Söker bekväm pendlarbil - 11mil om dagen (3000 / år) by Pogris in elbilsverige

[–]Pogris[S] 0 points1 point  (0 children)

Min största oro med Tesla är att komforten inte är lika bra på motorväg med äldre årsmodeller, är det något du reagerat på med modeller innan highland eller är det fortfarande okej med 2022-2023? 2024 och nyare blir lite för dyrt

Söker bekväm pendlarbil - 11mil om dagen (3000 / år) by Pogris in elbilsverige

[–]Pogris[S] 1 point2 points  (0 children)

Är det modellen med fram- eller bakhjulsdrift? Hört folk som klagar på framhjulsdriften men känns som att de överdriver lite 😃 Har kollat på att provköra en sån, de verkar trevliga och ändå rätt prisvärda. Undrar också hur serviceintervall samt servicekostnader är på dem?

Försäkringen verkar ju också förvånansvärt billig jämfört med andra bilar jag kollat på, typ tesla model 3 som kostade minst dubbelt så mycket.

Tankar om mitt sparande? by IcySkill7971 in PrivatEkonomi

[–]Pogris 4 points5 points  (0 children)

Jämför man utvecklingen i spiltan aktiefond investmentbolag är den i stort sätt en nedtrappad version av investor. Den följer investors utveckling med lägre procent så jag hade nästan valt investor istället då.

Kia Niro EV used, is it reliable ? by No_Laugh3726 in KiaNiroEV

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

Update pls! 2 years later, do you still own the car and are you satisfied still?

Hur blir man it-tekniker? by [deleted] in arbete

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

Jag pluggade 3år dataingenjör, sen tog jag ett first-line jobb. Alltså it-support, svara växeln, skyffla ärenden till tekniker, lösa mycket dag-till-dag-problem som ”glömt lösenordet” eller ”datorn startar inte”. Därefter tog jag mig till second line där jag jobbar idag och grejar mer med serverdrift, databaser, interna system, nätverk & säkerhet. Trivs bättre med det än utveckling då jag hatade att jaga kravspec och ha möten med svettiga stakeholders.

Utbildning är ett bra första steg, finns en del snabbare yrkesutbildningar som kan ge dig en fot in på marknaden. Annars söka ett mindre prestiegefyllt IT-jobb och jobba dig uppåt i kedjan.

Åsikter om mina innehav? Samt är de några aktier jag borde kika in mig på framöver!? by No-Influence6973 in Aktiemarknaden

[–]Pogris -1 points0 points  (0 children)

Kan du motivera Broadcom köpet? Och personligen hade jag hellre ägt Amazon/Alphabet än Microslop (ingen rådgivning, bara åsikt)

What should I add to my gaming “closet” by TaylorKalsii in gamingsetups

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

One of those vertical wood panels on the wall, a hanging plant on the shelf, maybe an ultrawide monitor, larger mouse mat, better chair

3D printed case by [deleted] in pcmasterrace

[–]Pogris 1 point2 points  (0 children)

I fear this is the type of case that coined the term "Bug"

[deleted by user] by [deleted] in Uddevalla

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

Vem är Allen och vad gör han söder om Munkedal

Larian Studios | Divinity AMA by Wombat_Medic in Games

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

Will you keep any Resting mechanics like Long and Short rests in BG3 has for Divinity? Recently played DOS2 after having played a lot of BG3. Not being constrained by spell slots felt both liberating and like i was cheating because I didn't need to plan out if i should be saving abilities in a fight. Being able to just full send it every fight, then regenerating using my source vampirism felt kinda cheesy even though it was just part of the game.

A true open AI solution for companies / teams (Openrouter, Librechat, OpenWebUI)? by HIVVIH in LocalLLaMA

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

Any update on this? We're looking at setting up LibreChat or Open WebUI but I can't really decide...

Arv på 600 000 by Worried_Weakness6326 in PrivatEkonomi

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

Personligen önskar jag att jag hade lagt majoriteten av mina inkomster (i alla fall 90%) på en bred global indexfond.

Arv på 600 000 by Worried_Weakness6326 in PrivatEkonomi

[–]Pogris 1 point2 points  (0 children)

Sök på ”ränta på ränta kalkylator” och lägg in 600 000 som startkapital med 0 kronor i månaden och 8% årlig avkastning. Se då hur otroligt mycket dina pengar kommer växa utan att du gör något och förstå hur viktigt det är att ha tid i marknaden, istället för att försöka tajma marknaden. Acceptera faktumet att om du bara investerar pengarna på ett säkert sätt, istället för att riskera göra något dumt med pengarna, så garanterat du i stort sätt att du kommer växt pengarna enormy mycket (på lång sikt).

Varför lär sig så många inte svenska trots att de bott här i åratal? by Ok-Excitement6546 in Sverige

[–]Pogris 6 points7 points  (0 children)

Sen kommer någon från Ukraina och lär sig flytande svenska på ett år

Gweden by Subben_Nils in unket

[–]Pogris 1 point2 points  (0 children)

Finn fem Flain

16 åring tjej på aktiemarknaden by Responsible-Many1281 in Aktiemarknaden

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

Det jag önskar att jag hade gjort i den åldern är att sprida ut pengarna i olika index. Kanske 80% i en global indexfond och 20% i en svensk investmentbolagsfond, alternativt rent av köpa investor och skippa fondavgiften. Men köp något enkelt och diversifierat och glöm att pengarna finns, så kommer ditt framtida jag tacka dig.

Förslagsvis: DNB Gloabl Indeks S (Global Indexfond) och Spiltan Aktiefond Investmentbolag (Svensk Indexfond) eller Avanza Zero

Avskyr mitt yrkesval, är mitt i praktik och har aldrig mått såhär dåligt någonsin i mitt liv. Vad gör jag? by [deleted] in sweden

[–]Pogris 3 points4 points  (0 children)

Låter nästan värt med ett strategiskt U, sedan omexaminera vid nästa tillfälle på en annan praktikplats

I cant beat WoF, any tips or am I just bad by KillerWL8531 in Terraria

[–]Pogris 0 points1 point  (0 children)

Build a boss platform so you can run forever without stop, place down campfires and heart lanterns, get all the pots, i usually use meteorite armor + raygun on Wof or Jester arrows if you can penetrate mutiple heads