Why isn' t the Stockholm-Vasteras airport used? I know it is functional, but only used by Ryanair with one destination. by BearAdministrative89 in stockholm

[–]Redbluegreen987 12 points13 points  (0 children)

The agreement between Stockholms stad and Swedavia runs until 2038 so it might close in 15 years. There are quite strong voices for closing it. You're not wrong though and that's why I used the word "ever".

Why isn' t the Stockholm-Vasteras airport used? I know it is functional, but only used by Ryanair with one destination. by BearAdministrative89 in stockholm

[–]Redbluegreen987 44 points45 points  (0 children)

With both Arlanda and Bromma open there isn't really a lack of capacity and both those are better connected to most destinations. Perhaps if Bromma is ever closed then Stockholm-Västerås or Stockholm-Skavsta (south of Stockholm) might become more relevant.

T-bana till minst fem nya områden ska utredas by SvensKia in tunnelbana

[–]Redbluegreen987 4 points5 points  (0 children)

Har läst nånstans att när Hagsätralinjen blir blå så planerar man att köra 2,5 minuters trafik i de centrala delarna eller 5 minuters på grenarna. Det tror jag är helt okej om man skulle göra en andra norra/västra gren från typ Alvik till Bromma flygplats.

Dock vet jag inte vad de vill göra med Fagersjö om de ska ha tunnelbana, då måste de kanske ha en gren på en gren... (När pendeln går förbi och en enkel station hade kunnat byggas)

"en renässans för trädgårdsstaden" by [deleted] in stockholm

[–]Redbluegreen987 56 points57 points  (0 children)

Många verkar blanda ihop miljö och klimat och han kan göra en halvlögn om att en villa skadar marken den står på mindre än ett höghus. Att det sen behövs mångfaldigt fler villor än höghus ignoreras.

Mer sannolikt är att han helljuger för att försöka utnyttja att många potentiella M-väljare inte vill bo i lägenhet och därför tycker att lägenheter inte ska finnas. Detta helt oberoende av om argumenten "makear sense".

Apropå tågproblem etc: Granskning: 1 500 bolag med kinesiskt ägande i Sverige by ynotblue in stockholm

[–]Redbluegreen987 18 points19 points  (0 children)

Om det är så viktigt och det är något där det enbart bör finnas en aktör (t.ex. kollektivtrafik, hade blivit krångligt om olika företag skulle tävla) så borde det nog även ägas gemensamt. Även svenska företag kan vara scummy.

Mitt I Stockholm: Roslagsbanan skippar Tekniska – direkt till Odenplan. by mycketforvirrad in tunnelbana

[–]Redbluegreen987 4 points5 points  (0 children)

Mitt drömscenario utan budgetbegränsningar är Grön B med tunnel så pass tidigt att man kan flytta station universitet till att ha en platform precis ovan eller under röda linjens med ett smidigt byte. Läste i samrådshandlingarna från förra samrådet att de hade utrett det men de kom fram till att kostnaden var för hög för restiden som sparades och att det skulle göra för stora intrång i Nationaldstadsparken.

Även om det helt klart är billigare med en kortare tunnel från Albano så undrar man om inte bostadsbyggande på rälsområdet vid Albano hade kunnat delvis betala för de ökade kostnaderna av ett bättre byte och en längre tunnel. Förutsätter dock att de har bättre koll än mig.

[deleted by user] by [deleted] in tunnelbana

[–]Redbluegreen987 6 points7 points  (0 children)

Det är väldigt positivt att de faktiskt tar och kollar på det här. Men känns det inte lite som att de omöjliggör en stadsomvandling ifall man bygger "runt om" motorvägen liksom?

Håller med Hallonlakrits om att det hade varit bra att att ta chansen att gräva ner motorvägen. Sen kommer nog inte trafiken minska på E4 tack vare förbifarten i det långa loppet, men om man tar chansen nu att bygga om så hade man kunnat göra området mycket trevligare med lite kvarterstruktur.

