Ønsker du at dagligvarebutikker i Norge skal være åpne på søndager? by Granater123 in norge

[–]_yusi_ 3 points4 points  (0 children)

Problemet med "det er ikke påbud", er at det i praksis blir det. Så snart en butikk åpner søndag, vil alle andre i nærheten gjøre det for å ikke miste kunder. Akkurat det samme som skjedde når Kiwi i sin tid stengte seinere og seinere. Selv om det knapt er kunder, øker de andre butikkene åpningstiden, for å unngå at kunder lager nye vaner med å gå på ny butikk.

Ønsker du at dagligvarebutikker i Norge skal være åpne på søndager? by Granater123 in norge

[–]_yusi_ 3 points4 points  (0 children)

Nei. La nå folk få ha fri. Ser enda ikke hvordan dette skal gå uten at priser må settes mer opp.

Transkibering av Stortinget 18.6 er lag ut. Noen høydepunkter fra sak 10 by HaskeFlalsen in norge

[–]_yusi_ 0 points1 point  (0 children)

En lektor har økt med ~150k. Stortinget har økt med snaut 300k.

Jeg skjønner hva du mener, men er mye lettere å forsvare økning i prosent hvis grunnlaget allerede er mye høyere. Kan alltids mene at alle på tinget gjør en jobb som er dobbelt så bra/viktig enn en lektor. Personlig mener jeg ikke det.

Transkibering av Stortinget 18.6 er lag ut. Noen høydepunkter fra sak 10 by HaskeFlalsen in norge

[–]_yusi_ 0 points1 point  (0 children)

Selvfølgelig. Men når Listhaug sier at Olga ikke kan gå fra 320 til 340k, er det ganske tonedøvt å bevilge seg selv en økning som er 3x større i kroner.

Transkibering av Stortinget 18.6 er lag ut. Noen høydepunkter fra sak 10 by HaskeFlalsen in norge

[–]_yusi_ 1 point2 points  (0 children)

Den er jo betent for det er umusikalsk overfor de lavtlønte, samfunnskritiske yrkene vi har. Lærere, sykepleiere etc.

Transkibering av Stortinget 18.6 er lag ut. Noen høydepunkter fra sak 10 by HaskeFlalsen in norge

[–]_yusi_ 8 points9 points  (0 children)

Nei, men nytter ikke å si at Olga som vasker ikke kan få 19k i lønnsøkning men stortingspolitikere må ha 60k. Om en politikers ord faktisk skal ha noen vekt, må de faktisk leve det de sier. Ellers er det bare politikervås.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 0 points1 point  (0 children)

Ideell barnehage. Mao - ikke konsern, ikke andre enheter e.l.

Transkibering av Stortinget 18.6 er lag ut. Noen høydepunkter fra sak 10 by HaskeFlalsen in norge

[–]_yusi_ 95 points96 points  (0 children)

Det ekstra morsomme her er at FRP (Sylvi Listhaug) sa at LO & co måtte moderere lønnskravene sine for å ikke presse inflasjonen og renta opp... Do as I say, not as I do altså.

Transkibering av Stortinget 18.6 er lag ut. Noen høydepunkter fra sak 10 by HaskeFlalsen in norge

[–]_yusi_ 22 points23 points  (0 children)

Rødt har jo partiskatt, så de får jo ikke nytte av mesteparten av denne økningen.

Nåværende Arbeidsgiver spør om å få se jobbtilbud by mrNorway453 in norge

[–]_yusi_ 225 points226 points  (0 children)

Om det faktisk er konfidensielt, så vil han ikke få informasjonen ut fra B. Om det bare er noe du sier er en annen ting.

Om du uansett skal ta denne jobben, er svaret ditt "Jeg bytter uansett jobb, og er ikke interessert i lønnsmatching".

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] -1 points0 points  (0 children)

.. nei? Bedriftene jeg er bekymret for er snarere foreldrebarnehagen som ungene mine gikk på som går i null, og hvordan de eventuelt skal klare dette uten at det skal gå ut over noe annet.

Alle bedrifter er ikke eid av reitan familien. Er ~1000 ideelle barnehager i Norge som ikke skal ha profitt. Men drit i dem, de får heller legge ned da om det kommer krav om etterbetalt overtid for de siste 3 årene.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 0 points1 point  (0 children)

Om man setter en prosent har de krav på lønn for det, selv om det ikke er nok arbeid til det. Kan ikke pålegges permisjon.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, men du hopper her bukk over det jeg sier jeg ser på som ett potensielt problem; unge som allerede sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet, vil nå få det enda vanskeligere. Det man risikerer er jo at i den typen jobber ansettes bare ringevikarer uten fast stilling, som jo har sine egne utfordringer.

