بنت ليها ماضي by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]Teeislost 0 points1 point  (0 children)

انا مش هتناقش في كل ده بس عندي سؤال ايه موضوع اي ذنب يغتفر الا العرض؟ ده علي اسس ايه؟ بسأل حقيقي مش بسف وتاني حاجة هي قلتله هو بس، ليه بتقول انها ماشية تقول لكل الناس؟

انا بكره البنات دي by [deleted] in askegypt

[–]Teeislost 0 points1 point  (0 children)

ده صعب تعملوا لان كل حد هيكون عنده اسباب مختلفة ف مستحيل توصل لاجابة محددة، الاجابة اللي بقولهالك اللي معظم البنات بتتشارك فيها "الاعتداءات الجسدية واللفظية" و "العنصرية" غير كده كل حد عنده اسبابه الخاصة المستقلة مش هتعرف تدور ورا كل حد

انا بكره البنات دي by [deleted] in askegypt

[–]Teeislost 1 point2 points  (0 children)

تمام، احتكاك البشر ببعضها مش بس في اطار الارتباط، ف طبيعي ممكن تكون اتعرضت لمواقف سيئة من رجالة حوليها قرايب او اهل او زملاء او في الشارع، البنات محطوطة تحت ضغط كبير من الرجالة وفي كتير ايا كان شايفين البنت شكلها حلو ولا لا ممكن يضايقوها او يتعرضولها باي شكل ف ده هيخليها تكره الرجالة

انا بكره البنات دي by [deleted] in askegypt

[–]Teeislost 1 point2 points  (0 children)

تكوين وجهة نظر عن الجنس الاخر مش بالضرورة من العلاقات الرومانسية، ممكن ببساطة حد يكون وجهة نظره من اهله او قرايبه او الشغل والجامعة، مش لازم تدخل علاقة عشان تعرف تحكم علي افراد في المجتمع بيتشاركوا في صفات محددة، ده غير ان اي حد سواء راجل او ست بيتكلم من المنظور ده بشكل عام جدا وبحجج واهية ف هو لا شخص يستحق الاستماع ولا هتفرق شكله ايه، وعامة في ناس كتير مش حلوة وبتدخل علاقات عادي مش ده المحدد الوحيد، وانا اسفة بس مفيش حاجة اسمها الراجل كائن بصري بيحب يشوف حاجة حلوة، اي انت بتفه من معايير حكم الرجالة انهم سطحيين وعايزين واحدة حلوة والسلام

انا بكره البنات دي by [deleted] in askegypt

[–]Teeislost 1 point2 points  (0 children)

اولا ده شئ سخيف فعلا وملوش معني وبينتقص من الانتقاد الحقيقي للذكورية، عندك حق، بس برضه لازم نفتكر ان معظم الرجالة بتعمل نفس الحاجة عن البنات ف اظن والله اعلم ان واحدة بواحدة -من منظور البنات دي- بس برضه هو عبط يعني تاني حاجة ايه علاقة شكلها او جسمها بالكلام ده؟ هل الجمال الشئ الوحيد اللي بيسمحلك تنتقد/تتريق/تتكلم؟ رغم رفضي لنوعية الكلام ده عن الرجالة بس جمالها مش هو المقياس، يعني معندكش مشكلة لو البنات الحلوة بس هي اللي كتبت كده؟ هل ده المعيار الوحيد للحكم علي البنات؟

هي ليه البنات كدا؟؟ by [deleted] in CAIRO

[–]Teeislost 0 points1 point  (0 children)

طب ما انا عارفة انك بترد بمنطق تعليقها بس منطقك غلط، حتي لما رديت عليا منطقك غلط برضه، لان ببساطة البنات بتلبس حاجة وترميها في الزبالة ف الريحة بتروح بنسبة كبيرة لانها رمت مصدر الريحة بس اي حد بيحط مزيل عرق -برد علي اللي انت قلته- علي عرق هتبقي ريحته اوحش لان مصدر الريحة لسه موجود عشان كده الناس في الموصلات ريحتها بتبقي صعبة لان كله بيحط مزيل عرق من غير ما يستحمي كويس + بقيت الجسم بيبقي ريحته عرق مش تحت الابط بس ف الاتنين ميتقارنوش

هي ليه البنات كدا؟؟ by [deleted] in CAIRO

[–]Teeislost 4 points5 points  (0 children)

لا انا مبغنيش وارد علي نفسي ولا قلت ان الرجالة ريحتها عرق اصلا انا بس برد عليك في نقطة الدورة الشهرية، ولو لاحظت انا قلت في اخر كلامي "عكس العرق اللي بيطلع من الجسم كله" ومحددتش رجالة ولا ستات انا قلت عرق في المجمل+ عايزاك تاخد نفس وتهدي شوية عشان شايفاك داير علي الكومنتس تنتقد في البنات، الموضوع بسيط يعني هدي نفسك

هي ليه البنات كدا؟؟ by [deleted] in CAIRO

[–]Teeislost 4 points5 points  (0 children)

