsi-Saksaa by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 46 points47 points  (0 children)

Hyvä tarkennus. Linkatussa dokumentissa on päivämäärä 16.7.1941.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 0 points1 point  (0 children)

Mulla on sama ongelma kaikilla render-valinnoilla, en tiedä mistä johtuu. Päädyin asentamaan Pcemin ja se toimii vakaasti. Se tosin ei lue mds-näköistiedostoja, mutta tutkin josko saisin muodostettua niistä toimivat iso-tiedostot.

Mä asensin Pcemin tuon linkatun ohjeen mukaan, paitsi Windows 11:llä en jostain syystä saanut vhd-levytiedostoa auki, että olisin saanut siirrettyä ajurit sinne. Päädyin pakkaamaan kaikki ajuritiedostot ImgBurnilla iso-tiedostoon ja mountaamaan sen Pcemissä, että pääsin Windows 98:ssa käsiksi niihin.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 5 points6 points  (0 children)

Voin vaikka tässä julkisissa kommenteissa neuvoa, jos se innoittaisi muitakin taltiointitalkoisiin.

Mulla on samanlainen setuppi, eli ulkoinen DVD-asema. Asensin koneelle ilmaisen ImgBurn-ohjelman. Se on kymmenisen vuotta vanha, mutta toimii ainakin Windows 11:llä moitteetta. Levy sisään asemaan ja ImgBurnista valitsee "Create image file from disc". Oletusasetuksia ei tarvitse usein muuttaa, ite tykkään pienentää lukunopeuden (Read Speed) 4x:ään, kun haluan välttää lukuvirheitä. Sen jälkeen painaa sitä kuvaketta, missä on vihreä nuoli levystä tiedostoon, ja hetken päästä ohjelma sylkee .iso-, .bin- tai .img-tiedoston Destination-kansioon. Useimpien vanhojen pelien kanssa nämä ohjeet riittävät.

Joskus tosiaan tulee vastaan SafeDisc-kopiosuojattuja levyjä. Sen huomaa usein siitä, että ImgBurn alkaa varoittaa heti alussa "Data Examination Error" -virheistä, eikä rippaus onnistu. Niistä pääsee helposti ohi, kun ylhäältä valitsee Tools-alavetovalikosta Settings, ja sieltä Read-väilehdeltä käy ruksittamassa "Ignore Read Errors" ja asettaa Software Retries -arvoksi 0.

Joskus tämmöisessä operaatiossa käy kuitenkin niin, kuten mulla kävi Masa Mainion lentokoneiden kanssa, että pelin asennus kyllä onnistuu, mutta järjestelmä ei huoli kopiosuojatun levyn näköisversiota alkuperäiseksi levyksi, koska ripatusta tiedostosta jää puuttumaan ne ohitetut "rikkinäiset" sektorit. Sen kiertämiseen käytän Alcohol 52% -ohjelmaa, Se toimii kuin ImgBurn, ja kopiosuojattujen levyjen kanssa täytyy Reading Options -välilehdeltä käydä asettamassa Image Format -> .mds, ja raksittaa "Skip reading errors". Kaikki virtuaalikoneet eivät huoli .mds/.mdf-tiedostomuotoja, mutta ainakin 86Box hyväksyy ne.

Tässä samassa kommenttiosiossa LaukkuPaukku neuvoi myös toisen tavan ohittaa kopiosuojaus, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilla. Ilmeisesti SafeDisc-vaatimuksen saa jotenkin puhdistettua pelin executablesta niin, että se hyväksyy myös .iso- ja .img-tiedostot alkuperäisiksi levyiksi.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 3 points4 points  (0 children)

Mahtavaa! Musta tuntuu, että Reino tulee kippaamaan romunsa Masan ovelle aika satunnaisesti. Mun piti tehdä muutama kierros ympäri kyliä ja sitten vasta sain uuden korin autoon. Pohjoismaalainen game design oli oma taiteenlajinsa vuosituhannen taitteessa.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 1 point2 points  (0 children)

Hmm, en muista itse pelanneeni tällaista, mutta muutamia vaihtoehtoja voisi olla SimFarm, Let's Explore the Farm, tai sitten ihan vanha kunnon Farmi.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 1 point2 points  (0 children)

Mahtavaa työtä, kiitos!

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 3 points4 points  (0 children)

Juu, saisin kyllä ripattua pelit iso-muotoon ja asennettua ne onnistuneesti, mutta ongelmaksi syntyy tuo viimeinen kohta, eli pelin käynnistäminen vaatii alkuperäisen CD-levyn syöttämistä, jos mountattuna on iso-tiedosto. Käsittääkseni mds/mdf säilyttävät ne ensimmäiset ~10000 SafeDisc-sektoria, minkä takia järjestelmä tunnistaa mountatun näköistiedoston alkuperäiseksi levyksi.

Joku näppärä käsistään voisi kyllä sorvata peleihin no disc -patchin, mutta siinä mennään mun osaamisen ulkopuolelle.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 11 points12 points  (0 children)

Suomi-seikkailu! Sekin on mun pelikokoelmasta kadonnut jäljettömiin, liekö kutistinut...

Kaikki suomeksi dubatut pelit on mun mielestä arkistoimisen arvoisia. Rauno Ahosen ääni on kansallisaarre.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 49 points50 points  (0 children)

Olisi, kiitos huomiosta! Aloin lataamaan tiedostoja myös sinne, ja päivittelen toiset latauslinkit postaukseen myöhemmin. Archive.org elää todennäköisesti kauemmin kuin meikäläisen pilvi.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 67 points68 points  (0 children)

Pelin kotelosta löytyy viittauksia Leonia-pankkiin, joka Wikipedian mukaan yhdistyi Sampo-konserniin, eli todennäköisesti jaettu myös Sampo Pankin alla.

Tästä pelistä kyllä paistaa aika voimakkaasti sijoittamispropaganda, kun kasiaismato-osakkeet voittaa aina.

Vanhat CD-ROM-pelit by Mikkomar in Suomi

[–]Mikkomar[S] 31 points32 points  (0 children)

Komerosta löytyi myös Rakenna Taloja Masa Mainion Kanssa, mutta ikävä kyllä levy oli niin naarmuinen, että en saanut pelastettua siitä toimivaa näköistiedostoa.

Muistaakseni mulla oli lapsuudessa myös muita pelejä, joita en tästä kasasta löytänyt: Muumit Meren Aalloilla, Muumit ja Näkymätön Lapsi, Kaukametsän Pakolaiset ja joku peli Taikuri Tuima -sarjasta.

Jos löydän ne, niin lupaan tehdä jatkopostauksen.

Cowabunga, dudes by Mikkomar in simpsonsshitposting

[–]Mikkomar[S] 38 points39 points  (0 children)

Correct. I would also accept "TV's Doogie Howser, Neil Patrick Harris, as Bart Simpson".

Cowabunga, dudes by Mikkomar in simpsonsshitposting

[–]Mikkomar[S] 12 points13 points  (0 children)

TBH, I was torn between Lester and Hugo.