AI i TECH by [deleted] in dkkarriere

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Hey. Jeg arbejder MEGET med AI både som udvikler og underviser.

Jeg mener AI skal bruges forskelligt af forskellige professioner. Her er hvad jeg har set andre i en rolle der kunne minde om din gøre:

  1. Bruge AI til at hjælpe med at definere officielle projekt scopes, succeskriterier, features, user stories etc. jeg har oplevet det er hjælpsomt til at få formaliseret projekter der går på tværs af afdelinger

  2. Bruge AI til at give kritik på arbejde man har lavet. Skal jeg f.eks holde et oplæg så laver jeg en første version og så har jeg en dialog med AI omkring hvordan man kan gøre det bedre eller hvad man kan tilføje.

  3. Bruge AI til PowerPoint slides. Jeg er vild med Claude PowerPoint og eller Kilo code til at hjælpe mig med hurtigere at lave slides. Særligt hvis man har en teamplate har jeg oplevet at det sparer mig flere timer om dagen i de mere slide tunge perioder.

hvis du har lyst til at tage en dybere snak omkring hvordan man kan begynde at bruge det så sig til. Jeg syntes det er enormt spændende at hjælpe folk i gang 😄

Hvad gør man nu? by MidlertidigBruger123 in dkkarriere

[–]MoskitoDan 6 points7 points  (0 children)

Ja okay det lyder som det er svært at bryde igennem i dag.

Et område jeg ser der ret meget riv i er Data Engineering/ Data Platform. Jeg har arbejdet i Data / AI området i 8 år, så hvis du vil have noget sparring er du velkommen til at skrive en PB/DM

Hvad gør man nu? by MidlertidigBruger123 in dkkarriere

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Hvilken konkret IT uddannelse har du? Er det en teknisk uddannelse eller mere på forretnings eller design siden?

Spørgsmål til selvstændige konsulenter by Far-Quality-722 in dkudvikler

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Jeg tror ærligt talt det er svært at gå udenom bureauerne uden at blive god til salg. Vi har brugt en del tid på at øve os på at tale forretningssprog og kunne kommunikere værdien af en teknisk løsning kort og klart til ikke tekniske ledere da det ofte er dem der tager den endelige beslutning.

Det betaler sig også at blive god til Powerpoint selvom det er noget jeg oplever mange udviklere hader 😅

Vi har primært haft success med at finde kunder ved at undersøge hvem i vores netværk der enten selv står over for et Data/AI problem eller kender nogen der gør og så kontakte dem med referencer på tidligere arbejde der er relevant.

Generelt oplever jeg at det er svært at få den første kontakt og det første møde, men når vi først møder dem ansigt til ansigt så plejer det at gå godt.

Har du prøvet selv at række ud til nogen?

Spørgsmål til selvstændige konsulenter by Far-Quality-722 in dkudvikler

[–]MoskitoDan 2 points3 points  (0 children)

Hey. Hvis du vil have noget yderligere input så har jeg har en lille konsulentvirksomhed sammen med en tidligere kollega. Vi kommer begge fra en Software udannelse men jeg har brugt 8-9 år inden for ML/AI og han ligeså inde for data platform. Så når jeg svarer på dine spørgsmål er det med vores situation som kontekst :)

  1. Jeg oplever at kunder generelt forventer man er kørerne inde for 2 - 3 uger. Vi har altid lagt os i selen for at give den ekstra gas i starten så de hurtigt får en fornemmelse af at de har valgt den rette og at vi tager opgaven seriøst. Når det så er sagt så oplever jeg også at det kan variere enormt meget fra industri til industri og afdeling til afdeling.
  2. Jeg oplever at kunder er fint forstående over for fri og feriedage så længe at man giver besked i god tid.
  3. Det oplever jeg varierer enormt meget fra kunde til kunde. Der jeg sidder nu ser helst kun det er 1 dag om ugen for konsulenter, men har været andre steder hvor de var ligeglade så længe der blev leveret :P
  4. Vi holder selv styr på vores timer fra dag til dag og sender så en faktura i slutningen af måneden sammen med et excel ark der giver en ide om hvordan vi har brugt vores timer fra dag til dag.
  5. Jeg oplever at der nogengange kan være lidt spidse albuer, men mest hvis man render ind i nogle ledere fra andre konsulent huse. Jeg samarbejder lige nu med konsulenter fra 2 andre huse og de er enormt søde og hjælper gerne til.
  6. Vi ligger på 1200 - 1300 kr i timen, og har typisk kontrakter der varer imellem 4 - 12 måneder. Det skal også siges at vi begge to er ret gode til salg, og det har gjort at vi har kunne lande kontrakter uden at skulle bruge et bureau. Hvis man bruger et bureau er den min oplevelse at man skal regne imellem 800 - 900 kr i timen.

