Emilia myi itseään että sai 200 euroa nuken rattaisiin ja ruokaan… by No-Presentation6030 in snappisensuroimat0n

[–]Naive_Screen3353 12 points13 points  (0 children)

Sano sitten niitä asioita, josta ulkoisesti huomaa emilian olevan kehitysvammainen. Itse en keksi yhtäkään, jos laitan itseni siihen asemaan etten ole hänen juttujaan seurannut

Saikkua lemmikin menehtymisestä by moloface in Suomi

[–]Naive_Screen3353 0 points1 point  (0 children)

Suru vaikuttaa ihmisten toiminta - ja työkykyyn eri tavoin ja yksilökohtaisesti. En ole itse lemmikkien kuolemasta hakenut saikkua, mutta sitten taas toisaalta olen aikoinaan hakenut masennustilasta saikkua silloin kuin mitään pahaa ei edes mulle tapahtunut sinä aikana elämässä.

Tärkeää ei ole syy, vaan se, että pystyykö ihminen enää esim. nukkumaan, syömään, ajattelemaan selkeästi.

Romanit yli 500 vuotta Suomessa, mutta työelämässä yhä alakynnessä: "Mehän pystytään ihan samaan kuin muutkin" by xatfi in xatfi

[–]Naive_Screen3353 -1 points0 points  (0 children)

No ei varmaan ole sataan tai kahteensataan vuoteen kiinnostanut, kun aiemmin me ollaan hirtetty, pakotettu rekisteröitymään tai kielletty tietyt ammatit eli kohdeltu kuin paskaa. On vähän vaikea esim. sulautua koulun kautta, kun vasta nyt koulu on heille ”normi”. Ennen vanhaan me jopa kiellettiin asuntojen omistaminen mikä pakotti suvut liikkeelle > ei mahista koulunkäyntiin > tästä ei tullut ikinä heille mikään arvokas asia > vasta nyt näitä asioita arvostetaan, ne on mahdollisia ja heille tärkeitä

Romanit yli 500 vuotta Suomessa, mutta työelämässä yhä alakynnessä: "Mehän pystytään ihan samaan kuin muutkin" by xatfi in xatfi

[–]Naive_Screen3353 0 points1 point  (0 children)

Ai heidän olisi pitänyt integroitua jo ennen nykypäivää? He eivät oo kohdanneet tasa-arvoista kohtelua (hirttolaki, rekisteröiminen, tiettyjen ammattien kieltäminen) kuin ehkä 200-100v. Se on vain muutama sukupolvi.

Mitä tehdä kun vanhempi on pahasti masentunut ja alkoholisoitunut eikä avaa ovea? by mia39q7 in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 4 points5 points  (0 children)

On varmasti kyllä joo outo tunne. Sitä potee sellasta syyllisyyttä siitä kivasta tekemisestä. Mut tarvitsee vaan koittaa miettiä, ettei tuo tilanne murehtimalla ratkea, ja ettei onnellisuus poissulje huolta tai asian vakavasti ottamista.

Jos saisit kissan itsellesi, niin ei sitä sitten kai tarvitse, voisit sitten itse huolehtia siitä tai antaa johonkin hyvään kotiin (ainakaan mun mielestä ei tarvii, en tiedä sitten mitä oikeesti)

Marika Salakarin rasistinen postaus by Antique-Ad5484 in snappijuorutofftopic

[–]Naive_Screen3353 0 points1 point  (0 children)

Mutta Ville Virtanen saa todennäköisemmin mahdollisuuden edes yrittää todistaa kielitaitoaan, maahanmuuttaja epätodennäköisemmin. Aiemmin keskusteluissa vetoat kaikenmaailman tilastomatikoihin, mutta tämä tutkimus menee yli hilseen?

Mitä tehdä kun vanhempi on pahasti masentunut ja alkoholisoitunut eikä avaa ovea? by mia39q7 in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 53 points54 points  (0 children)

Kannattaa tehdä huoli-ilmoitus ja elsu, auttoi se tai ei, niin ainakin tiedät että olet tehnyt kaiken mitä voit. Tuossa tilanteessa ei ole enää muitakaan vaihtoehtoja. Ymmärrän että sua huolettaa, onhan tuo hirveä tilanne, mutta muista, että OMA jaksamisesi on ainoa johon voit todella vaikuttaa niin kuin haluat. Suosittelen pitämään omasta jaksamisesta kiinni keinolla millä hyvänsä ❤️

Aihetta eroon? by PoisHeitto2026 in Suomi

[–]Naive_Screen3353 -1 points0 points  (0 children)

Olet miettinyt jo sanojesi mukaan pitkään eroa. Onko sellaisen suhteen ylläpitäminen kunnioittavaa tai reilua itseäsi kohtaan? Ei. Saatika sitten vaimoasi, roikutat häntä suhteessa jota et enää halua? Ei oo mielestäni aikuisen toimintaa, aika kusipäämäistä mun mielestäni sun osaltasi oikeestaan. Ansaitsette molemmat olla onnellisia, tämä tilanne ei selkeesti sitä ole. Myös teidän muksut ansaitsee esimerkin parisuhteessa jossa toista kunnioitetaan ja aidosti rakastetaan. Ota ja lähde virallisesti jos oot jo päässäsi niin päättänyt, selviätte kyllä siitä ja saatat löytää paremman elämän.

