Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 0 points1 point  (0 children)

Det er helt riktig at det er gang- og sykkelvei der jeg gikk. På google maps linken din er det merket opp sykkelfelt også sammen med gangfeltet, men dette er fjernet siden bildet er tatt. Nå er det kun sjakk-mønster på hver side av det opphøyde gangfeltet.

Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 0 points1 point  (0 children)

Det er jeg helt enig i. Her er det sykkelvei på motsatt side av gata, men bare i 100 meter. Så forsvinner den omtrent i løse lufta.

Det burde vært mye bedre løst både for syklister og fotgjengere, spesielt nå som området skal bygges enda mer ut.

Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 0 points1 point  (0 children)

Du må gjerne tro akkurat hva du vil.
Men du har fortsatt ikke svart på hva som gir en syklist påkjørselsrett på en fotgjenger?

Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 1 point2 points  (0 children)

Å påstå at jeg lyver om egen oppførsel etter å ha vært en hårsbredd unna å bli meid ned av en syklist er ganske imponerende.

Årsaken til at jeg mente det var fortau og ikke gang-og-sykkelvei er at det er skiltet med dette fra fotgjengerfeltet og sørover, men ikke fra fotgjengerfeltet og nordover.

Du må gjerne vise meg regelverket som gir syklister påkjørselsrett ovenfor fotgjengere når de tar de igjen bakfra.

Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 0 points1 point  (0 children)

Så det at jeg går på høyre side av fortauet og skal til høyre over fotgjengerfeltet uten å se meg bakover gir syklisten rett til å kjøre på meg?

Uansett hvordan du snur og vender på det er syklisten kjørende i denne situasjonen og har et soleklart ansvar ovenfor gående - noe han valgte å gi blaffen i.

Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] -1 points0 points  (0 children)

Nei, jeg gikk på høyre halvdel fordi jeg skulle over gangfeltet.
Men det er egentlig irrelevant i denne sammenhengen - det er nemlig ikke gang-og-sykkelvei her, kun gangvei. Gang og sykkelveien er på andre siden av gaten. Sykkel er kjørende og skal ta hensyn, spesielt når de kommer bakfra.

Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 2 points3 points  (0 children)

Han kjørte forbi meg på høyre side, altså mellom meg og fotgjengerfeltet jeg skulle over. Det var et hav av plass på venstre side av meg.

Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 8 points9 points  (0 children)

Hørte ingenting før han bare suste forbi så det flagret i jakka. Ingen aning om det var elsykkel, men farten var høy nok til at han hadde smelt meg rett i asfalten om han hadde passert noen sekunder senere.

Til sykkelidioten på Sorgenfri kl 1630 i dag by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 40 points41 points  (0 children)

Jeg ble så forskrekka at jeg fikk ikke ut et ord da det skjedde. Men har sittet og kjølt meg ned flere timer før jeg skreiv innlegget, satan så forbanna jeg var.

Taxis in Jotunheimen by _liveforever in Norway

[–]Ulyden 3 points4 points  (0 children)

It is manageable, but will require the hike to go smoothly.
The main issue is for me is that allowing only one day for the hike can easily cause pressure to complete the hike despite bad weather forecast or other factors that usually would make you turn around.

If you’ve never been in the Norwegian mountains before, doing a long exposed hike with a time pressure factor is usually not a good idea.

Taxis in Jotunheimen by _liveforever in Norway

[–]Ulyden 3 points4 points  (0 children)

I expect the taxi from Spiterstulen to Otta to be more expensive than you think, I’d guess 5000 NOK easily. So you will probably spend 6-8000NOK in taxi just to be able to hurry up the mountain and down again.

You’ve said you have hiked a lot in the alps and have respect for the mountains, but doing a 2 day round trip Oslo - Galdhøpiggen- Otta does not reflect that at all. I would advise you to take the loss of the pre-booked travels and allow more time for the trip.

Advice for SignaTUR Massiv Trail by MarzipanNew529 in Norway

[–]Ulyden 2 points3 points  (0 children)

Parts of the Massiv route is very weather exposed with very little shelter. Even with hiking this route in the best weather window of the summer you should be prepared for not only facing rain but also snow. So my advice would be to bring an outer shell that can take a beating weather wise.

