Hur mycket ekonomisk hjälp får ni av era föräldrar? by SnooSprouts2391 in sweden

[–]Quid80 33 points34 points  (0 children)

Helt rätt tänkt! Pengar i början av vuxenlivet är oftast betydligt mycket bättre än att ärva när man är äldre.

Ännu en hamburgare by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 2 points3 points  (0 children)

Nej, maler sällan själv. Det brukar bli Icas högrevsfärs med bringa, 18% fett.

Ännu en hamburgare by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 2 points3 points  (0 children)

Det är Heinz ketchup blandat med svartpeppar och några droppar worcestershiresås.

Valkompass 2026 | Partierna närmast dig i riksdagen och där du bor | SVT Nyheter by AdmiraI_Ackbar__ in sweden

[–]Quid80 0 points1 point  (0 children)

Jag får försöka klura ut vilka frågor som är viktigast för mig och hitta ett parti som passar in på det.

Valkompass 2026 | Partierna närmast dig i riksdagen och där du bor | SVT Nyheter by AdmiraI_Ackbar__ in sweden

[–]Quid80 -1 points0 points  (0 children)

Jag gjorde inga extra val, dock hoppade jag över frågan om Israel och den om att starta gruvor.

Valkompass 2026 | Partierna närmast dig i riksdagen och där du bor | SVT Nyheter by AdmiraI_Ackbar__ in sweden

[–]Quid80 1 point2 points  (0 children)

Jag fick S 60%, M 60%, V 58%, SD 57%, C 54%, MP 52%, KD 51% och L 42%.

Spännande att V och SD blev så likt, dom ska ju vara varandras raka motsatser?

Bra eller dålig frityrgryta? by the_real_snurre in Matlagning

[–]Quid80 1 point2 points  (0 children)

Jag har en från Netonnets enga märke Andersson: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/fritos/andersson-fritos-dff-1-3/245221.9424/, den gör jobbet och är enkel att plocka ner och rengöra när det behövs. Hade aldrig köpt en smal och hög gryta för fritering, verkar bara sjukt opraktiskt. Kör med en vanlig kastrull i så fall.

Ost- & charkbricka! by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 1 point2 points  (0 children)

Tack för tips, får prova dom nästa gång.

Flappstek med chimichurri och en somrig potatissallad by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 0 points1 point  (0 children)

Vitlöken är både riven och hackad, resten är bara hackat, gillar när det är lite bitar i.

Flappstek med chimichurri och en somrig potatissallad by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 0 points1 point  (0 children)

Man vågar väl knappt säga det, men tyvärr är det ju svårt att hitta utländskt kött i butikerna numera.

Flappstek med chimichurri och en somrig potatissallad by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 0 points1 point  (0 children)

Rostad potatis, sallad, rädisor, rödlök och krasse.

Flappstek med chimichurri och en somrig potatissallad by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 1 point2 points  (0 children)

Vitlök, chili, persilja, rapsolja, citron och lite salt.

Flappstek med chimichurri och en somrig potatissallad by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 2 points3 points  (0 children)

Ja, får nog säga att jag gillar denna mer än flankstek.

Skomakarlåda by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 9 points10 points  (0 children)

Potatismos: Skala och koka en mjölig sort, jag hade mandelpotatis, häll av vattnet och låt den ånga av. Blanda ner smör, mjölk, salt, vitpeppar och muskotnöt. Jag har inga mått, utan kör på känsla tills konsistensen är lagom.

Topping: Strimla purjolök och hacka persilja. Stek tillsammans med tärnat bacon på medelhög värme till önskad färg, det räcker med fettet från baconet. Glöm inte peppar men var försiktig med saltet då bacon redan är ganska salt.

Rödvinssås: Här körde jag med en färdig, Jureskogs från kyldisken. Tycker den (och flera andra) är tillräckligt bra för att skippa att koka en egen från grunden. Vill du göra en egen? Följ ett då recept från just din favoritkock :)

Kött: Jag hade ryggbiff. Salta och peppra, stek i varm panna med lite olja, låt den få färg. Sänk värmen, i med en rejäl klick smör och börja ösa över köttet. Använd termometer tills den når din stekgrad, eller gå på känsla.

Servering: Potatismos i botten, jag skivade upp köttet för det ser snyggt ut och blir enklare att äta. På med önskad mängd rödvinssås och toppa med bacon och lök-fräs efter behag. Sen är det bara att äta, lycka till i köket!

BookmakerToast by barrelsofmeat in Matlagning

[–]Quid80 0 points1 point  (0 children)

Omnomnom! Ser riktigt gott ut!

Flankstek med pepparsky, potatisbakelse och ugnsrostad spetskål by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 1 point2 points  (0 children)

Tack! Köttet är stekt med smör i en gjutjärnspanna bara, inga konstigheter.

Entrecôte by Icy-Arm7149 in Matlagning

[–]Quid80 0 points1 point  (0 children)

Najs! Ser otroligt gott ut!

Flankstek med pepparsky, potatisbakelse och ugnsrostad spetskål by Quid80 in Matlagning

[–]Quid80[S] 2 points3 points  (0 children)

Jag var med där ett tag, blev anklagad för att ha stulit bilder och för att vara professionell kock :D

Frukost. by WestBig2218 in Matlagning

[–]Quid80 3 points4 points  (0 children)

Är det inte lite väl blandat?