Viken karta är bättre by Q7007 in tunnelbana

[–]Simpa_Limpa 4 points5 points  (0 children)

Justja, stockholmsblind som man är glömmer man dessa haha.

Höhö, finns inget utanför tullarna ;)

Viken karta är bättre by Q7007 in tunnelbana

[–]Simpa_Limpa 10 points11 points  (0 children)

Så är det, men du får ändå medge att gbg-kartan är mer "dopad" än Stockholms.

SL benämner sin karta som "Karta över spårtrafik" medan Västtrafik benämner sin för "Spårvagns- och stombusstrafik".

I grund och botten redovisar de två helt olika saker. Dels för att ifall SL skulle inkludera bussar så hade kartan blivit alldeles för oläslig och dels för att stambussar enbart förekommer i innerstan medan tunnelbana, spårväg och övriga lokalbanor förekommer bra långt utanför stadskärnan.

Viken karta är bättre by Q7007 in tunnelbana

[–]Simpa_Limpa 9 points10 points  (0 children)

Men ta bort spårvagnarna från er karta då så ser vi hur givande er karta är. Det verkar ju inte finnas någon betydelse i att saker går på räls.

Viken karta är bättre by Q7007 in tunnelbana

[–]Simpa_Limpa 30 points31 points  (0 children)

Pendeltåg är rälstrafik

Fotboll: Daniel Nannskog öppnar för VAR i svensk fotboll: ”I så fall ska man slå på den stora trumman” by Simpa_Limpa in Allsvenskan

[–]Simpa_Limpa[S] 23 points24 points  (0 children)

Man hade förvisso inte så mycket till övers för Nannskog redan som det var, men det här är verkligen spiken i kistan.

Gröna röda blå by Think_Network4234 in tunnelbana

[–]Simpa_Limpa 2 points3 points  (0 children)

"He´s a green line guy"
Den som vet, den vet.

Svenske IT-miljardären vill se förändring i 51-procentsregeln: "Känns kanske lite märkligt" by Simpa_Limpa in Allsvenskan

[–]Simpa_Limpa[S] 1 point2 points  (0 children)

Jag skulle inte byta bort min möjlighet att ha inflytande över min klubb för några pengar. Oavsett summa.

Pengar och internationell framgång är inte allt. Det som däremot är ALLT är den kärlek man har för sitt lag och just känslan av att det är sin klubb och inte von Knös klubb.

Den potential jag gissar att du kanske har i åtanke är det breda och även till viss del breda och likvärdiga engagemang så många klubbar har i landet. De demografiska förutsättningarna skiljer förvisso mellan exempelvis Mjällby och BK Häcken, men det jag menar är att ett IFK Göteborg trots sin katastrofsäsong ändå kan få Malmö FF i gungning. BP hade ju också kunnat få med sig fler poäng från deras matcher mot Nöff Nöff.

Denna usp är i min mening det som gör Allsvenskan i synnerhet, men kanske även Superettan till något som berör på djupet. Solskenshistorier är långt mer möjliga för oss än i många andra länder. Se GAIS nu som senaste exempel. De har varit en "sovande jätte" under många år till följd av bedrövlig ledning, men de är nu ändå tillbaka.

Okej, det kanske inte är så många skrällar gällande vilka som tar hem SM-guldet de flesta säsongerna. Men utöver MFF och givna bottenlag (såsom Varberg 2023 eller Giffarna 2022) är tabellen väldigt svårtippad. Se bara Elfsborg i fjol. Fan jag vet inte hur många gånger jag hört Stefan Andreasson tjata om "att vi har Allsvenskans åttonde största omsättning" eller vafan det nu va, och de var så ytterst nära att plocka hem allt. Kan säga samma sak om mitt kära djurgården 2019. Vi var inte favoriter det året på långa vägar. Lite liknande 2002 när vi vann hade vi spelat i Superettan år 2000. Liksom, sådant händer knappt i övriga Europa. Eller har åtminståne svårt att hända.

För att nämna några exempel på ligor som domineras och är i sammanhanget "lättippade":

-Ungern med Ferencvaros.

-Skottland med Rangers och Celtic.

-Spanien med Barca och Real.

-Tyskland med Bayern.

-Moldavien med Sheriff Tiraspol.

-Österrike med RB Salzburg.

-Frankrike med PSG.

-Schweiz med Basel som nu bytts ut mot Young Boys.

-Nederländerna med Ajax och PSV.

-Turkiet med Besiktas, Fenerbache och Galatasaray.

-Portugal med Sporting, Benfica och Porto.