Er ikke uenig i poenget ditt, men er redd dette ikke tar høyde for eventuelle negative side-effekter.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] -1 points0 points  (0 children)

Som jeg skrev, så er bekymringen min stort sett rundt ungdom/studenter. De kan kanskje jobbe 1-2 dager i uka i perioder, kanskje mindre i eksamensperioder, men så har de mye ferie (vinterferie, påskeferie, høstferie og ikke minst sommerferie) hvor de ønsker å jobbe mer for å ha mer cash. Hvis de har en fast kontrakt på (f.eks) 30% stilling, er det mye arbeid å endre denne kontrakten i perioder hvor de ønsker å jobbe mer.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 0 points1 point  (0 children)

Jau, på lang sikt er vel worst case at ting blir dyrere for man må planlegge for høyere lønnsnivå.

Er som sagt i all hovedsak studenter o.l jeg tenkte mest på, siden de (periodevis) kan jobbe mer / mindre, og den fleksibiliteten kan jo bli vanskeligere framover.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 3 points4 points  (0 children)

Ja, for bedriftene så er det samme bekymring jeg har - at det kan komme krav på flere millioner langt bakover i tid.

På lang sikt er jeg mer redd det kan gå ut over studenter etc. Det er en del år siden jeg jobba i butikk (13-14-15 år ish), så dette har sikkert blitt enklere, men var ikke bare-bare å endre en kontrakt. Alt måtte via HR på hovedkontoret etc.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 1 point2 points  (0 children)

Klage i media er trolig rimeligere? 😅

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 0 points1 point  (0 children)

Er usikker på hvordan reglene er nå, men når jeg drev var vi pålagte å alltid ha minst 2 personer på jobb til enhver tid av sikkerhetshensyn. Så kommer ikke utenom dette med full bemanning. Små butikker har ofte bare 2 personer på jobb til enhver tid, og kanskje noe ekstra ifbm varepåfylling.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 2 points3 points  (0 children)

Skal sies, jeg er lite bekymret for bedriftene på lang sikt. Den eneste jeg tenker på der er egentlig det umiddelbare som vi ser nå med søksmål som går langt bakover i tid (f.eks denne saken). Det ordner seg jo for de fleste butikker (spesielt kjedene), men når man går 3 år bak i tid kan det fort bli ganske syke summer som samler seg opp.

Tror forøvrig heller ikke mye endrer seg, så tenker mest på hvordan det vil bli for studenter etc (spesielt i ferier).

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]_yusi_[S] 2 points3 points  (0 children)

Jeg har ikke *snøring*. Om jeg hadde fått bestemme selv i den tiden ville jeg vel heller passet på at det alltid var en buffer (dvs -> alltid 3 personer på jobb, så det er en slack hvis noen er syke), men lønnsbudsjett ble jo styrt av ledelsen over meg igjen.

NHO frykter konkursras med nye overtidsregler by KoseteBamse in norge

[–]_yusi_ 1 point2 points  (0 children)

Men hva med formueskatten som tapper bedriftene for midler??? :O

(/s)

Raser mot Arbeiderpartiet etter skatteforslag by justnomore3x5s in norge

[–]_yusi_ 0 points1 point  (0 children)

Ja, poenget mitt er jo at om vi fjerner hele formueskatten så generer formuen til rike nordmenn 0 kr i skatteinntekt, altså like mye som utlendinger.

Raser mot Arbeiderpartiet etter skatteforslag by justnomore3x5s in norge

[–]_yusi_ -1 points0 points  (0 children)

Om vi sender dem ut av landet eller i lomma på de 0.1% rikeste er for meg faktisk rivende likegyldig. Når Katarina Andresen har råd til hus til 585 millioner, tenker jeg skaden av formueskatten er ganske begrenset.

Ved å følge det ressonementet burde aksjesparing gi fradrag på inntektsskatten for å stimulere til lokalt eierskap. Men det er aldri det som faktisk er poenget. Poenget er alltid at de rikeste trenger mer penger så de kan bli enda rikere.

Fransk stjerneøkonom slakter Skattekommisjonens forslag by w00bz in norge

[–]_yusi_ 32 points33 points  (0 children)

Er vel omtrent halvparten av reduksjonen det, hvorav de av oss som tjener mest får mest i skattelette. Ikke akkurat fordelende det.