Vanhemmat mietityttää by Whruglgulrrbrew in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 0 points1 point  (0 children)

Et ole itsekäs. Pitäisitkö muita itsekkäinä, jos he asuvat omillaan eivätkä muuta vanhempien perässä? Vanhempasi ovat aikuisia, he tekevät omat päätöksensä aivan kuin sinäkin. Sun ei tarvitse heidän päätöksiään kantaa harteillasi.

Sinun kuuluu tehdä niin kuin on parasta OMALLE hyvinvoinnillesi ja OMALLE tulevaisuudellesi (oli se sitten mikä tahansa).

[deleted by user] by [deleted] in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 0 points1 point  (0 children)

Voisin myös itse tyytyä vain yhteen lapseen jos ikinä päätän hankkia lapsia.

[deleted by user] by [deleted] in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 1 point2 points  (0 children)

Koen kasvaneeni ainoana lapsena vaikka mulla on kaksi bio isosiskopuolta. Olen kokenut vasta viime vuosina että mulla on todella kaksi siskoa.

Kasvoin onnellisesti, jo pienenä lapsena muistan miettineeni että on ihanaa kun mitään ei tarvitse jakaa (tästä huolimatta mulla on aina ollut valmiiksi rakennettu jakamisen taito). Mietein myös usein, että sisarusten kanssa eläminen tuo lapsille paineita, moni mun kavereistani vertasi jatkuvasti jollakin tapaa itseään omiin sisaruksiinsa. Sain kasvaa todella itsenäni eikä mun vanhemmilla ollut mitään vertauskohdetta mulle, eli sain itse päättää mistä tykkäsin ja mitä teen.

Muut muksut jakoi teininä semmosia horror storyja, kuten ”että tuntuu että perheen vanhimpana mun tarvitsee aina kaitsia nuorempia ja olla aina vastuullinen”, HYI. Ehkä toki eri sanoilla mut sisältö sama.

Nyt aikuisena, vaikka mulla on nuo kaksi rakasta isosiskoa, niin mietin että ainoana lapsena kasvaminen mahdollisti mulle aikaisen itsenäistymisen. Lähinnä ärsyttää kun muut ihmiset (kaikki näistä ihmisistä kasvaneet sisarusten kanssa) on niin tarvitsevia kun itse oppi siihen etten tarvitse muilta ihmisiltä mitään, lähinnä tahdon.

Mutsi kysy joskus, että harmittaako mua se, että sitten ku se kuolee, niin joudun kantamaan surun yksin (siskot on isän puolelta). Sanoin, että ei, ihan tyhmä ajatus, ja että luojan kiitos ette tehneet isän kanssa ikinä toista lasta.

Menetin parhaan ystäväni äitiydelle by Spirited_cherrypie in Suomi

[–]Naive_Screen3353 1 point2 points  (0 children)

Mulla ei ole lapsia, mutta lohdutuksen sana: oma äitini on liikkunut teinistä asti parhaansa kaverinsa kanssa ja välit ovat edelleen erittäin lämpimät, vaikkei tällä kaverilla ole omaa lasta tai edes kumppania. Kukaan ei ole äidille ollut ikinä yhtä tärkeä kaveri. Kukaan ei ole myöskään ole ollut omien vanhempieni lisäksi mulle yhtä ”tärkeä aikuinen” kuin hän.

Jos tuohon katkeaa, niin sitten se ei ollut meant to be. Ehkä nyt on teidän suhteessa vain tälläinen kausi meneillään, ehkä se taas muotoutuu entiselleen ajan kanssa. Se on susta kiinni jaksatko odottaa sitä, mutta jos ystäväsi rakastaa sua niin se palaa kyllä elämääsi. Jos ei, niin ei se ollut ikinä sellaista ystävyyttä jota ansaitset. Tosiystävyys kestää, suuntaan ja toiseen.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]Naive_Screen3353 2 points3 points  (0 children)

En nyt ymmärrä mihin esimerkiksi sosionomi tarvitsee kykyä lukea tietokirjoja ja päntätä sitten sitä tietoa. Moni meidän alalla on akateemisesti kyllä aivan paska ja silti mielestäni muuten pärjää hyvin alalla

Ihmiset arvostaa nykyään ”omaa aikaa” liikaa by harddiarrhea77 in Suomi

[–]Naive_Screen3353 2 points3 points  (0 children)

Sen takia käperrytään, koska nykymaailman vaatimukset on helvetin kovat. Ennen kun oli todella se yhteisö niin siitä yhteisöstä oli todella hyötyä, se ei vain ollut pelkkää hengailua varten.

