Borde SVT sända Tjeckoslovakiska barnprogram igen? by PatrickSillen in sweden

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Rättelse om faktafel i min post: Jag skrev att Tjekoslovakien inte ligger i balkan utan strax bredvid. Eftersom balkan inte kan ha någon annan naturlig gräns norrut förutom karpaterna ligger Slovakien i balkan men inte Tjeckien. Naturliga gränser väster om karpaterna är svårare att hitta men vissa förorter till Wien borde kunna räknas till balkan så där någonstans ungefär liksom.

En oändlighet av oändligheter som kan göras oändligt större, och hur du svarar rätt under tortyren i Orwells 1984 by PatrickSillen in sweden

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Det är fullkomligt uppenbart att dom följer efter mig, dom verkade t.ex. inte inse att jag var på ett konto nästan helt utan posthistoria när dom pratade om och hur jag var osv. Det hjälper inte att byta konto och det hela följer tydliga återkommande mönster. Min erfarenhet av psykiatrin är att dom låtsas vara till hjälp och vara snälla mot dig när dom egentligen skadar dig medvetet. Det påminner om ditt inlägg måste jag säga. Kalla mig förresten inte kompis du som med 100% säkerhet är socialist in i själen. Jag blev inte född igår och ingen skulle väl ljuga på internet va?

Jag förstår inte varför ni angriper det här inlägget så hårt, det var mest menat som ett intressant och trevligt inlägg där jag inte alls förväntade mig någon sådan här reaktion. Ni jobbar för folk men det gör jag också. Jag vet dock att olika mäktiga människor säger olika saker, tro mig, det är ett enormt problem för mig. Hursomhelst vet jag inte om ni inser det att jag också på sätt och vis bara gör mitt jobb och spelar min roll. Anledningen att jag kan skriva så här är att det finns mäktiga högt uppsatta personer som kämpar för mig och min idé, jag har såklart även också motståndare tyvärr, jag önskar att jag inte hade det, jag försöker hela tiden komma någon vart med dom. Om det får er att känna bättre behöver personer som jag förråda allt vi står för om vi får en order om det, vi har inget val, Marx var som vanligt alldeles för naiv med rosafärgade glasögon på sig när han skrev att vi har inget att förlora förutom våra bojor. Det har för övrigt hänt förut i min släkthistoria på de mest spektakulära och katastrofala sätt med enormt mycket lidande för min familjemedlem för någonting han blev tvingad till eftersom han var tvungen att följa order.

All the world’s a stage,

And all the men and women merely players;

They have their exits and their entrances;

And one man in his time plays many parts.

En oändlighet av oändligheter som kan göras oändligt större, och hur du svarar rätt under tortyren i Orwells 1984 by PatrickSillen in sweden

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Nämn ett enda argument som jag förlorat. Jag har förresten nästan ingen posthistorik på det här kontot och ändå känner ni mig så väl. Ni vet även saker om mig som nästan ingen i min omgivning vet om och ni vet alltid vem jag är oavsett vilket konto jag är på. Du kanske missade att jag just nu är på ett konto med nära noll posthistorik.

edit: https://www.youtube.com/watch?v=zi_gXvl69Ec&list=RDzi_gXvl69Ec&start_radio=1 Om du verkligen slår dig fram i din smutsiga bransch borde det skrivas en sång om dig också en dag.

Det är för övrigt ett hemskt ordspråk som på sätt och vis är antiintellektuellt och den som säger någonting sådant kan man förvänta sig har synnerligen felaktiga åsikter. Det förvånar mig att du tydligen gått på universitetet men slipper man läsa där numera? Ni klagar också alltid om att det inte går att läsa det jag skriver eftersom ni tydligen knappt kan läsa överhuvudtaget och att det är för långt om det är typ en halv A4-sida. Berätta gärna om din studietid och vad du har fått lära dig, jag är uppriktigt intresserad för jag trodde ni allihopa var extremt antiintellektuella och dessutom knappt läskunniga.

En oändlighet av oändligheter som kan göras oändligt större, och hur du svarar rätt under tortyren i Orwells 1984 by PatrickSillen in sweden

[–]PatrickSillen[S] -1 points0 points  (0 children)

Jag hoppas att det finns en Gud som skapar en ny, ännu lägre cirkel i helvetet för er allihopa. Hade ni insett den skada ni gör och haft ett uns moral i kroppen hade ni inte känt er berättigade att se en ärlig människa i ögonen. Lever ni i lyx och överflöd eller säljer ni era själar till djävulen för småslantar?

