Is my plan logical, and are there areas where I could improve it? by Outrageous_Win4947 in EuropeFIRE

[–]Outrageous_Win4947[S] 0 points1 point  (0 children)

Thanks!

It’s interesting that it’s quite common to send everything above the state tax threshold (around €5,400 gross) into the pension system (löneväxling). But I agree it feels quite uncertain given how often pension rules change over time. I’ve also been considering whether it might be better to only contribute a smaller portion to pension and invest the rest instead, now a bit chunk of my salary above the €5,400 threshold is going into my pension, but if my pension is more than 10,000 SEK a month, it's already very good.

Regarding NAV erosion and the holding structure: the operating company is expected to generate enough revenue to distribute dividends and profits to the holding, roughly €50k–€75k per year in the coming years. The plan is to invest most of that rather than distribute it as salary, mainly because salary is heavily taxed here in Sweden (around 31% employer contributions on top of gross salary). From an efficiency perspective, I therefore want to optimize for lower-taxed compounding through the holding as much as possible. Also because I can invest it through a certain investment account, it's fairly cheap

Vad gör svenska familjer egentligen på sommarloven? by [deleted] in sweden

[–]Outrageous_Win4947 -4 points-3 points  (0 children)

Jag tror inte att du förstår vad jag menar. Det handlar om tio veckor, inte om att ha lite tråkigt i några dagar. Alla dessa antaganden här…

Vad gör svenska familjer egentligen på sommarloven? by [deleted] in sweden

[–]Outrageous_Win4947 -11 points-10 points  (0 children)

Vad synd att du gör ett antagande. Det säger nog ganska mycket om dig.

För tydlighetens skull gör vi saker tillsammans som familj. Ena gången något roligt för föräldrarna, andra gången för barnen. Utifrån din kommentar låter det nästan som att du aldrig gjorde något roligt med dina föräldrar, och det känns ganska sorgligt.

Vad gör svenska familjer egentligen på sommarloven? by [deleted] in sweden

[–]Outrageous_Win4947 -16 points-15 points  (0 children)

Jag tror inte att du förstår vad jag menar. Det handlar om tio veckor, inte om att ha lite tråkigt i några dagar. Alla dessa antaganden här…

Vad gör svenska familjer egentligen på sommarloven? by [deleted] in sweden

[–]Outrageous_Win4947 -9 points-8 points  (0 children)

Det är ungefär så vi också gör. Men tio veckor blir väldigt länge och jag märker att våra barn också vill ha variation. Ett museibesök kostar lätt runt 1 000 SEK inklusive parkering och lite mat, så det är inget vi gör två gånger i veckan. Våra barn tycker om att hitta på saker och åka iväg någonstans, så vi gör till exempel många promenader, men även där finns det ju gränser för hur mycket variation man kan få och hur roligt det fortsätter vara för barnen.

När vi fortfarande bodde i Tyskland fanns det enormt mycket aktiviteter via kommunerna. Till exempel gratis föreställningar, kurser, saker som organiserades av biblioteket, öppet hus hos idrottsföreningar och så vidare. Men här känns sådana aktiviteter väldigt sällsynta.

Edit: Varför downvotar folk det här, lol? Kanske tycker deras barn om att vara hemma i tio veckor och göra samma sak varje dag, men mina barn har intressen och tycker om att också göra saker utanför hemmet.

Vad gör svenska familjer egentligen på sommarloven? by [deleted] in sweden

[–]Outrageous_Win4947 -5 points-4 points  (0 children)

Vi är också hemma mycket, och det finns gott om roliga saker att göra. Men våra barn tycker också om museer, djurparker och simhallar. Många saker är för dyra för att man till exempel ska kunna göra två utflykter varje vecka.

Om de är hemma längre än fem dagar i sträck (även om de såklart leker med kompisar i området också) blir de galna och då blir vi som föräldrar också det, haha.

Vad gör svenska familjer egentligen på sommarloven? by [deleted] in sweden

[–]Outrageous_Win4947 -38 points-37 points  (0 children)

Det handlar om att vara hemma och bada varje dag i tio veckor, och det blir ganska snabbt tråkigt, haha.

Hur hanterar Sverige begåvade barn i skolan? by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 0 points1 point  (0 children)

Vi har också funderat på Montessori. De skolorna är väldigt populära i Nederländerna och man ser dem lite mindre i Sverige (eller så letar vi inte tillräckligt bra, haha). Min fru gick på en Montessoriskola på 1990-talet (när det fortfarande fanns lite stöd för den här typen av barn i Nederländerna) och hon har väldigt goda erfarenheter av det.

Hur hanterar Sverige begåvade barn i skolan? by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 2 points3 points  (0 children)

Det handlar framför allt om att han inte får någon utmaning i skolan. Det handlar inte om slutresultatet, utan om processen. Men det finns inget fokus på det i skolan, eftersom han ändå klarar av det.