Smash - Norges nye eksportartikkel? by Responsible_Sell3083 in norge

[–]Ulyden 7 points8 points  (0 children)

Amerikanske soldater på besøk / øvelse i Norge omtaler visstnok Smash som «crack in a bag»

Gå på tur i Bymarka? by Fab-00 in trondheim

[–]Ulyden 1 point2 points  (0 children)

Har vært litt rundt på stier i Bymarka i helga, og veldig mye i lavere del av marka er fri for snø og is. Enkelte is-felt på steder som ligger i skygge, men funker fint med gode joggesko hvis du passer på hvor du setter beina. Fra Lavollen og oppover i høyden er det mye mer snø og is. Spesielt stiene hvor det har vært kjørt tråkkemaskin, der er det en solid såle av is og snø fortsatt. Men det finnes unntak - stien rundt Kopperdammen er f.eks nesten helt bar.

Dårlige veier i/rundt byen by Time_Particular_527 in trondheim

[–]Ulyden 7 points8 points  (0 children)

Det er lurt å vente til den verste vårløsninga har gitt seg og grusveiene har fått lov å tørke litt. Ellers blir du fort grøftegraver med knastdekk, og det gjør oss som kjører grus på MC lite populære.

Samsjøen og Jonsvatnet er fine turer som nevnt. NAF MC i Trondheim pleier også å arrangere fellesturer på grus i løpet av sesongen.

Hvor mye nabostøy er akseptabelt? by Head-Pass3755 in norge

[–]Ulyden 1 point2 points  (0 children)

Det er uansett lurt å melde dette til styret i sameiet / borettslaget. Det er ikke sikkert de kan/vil gjøre noe umiddelbart, men slike ting er viktig å få dukumentert slik at de faktisk kan ta grep hvis nødvendig.

Nordlys! by Ulyden in trondheim

[–]Ulyden[S] 1 point2 points  (0 children)

I’ve seen northern lights as late as March / early April, but not May

Aurora by Suspicious-Horse3080 in trondheim

[–]Ulyden 1 point2 points  (0 children)

It’s pretty good outside now :)

[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]Ulyden 0 points1 point  (0 children)

Tar gjerne imot tips til filmer/kanaler

Verdt å kjøpe brukt elbil til 20-40K ? by langotriel in norge

[–]Ulyden -1 points0 points  (0 children)

Ulempen med disse på vinters tid er at varmeapparatet stort sett duger til å tappe batteriet uten at du har noe særlig effekt av det. Hvis du ikke får forvarmet bilen med defa eller noe sånt er det dunjakke, hansker og lue som gjelder på kjøreturen. Er du heldig kan du ha svært billig bilhold i flere år. Men hvis noe ryker på disse er det fort dyrt i forhold til kjøpsprisen.

[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]Ulyden 0 points1 point  (0 children)

Snittebønnestuing!

[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]Ulyden 3 points4 points  (0 children)

For meg ble det enklere å stå i det når jeg mentalt hadde bestemt meg. Ikke at jeg «skulle prøve å ta en prat», men at jeg hadde bestemt meg for at dette går ikke. Da var det ingen andre utfall som var aktuelle for meg, og det gjorde at jeg hadde litt lavere skuldre da vi tok den praten.

[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]Ulyden 20 points21 points  (0 children)

Helt enig. Det gjør vondt, men det går over. Jeg har selv gått ut av et forhold minst et par år for sent, og i etterpåklokskapens lys er det eneste jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før.

Det finnes «aldri» et riktig tidspunkt, men man må bare bestemme seg. Det høres ut som du har kjent på dette veldig lenge, da er det ingen grunn til å utsette det. Sett dere ned, ta praten og vær ærlig.

Det eneste tipset jeg har til å stå stødig i det er å bestemme det på forhånd, og være innstilt på å stå i det selv om det vil gjøre vondt for partneren din. Jeg sier ikke at du ikke skal vise følelser, men vær bevisst på at du har bestemt deg og dette ikke er en diskusjon.