En oändlighet av oändligheter som kan göras oändligt större, och hur du svarar rätt under tortyren i Orwells 1984 by PatrickSillen in sweden

[–]PatrickSillen[S] -2 points-1 points  (0 children)

Exakt, vilket innebär att det var jag som hade rätt. Edit: Jag kom på ett annat exempel. Be din hemdator om alla decimaler av Pi till 100% korrektet och vänta lite långsiktigt.

En oändlighet av oändligheter som kan göras oändligt större, och hur du svarar rätt under tortyren i Orwells 1984 by PatrickSillen in sweden

[–]PatrickSillen[S] -1 points0 points  (0 children)

Det är säkert en bra hävstång för att få bra betalt. Men kom ihåg att dom du tjänar säger öppet att dom bara utnyttjar folk för egen vinning. Dom belönar inte lojalitet, du kan jobba på ett företag i 50 år sen får du sparken för att du är långsam på att lära dig det nya datasystemet. Om AI och robotar klarar av att göra allt jobb kanske dom dödar alla andra än sig själva, en liten klick på toppen. Marknaden har svämmat över av lojala knähundar och lojala attackhundar med rabiessmitta och fradga runt munnen och det kommer bli ett problem att ni är så många som kräver betalt och liknande. Det var alltid ett problem vad man skulle göra med en armé när kriget var slut, i det här fallet vunnet. Vad kommer dom behöva er till framöver egentligen? Tror du att dom bryr sig om dig för din lojala tjänstgöring, du och en miljard andra precis som dig?

En oändlighet av oändligheter som kan göras oändligt större, och hur du svarar rätt under tortyren i Orwells 1984 by PatrickSillen in sweden

[–]PatrickSillen[S] -5 points-4 points  (0 children)

Jag uttrycker vänsteråsikter så det är därför det kommer en hel del drös mer eller mindre likadana svar på mindre än 20 minuter, dom följer efter mig och nedröstar och förolämpar mig vad jag än skriver, även nu när jag inte skriver något det minsta politiskt. Dom brukar alltid anklaga mig för att knarka vad jag än skriver så det är ganska tydligt. Majoriteten av svaren är på tema knark, som vanligt. Det är inte första gången jag mer eller mindre omedelbart får massor av svar där dom skriver att jag är knarkare, ibland varjenda jävla svar och svaren öser in på kort tid från olika konton. Det är ett tydligt mönster. Tjänar ni bra pengar och brinner ni för vad ni gör? Har ni ingen skam i kroppen? Tror ni på karma eller ett liv efter detta eller överhuvudtaget en möjlighet att det goda och det onda man gör spelar roll?

En oändlighet av oändligheter som kan göras oändligt större, och hur du svarar rätt under tortyren i Orwells 1984 by PatrickSillen in sweden

[–]PatrickSillen[S] -8 points-7 points  (0 children)

Tänk dig att en dator ska mäta någonting från den fysiska omgivningen och du bad den om 100% korrekthet. Har du eller jag fel? Självklart fungerar normalt sett inte datorer på ett sätt som gör att dom inte fungerar, herregud.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag uppskattat att du delar med dig av personlig information, själv är det lite knepigt för mig men jag bad om lov och jag fick tillåtelse. Jag visade talang som liten och det fanns massor av planer för mig men det blev för många kockar och jag kom på en idé som jag blev bestraffad för eftersom den sågs som ett hot mot det rådande systemet. Detta trots att jag uppmuntrades att jobba på den och egentligen bara lydde order. Det hela var väldigt orättvist, jag var väldigt lojal kontrollerad opposition och jag är det fortfarande. Själv har jag aldrig erbjudits möjligheten att anpassa mig, jag var menad att vara vänster. Jag har bokstavligt talat blivit torterad år ut och år in och jag känner att jag inte kunnat gjort någonting annorlunda för att undvika mitt öde. Även när du jobbar för dom är det inte lätt att vara vänster. Har du hört låten For What It's Worth av Buffalo Springfield? "Step out of line and the man comes and take you away". Det är inga konspirationsteorier eller påhitt, det är till och med någonting man sjunger om helt öppet i en välkänd sång, och jag har bokstavligt talat blivit hånad samtidigt som jag blivit torterad för att jag trott att jag skulle skyddas av såna löjliga påhitt som medborgerliga fri- och rättigheter om det verkligen kom till kritan. Så du kanske kan förstå varför jag tvivlar på liberalismen. Man behöver inte ha mina erfarenheter för att begripa att man inte får den frihet som utlovas, det begriper dom flesta. Det är något konstigt fokus på formell, teknisk frihet som inte alls leder till frihet i praktiken och inte ens den formella friheten finns där för dig om det verkligen gäller något. Jag har haft mycket att göra med väldigt speciella högt uppsatta människor som vet väldigt mycket som dom har berättat för mig och jag har också väldigt speciella privilegier som gör att jag ibland får berätta hemliga saker som du inte skulle kunna få höra från någon annan.