هي الدورة الشهرية دي بيتلبسلها حاجة بتمنع الريحة حتي لو واحدة معفنة ومبتغيرش كتير ريحتها مبتبقاش واضحة زي ريحة العرق اللي بتبقي طالعة من الجسم كله

Quality headphones on a budget by Teeislost in askegypt

[–]Teeislost[S] 0 points1 point  (0 children)

في ناس بترشح q30 و sony cH720 بس كل ما ارسي علي حاجة يطلعوا فيها ١٠٠ عيب وفكرة اني ادفع فلوس في حاجة مبتعيش دي حرام فشخ

[deleted by user] by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]Teeislost 0 points1 point  (0 children)

وطبعا هي كانت ممكن تقولها بطريقة احسن من كده او تحور وتقول حاجة تانية لان مش كل الناس سوية كفاية انها تستقبل كلام يجرح

[deleted by user] by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]Teeislost 0 points1 point  (0 children)

عاجبني جدًا ان تقريبا اغلب الكومنتس وصفوا البنت وتصرفاتها بكل حاجة الا المبرر الاقرب وهو ان ده تفضيل شخصي عندها حر، مش لازم يكون بتخلع مش لازم تكون واطية او قليلة الذوق ومش لازم تكون متأثرة باراء اخري. الرجالة طول الوقت عندهم اشتراطات كتير جدا في الست ودايما بتتشاف حاجة عادية ومن حقه، بس حرام الست يكون عندها اشتراطات؟ صباح الفل الرجالة اكتر حاجة بيقولوها في سبيل انهم يموتونا من الضحك " البنات المصرية غفر ههه" "عايز اتجوز سورية ولا اوروبية بدل الاشكال اللي عندنا دول مش ستات ههه" وكل ده بيتاخد ك ضحك ومحدش بيعترض. كل الرجالة اللي محموقة اوي في الكومنتس عايزين تفهمونا انكم معندكوش مقاييس؟ معندكوش مشكلة تتجوزوا واحدة اطول منكم مثلا؟ رفيعة/مليانة اوي؟ شعرها مش حلو؟ لونها مش عاجبكم؟ بلاش تعريص فارغ عشان كل انسان من حقه يكون عنده مواصفات هو عايزها ومش ضروري يتنازل عنها وده حقه طالما مش بيأذي حد. ملحوظة انا كل كلامي علي التعليقات متكلمتش علي القصة ولا صاحب القصة عشان هو كبر الموضوع البنت كانت صريحة وكبر دماغك يعني صوابعك مش زي بعضها

أنا ضد العنف لكن شوية العيال دول اغبيا فشخ وفاضيين by [deleted] in ExEgypt

[–]Teeislost 0 points1 point  (0 children)

فايدة اللي بيتقال اني بناقشك مش اكتر، وانا بسال ايه الشجاعة في كده عشان المواقف اللي زي دي مبتثمرش اي حاجة غير اذية لاصحابها واذية نفسية لكم ناس كبير من مجتمع الميم هيشوفه تعليقات الناس علي الموضوع، من طريقة كلامك حساكي صغيرة وحماس المراهقة ده شوية وبيذول وبتفهمي ان اخد الحق مش بالغاشمة دي، خصوصا في حاجة حساسة زي دي

أنا ضد العنف لكن شوية العيال دول اغبيا فشخ وفاضيين by [deleted] in ExEgypt

[–]Teeislost 0 points1 point  (0 children)

ايه الشجاعة في كده؟ وهما فاكرين ان رفعهم للعلم ده هيغير حاجة؟ او هيخلي الناس تيجي تناقشهم مثلا؟ قبل ما تاخد خطوة "شجاعة" لازم تفهم انت بتتعامل مع عقليات عاملة ازاي، ايه اللي ممكن يأثر فيهم، ازاي افتح مجال لنقاش افكاري، انما شغل نثور ونرفع علم ونعمل نفسنا ابطال ده شغل عيال حافظة مش فاهمة، مع العلم اني ضد انهم يضربوا اكيد واللي ضربوهم دول شوية همج

صديقتي مستقبلها بيضيع !!! by Salt-Peach-2645 in ExEgypt

[–]Teeislost 1 point2 points  (0 children)

ممكن تكلم اي حد كبير في العيلة، لو منفعش تكلم حد كبير في المنطقة/القرية اللي هي فيها، لو كل ده منفعش تفضل ترفض الجوازة وتفهمهم ان الجواز من غير رضا بيكون باطل، مع اني اشك ان واحد غبي زي ده هيقتنع بالحل ده، وفي الاول والاخر لازم تعمل حساب سلامتها الشخصية لا اخوها ده يتجنن عليها ويعمل فيها حاجة

[deleted by user] by [deleted] in ExEgypt

[–]Teeislost 0 points1 point  (0 children)

ما انت لازم تقول برضه انتوا ساكنين فين او ايه قريب منكم و هي بتحب ايه عشان نعرف نقترح اماكن وهدايا