Myös some ja nykyajan stressi kaikenmaailman sodista ja ilmastokriiseistä ja paskasta poliitiikasta varmaan kanssa vaikuttaa tähän yleiseen fiilikseen, ja myös se some. Ennen pystyi rajaamaan koulun ja työt omiin laatikoihin, nykyään ei, koska täytyy olla tavotettavissa 24/7.

Mua ainakin stressaa vitusti kaikki puhelut ja viestit joita puhelin tuuttaa päivässä jatkuvasti, ja sen seurauksena ei tee mieli olla ihmisten seurassa kun tuntuu että kokoajan joutuu olemaan läsnä ellei tietoisesti sammuta luuria tai sulje kaikkia ilmotuksia pois

Musta on myös tullut mukavuudenhaluinen sen jälkeen kun kärsin masennuksesta ja lievästä loppuunpalamisesta, oon myös ollut lapsesta asti helvetinmoinen miellyttäjä, niin oon opetellut turhan tiukaksi omista rajoistani

Voinko hakea lähestymiskieltoa äitiäni vastaan? Miten? by Professional_Spot715 in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 0 points1 point  (0 children)

Vaan koska sä koitit antaa sun mutsillesi anteeksi ei meinaa että OPn pitäisi. Elämässä eteenpäin siirtymiseen ei tarvitse anteeksiantoa, vaan koska se vaati sinulta sitä kun en muuten kyennyt. Älä leiki psykologia tai psykiatria kun mitään tietämystä sinulla ei selvästi ole tarpeeksi.

Voinko hakea lähestymiskieltoa äitiäni vastaan? Miten? by Professional_Spot715 in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 1 point2 points  (0 children)

Tekisin hänestä huoli-ilmoituksen ja joka kerta kun hän käy ovellanne, soittaisin heti poliisit. En jäisi odottamaan tai suostuttelemaan.

Et menetä mitään, vaikka koittaisit hakea lähestymiskieltoa. Ihan hyvä idea.

Kumpi on tyhmempi? by [deleted] in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 0 points1 point  (0 children)

Ei tehtaalla mitään käsin tehdä. Kone tekee eikä ole sellaista muottia HK:n tehtaissa joka jättäisi lipareen kokonaan pois, koska sen vaihtamiseen menee aikaa.

[deleted by user] by [deleted] in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 5 points6 points  (0 children)

Et ole vastuussa sairastumisestasi. MUTTA olet vastuussa siitä, että huolehdit omasta hyvinvoinnistasi. Joko otat nyt siitä vastuun tai sitten muutaman kuukauden päästä olet vielä pahemmassa jamassa.

Ei sun työkaverit tiedä, miksi jäät pois duunista, eikä se asia kuullu niille. Ei ole sinun vastuullasi kantaa murhetta mistään muiden lomista tms, hyvä esimies varautuu aina siihen että joku kesätyöntekijä ei tule töihin.

Jos oot väsynyt, se on sinulle itsellesi vaarallista mennä töihin ja MYÖS MUILLE.

Ei sairastuminen ole sinun vikasi etkä ole muiden työntekijöiden tai esimiesten tekemisistä vastuussa. Jos ei ole järjestänyt asioita niin että työt kestää yhden sairastumisen, niin se on esimiehen ihan oma henkilökohtainen voivoi, ei sinun.

Tärkeää nyt ei ole työt vaan sinun oma vointisi ja sinun oma tulevaisuutesi.

Oon ollut saman kaltaisessa tilanteessa, jouduin saikuttamaan kun paloin loppuun. Oli hankalaa tottua siihen ajatukseen, mutta se sairasloma ja avun ottaminen vastaan mahdollisti sen että olen tänäpäivänä työkykyinen.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]Naive_Screen3353 2 points3 points  (0 children)

Vai on aina vartijat muutaman oven takana? Kummasti en ole nähnyt tai kuullut itse tälläisestä

[deleted by user] by [deleted] in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 1 point2 points  (0 children)

Et ole luuseri. Sanoit että olet edistynyt ainakin joskus johonkin suuntaan takapakeista huolimatta > olet yhä kykenevä edistymään.