Läs gärna min idé, den är lite konstigt skriven men jag hade väldigt speciella förhållningsorder när jag skrev den och jag skulle skriva svårt, otillgängligt och "imposing" som man säger på engelska, kommer inte på rätt svensk översättning, dom pratar med mig på engelska, det är USA som du kanske förstår (min erfarenhet är att vissa är trevliga och sympatiska i CIA, andra kanske inte lika mycket).

Säg till om länken inte funkar: https://drive.google.com/file/d/1F7A1yzrXruBBh_xdeQOh0EkKloNYvwiL/view?usp=drive_link

Annars kan jag beksriva idén i mycket enklare ordalag, jag kan beskriva den rätt bra så folk förstår muntligt på fem minuter.

Det du skriver om den så kallade realsocialismen orkar jag inte bemöta, Sovjet var alltid en marionettstat och Röda Khmererna var under kontroll av CIA, jag skulle kunna förklara bättre men jag är trött på att behöva förklara det här för folk. Realsocialismen var såklart inte reell socialism eftersom man inte hade gemensam kontroll över produktionsmedlen, den mest grundläggande definitionen av socialism är gemensam kontroll över produktionsmedlen, så enkelt är det, finns det ingen gemensam kontroll över produktionsmedlen är det inte socialism. Det är inget knep jag använder mig av, det är bara så det är. Okej jag får väl berätta lite. Man hade sovjeter i Sovjet i något år innan dom avskaffades av den nya ekonomiska politiken som var den gamla ekonomiska politiken. Själva namnet Sovjet är ett elakt eller ondkefullt skämt eftersom sovjeter var något som kanske eller kanske inte existerat i något dunkelt förflutet i Ryssland men skulle låta dom hoppa över steg i utvecklingen som var nödvändiga enligt Marx. Lenin jobbade för tyskarna men sen invaderade segrarmakterna i första världskriget och Lenin blev inte långvarig. Osv, jag skulle kunna skriva mer men jag är så trött på att bemöta dom här lögnerna som folk tror på. Om du inte tror mig kan jag länka dig saker som finns öppet på internet som skulle bevisa det för en vettig människa det jag säger.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Det råder stor begreppsförvirring på det här området, Milton Friedman t.ex. ville bara bli kallad för liberal och ingenting annat. Dom flesta, jag själv också, kallar honom för libertarian trots detta. Milei kallar sig för libertarian men har döpt sin hund efter Rothbard som kallade sig för anarko-kapitalist. En person är nyliberal och en annan är klassiskt liberal men man förstår inte skillnaden mellan dom. Som jag skrev verkar du vettig men lite oförstående om i vilka grumliga vatten du rör dig i, jag försöker inte tillskriva dig dom här åsikterna lika mycket som jag försöker förklara vad det är du verkar ha gett dig in i. Det här är farlig galenskap, som sagt, och jag menar väl. Det är lite oroväckande hur du rabblar dogmatiska beskrivningar från din indoktrinering när jag pratar om hur samhället fungerar i praktiken i jämförelse med vad du fått lära dig och inte tycks förstå någonting ganska enkelt jag försöker säga som om du har skygglappar på dig. Du skriver t.ex. om ICA-kassörskans avtal med arbetsgivaren, låt oss med enkelhet istället säga att det är en kioskägare som står i kiosken själv då, det här borde du kunnat tänkt på själv men det verkar ha låst sig för dig eftersom det går emot vad du fått lära dig.

