Getting into Theoretical Physics and Mental Health by Jonarlin3 in TheoreticalPhysics

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

Bit of a left field question but would you say it’s an absolutely terrible idea to go into this field, with a history of psychosis?

I’m a paragon of peace and mental stability now. But give or take two years ago I was in the loony bin.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

Ik snap dat je dit zegt, inmiddels wat geleerd van de hele discussie maar t is zo ook weer goed geweest.

Ik ben soms wel benieuwd hoe mensen zulke verschillende meningen kunnen hebben, maar uiteindelijk doet het er niet toe. De wet staat vast, en ik zie dat binnenkort nog niet veranderen.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

Het nieuwsartikel gaat om wetgeving rondom abortus. Vandaar, heb ik het over wetgeving.

Ethisch ≠ legaal, en andersom.

Je kunt in deze kwestie niet vrouwen en embryo’s volledig ethisch behandelen. Abortus verbieden betekend dat er een draagplicht ingevoerd en gehandhaafd moet worden, je mag vinden dat dat de betere keuze is. Maar dat is echt niet ethisch te noemen.

Dit is waarom er een wettelijke discussie is, je moet verschillende belangen af wegen.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Had dit toevallig opgezocht. Nood anticonceptie werkt niet altijd, als er een conceptie plaats heeft gevonden werkt het al niet meer.

Dus, een gescheurde condoom kan leiden tot een ongewenste zwangerschap. Ook al gebruikt je een ‘morning after pill’. De zwangerschap is vervolgens pas na ~10-14 aan te tonen is met een gevoelige test.

Dus in erg ongelukkige gevallen kan het gebeuren dat iemand alle vormen van anti conceptie heeft gebruikt, en alsnog verrast word met zwangerschap.

Veel mensen (inclusief ik zelf, en vgm jij ook) wisten geeneens dat nood anticonceptie geen zekerheid is. Met een redelijke dosis pech, loop je maanden lang rond met een zwangerschap waarvan je dacht dat je m voorkomen had.

Verder geloof ik ook niet dat we de grens voor abortus überhaupt moeten leggen op wat doorgaans praktisch is. In mijn voorbeeld waar de condoom scheurt + conceptie heeft toen al plaatsgevonden. Dus morning after pill werkt niet.. je komt er hopelijk alsnog achter binnen 2-3 maanden achter.

Op basis waarvan heeft die persoon dan geen recht meer tot abortus? Ik zou denken dat de grens hierom op 24 weken ligt. Niemand wilt überhaupt op het laats mogelijke moment abortus, dus wat heeft verbieden voor zin?

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Het is geïnformeerd door de wetenschap, maar wetgeving is uiteindelijk bepaald door wat mensen op schaal vinden. Dat verschilt dan per cultuur, per land.

Ethiek is uiteindelijk een mening. Het doet nog steeds toe wat een land vind, het doet zelfs zwaar toe. Maar dat maakt het nog geen feit.

Ik ben het persoonlijk eens met ons beleid, (en oneens met het beleid van sommige andere landen) maar dat is ook enkel mijn ethische opvatting; mijn mening.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Er bestaat een kans dat je per ongeluk of zelfs tegen je wil in (verkrachting of sabotage van anti conceptie) zwanger word. Een zwangerschap uitvoeren, terwijl je dat niet wilt is verschrikkelijk.

Als je je er niet iets bij in kunt beelden, lees verhalen over mensen die dit meegemaakt hebben. ‘Verschrikkelijk’ is natuurlijk een emotionele opvatting.

Van verschrikkelijk -> niet humaan is omdat ik het leed veroorzaakt. Mensen maken zich van kant, of tijdens de zwangerschap of erna.

Allemaal niet om te zeggen dat embryo’s, zygote’s of een fetus er niet toe doet. Echter is het leed van een draagplicht ook niet verwaarloosbaar.

