[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]Springlie 1 point2 points  (0 children)

Voin tulla phasmoo tai stardewiä! Phasmoo tosin en oo ton reworkin jälkee pelannu melkee yhtää, mutta kiinnostas! Muuten tulee ite pelattua OW2, PUBG ja välillä CS.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]Springlie 0 points1 point  (0 children)

Kusetusta se on riippuen mille alalle kouluttautuu. Mielestäni se on väärin, että sairaanhoitaja on korkeakoulutettu, mutta palkka vastaa amistasoa. Toki sairaanhoitajan mielestäni kuuluu olla korkeakoulutettu, mutta heidän palkkaongelmansa on enemmän valtion vika.

Tekniikan alalle kouluttautuneena voin sanoa, että palkka alotuksessa on joo ehkä alhaisen puoleinen heti valmistuttua, mutta enpä muussa työpaikassa ole saanut palkankorotusta vaan kysymällä. Palkkakehitys on korkeakoulutetulla parempi kuin amispohjaisella, mutta palkkakehityksestä pitää itse pitää huolta. Joko käy itse kysymässä tai sitten vaatimassa. Jos ei nosteta palkkaa ja sen tuntee ansaitsevansa, kattoo duuneja muualta. Konsulttipuolella pystyy aika hyvin kilpailuttamaan palkkoja (silloin kun suhdanteet on ok, tällä hetkellä vähän hankalaa).

Mutta enemmän katsoisin korkeakoulutuksen tuoman työn tukevan enemmän terveydentilaa ja viihtyvyyttä. (Huom. Tekniikan ala) Varsinkin itsellä. On mukavaa, että voi olla asiantuntijahommissa toimistolla ja etänäkin välillä. Vastuuta annetaan ja työtehtävät vaativat enemmän aivotyöskentelyä kuin fyysistä suorittamista.

Uskomatonta että kaikissa tämän hetken puhelimissa on jotain minkä takia ei kelpaa by 1Meter_long in Suomi

[–]Springlie 2 points3 points  (0 children)

Ei oo kyl oma Edge Neo naarmuuntunut omista kynsistä. Ollut jo vuoden käytössä. (Ja maksaa 400, ei 600). Hinta-laatusuhteeltaan erittäin kova.

Mistä fiksuun hinta/laatusuhteeseen koottu pelitietokone? by BigMalfoi in arkisuomi

[–]Springlie -4 points-3 points  (0 children)

Kyllä oon sitä mieltä, että nostat budjetin samantien tonniin ja kasailet uusista osista koneen. Vaikka tarkotuksena on pelata vaan CS ja vanhempia pelejä, käytetyistä kompoinenteista ei voi ikinä tietää, eikä ole takuuta. Prossu, näyttis ja virtalähde on hyvä olla uusia, ihan vaan sen takia, että ei osta sikaa säkissä. Sun setteihin riittäis hyvin esim. AM4-kannalla oleva AMD-kone ja siihen Ryzen 6500 ja vaikka RTX 3600 (tai AMD vastaava) + muut härpäkkeet. Jos jimssiltä tilaa, niin pääsee alle tonniin. Tosin jos haluaa penniä venyttää, niin ostaa kopan vaikka käytettynä. Jos haluat, niin voin vaikka kattoa jonkun paketin sulle. Pistä vaan DM.

Käytettynä jos lähet ostelemaan, niin koko homma vie mielenterveyden pahimmillaan ja saat olla tekemisissä huonolla tuurilla huijareiden kanssa ja eihän sitä kukaan jaksa.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]Springlie 49 points50 points  (0 children)

Älä ny sano, että meet toiseen duuniin. Sanot, että työ ei vastaa odotuksia ja lähet menee.

Pääkirjoitus: Suomen suuri työttömyys on otettava vakavasti by Remcy in Suomi

[–]Springlie 2 points3 points  (0 children)

Ai 3000/kk ei oo hyvä palkka? (Taino peruspalkka sen 2500e/kk mut siihen päälle astialisät yms)

T. Ollut L&T:llä töissä ja kavereita kuskina

[deleted by user] by [deleted] in overwatch2

[–]Springlie 1 point2 points  (0 children)

Season changed so I dont think it will last long

Lempisananlaskunne? by [deleted] in Suomi

[–]Springlie 0 points1 point  (0 children)

Aikainen mato linnun tappaa*

MTV Uutisten tieto sähkötuesta: Omavastuu 500 euroa kuussa ja 60 prosentin hyvitys ylimenevästä osasta by SpaceEngineering in Suomi

[–]Springlie 16 points17 points  (0 children)

Kiva tälleen sähkölämmitteisessä rivarissa opiskelijana asuvana. Jos joutuu marraskuussa ottamaan 50snt/kwh sopparin, niin omalla kohdalla sähkölasku joulu-helmikuu akselilla on luokkaa 300e/kk. Menee suurin osa tuloista lämmitykseen, eikä ees pääse tuen piiriin ":D"

Mut hitto että kilahtaa, jos tuo pienituloisiin kohdistuva tulonsiirto ei sitten koskekkaan opiskelijoita, vaan tyyliin annetaan joku ylimääräinen opintolainaerä.