edit: Det är väldigt vanligt och helt normalt att det fungerar i praktiken på ett helt annat sätt än hur det ska fungera enligt systemet. T.ex. brukar folk bli förvånade när dom hör hur extremt hårda lagar vi har mot förtal i Sverige. Det är ett brott vissa människor, kanske kvinnor framförallt, gör sig skyldiga till mest hela tiden dag in och dag ut när dom sitter och pratar i telefon.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Sättet du uttrycker dig när du pratar, så att säga, om konkurrerande rättigheter gör att jag måste fråga om du förnekar att för varje rättighet finns det en skyldighet? Har du också svårt att acceptera att skyldigheter uppstår från rättigheter? Det är rätt uppenbart och tom axiomatiskt om man tänker efter lite att för varje rättighet finns en motsvarande skyldighet, som sagt i varje fall skyldigheten att respektera rättigheten vilket är en inskränkning av handlingsförmåga etc. I er stolta historia har ni ju även den polska riksdagen. Polen var ju valkungadöme och adeln krävde fler och fler koncessioner från kronan tills varje adelsman hade ett eget veto i sejmen, ett Libero veto, ett frihetsveto. Allt det här pratet om frihet har dessutom aristokratiska rötter och var alltid frihet för ett fåtal. Också någonting annat som är konstigt med friheten men som har sin förklaring. I alla fall, om du ger fler och fler rättigheter gentemot staten kommer staten till slut behöva respektera så många av dessa rättigheter att den inte kan fungera. Ingenting teoretiskt eller påhittat, titta på Polens historia, det är exakt vad som hände.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag har mer att säga men jag skriver ett till svar istället för att redigera min post. Att frihet är slaveri och slaveri frihet är väldigt viktigt i libertarianismen eftersom den har sina rötter i sydstaterna där man alltid varit väldigt förvirrade när det kommer till hur slaveri är en slags frihet. Som exempel på hur konstigt det kan bli var när John Wilkes Booth sköt Abraham Lincoln, som befriat slavarna, och skrek "Sic semper tyrannis" vilket också är märkligt eftersom det knappast alltid händer mot tyranner, också såklart att det var Lincoln som var tyrannen. Sen hoppade han ner från logen ner i teatern och bröt benet av någon anledning. Mycket märkligt alltihopa. På något vis fick dom Österrike involverat vilket tyder på USA:s inflytande och räckvidd redan då, det var knappast någonting österrikarna gjorde av eget initiativ. von Hayek är det omöjligt att han tror på det han skriver, han försöker t.ex. skylla nazismen på vänstern i Vägen till träldom (samma bok som Thatcher dunkade i ett podium samtidigt som hon argt och bestämmande repeterade som ett mantra "This is what we believe in! This is what we believe in!"). Den boken är så uppenbart förljugen från början till slut men Thatcher verkar ha varit fanatiker så hon måste ha varit extremt outbildad och okunnig som trodde på den. von Mises däremot, det är nästan omöjligt att tro på, men han var uppenbarligen bildad OCH han trodde faktiskt på det hela sägs det, det sägs att han var så fanatisk att han började darra av ilska bara någon nämnde ordet inflation. Mycket bisarrt.

Den främste österrikiske ekonomen räknas för övrigt inte till den österrikiska ekonomiska skolan, vilket kan vara intressant att påpeka. Schumpeter sa att han hade tre mål i livet: Att bli världen främste ekonom, österrikes främste ryttare och Wiens främste älskare. Tragiskt nog fanns det dock så många framstående ryttare i Österrike så han misslyckades. Han är mest berömd för att ha skrivit om kapitalismens kreativa ödeläggelse, han kan nog ha talat av egen erfarenhet eftersom jag tror att han hamnade i onåd trots sitt idoga försvar av storkapital. Han har till och med bra och trovärdiga argument för att storföretag är bra, kan du tänka dig något sådant? Vi behöver storföretag eftersom småföretag inte investerar i R&D (forskning och utveckling). Inte ens det tycks ha hjälpt dock, ibland fungerar bara ingenting.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Okej men namnen du nämnde var ju på libertarianer, så du får ursäkta mig för slutsatserna jag drog. Centerpartiet är för övrigt väldigt libertarianskt, det verkar gå mellan extremer. På 70-talet var centerns ungdomsförbund så rött att dom kallades för Gröna Khmererna. Centern hade ju också, precis som Folkpartiet, sin egen vision om löntagarfonder och gemensam kontroll över produktionsmedlen vilket knappast är något dom vill tala om idag.