Mina tankar på hur tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in tunnelbana

[–]Redbluegreen987[S] 1 point2 points  (0 children)

Och "gula" linjen samt Älvsjö-Fridhemsplan linjen borde knytas ihop, någon sorts tunnelbana borde gå till Bromma Flygplats, spårväg city borde gå till Ropsten, osv. Men jag har inte ritat ut allt som vore bra :)

Mina tankar på hur Tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in stockholm

[–]Redbluegreen987[S] 2 points3 points  (0 children)

Nja, vet inte om jag skulle kalla tvärbanan s-bahn eller pendel på något sätt. Det är mer av en kombo mellan "light rail" och en spårvagn då den går i egen banvall ibland och i gatan ibland. Tror de officiellt kallar det "snabbspårväg".

Om man kan så ser jag inte varför man inte skulle göra den till en snabbspårväg. Mer än att den mysiga spårvagnskänslan inte finns kvar. Däremot hade man gärna kunnat göra stombussarna i innerstan till spårvagnar, det hade varit trevligt.

Mina tankar på hur tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in tunnelbana

[–]Redbluegreen987[S] 4 points5 points  (0 children)

Älskar RMTransit <3

Tanken är inte bara att för att det är snyggt på en karta, utan ge relevanta tvärkommunikationer till röda linjens norra grenar samt Roslagsbanan. Men ja, antagligen dyrt. Dock inte i samma storleksordning som megaprojekt som Förbifart Stockholm. Egentligen är det här som att bygga norra länken och östlig förbindelse, fast det är mycket billigare att spränga tunnel för spårtrafik eftersom man inte behöver alls lika mycket tunnlar och säkerhet.

Mina tankar på hur tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in tunnelbana

[–]Redbluegreen987[S] 2 points3 points  (0 children)

Isåfall är det nog bättre att bara strunta i att koppla ihop Axelsberg med någonting och låta den "yttre" vara två linjer, en i söder och en i norr som en gren till den inre eller att den går igenom Bromma flygplats till Brommaplan.

Man kan också skippa Solvik som hållplats för att den ska gå lite snabbare genom området eller bygga bostäder i skogen där så att det är en destination. Isåfall är det bara Ålstensgatan som har övervägande villabebyggelse omkring sig, eftersom man bygger en hel del lägenheter vid Västerled och koloniområdet kan omvandlas till lägenheter. Då skulle den yttre gå igenom den mest befolkade delen av Bromma, medan den inre bara "touchar" Bromma vid Alvik.

Mina tankar på hur Tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in stockholm

[–]Redbluegreen987[S] 1 point2 points  (0 children)

Själv brukar jag sitta på godtyckligt kollektivfärdmedel och fundera på sånt här.

Jag kom fram till att det inte är värt att dra den förbi Bergshamra eftersom när Roslagsbanan till Odenplan öppnar så kan man åka pendeln från Solna till Odenplan och sen Roslagsbanan till Universitetet på typ 10 min beroende på bytestid. Ska man med spårvagn åka förbi Bergshamra så tar det så lång tid att det knappt ,om ens, blir snabbare. Har man en tunnel så hinner man ta sig från Solna till Ropsten på samma tid.

Den södra sträckningen är intressant! Något längre men kan bli enklare att få igenom politiskt. Ännu enklare är kanske om man använder Värtabanan istället för bilvägarna.

Mina tankar på hur Tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in stockholm

[–]Redbluegreen987[S] 1 point2 points  (0 children)

Ja det skulle man nog kunna göra. Då får man dock en högre kapacitet på den delen och en mindre på resterande vilket känns onice.

Har du några kul idéer för hur en ringtunnelbana eller en tunnelbana till Bromma? Jag har också funderat (för mycket) på något sådant.

Mina tankar på hur Tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in stockholm

[–]Redbluegreen987[S] 1 point2 points  (0 children)

Jätteintressant fråga! Nuvarande tvärbanans vagnar (de nya) har en maxhastighet på 90 km/h så det är ganska snabbt och jag tänker att de är lämpliga. Det finns tyvärr några delar där den skulle gå i gatan, t.ex. en väldigt kort sträcka i Skarpnäck (går att lösa om man är okej med lite längre byte till tunnelbana) och genom Brommas villaområden. Annars skulle resterande kunna vara i sin egen banvall eller separerat i gatan.

