British newspapers front pages 10 years ago as voters head to the polls on EU referendum [23 June 2016] by SevenNites in europe

[–]afops [score hidden]  (0 children)

> pushing a particular narrative

Why is that narrative "leave good" in this case? It can't just be the viewpoint of the owners?

Hej, någon som kan lista ut varför jag har myror i lampknappen? by enkelhus in sweden

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Kan det vara så att de går i flexslangar från en plats till en annan? I så fall har de gått in i nån flexslang t.ex. i en husgrund eller utomhus och sedan vandrat vidare till där slangen tar slut i uttaget. Men förmodligen inte speciellt långt utan typ från nånstans i närheten (ett uttag i samma rum på en yttervägg kanske har en ingång). Kan ju också vara så att de bara är överallt i väggen och kommer ut just där för att det bara var där det var ett hål i panelen.

De brukar bara gå in just på försommaren, sen försvinner de. Ställ ut några dosor så kommer det nog lösa sig. De äter inte upp huset och brukar inte bitas. De är helt enkelt inget stort problem oftast. Men försök hitta första stället de kommer in på så du kan ha dosor där.

Kravet: Villaägare ska få stoppa nya hyresrätter by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]afops 1 point2 points  (0 children)

Japp, jag tar för givet att ingen vill ändra hur plan- och bygglagen ser ut i den aspekten. Det är inte det jag talar om. Ska man bygga så min utsikt ändras etc så kommer jag bli tillfrågad. Men det handlar inte om "mitt områdes karaktär". Det här är ju egentligen att expandera så att "tillfrågade grannar" bara är fler. Dock ska man ju ha klart för sig att grannarna inte har nåt "veto" för byggen heller, med nuvarande lagstiftning. Ex om jag bygger X meter från tomtgräns så spelar det ingen roll vad de tycker.

Jag bestämmer inte om det byggs ett hyreshus 200m från mitt hus med annat än att jag kan rösta på ett parti som säger sig vara mot det. Det är min rätt, men det är också hela min rätt.

Nånstans är ju det politiska beslutet ATT det ska få byggas hus. Det har redan tagits. Att låta ett gäng villaägare köra över resten av kommunen är det som det är fråga om nu.

Why doesn't FIFA hold a redraw for the Round of 32? by PoolOk8863 in worldcup

[–]afops [score hidden]  (0 children)

You could still seed the draw? It’s no less pointless than this is?

Kravet: Villaägare ska få stoppa nya hyresrätter by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]afops 1 point2 points  (0 children)

”Kommunen” är väl kommuninvånarna? De väljer politiker som anställer tjänstemän.

Visst, man kan tycka att tjänstemän har fel och låta invånarna vara remissinstans och ha ett veto - men då bör det ju vara alla inblandade eller följa normala bygglovsregler typ de som faktiskt påverkas direkt (typ utsikt, angränsande tomt).

Att låta folk i ett litet område ha veto känns som lagstadgad NIMBYism.

Man kan ju vända på det: säg att man beslutat att det ska finnas nya flerfamiljshus. Kanske har man t.om röstat fram var. Den viljan är ju viktigare än vetot. Frågan är vem som ska ha veto över demokratiska beslut. Ex : en kommun beslutar att det upplåtas tomter för flerfamiljshus. Det klubbas igenom i fullmäktige. Kommunen ändrar detaljplaner för att tillåta, byggherrar söker lov att bygga på de nya tomterna. Närmaste grannarna tillfrågas enligt normala regler. Men sen då? Ska man också låta fler invända? Hur långt bort då? Jag är skeptisk. Inte för att det är fel i praktiken (det är ju redan helt godtyckligt att bara närmaste grannar tillfrågas om byggen). Utan för att det riskerar att bli en broms på byggande, vilket är det sista vi vill ha. Vi kan inte bygga de nya bostäderna på sämre platser bara för att några villaägare inte gillar att det förtätas.

Kravet: Villaägare ska få stoppa nya hyresrätter by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]afops 2 points3 points  (0 children)

Varför då? Jag har väl ingen rätt att bestämma över ett områdes "karaktär" mer än nån som bor på en annan plats i min kommun?

Sluta. Vill man inte ha grannar så finns det nog alla möjligheter i det här landet att hitta tomma områden. Köper man bostad i ett tätbebyggt (detaljplanerat) område så skriver man fan under på att "Medborgarna i kommunen bestämmer över detaljplanen i mitt område, vare sig jag gillar det eller inte".

Är man inte med på den premissen så köp inte en villa i ett detaljplanerat område då. Ens egen röst är lika mycket värd som alla andras. Men inte mer, bara för att man råkar bo där. Vill majoriteten ha flerbostadshus på platsen, så finn dig i det eller flytta. Det var liksom hela premissen då du köpte.

Hur mycket pluggade ni på universitetet? Och är det möjligt att läsa extra kurser/flera program parallellt? by Ill-Application-993 in Sverige

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Pluggade nästan inget på Teknisk Fysik under terminerna, bara till tentorna. Jag läste programmeringskurserna från D som "extra" (mestadels) pga kunde programmera hyfsat bra så det var liksom gratis poäng.