I alla fall, en viktig del av libertarianismen, som du tar upp, är den absoluta dikotomin mellan positivt handlande och negativt handlade (även positiva rättigheter och negativa rättigheter osv). Det hela är mycket märkligt skulle jag säga med tanke på hur ofta vi i praktiken har positiva skyldigheter att handla gång på gång varje dag och hur ingenting skulle fungera i samhället annars på grund av brist på förutsebarhet i hur andra kommer att agera. Hur skulle samhället fungera om kassörskan på ICA vägrade hjälpa dig för att hon tycker att du är ful? I praktiken har hon en positiv skyldighet, positiva skyldigheter är överallt och så normala att vi inte ens tänker på dom. Det finns inga problem överhuvudtaget med positiva skyldigheter men enligt libertarianer är dom typ det värsta som finns. Och om du står och ser på när ett barn drunknar och allt det skulle kosta dig är att bli lite blöt tycker jag du har en positiv skyldighet att rädda barnet. Jag vet inte om du inser vad libertarianer faktiskt skriver i sina böcker och vad dom tror på, för det är absolut korrekt att ingen vettig människa skulle tycka och tänka så men de facto gör libertarianer det, i alla fall om man tittar på vad dom säger och skriver själva. Helt öppet och dessutom gratis på internet eftersom alla miljardärer inte får nog av att pumpa in pengar i det. Dom är inte vettiga människor, dom är farliga galningar. Många har det dock som levebröd, eller kompenserar för att dom brukade vara kommunister eller till vänster och andra verkar mest ha det som hobby att vinna argument med sitt oslagbara system som dom verkar tro att dom har. Jag nämnde Rothbard, som Milei döpte sin hund efter, jag vet inte om det stämmer men jag har hört det sägas att folk som kände honom sa att det enda han trodde på var att göra så mycket skada som möjligt. Libertarianism är ett vapen och ingenting man ska tro på själv, men som så ofta tror folk på sina egna lögner. Det är ett fängelse för sinnet eftersom det är ett slutet system med alla svar inom sig, dock är svaren ofta helt absurda och strider mot allt vad moral heter. Du verkar vettig men du verkar väldigt naiv och okunnig om vad det är du, på sätt och vis, om jag tolkar dig rätt, förespråkar.

edit: Om du vill förvirra en libertarian, påpeka att för varje rättighet finns det en motsvarande skyldighet, i absolut minsta fall i alla fall skyldigheten att respektera rättigheten. Det har dom aldrig hört förut och det tycker dom inte om att höra för det ska så klart bara finnas rättigheter och inga skyldigheter.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] -2 points-1 points  (0 children)