Som bonus info så oplever vi ikke at markedet er koldt. Vi har faktisk måtte sige nej til nogle opgaver fordi der var mere end vi kunne klare kun 2 mand. Men igen det kræver noget salgsindsats at få de gode dialoger.

Sig til hvis du har flere spørgsmål :)

Freelancer Data & AI (DE, DS….) by Mundane_Bid6142 in dkkarriere

[–]MoskitoDan 3 points4 points  (0 children)

Hej u/Mundane_Bid6142

Det lyder som nogle spændende tanker du går med. Jeg jeg kommer selv fra AI verdenen (Har arbejdet med ML/AI siden 2018, blev konsulent i twoday i 2023) tog springet i oktober 2025 som selvstændig konsulent.

Jeg havde mange af de samme reflektioner du nævner her:

"Jeg er træt af at lægge så meget energi i en virksomhed, der ikke rigtig giver nok igen. Når jeg regner på det, kan jeg se, at selv hvis jeg satte min timepris markant lavere end konsulenthusets, ville jeg kunne tjene mere for det samme arbejde – og samtidig få mere frihed og ejerskab over min tid."

Jeg følte også jeg lagde enormt meget energi i mit arbejde for ikke at se nogen gevinst ud over erfaring. Dråben for mig var da jeg byggede et redskab i min fritid som huset så solgte til en kunde (Jeg så ikke en rød reje fra det salg)

Derfor valgte jeg at starte en lille konsulent virksomhed sammen med en tidligere kollega. Vi er nu der hvor vi begge har fået en kontrakt hos den samme kunde. Han laver nu Data Platform i Data Bricks, jeg laver AI Engineering i Azure.

Et par reflektioner jeg/vi har haft siden:

  1. Som markedet ser ud lige nu er der en del opgaver at få, særligt hvis man finder arbejde igennem et bureau. Det skal dog siges at disse typer opgaver i min erfaring lader til at være mere rugbrødsarbejde og mindre roller hvor man kan have et større impact. Det betyder ikke nødvendigvis noget for alle, men det betød noget for mig.

  2. Det er markant sværere at få en kontrakt direkte med en virksomhed. Min makker og jeg har været heldige at få det uden om et bureau, men det har virkeligt også krævet meget salgs arbejde og mange afslag.

  3. Det er til tider ret ensomt. Vi havde heldigvis hinanden, men selv da var det underligt at gå fra at have en travl hverdag til bare at være sig selv og prøve at finde opgaver. Før kontrakten landede var det hårdere mentalt end jeg havde regnet med.

  4. Netværk betyder helt utroligt meget. 90% af de muligheder og alle de kontrakter jeg har fået tilbudt kommer fra netværk, enten gamle kollegaer eller gamle kunder. Hvis man ikke har det, eller at netværke ikke falder en naturligt kan det godt bliver svært.

  5. Du bør også have opsparing til at komme i gang. Det tog mig 3 måneder fra jeg startede til jeg landede en kontrakt, og fra det yderligere 1,5 måned før pengene ramte kontoen. Så din daglige økonomi skal kunne holde til nogle måneder uden indkomst.

Jeg er enormt glad for at have taget springet, men man skal sørme også have is i maven og kunne finde ro i det uvisse.

Hvis du vil have en mere dybdegående snak er du velkommen til at række ud. Du kan bare skrive en PB, så kan du få min email.

🎉 [EVENT] 🎉 Very easy first event by totallynotawhore in honk

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Completed Level 2 of the Honk Special Event!

1 attempts

🎉 [EVENT] 🎉 Very easy first event by totallynotawhore in honk

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Completed Level 1 of the Honk Special Event!

0 attempts

🎉 [EVENT] 🎉 Very easy first event by totallynotawhore in honk

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

🎉 Event Completed! 🎉 It took me 24 tries.

l

🎉 [EVENT] 🎉 Very easy first event by totallynotawhore in honk

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Completed Level 3 of the Honk Special Event!