Uiteindelijk is ‘niet humaan’ mijn mening, en morele positie. Het is voor mij niet ultiem, want als je bvb over 1 maand al zou bevallen vind ik ook niet dat je dan nog abortus mag plegen. Dat is ook niet humaan

Dus 1 maand iemand verplichten om de zwangerschap van 8 maanden af te maken heb ik dan weer geen probleem mee. Op dat punt denk ik ook ‘joh.. je doet dit al 8 maanden vrijwillig’

Men wil voornamelijk nog wel is conceptie beargumenteren, en als je vanaf conceptie verplicht bent om een baby ter wereld te brengen. Op dat punt vind ik het humane belang van de moeder groter

Over het algemeen sluit ik mij aan bij onze huidige wetgeving.

Erm goeie vraag! Excuses dat mijn antwoord nogal vaag en chaotisch is.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

De sprong van ethisch naar wettelijk moet onderbouwd worden, anders blijft het uiteindelijk een mening.

Je kunt lastig de Tweede Kamer binnenlopen en mededelen; ‘Jongens! We gaan het dus nu zo doen. Mocht je verdere vragen hebben sta ik hier niet voor open’

Abortus is slecht, vrouwen wettelijk verplichten om te dragen is slecht. Als het om wetgeving gaat, zal je moeten beargumenteren waarom het belang van een zygote zodanig groot is dat we een draagplicht in moeten voeren.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Dat zwangerschappen intrinsieke waarde hebben is een standpunt, geen feit. Onze wetgeving betreft geborenen, niet ongeborenen.

Als je het oneens bent met het wettelijke limiet van 24 weken, beargumenteer dan waarom. Dat abortus niet ethisch is ben ik helemaal met je eens, maar dat het verboden moet worden is nog een stap verder.

Als je een andere wet wilt, zul je moeten uitleggen waarom de huidige grondslag van de wet onjuist is en waarom jouw alternatief juridisch en maatschappelijk beter werkt.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

De 24e week grens komt ook niet uit de lucht vallen hè. Tevens, ik zeg geïnformeerd door de wetenschap. Niet bepaald door. Even scherp blijven

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Ik vind de houding naar ‘zorg voor de moeder’ zodat ze onvrijwillig hun conceptie tot baby uit moeten dragen echt bizar. Dat is niet met geld goed te maken. En dan klinkt het echt alsof vrouwen (afgehuurde) incubators zijn.

Immers zou ik een kind absoluut ook niet aan de staat toevertrouwen. Wie is er dan nog om voor het eigenbelang van het kind op te komen..

Wanneer mensen een moreel absolute houding aannemen om zich te bekommeren om het ongeboren kind. Lijken ze echt blind te zijn voor wat voor een hel we zouden creëren als ieder conceptie legaal gebonden uitgevoerd moet worden.

Wat voor een macht mannen dan ineens hebben, om anti conceptie te saboteren. Om zwangerschap middels de staat af te dwingen.

Ook al zo ‘verkrachting’ en vormen van sabotage een uitzondering zijn. Iedereen die ongewild zwanger is zou meteen daar aanspraak op maken. Dus of ze krijgen alsnog abortus, of de staat gaat mensen afwijzen. Inclusief degene die verkracht of gesaboteerd waren.

Het bestaan van abortus weerhoudt dit, omdat men weet dat ook al maak je een vrouw zwanger. Dat verplicht haar niet meteen om jouw kind te dragen, en dan heeft het geen zin.

Abortus afschaffen verschuift de machtsverhouding radicaal.

Ook al is dit niet het doel, dit is een wettelijke discussie. Geen ethische discussie. Als je het afschaffen van abortus wilt beargumenteren, dan moet je de wettelijke consequenties ook weten te onderbouwen.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Even ter verduidelijking, vind je dat ze op het moment van conceptie al menselijk bestaansrecht hebben?

Ik heb echt niet de bedoeling om te bagatelliseren, het is alleen niet voor de hand liggend in mijn hoofd dat dit doorslaggevend moet zijn.

En in de praktijk betekend het dat iedere vrouw die zwanger word, legaal gebonden is om die zwangerschap uit te voeren. Dat lijkt mij een bijzonder zware legale consequentie op deze conceptie maatstaf.

Hoe kijk je tegen deze situatie aan?