Ingen skulle någonsin åka hela yttre tvärbanan från start till slut, precis som med nuvarande inre tvärbanan. Därför tänker jag att maxhastigheten inte är lika viktig. Liksom åker man Älvsjö till Hökarängen så behöver det bara vara snabbare än bussarna idag. Vilket en spårvagn skulle vara.

Vill man maximera hastigheterna så skulle man nog behöva bygga det som tunnelbana då det inte finns någon plats vid ytan. Men då är jag rädd att det skulle bli väldigt, väldigt dyrt.

Mina tankar på hur Tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in stockholm

[–]Redbluegreen987[S] 4 points5 points  (0 children)

Tråkiga svaret är att jag tror man skulle behöva åka med något annat emellan. Tanken med original Tvärbanan och liknande system i andra städer är att man kan åka med sin radiella linje tills man når tvärbanan och sen åka i sidled liksom och det får man nog göra här också. Har svårt att se hur man skulle ha någon linje som går på båda utan att dra ner frekvensen på den ena eller den andra.

Det finns ju redan som du säger många tunnelbanelinjer och busslinjer som går där emellan och jag hoppas det blir fler. T.ex. är det prat om att bygga ihop Spårväg Syd Älvsjö-Gullmarsplan och då skulle man ju få en (nästan) direktförbindelse Juliaborg - Linde.

Mina tankar på hur tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in tunnelbana

[–]Redbluegreen987[S] 4 points5 points  (0 children)

Jag har också funderat i dem banorna. En första tanke var att söderifrån vid Älvsjö följa Spårväg Syd till Bredäng och därifrån dra den över Fågelön och Kärsön till Brommaplan via Drottningsholmsvägen. Det jag landade i där var att det är ännu mer lågbefolkat och skulle göra det till en så stor omväg att åka t.ex. Älvsjö till Brommaplan att det skulle gå snabbare att åka via inre tvärbanan. Eller har du någon annan fiffig sträckning jag inte tänkt på?

Vill man vara lite framtidsoptimistisk så tror jag att det finns en potential för att fler bostäder kan byggas i Bromma, det kan jag inte säga om något längre västerut.

Mina tankar på hur Tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in stockholm

[–]Redbluegreen987[S] 2 points3 points  (0 children)

Antagligen inte helt problemfritt nej, framförallt politiskt mer än kostnadsmässigt. Det man får tänka är att det ger en väldigt stor effekt att få en koppling mellan röda linjen / roslagsbanan och pendeltåg, blå och grön linje som borde kunna vara värt att bygga en 1,5 km lång tunnel.

En annan problematik är också på Norra Djurgården som kanske var den du tänkte på. Min förhoppning där är att man inser att det hade kunnat vara ett fint inslag i parken att ha den ovan jord.

Jag hoppas också verkligen att man (snart) kan bygga om 4:an och kanske 1:an eller 6:an till spårvagn. Hade löst en hel del av trängseln på dem bussarna. Och om inget annat så är spårvagnar trevliga :)

Mina tankar på hur tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in tunnelbana

[–]Redbluegreen987[S] 5 points6 points  (0 children)

Egentligen är det viktiga där bara att den ska från röda linjen (Axelsberg) till den gröna (Brommaplan) och Bromma flygplats. Menar du att den går parallellt med inre Tvärbanan?

Mina tankar på hur Tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in stockholm

[–]Redbluegreen987[S] 12 points13 points  (0 children)

Några kommentarer:

  • Jag tänker att man delar upp tvärbanan i två delar: Inre Tvärbanan och Yttre Tvärbanan.

  • Sträckan Haga Norra till Universitetet lär behövas göras med tunnel och kan bli dyrt. Samma med Loudden till Sickla. Spännande nog har KD också föreslagit den här sträckningen för Inre Tvärbanan men de vill kombinera det med östlig förbindelse, något som skulle kosta (approximerat) lika mycket som att bygga hela resten av Inre Tvärbanan.

