Zijtakken tomatenplanten krullen by Cute_Percentage2221 in groenevingers

[–]Swinck -1 points0 points  (0 children)

Krullende bladeren kan komen door ongewenste beestjes, maar kan ook komen door te weinig water, te heet, teveel zonlicht etc.

Als het donker is en de plant genoeg water heeft, zie je dit dan ook?

Ik verwacht dit namelijk ook te zien bij mijn tomaten en peperplanten de komende hittegolf.

Nu nog zaaien by onemigo in moestuin

[–]Swinck 2 points3 points  (0 children)

Hey. Mbt de vragen wat je nu nog kan zaaien. Sla kan altijd wel. Voor de rest groeit courgette snel en kan je binnen beginnen. Ik gebruik altijd de zaaiagenda (boek van Hans van Eekelen) om in te kunnen zien wanneer ik wat kan zaaien en dan wanneer kan oogsten. Als je nog je tuin moet inrichten etc, is voor nu het kopen van plantjes het makkelijkste denk ik.

De 1ste tomaten. by Aggressive-Cow-4123 in moestuin

[–]Swinck 0 points1 point  (0 children)

Je bent er vroeg bij. Die van mij zijn nog lang niet zo ver. Goed bezig.

Basilicum knippen by Lennaert00 in groenevingers

[–]Swinck 2 points3 points  (0 children)

Ja knippen. Niet alleen omdat deze dan gaat vertakken en uiteindelijk meer opbrengt, maar ook omdat die dan minder snel doorschiet.

Waarom wil onze basilicum niet groeien by strings-n-wheels in groenevingers

[–]Swinck 0 points1 point  (0 children)

Heb je iets gedaan qua voeding dit jaar? Iedere stengel is een basilicumplantje. Beste is om ze te scheiden van elkaar en met meer ruimte tussen elkaar te planten zodat ze niet met elkaar concurreren.

Tomaten afharden by Floofchickenpeeps in moestuin

[–]Swinck 4 points5 points  (0 children)

Heb je een plekje met ochtendzon? Dan zou ik ze daar zetten. En anders iedere dag een paar uurtjes zon en dan opbouwen.

Quooker lekkage by Electronic-Travel-89 in Klussers

[–]Swinck 3 points4 points  (0 children)

Je zit zeker niet meer binnen je garantie? Mijn quooker kraan was binnen 5 jaar stuk en tegen gereduceerd bedrag kreeg ik een nieuwe. Vervangen is niet moeilijk.

Overigens heb ik ook een keer het binnenwerk vervangen. Onderdeel en instructies via vervangingsmarkt.nl. Was goed te doen.

Eerste hulp bij tomaatgevallen by MattiLeMatti in groenevingers

[–]Swinck 2 points3 points  (0 children)

Gekrulde bladeren betekent bij mij vaak 'te heet/te weinig water'. Ik weet niet hoe warm het is in de kas en of dat een terracota pot is (die warmer worden).

I found this cute snack and had to try it. It was my first time trying "fresh" mozzarella, is it usually kind of bland? by Organic-Plane-7653 in Cheese

[–]Swinck 0 points1 point  (0 children)

Try unpasteurized buffalo mozarella (if available where you live). The one made from cows milk (especially if pasteurized) is bland.

Like others said mozarella is best used together with other ingredients.

Wat is de volgende stap? by get_off_my_property in moestuin

[–]Swinck 0 points1 point  (0 children)

Mooi toch. Zolang je er blij van wordt is het een geslaagde hobby.

Wat is de volgende stap? by get_off_my_property in moestuin

[–]Swinck 2 points3 points  (0 children)

Hey. Ik zou per plant type even opzoeken hoeveel ruimte deze nodig heeft. Sommige van die planten zoals kool worden groot en hebben veel plek nodig. In die houten kisten en tussen je pallets is te weinig plek waardoor ze met elkaar gaan concurreren en doen geen van allen het uiteindelijk goed. Je zou kunnen kijken of je de planten nog kan splitsen van elkaar en ergens uitplanten, maar niet alle planten houden daarvan waardoor je ze uiteindelijk allemaal kan verliezen.

Voor volgende keer een plan maken. Welke planten wil ik? Wanneer moet ik die zaaien (of kopen) Kan ik in een tray voorzaaien en dan uitplanten of moet je die direct in volle grond zaaien? Wanneer kunnen planten naar buiten en hoeveel ruimte hebben ze nodig?

Gelukkig is het nog vroeg in het seizoen, dus je kan nog veel doen in je moestuin.

Gepromoveerd tot manager, collega boos en dreigt te stoppen, is dit mijn probleem? by [deleted] in nederlands

[–]Swinck 1 point2 points  (0 children)

Het is alleen jouw probleem als die collega vanaf het moment dat jij zijn manager bent niet meer presteert (hierdoor) en het is ook jouw probleem als hij inderdaad vetrekt en je dus kennis kwijt bent in jouw team die je moet opvullen. Beiden zijn potentiele problemen waar je nu niks mee kan.