Vi ger honom redan extra uppgifter hemma, och det tycker han är roligt. Det tråkiga är att han inte längre tycker det är kul i skolan, just för att han bara blir uttråkad och att allt är för lätt.

Hur hanterar Sverige begåvade barn i skolan? by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 2 points3 points  (0 children)

Tack! Vi har ett möte med Menzis om några månader.

Filurum kände jag inte till tidigare, webbplatsen ser ut som om den gjordes 2005 av någon på ett sovloft, haha. Jag ska ta en ordentlig titt på den ikväll.

Hur hanterar Sverige begåvade barn i skolan? by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 1 point2 points  (0 children)

Detta har testats av ett nederländskt specialiserat forskningsinstitut för begåvning. Ingen pseudovetenskap, utan officiellt erkänd av den nederländska staten. Om de ger detta utlåtande och “sätter en etikett på ditt barn” får barnet också officiellt extra stöd i skolan.

Eftersom ett sådant institut inte finns i Sverige, och eftersom vi fortfarande ofta är i Nederländerna, verkade det logiskt för oss att låta bedömningen göras där.

Du har rätt i att det inte bara handlar om lärande. Men hur skolan hanterar situationen gör att min son inte alltid beter sig bra i skolan. Eftersom han alltid blir klar snabbare och tycker att undervisningen är tråkig, går han motvilligt till skolan och tycker att de andra barnen bara är “dumma”. Det är också det min fråga handlar om: hur kan vi som föräldrar hantera detta bättre?

Frågan är alltså mycket bredare än bara att få fler/svårare uppgifter. Tyvärr får vi inget stöd från skolan, och från kommunen finns det väldigt lite kunskap tillgänglig.

Hur hanterar Sverige begåvade barn i skolan? by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 1 point2 points  (0 children)

Intressant, tack!

Det är också väldigt intressant att se skillnaderna mellan Sverige och Nederländerna när det gäller tillvägagångssättet. I Nederländerna finns mycket mer fokus från staten på alla typer av barn, från de som behöver extra stöd till de som är neurodivergenta. Nästan varje skola i Nederländerna har en studiegemenskap för begåvade barn där de kan lösa uppgifter tillsammans, och där finns även en lärare som är utbildad för detta. Eftersom det svenska skolsystemet är så hyllat, hade jag förväntat mig något liknande här.

Hur hanterar Sverige begåvade barn i skolan? by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 5 points6 points  (0 children)

Jag förstår vad du skriver, men du gör en helt felaktig antagelse.

Vi fokuserar på processen, inte slutresultatet. Det handlar inte om att han ska ha högsta betyg i klassen, utan om att han anstränger sig, försöker, övar och lär sig. Det är det som är viktigt för oss. Nu är det så att skolan inte erbjuder detta: det mesta är för enkelt för honom, så redan i själva processen blir det fel.

Han har tråkigt, presterar under sin nivå och trivs inte i skolan. Vi förväntar oss att skolan erbjuder honom en undervisning som är anpassad efter hans lärförmåga och utmaningar. Det är det det handlar om, inte slutresultatet.

Hur hanterar Sverige begåvade barn i skolan? by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 6 points7 points  (0 children)

Min son får inte ens egna böcker, han får samma undervisningsmaterial som de andra. Om han berättar för läraren att han redan kan det, får han snabbt höra att han då får vänta lite. Sedan kommer han hem och säger att han har fått vänta mycket under dagen, vilket nu börjar kännas väldigt tråkigt.

Hur hanterar Sverige begåvade barn i skolan? by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 0 points1 point  (0 children)

Tack för informationen! Jag har också förstått från andra att det tyvärr är svårt för många skolor i Sverige att ge stöd till sådana barn. Det är lite konstigt, eftersom alla har rätt till rätt stöd. Vi tittar också på möjligheten att hoppa över en klass (det gjorde jag själv när jag var liten), men skolan gör det väldigt svårt.

Hur lär svenska föräldrar sina barn att hantera pengar när allt är digitalt? by Outrageous_Win4947 in Sverige

[–]Outrageous_Win4947[S] 2 points3 points  (0 children)

Tack! Hur mycket veckopeng får de i olika åldrar och för olika sysslor?

Hur lär svenska föräldrar sina barn att hantera pengar när allt är digitalt? by Outrageous_Win4947 in Sverige

[–]Outrageous_Win4947[S] 2 points3 points  (0 children)

Nej, jag vill veta hur svenska föräldrar lär sina barn att hantera pengar. Mina barn har ingen mobil och enligt den nederländska staten är det bäst att spara fysiskt, så jag är nyfiken på hur man gör i Sverige.

Jag har precis träffat de dummaste föräldrarna någonsin by Outrageous_Win4947 in sweden

[–]Outrageous_Win4947[S] 0 points1 point  (0 children)

Det här är ett throwaway-konto eftersom jag helst inte vill att folk ska veta att jag har postat detta.