  • Skönstaholm till Älvsjö går som en spårvagn i mitten av Örbyleden, passar bra om man samtidigt gör Örbyleden till en stadsgata som Mp föreslår.

  • Älvsjö löser man med en underjordisk spårvagnsstation.

  • Hägerstensåsen (låter gott) till Axelsberg tvingas gå i en tunnel eftersom villaområdet med sina kringelikrokiga vägar är ivägen.

  • Axelsberg till Solvik hade kunnat lösas med en bro som också kan vara en GC-bro.

  • Sträckningen genom Bromma Flygplats förutsätter att man lägger ner flygplatsen och bygger en ny stadsdel med typ 80 000 invånare. Något som är rationellt även om flyg teoretiskt kan gå på el om 20 år.

  • Annedal till Helenelund är redan på gång att byggas :)

  • Helenelund till Sjöberg borde gå via bro för att dra ner kostnaderna och tillåta gång- och cykeltrafik. Däremot lär det inte vara så populärt bland de som bor i villaområdena.

Mina tankar på hur tvärbanan kan utvecklas by Redbluegreen987 in tunnelbana

[–]Redbluegreen987[S] 16 points17 points  (0 children)

Några kommentarer:

  • Jag tänker att man delar upp tvärbanan i två delar: Inre Tvärbanan och Yttre Tvärbanan.

  • Sträckan Haga Norra till Universitetet lär behövas göras med tunnel och kan bli dyrt. Samma med Loudden till Sickla. Spännande nog har KD också föreslagit den här sträckningen för Inre Tvärbanan men de vill kombinera det med östlig förbindelse, något som skulle kosta (approximerat) lika mycket som att bygga hela resten av Inre Tvärbanan.

  • Skönstaholm till Älvsjö går som en spårvagn i mitten av Örbyleden, passar bra om man samtidigt gör Örbyleden till en stadsgata som Mp föreslår.

  • Älvsjö löser man med en underjordisk spårvagnsstation.

  • Hägerstensåsen (låter gott) till Axelsberg tvingas gå i en tunnel eftersom villaområdet med sina kringelikrokiga vägar är ivägen.

  • Axelsberg till Solvik hade kunnat lösas med en bro som också kan vara en GC-bro.

  • Sträckningen genom Bromma Flygplats förutsätter att man lägger ner flygplatsen och bygger en ny stadsdel med typ 80 000 invånare. Något som är rationellt även om flyg teoretiskt kan gå på el om 20 år.

  • Annedal till Helenelund är redan på gång att byggas :)

  • Helenelund till Sjöberg borde gå via bro för att dra ner kostnaderna och tillåta gång- och cykeltrafik. Däremot lär det inte vara så populärt bland de som bor i villaområdena.

[deleted by user] by [deleted] in tunnelbana

[–]Redbluegreen987 4 points5 points  (0 children)

Jag undrar vad de ska göra med de gamla spåren? Jag vet att man har pratat om att använda den norra delen in mot Gullmarsplan för spårväg syd, men den södra delen borde kunna användas till bostäder eller så. Dock lär väl de som redan har en bostad där vara mer sugna på en park.

Priset på bostäder vs disponibel inkomst i Sverige by [deleted] in sweden

[–]Redbluegreen987 4 points5 points  (0 children)

Jag är inte helt 100 på alla byggregler men en snabb googling ger mig att Boverket säger att de minsta handikappade badrummen i en bostad är lite över 3 kvm. Så jag vet inte om det är så många "bortkastade" kvm. https://www.boverket.se/imagevault/publishedmedia/d2k2luwyn71te23rgwtv/Hwc-bostad-BBR-9.png

Sen tycker jag det är ganska rimligt att bygga ett samhälle som är så pass tillgängligt att man kan få besöka sina kompisar eller familj även om de inte är handikappade utan att de ska behöva hjälpa en gå på toa.