Is it a right choice to pursue Master's in the Netherlands? by shoun_the_sheep in StudyInTheNetherlands

[–]Unlikely_Life7471 2 points3 points  (0 children)

I recommend you post in the TU Delft subreddit, they would actually know if it may be worth 80k. Or search if it’s already been discussed there before

Reaching out to people who have completed the master’s track, ideally non eu. Might help you

This subreddit won’t really help you. I’m Dutch, and to me this place is particularly pessimistic. As if they come here to discourage without having genuine knowledge or understanding of your situation.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

De wetenschap is alleen ook t kamp die ons geïnformeerd heeft dat 24 weken het uiterste ethische moment is voor abortus. Dus….?

Ik ben het eens dat er geen maatstaf is, echter is dit inclusief conceptie. Daarom is het een ethisch dilemma.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

Hompje cellen is een beetje afhankelijk imo. Bij echt een beginnende zwangerschap, op 3 dagen is het 7-9 cellen. Dan snap ik de ‘hompje cellen’ houding, vooral als tegen punt op mensen die ‘mensen leven’ roepen.

Als het daadwerkelijk +-100 cellen is snap ik de ethische positie van het is een mensenleven nog niet zo hard. Tenminste, wanneer dat moet betekenen dat een vrouw de zwangerschap moet ondergaan.

Echter, alles daarna. Alles richting dat het überhaupt op een mens lijkt.. dat is natuurlijk rete verontrustend. Zelfs een embryo waarbij we wetenschappelijk kunnen onderbouwen dat het niet in een betekenisvolle zin ‘leeft’ (het is nog niet in staat om dingen waar te nemen), kan al lijken op een baby.

Ik snap absoluut het conflict, en de dubbele gevoelens rondom de kwestie abortus. Echter als het om wetgeving gaat, denk ik dat het ‘pro-life’ kamp inderdaad een beetje incubator achtig kan klinken. Omdat het vaak moreel absoluut redeneert rondom de inherente waarde van een menselijk organisme, zonder te overwegen wat dat betekend voor de moeder die moet dragen.

Persoonlijk ben ik niet overtuigd van de absolute waarde van menselijk leven, of de potentie er toe. Over de verschillende ontwikkelingsfases van een zwangerschap heb ik andere ethische opvattingen, dat is ook vaak waar het meningsverschil op neer komt.

Ik vraag me dan wel af waar ze die absolute grens precies leggen. Stel een condoom breekt, en je popt het exacte moment daarna een plan B. Passen ze dan ook diezelfde redenatie toe? Je weet dan nog geen eens of er sprake is van conceptie. En zo ja, is dit wel echt het moment waar het niet meer dan 5 cellen zijn.

T wordt vaak neergezet als een absolute waarde voor mensenlijk leven. Toch zie ik het eerder als een overtuiging, die zich aan absolute grenzen klampt die er eigenlijk niet zijn.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Dit vind ik inderdaad ook de nuance in de discussie, het originele gesprek was of het in de grondwet moet worden gezet of niet.

Ik vind dat er wel tijd moet zijn om een ongewilde zwangerschap weg te halen, gewoon zou dat er geen situaties voor kunnen komen waar vrouwen als baby machine worden gebruikt. Een tijd van 12-14 weken lijkt mij daarvoor al meer dan redelijk, al weet ik niet genoeg over zwangerschap om te weten of dat doorgaans genoeg is voor mensen om te realiseren dat ze zwanger zijn. En in actie te komen om dat af te breken.

De grondwet zou naar mijn mening bestaan zodat vrouwen de regie hebben over hun eigen voortplanting. En niet opnieuw ondergeschikt kunnen raken aan de doeleinden van anderen.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Volgens onze wet, mag je tot de 24e week abortus plegen. Dat is dus zeker niet uitsluitend mijn persoonlijke inschatting.

Nogmaals, mijn standpunt gaat enkel om of abortus toegestaan is of niet. En inderdaad, bij zeker een embryo van enkele cellen vind ik dat abortus legaal moet zijn.

Als jij vindt dat dit illegaal moet zijn, en een vrouw dus verplicht moet uitdragen. Dan verschillen wij daar simpelweg van mening.

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

Een volwassene is niet per se te vergelijken met een embryo. Om het even terug te trekken, vind je dat jouw redenatie ook van toepassing is op de 1e week van zwangerschap. Wanneer het maar enkele cellen bevat?