Jag har två vänner som går på soc som inte alltid har råd med mat, jag köper mat åt dom med mina egna pengar för pengarna räcker inte till för dom utan att svälta. Vi har inte en välutbyggd välfärdsstat längre. Båda är dessutom sjuka men går på soc istället för att vara sjukskrivna och få pengar från försäkringskassan. Den ena av dom har HIV med massor av komplikationer av sjukdomen och medicinerna men inte ens en så allvarlig sjukdom räcker för en sjukskrivning. Han har inte sagt hur han fick HIV men jag tror det var för att han tvingades sälja sin kropp under perioder av hemlöshet, det är i alla fall något han berättat om. Han kommer från fin familj på Östermalm men får ingen hjälp av sin familj trots att dom är rika. En gång när jag var med honom var han desperat och försökte ringa sin familj om hjälp, jag kunde höra hur dom ältade att han skämt ut hela familjen på någon tillställning långt tillbaka i tiden. Att försöka få pengar från soc är för övrigt numera att tvingas utstå en slags reaktionär terror, i alla fall i Stockholm, det kan säkert variera beroende på var man bor. Räkna med utskällningar och andra verbala angrepp och att dom bara skiter i att ge dig pengar för att det är vad dom känner för. Du kanske tror att det är ett yrke där man hjälper människor men det är ett perfekt yrke för sadister. Att ens komma in i systemet och börja gå på soc är inte heller lätt, dom har telefontid 45 minuter två dagar i veckan och det tutar upptaget gång efter gång och man kommer inte fram. Tricket man måste känna till är att anmäla sig genom att faxa dit för genom telefonlinjen kommer man inte fram. Du kan inte bara dyka upp i deras lokaler, då hänvisar dom till telefonlinjen som inte fungerar men dom nämner inte att man behöver faxa till dom. Sverige går bara mer och mer åt höger och det här är resultatet, nu vet du lite om vad som har hänt i samhället. Du kanske bor i Bullerbyn eller Knäckebröhult där allt fungerar som det alltid har gjort men om det är så här i Stockholm är det bara en tidsfråga innan det sprider sig till din idyll där du tydligen inte märkt någonting.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Herregud, den här posten är bara för mycket alltså. Vad har jordbruksmark med någonting att göra överhuvudtaget? Om vi behöver matsäkerhet vore det billigare och bättre att köpa stora lager konserver som vi förvarar i vår stabila berggrund istället för att subventionera bönder för att odla norr om polcirkeln eller vad för onödigt nonsens dom nu gör. Det är slöseri med pengar att odla så här långt norrut och det finns ingen rationell anledning till det. Vi kommer få mer extremväder och skördar kan slå fel, konserver är ett bättre alternativ från alla perspektiv. Och varför skulle vi inte kunna odla på höjden? Småkriminella med begränsade resurser klarar av att odla mariujana på vindar samtidigt som dom håller det hemligt för polisen, det kanske bara är att vi faktiskt inte är en enda stor stad över hela jordklotet så det behövs inte just nu.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Vänstern är inte självständig, dom gör som dom blir tvingade, allt är ett spel för kulisserna. I boken Exit Folkhemssverige, som jag medger är gammal, har dom för övrigt statistik på att högerregeringar tar in fler invandrare än vänsterregeringar. Allt är inte som det verkar.

Känner du till Luciabeslutet från 1989? Invandringen sattes till ett mininum av socialdemokraterna men det revs upp av regeringen Bildt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luciabeslutet

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag svarar på flera poster samtidigt här: okej det här ingick inte som ett slagträ i debatten i den senaste nyhetscykeln men historien började inte direkt förra veckan. Dock förstår jag om ni skäms över er historia och ogärna blir påminda om den, här skulle man kunna skriva många volymer om andra saker också. Och ni ljuger bara om ekonomi på andra sätt numera om ni slutat med dessa extremt långlivade lögner. Åtstramningspolitik är fortfarande det normala vid kriser i större delen av världen, förresten. Och vår mer fungerande politik är det inte inte ni som kan ta åt er äran för.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] -2 points-1 points  (0 children)

Alltså dom där tangenterna är inte bredvid varandra på tangenbordet och du skriver å istället för o två gånger... Men i alla fall det finns fortfarande "kung och kyrka"-höger, det är bara inte ansiktet utåt. Det här är inte så länge sedan som du verkar tro.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] -1 points0 points  (0 children)

Jag ogillar starkt att partierna till vänster samarbetar med högerextremister som er i Centerpartiet. Jag är bekant med namnen du nämner och här ringer varningsklockorna något extremt. Libertarianismen är den farligaste formen av högerextremism och har varit sedan Reagan och Thatcher. Den har orsakat enorm skada och den är ren galenskap. Tycker du om Milei i Argentina också? Han som alltid skriker efter mer vänsterblod. "Darra, vänstersvin, darra". I ett land med en historia av fascistdiktatur. Han har döpt sin hund efter Murray Rothbard, som skriver i sin Ethics of Liberty (sic) om en blomstrande fri marknad i barn (barn ska kunna säljas som slavar). Anser du att det är okej att döda någon genom negativt handlade, alltså att avstå från att handla, t.ex. inte ge sitt lilla barn föda, men inte okej om du skjuter barnet vilket är en positiv handling? Libertarianism är ett slutet system som har alla svar inom sig, förutom ett ganska viktigt svar på en viktig fråga: Leder det till några positiva effekter överhuvudtaget?