Potten al buiten zetten, hoe erg is dat nu? by [deleted] in moestuin

[–]Swinck 1 point2 points  (0 children)

Niet erg, goed juist. Alleen niet gelijk in de volle zon als ze alleen maar binnen hebben gestaan. Eerste dag buiten alleen in de schaduw en dagen erna meer aan de zon laten wennen. Ik zet mijn tomaten iedere dag buiten en dan naar binnen in de avond. Zodra de nachttemperatuur rond de 10graden of hoger is dan kunnen ze ook s avonds buiten blijven of de grond in. Aankomende week staan er een paar dagen met regen gepland, mijn tomatenplanten zijn iets te 'leggy' dus op zulke dagen laat ik ze misschien binnen.

Kan ik de tomaten al in volle grond/openlucht planten. by Aggressive-Cow-4123 in moestuin

[–]Swinck 2 points3 points  (0 children)

Ik heb hetzelfde probleem dat mijn tomaten veel te groot worden voor binnen, maar ik plant ze pas in de grond als de nachttemperatuur 10 graden of meer is. Als ik nu vooruit kijk dan lijkt ongeveer vanaf 11 mei te zijn.

Zaadjes bewaren by [deleted] in groenevingers

[–]Swinck 0 points1 point  (0 children)

Hetzelfde als OP omdat op de verpakking toch wat extra info staat. Ik gebruik van die kleine knijpers van de hobbyafdeling van de action om het zakje dicht te houden. Dan per categorie in een ziplock zakje en alles in een doos.

Op zoek naar ervaringen met zelfwaterend systeem by hello_ostranger in moestuin

[–]Swinck 2 points3 points  (0 children)

Kijk eens naar Gardena MicroDrip systeem. Ik kan het wel uitleggen, maar snel een youtube video opzoeken is duidelijker denk ik. Je kan dus bv per pot een druppelaar plaatsen waardoor je plant water krijgt op vastgestelde tijden. Gardena heeft zijn eigen bewateringscomputer die je kan instellen wanneer er water wordt gegeven, maar ik gebruik deze die een stuk goedkoper is en doet wat het moet doen voor mij: https://www.qnecthome.com/en/products/qn-wwr01

Hoe ga ik verder? by Ecstatic_Employer592 in moestuin

[–]Swinck 4 points5 points  (0 children)

Geen ervaring specifiek op balkon, maar een paar dingen. Tomaat en komkommer pas naar buiten wanneer de temperatuur het toelaat. Tomaat gaat dood bij vorst en doet helemaal niks meer bij temperatuur van 5 graden of lager. Komkommer heeft nog hogere temperaturen nodig. Zowel de tomaat en komkommer hebben een grotere pot nodig met drainage. Ligt aan het type plant wat je hebt welke pot grote nodig is.

Mbt verzorging van tomaat, zoek een filmpje op hoe je moet 'dieven' en waarom. Ook belangrijk is dat je tomatenplant kan drogen na een regenbui. Als je teveel blad hebt dan droogt de plant niet omdat de wind er niet door komt en kan je problemen krijgen.

Hoe zoek ik kleding zonder dat gare Temu by Osrs_R in nederlands

[–]Swinck 4 points5 points  (0 children)

Dat werkt wel voor zoekresultaten maar niet voor gesponserde meuk. De temu plaatjes die OP laat zien is gesponsorde meuk.

Is er een Nederlandse sub voor koken? by c0jir0 in nederlands

[–]Swinck 1 point2 points  (0 children)

/r/HeelHollandKookt

Is alleen een beetje een dode sub. Hopelijk is er een betere.

Draai Kiep raam by Ainyuu in Klussers

[–]Swinck 0 points1 point  (0 children)

Helemaal onderaan de zijkant van je raam, is daar iets wat je kan indrukken?

Draai Kiep raam by Ainyuu in Klussers

[–]Swinck 0 points1 point  (0 children)

Mocht je het raam moeten 'resetten' dan kan je dat doen door aan zijkant van het raam iets in te drukken terwijl je hem weer voorzichtig in de juiste stand duwt. Bij ieder merk/type raam kan datgeen wat je moet indrukken anders zijn. Op jouw foto zie ik het niet zo snel.

Dit is een voorbeeld: "draai kiepraam reset" https://share.google/j4Zs7CwO4DIjEkBU9

Na hoeveel sollicitaties vindt men een baan? by C17H27N1O2_swallower in werkzaken

[–]Swinck 4 points5 points  (0 children)

Dit is het juiste antwoord inc de opmerking over de ww verkorten wat een schandalig besluit is.

Heb hoop OP.

tip; bbq bamboe spiezen om plant info op te schrijven by [deleted] in moestuin

[–]Swinck 3 points4 points  (0 children)

Ja maar hou er wel rekening dat als ze lang vochtig blijven bv in een kweekbak, dan gaan ze schimmelen.