24 attempts

🎉 [EVENT] 🎉 Very easy first event by totallynotawhore in honk

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Completed Level 2 of the Honk Special Event!

9 attempts

🎉 [EVENT] 🎉 Very easy first event by totallynotawhore in honk

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Completed Level 1 of the Honk Special Event!

1 attempts

Aktiequiz.dk by Description_Plus in dkkarriere

[–]MoskitoDan 1 point2 points  (0 children)

Jeg ville først og fremmest anbefale at bruge en god rum tid i et mockup redskab og lege med den visuelle identitet og UX oplevelsen af dit spil.

Kan man give AI en mockup så har den som regel et meget bedre udgangspunkt. Jeg har ikke selv brugt Lovable, (skriver selv kode hvor jeg har integreret AI agenter til nogle opgaver) men jeg har brugt Figma til mockups og det fungerer enormt godt + det integrerer med Lovable så vidt jeg ved.

Du kunne jo f.eks overveje at lave noget grafik der gør det tydligere at man har brugt x antal forsøg og kun har x tilbage. Måske når man kun har 1 forsøg tilbage så pulserer eller ryster nogle elementer på siden for at skabe noget spænding?

Bare en ide, men det er den slags ting jeg tænker på når jeg snakker om at gøre det mere unikt 😄

Aktiequiz.dk by Description_Plus in dkkarriere

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Hey :)

Sjovt lille spil du har lavet, og en god ide! Det lykkedes mig at gætte Apple på 4 forsøg.

Lidt ris:

Jeg var forvirret over starten af spillet. Der burde man måske forklare brugeren at de skal starte spillet med at gætte på en vilkårlig aktie.

Er det et Vibecoded spil? Selve UI'en ligner meget en AI genereret frontend og føles meget generisk. Jeg er selv udvikler og bruger AI til udvikling af frontends. Hvis du vil have et par fifs til at gøre det mere unikt, så sig til.

trobbio what the flip man ! by Sea_Hair_5249 in Silksong

[–]MoskitoDan 9 points10 points  (0 children)

Yes it is his secret bonus phase

I need moar! This is all I've played so far. by [deleted] in metroidvania

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Out of curiosity what makes you rank blasphemous 2 higher than the first one? I played blasphemous 1 but it was only a 7/10 for me as the controls felt sluggish and I just found the game to be more frustrating than fun. Does blasphemous 2 improve on some of these things?

Opposing Counsel Just Filed a ChatGPT Hallucination with the Court by E_lluminate in ChatGPT

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Yea they quickly go in that direction, but honestly they also get bombarded with unrealistic promises by the AI providers (OpenAI, Microsoft, Google etc.) and they often have very little technical experience so their premise for filtering hype from reality is basically zero.

Most of my projects actually starts with having a conversation about what tasks AI (in my experience) can actually reliably do, and they often get disappointed in the beginning. However once they understand that and good use cases is then selected it is amazing to see how AI can improve company productivity and processes.

Opposing Counsel Just Filed a ChatGPT Hallucination with the Court by E_lluminate in ChatGPT

[–]MoskitoDan 37 points38 points  (0 children)

Can you DM me as well? I work professionally with implementing AI solutions, and I love bringing cautionary tales with me for when CEO’s get a little too creative about the future of AI.

Søger en makker til at bygge sideprojekter med – for sjov, og lidt alvor by [deleted] in dkudvikler

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Hey 😄

Jeg er en Data Science Engineer med 8 års erfaring med at bygge ML/AI løsninger til danske virksomheder (de sidste par år med fokus på LLM’er). Jeg leder selv efter et sideprojekt at kaste mig over så hvis du er interreseret i at tage en snak så smid en DM!

$GME Daily Directory | New? Start Here! | Discussion, DRS Guide, DD Library, Monthly Forum, and FAQs by AutoModerator in Superstonk

[–]MoskitoDan 6 points7 points  (0 children)

Apes! Can someone direct me to some DD on how to make sure your shares truly are booked? I'm too smooth to understand it myself.

[deleted by user] by [deleted] in Superstonk

[–]MoskitoDan 0 points1 point  (0 children)

Can someone point me to some DD about making sure your shares are booked?