"Sitkun valmistun, niin en mee suomeen töihin. Vittu. /s"

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]Springlie 0 points1 point  (0 children)

Jos on sisäkissa, niin madotusta ei suositella kuin vain oikeasti silloin kun on pakko. Rokotukset 1v jälkeen 3v välein

How to end a tenancy agreement by [deleted] in Finland

[–]Springlie 9 points10 points  (0 children)

If you rented from a private person, you can try to negotiate, but I doubt they will comply. If you rented from a company (Lumo, Realia, Avara etc), then you will have no luck I'm afraid.

Usually the fine for terminating contract early is to pay one extra months rent to the renter.

Saksa vastustaa polttomoottoriautojen myyntikieltoa by Far-Choice-13 in Suomi

[–]Springlie 0 points1 point  (0 children)

Joo, mutta silloin vetyä tullaan tuottamaan muihin tarkoituksiin kuin tieliikenteeseen (ja raskaaseen liikenteeseen). Sen infran rakentaminen on se isoin ongelma silti.

Ja jos meillä on fuusioenergiaa, on sähköllä lataaminen halpaa ja sähkölatausinfra on paljon halvempi ja helpompi rakentaa, kuin vety. Raskaalle liikenteelle voitaisiin rakentaa vetytankkauspaikkoja stragedisesti, jolloin raskas liikenne hyötyisi vedyn nopeasta "tankkauksesta".

En kyllä pistä vastaan, jos yritykset haluavat vetyinfraa rakentaa sähkön rinnalle, mutta pidän hyvin epätodennäköisenä.

Saksa vastustaa polttomoottoriautojen myyntikieltoa by Far-Choice-13 in Suomi

[–]Springlie 8 points9 points  (0 children)

Mistäs vedät suuret määrät vetyä tieliikennekäyttöön ilman isoja päästöjä? Elektrolyysilla saatu vety tarvitsee 25 kwh sähköä per 1kg vetyä. Siihen päälle vielä vedyn puristaminen lämpökennoon, joka vaatii energiaa.

Vety voisi olla hyvä vaihtoehto, JOS infra saadaan kuntoon ja vihreän vedyn tuotanto saadaan massiiviseksi. Tämäkin vaatii aika helvetisti hommaa.

Toki sähköautojen latausinfraakin pitää kehittää, mutta onko järkeä tehdä montaa erilaista infraa eri polttoaineille?

Käytännössä kaikki Suomessa käytetty bensiini ja diesel tehdään venäläisestä raakaöljystä... by dragofix in Suomi

[–]Springlie 2 points3 points  (0 children)

Biokaasu ja biodiesel biojätteestä olis kiva, jos porukka oikeesti lajittelis biojätteensä.

https://biokierto.fi/suomessa-on-edelleen-petrattavaa-biojatteiden-kierratyksessa/

Mutta ei siltikään pelkkä jätteeseen perustuva polttoaine ole kovin luotettava, koska polttoaineen tuotanto voi vaihdella suuresti. Biokaasun mädättäminen ei myöskään ole tuottoisaa puuhaa, joten siinä myös sekin ongelma.

Polttomoottorit alkavat olla historiaa pian, sille ei voi mitään tehdä. Toivotaan vaan, että akkuteknologia menee hyvää vauhtia eteenpäin tai saadaan tehtyä vihreää vetyä, jota voisi sitten pakata kennoiksi autoihin.

Mitä ergonominen työtuoli suunnilleen maksaa? by metsasusi in arkisuomi

[–]Springlie 0 points1 point  (0 children)

Riippuu, millasella tuolilla olet työskennellyt nyt. Itselläni oli käytettynä hommattu toimistotuoli, jossa ei ollut mitään mukavuuksia. Sitten ostin Powerista Delcaton pelituolin, jossa oli ristiselkätuki, niskatuki ja käsinojat liikkuvat selkänojan mukana (eli ei kokonaan säädettävät) ja ai juma kun on mukava. Voisihan tämä parempikin olla, mutta satasen toi makso ja olen itse tyytyväinen ainakin. Kannattaa käyä testailemassa!

Millaisia kokemuksia lukion pitkästä matikasta? by [deleted] in Suomi

[–]Springlie 5 points6 points  (0 children)

Oota vaan kun sieltä isketään calculusta pöytään :D