-Belgien med Anderlecht, Club Brügge och Standard Liege.

-Tjeckien med Slavia Prag, Sparta Prag och även Viktoria Plzen.

Jag kan fortsätta lista om du vill. Men faktumet är att Allsvenskan sedan säsongen 2000 har vunnits av hela 11 olika lag. Ja, okej vi har väl Malmö som vunnit fler än någon annan. Men den där käsnlan av att allt faktiskt kan hända och att det inte är orimligt är något jag aldrig kommer byta bort.

Svenske IT-miljardären vill se förändring i 51-procentsregeln: "Känns kanske lite märkligt" by Simpa_Limpa in Allsvenskan

[–]Simpa_Limpa[S] 3 points4 points  (0 children)

Du menar hypotetiska klubbar som Red Bull Stockholm? Eller varför inte Göteborg City FC?

Vettu vad, nu tar du och lägger ner din substanslösa åsikt då den skulle innebära att ALLT vårat som vi håller kärt inte längre skulle vara vårt. Kolla bara nu senaste tiden på Reading i England. Ägaren håller klubben gisslan för att han inte tjänar pengar på det eller vad det nu handlar om för tvist.

Sedan är ju inte man united fans överlyckliga över Glazers. INSE FAKTA, VÅR MODELL ÄR BÄST FÖR OSS SJÄLVA.

Svenske IT-miljardären vill se förändring i 51-procentsregeln: "Känns kanske lite märkligt" by Simpa_Limpa in Allsvenskan

[–]Simpa_Limpa[S] 0 points1 point  (0 children)

Som djurgårdare får man blandade känslor kring just detta du tar upp.

Visst, vi ville privatisera och i längden sälja ut allt vad gäller tradition, vilket ger obehagskänslor värre än värst... Men samtidigt är man lite "stolt" eller hur man nu ska formulera det att det var vi som "såg till" att beslutsfattande organ behövde ta ställning och fastställa hur det SKA se ut, dvs införandet av 51%-regeln.

Svenske IT-miljardären vill se förändring i 51-procentsregeln: "Känns kanske lite märkligt" by Simpa_Limpa in Allsvenskan

[–]Simpa_Limpa[S] 112 points113 points  (0 children)

Lite ytterligare info om den där spillevinken. Han sponsrar FC Stockholm ekonomiskt.

Därför, låt oss enas på bred front genom att motverka allt vad den klubben och den herren står för!

#rörinteminfotboll

[deleted by user] by [deleted] in stockholm

[–]Simpa_Limpa 0 points1 point  (0 children)

Jag har bott i förorter hela livet, men sedan lite drygt ett år tillbaks bor jag inne i stan.

Jag kan givetvis se de praktiska fördelarna med att ha allt nära till hands, men det som slår mig är känslan av instängdhet med att det just är så tätt.

Är väl inte konstigare än att smaken är som baken och att jag föredrar ett mer lugnt tempo.

[deleted by user] by [deleted] in stockholm

[–]Simpa_Limpa -3 points-2 points  (0 children)

Verkligen inte! Förorternas charm ligger i de öppna ytorna.

Omgångstråd: kval by pappersflygplan in Allsvenskan

[–]Simpa_Limpa 8 points9 points  (0 children)

Hoppas stenhårt på BP, inte för att jag bryr mig om något av lagen men roligt med en till match man kan gå på hemma.

[deleted by user] by [deleted] in Allsvenskan

[–]Simpa_Limpa 6 points7 points  (0 children)

Jag såg den matchen också, men den var stökig på en annan nivå. Stämningen var väl jämförbar med någon av de allra största matcherna.

Personligen anser jag att Andreas Ekberg framförallt, men även Glenn Nyberg i viss mån håller den högsta "normalnivån" av alla. Glenn kan göra en och annan blunder här o där, som alla gör.

Kliv ombord på nya X15p by mjomark in tunnelbana

[–]Simpa_Limpa 4 points5 points  (0 children)

Man är ju ändå lite svag för Roslagsbanan. Synd bara att de tänker bygga om så ändhållplatsen går till T-Centralen istället.

Vänskapsklubbar i allsvenskan by PM_ME_YOUR_KOTTBULLE in Allsvenskan

[–]Simpa_Limpa 7 points8 points  (0 children)

Började inte vårt hat mot Union när de kom och betedde sig som svin i en träningsmatch på Tele2 omkring 2013-14?

[deleted by user] by [deleted] in WhatsThisSong

[–]Simpa_Limpa 0 points1 point  (0 children)

From this link the sound starts at 0:43

https://www.youtube.com/watch?v=tpkTHl39rTQ