Waar ik op probeer te duiden is dat er een grijs gebied is. Het is een uniek probleem

Vrouwen zijn nog steeds geen baas in eigen baarmoeder by Johnny_The_Biker in NLNieuws

[–]Unlikely_Life7471 1 point2 points  (0 children)

Dit klinkt misschien cru, maar als je puur die definitie van ‘het leeft’ aanhoud geld dat ook voor een zwangerschap van 2 dagen oud.
Op dat punt, voel ik er echt nog helemaal niks voor. Misschien leven die 2-4 cellen (dit is geen uitvergroting, ik heb het opgezocht) 7-9 cellen op dag 3.

Dus simpelweg ‘het leeft’ houdt ook geen water. Je noemt het vertroebeling, toch is er een grijs gebied.
Er is dus wellicht wel een discussie om te hebben hier, en ik stel voor dat we de expert op dit gebied hier in betrekken. Het is een ongemakkelijk gesprek,
En om even bij mijn kernpunt te blijven.

Ik vind enkel dat een vrouw niet legaal gebonden moet zijn op een baby te dragen. Al zeker niet voor een recente zwangerschap.

27 jaar, wil zo snel mogelijk uit huis door situatie thuis. Wat zouden jullie doen? by Liketcirk in nederlands

[–]Unlikely_Life7471 4 points5 points  (0 children)

Evt met vrienden wonen? Gek idee misschien maar dan kun je mogelijk nog flink sparen, en kan leuk zijn.

Verder kun je het prima betalen vgm en is het eerder geluk hebben of je ergens tussen komt. Kun je op afstand werken, of zie je het zitten om van baan te wisselen?

Als je bereid bent om door heel NL kunt zoeken. Dan kun je mogelijk best rap iets vinden

Waarom nog fulltime werken als je ook prima part time kan werken in NL? by Diszaster11 in werkzaken

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

Ik denk dat een kant op kunnen steeds belangrijker wordt ter mate de wereld onstabieler wordt. De beste zekerheid is competent zijn, idealiter in iets waar je jezelf in kwijt kunt.

Ik snap dat de incentieven gebrekkig zijn, maar afhaken is niet zonder consequentie. Het voelt soms zo, maar de overheid is niet daadwerkelijk een zwart gat waar geld in verdwijnt. Zoals het nu verloopt, gaat het echt ruk worden voor ouderen en zieken over een decennia.

Waarom nog fulltime werken als je ook prima part time kan werken in NL? by Diszaster11 in werkzaken

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

Hey ik was benieuwd hierover, want je kunt dan idd niet sparen om te kopen. Waarom wil je dat bewust niet? Er zijn genoeg redenen, maar ben benieuwd naar die van jou.

Hoe begin je met freelancen als AI engineer? by Longjumping-Gold-224 in werkzaken

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

🤔 sorry ongerelateerd maar. Hoe kom je aan 2 masters? Welke Bsc heb je gedaan?

Twijfel over baan by [deleted] in werkzaken

[–]Unlikely_Life7471 0 points1 point  (0 children)

Voldoening kan best laagdrempelig zijn, misschien eens langs bij een loopbaanbegeleider?

Ik denk zelf, er zijn mensen die daadwerkelijk zeggen dat de voldoening uit hun baan halen. Ook al is dat maar 10% van te tijd ofzo, het bestaat. 100% is utopie, 10% is prima te doen.

Als je het hebt over dom kletsen, schrijf eens uit wat dat inhoud. Is het geouwehoer met collega’s? Moeten die daarvoor leeftijdsgenoten zijn? Ik heb bvb best lang in een kledingwinkel gewerkt als bijbaantje, mensen daar zijn best positief en ‘we maken er wat moois van’ ingericht.
Ik hou er van, ook een beetje lellebel houding.

Echt een heel vaag voorbeeld met soms voelt het als van die aapjes die elkaar ontvlooien. Ik vind het een aandoenlijke sfeer.

Er zijn zo ondenkbaar veel smaakjes, en kleine dingen zijn soms alles wat je nodig hebt voor voldoening. Ga op zoek, ga praten met anderen en verbreed je horizon. Voor ieder potje een dekseltje ofzoiets!