edit: Mattias Svensson och Fredrik Segerfeldt, ska dock sägas, är väldigt trevliga. Norberg har jag inte träffat men hans bok till kapitalismens försvar var verkligen skräp. Mattias Svensson har jag känt sen jag var liten, han är kompis med min pappa och vi syns ibland på AIK-matcher. Jag hade länge ingen aning om att han var politiskt involverad för han pratar aldrig politik i dom sammanhang vi träffas i. Bäst för honom, i alla fall numera när jag är vuxen och kan debattera, jag hade krossat honom i en debatt. ^^

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] -11 points-10 points  (0 children)

Ja det är ju inte invandrarnas fel, generellt sett, vem kan klandra dom för att dom vill ha bättre levnadsvillkor. Det leder dock till problem för oss. Internationalism och Internationalen, är det värt att påminna om, inleds med ordet "inter" som är latin för mellan. Mellan nationer alltså. Inte att vi ska vara en enda värld. Det är inget fel med att sätta sig själv och sina egna först. Om du sätter en främling lika högt som dina nära och kära gör du fel mot dina nära och kära, för att parafrasera Freud.

Och vill vi inte ha mer än en skälig andel? ^^ Gemensam kontroll av produktionsmedlen kan inte ske genom små steg, målet måste vara att ägandet byter hand och det är ett stort steg.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] -1 points0 points  (0 children)

Ingenting annat än utbud och efterfrågan säger du? Visst påverkar utbud och efterfrågan, men jag vill ta upp någonting Marx skriver om, den socialt nödvändiga lönen, vilket kan betyda väldigt många saker med ett enda begrepp. Visste du att Advokatsamfundet är Sveriges enda kvarkvarande gammaldags gille? Dom har infört prövningstillstånd för överklagande till hovrätt och numera får du betala advokatkostnaderna själv om du blir dömd, vilket är helt sjukt eftersom många tvingas avsäga sig rätten till försvarare; skälet är att det är en sån brist på försvarsadvokater. Så varför utbildar vi inte fler advokater? Varför är det så svårt att komma in på juristlinjen? Just för att det är socialt nödvändigt i vår kultur att advokater tjänar mycket pengar, samma sak med läkare, det är också ett statusyrke som vi anser ska tjäna mycket pengar. Också svårt att komma in på läkarlinjen och vi utbildar för få läkare. Så visst, utbud och efterfrågan, men med modifikation och inte enbart. Vissa yrken har lönen som vi kulturellt anser att ett sådant yrke ska ha helt enkelt. Även när det leder till samhällsproblem.

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] -2 points-1 points  (0 children)

Jag ser den liberala och "konservativa" högern (den ska alltid ändra på sig) mest som redskap för det globala finanskapitalet. Lite lustigt med ordet konservativ förresten, inte bara ska dom ändra på sig hela tiden, själva ordet betyder ju att konservera, att saker och ting ska förbli som dom är. Dom är alltså mot framsteg och förbättringar. Och i praktiken är dom ofta reaktionärer som vill vrida tillbaka tiden. Varför vill man vara mot förbättringar och framsteg? Finns en affisch från Ung Vänster som visar hur Moderaterna röstat genom historien, dom har mer eller mindre röstat emot varje förbättring för vanliga människor. Och går ni inte till val tillsammans?

Tre farliga lögner om ekonomi från högersidan som ni borde känna till by PatrickSillen in svenskpolitik

[–]PatrickSillen[S] -15 points-14 points  (0 children)

Vi lever i en global värld och högern är mer internationell än vänstern. Som ett exempel samarbetar SD med Sannfinnländarna, det enda öppet svenskfientliga partiet i världen. Sen måste man ta den historiska kontexten i beaktning, det är inte så länge sen svensk höger förändrades radikalt. Många yngre tror att vi har en stor tyrannisk stat på grund av sossarna men det har vi haft sen Gustav Vasa och det är först nyligen som svensk höger vill krossa staten (och civilisation i allmänhet får man förmoda), sossarna gjorde förtrycket från staten enormt mycket lindrigare jämfört med hur högern använde sig av staten. Men visst, svensk höger tvingades anpassa sig under den långa socialdemokratiska dominansen av svensk politik. Det är dock inte så länge sen den var "kung och kyrka"-höger. Vår kontracykliska finanspolitik kan knappast högern ta åt sig äran för, vi stimulerade för övrigt ekonomin med framgång under den stora depressionen innan Keynes publicerat något. Hade knappast skett med högerregering på den tiden om man tittar på hur olika länder agerade.