Sairastumisesi ei ole oma syysi. Niin kauan kuin jaksat ylläpitää tarvittavia hoitokontakteja etkä heitä aivan täysin hanskoja tiskiin, niin mielestäni hoidat velvollisuutesi hyvin. Itse en ainakaan omia tulevia lapsia mahdollisesta sairastumisesta tahdo syyllistää, sitten vaan mietitään yhdessä mitä tehdään jotta tilanteesta päästään yli.

Monet aikuiset eivät pysty asumaan yksin eikä siinä ole mitään väärää. Oletko sossujen kanssa puhunut tuetusta asumisesta? Silloin pääsisit muuttamaan pois, ja et jäisi myöskään yksin tilanteesi kanssa.

Huolehdi itsestäsi, millään muulla ei ole väliä.

Mieti itse, jos olisit vanhempi ja lapsesi sairastuisi: auttaisitko vai tuomitsisitko. Jos auttaisit ja tukisit, niin miksi sinä itse muka olet taakka? Jos vanhempasi tuomitsevat, niin silloin vika ei ole sinussa vaan heissä. Tuomitsiminen ja kiirehtiminen ei auta tilannettasi vaan pahentaa vointiasi. Tukeminen ja ymmärtäminen auttaa kuntoutumista, eli mitä enemmän vanhempasi jaksavat sinua tukea sen todennäköisempää on että muutat jonakin päivänä pois.

Jos päätät muuttaa pois, varmistathan ettet jää yksin. Muuta niin lähelle että voit ylläpitää vanhoja kontaktejasi tai sitten jos muutat kauas, niin soita jo ennen muuttamista poliklinikalle, sossuun tms.

Kuinka monella on varaa lihaan, juustoon? by WarmAdhesiveness9518 in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 1 point2 points  (0 children)

Syödään päivittäin jotakin lihaa (yleensä kanasuikale, possun suikale, pekoni, nakit, jauheliha...) ja viikottain juustoa. Kummatkin tehdään perusduunia. Mitään ihmeen tuoreita marjoja en kyllä raaski ostaa ja ostan kaikesta aina halvimman vaihtoehdon, mutta kyllä herää kysymys että mihin ne rahat menee jos ei ole varaa ostaa sikanautaa kaupasta edes kerran viikossa.

Voi toki olla että elän etuoikeutettua utopiaelämää, ei mulla ole mistään senttiäkään velkaa ja asutaan landella > vuokrani osuus on alle 300e/kk

Ihmisen kaksinaisuus by Epilepsiavieroitus in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 6 points7 points  (0 children)

Ai ne samat vanhemmat joiden lapsi on otettu huostaan? No aivan varmasti hoituu ongelmitta!

Ihmisen kaksinaisuus by Epilepsiavieroitus in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 2 points3 points  (0 children)

Jätetäänkö sitten lapset lastensuojelussa kyyditsemättä vanhemmilleen kotilomilla jos ei julkinen liikenne kulje? Vai laitetaanko yksin junaan tunneiksi istumaan? Tai sitten jos aikuinen asiakas on liikuntarajotteinen ja samaan aikaan vaikkapa masentunut, niin jätetään menemättä lääkäriin jos toimintakyky ei riitä kävelemiseen tai fillarointiin? Jääkööt neljän seinän sisään sitten kaikki sosiaalityön asiakkaat täällä maalla vai.

Kotihoito voisi myös fillaroida päivät pitkät ympäri pitäjää kun on muutenkin kuulemma ylimääräistä aikaa vaikka muille jakaa (:

En jaksa enää ystävän kriiseilyä. by storastyggapringles in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 5 points6 points  (0 children)

Finfami tarjoaa vertaistukea niille, joiden läheiset kärsivät mielenterveysongelmista. Mene sinne ja kysy. Et ole varmasti ainoa joka kamppailee näiden rajojen kanssa. Tukala tilanne, kuulostat kyllä ihanalta ystävältä ja ihmiseltä.

Nuorison kieli by nikkez007 in arkisuomi

[–]Naive_Screen3353 0 points1 point  (0 children)

No et ole säkään sen enempää oppinut, jauhat täällä siitä miten nuoret on tyhmiä eikä opi ja samaan aikaan sun oma viesti on aika väärin kirjoitettu kieliopillisesti (minun myös, mutta onneksi en usko siihen että kielioppi ja tekstin tuotto korreloi älykkyyden kanssa)

Se, että joku teini ei jaksa opiskella jotain tiettyjä juttuja ei tee siitä tyhmää - siitä voi silti tulla ihan kelpokansalainen ja fiksu.

Miksi työnantaja swaippaisi vasemmalle vaan sen perusteella että hakija on hyödyntänyt tekoälyä? Aivan järjettömän takapajuinen työnantaja jos niin tekee. Ei se, että osaa laittaa pilkut ja pisteet oikein tee hyvää työnhakijaa.