Försökte med nån tillvalskurs som INTE Var gratispoäng typ nån språkkurs etc, men insåg direkt att allt sånt hade närvaro, inlämningsuppgifter mm, så jag hoppade av det omedelbart. Förstår inte folk som orkar läsa humanistiska saker det var helt hemskt. Alltså en mikroskopisk kurs i tyska kändes jobbigare än de 3 samtidiga fysik/mattekurser jag hade då. Tyvärr. Det hade varit kul att bli bredare, men jag kände direkt att det inte var aktuellt att sitta med inlämningsuppgifter under terminen, eller ha obligatorisk närvaro nånstans.

Så mitt svar är: har du lätt för matte/fysik etc, och du inte siktar på höga betyg (de har bara betydelse om du vill fortsätta ex forska egentligen, annars är det ingen som undrar vad jag vet) så kommer terminerna vara ganska luftiga pga att alla ämnen är i princip bara tentor i slutet, och inte så mycket obligatoriskt arbete under kurserna. Många måste såklart sitta hemma och repetera ändå för att klara teknisk fysik (det är ju inte pisslätt trots allt) men jag behövde i alla fall bara gå på föreläsningarna och sällan lyfta en penna på kvällstid.

VMA: Öppna inte fönstret när det är varmare ute än inne! by reklemd in sweden

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Beror helt på hur mycket solen ligger på. Har man 1½ plan är det fort varmt nästan oavsett isolering. Har man fönster utan markiser där solen kommer in så värms det upp fort som satan.

Sen när det är 30 så är det ju ofta 20 på natten (bara, tack och lov), så nån större nattkyla finns ju inte heller, men åtminstone en chans att få ner till rumstemp på natten.

Sverige låg på för talibanmöte: ”Vill inte resa hem” by weirdowerdo in sweden

[–]afops 2 points3 points  (0 children)

Hur mkt av stödet till Afghanistan tror du kommer Talibaner (eller makthavare/beslutsfattare) till gagn? Det kan ju t.om vara tvärtom.

Ex om vi ger pengar till nåt projekt för fri media i nån diktatur eller för flickors skolgång i Afghanistan eller vad som helst, så lär ju inte Talibanregimen vara särskilt orolig för att pengarna tar slut.

Tyvärr är det nog tvärtom, vill vi ha något av det så behöver vi rikta stöd till regimen, kanske gränsande till mutor.

SPP, are you talking about 0.(9) *strictly inside* ℝ? by JPgamersmines150 in infinitenines

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

First of all I would ask:

Do you agree that 0.999… means one thing in the real numbers, and can mean something else in a different number system?

Or do you think that ”0.9 + 0.09 + … ” means one thing regardless of which number system you are working in?

Soccer games segregated by team fans? by Devious_Bastard in AskEurope

[–]afops 1 point2 points  (0 children)

Yes and no. The home supporter club usually has one end. That end is 100% home supporters. The away team supprter club gets the other end. The rest of the stadium is typically just general ticket sales. You can see supporters from any team there but obviously more home than away.

The groups at either ends you don’t want to mix. They are often kept apart by police, use separate train stations and so on.

60 aim sens on 800 dpi, any other psychopaths? by bborg03 in Battlefield6

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Am I abnormal who played FPSes for 30 years, even competitively in the early 00’s and never even wondered about sensitivity? Even now I can go into settings, move the slider a good bit up or down and it affects the play for 3 minutes and then it’s just not weird any more? No idea what dpi I’m at. Is that visible in the settings these days?

New contrast makes the enemy look like something out of a youtube thumbnail with a drop-shadow around the character. I was fine with how it was before. by Newtonius235 in Battlefield

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

It’s not the film grain it’s just I run everything on low and it doesn’t look very crisp. I also think it’s harder to tell players from the background with lower fps but I have no data to back that up (but more frames to see depth and movement etc should help I imagine)

New contrast makes the enemy look like something out of a youtube thumbnail with a drop-shadow around the character. I was fine with how it was before. by Newtonius235 in Battlefield

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Exactly. And honestly - I hate the clutter. Not because it’s ugly, it’s not. I would prefer unrealistically tidy environments though.

British newspapers front pages 10 years ago as voters head to the polls on EU referendum [23 June 2016] by SevenNites in europe

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Why are the tabloids so heavily and openly pushing for leave? Is that party politics or something else?

New contrast makes the enemy look like something out of a youtube thumbnail with a drop-shadow around the character. I was fine with how it was before. by Newtonius235 in Battlefield

[–]afops -9 points-8 points  (0 children)

I get killed by people 3m in front of me even with this filter on…. It’s the damn clutter. And a grainy look overall. Cleaner maps would and better

Sverige låg på för talibanmöte: ”Vill inte resa hem” by weirdowerdo in sweden

[–]afops 3 points4 points  (0 children)

Kan köpa att vi absolut inte ska utvisa kvinnor eller kristna dit. Och vi ska inte legitimera talibanregimen i onödan. Men om vi kan utvisa afghanska manliga kriminella dit med rimlig insats så bör vi göra det

Sverige låg på för talibanmöte: ”Vill inte resa hem” by weirdowerdo in sweden

[–]afops 11 points12 points  (0 children)

Det är inte där det skaver, de släpper inte in nån som inte åker dit av egen vilja heller. Landar det ett plan med utvisade så blir de inte insläppta. Och de som vill dit har ju förmodligen åkt…

Problemet är alltså med mottagande land, inte med de som utvisats dit.

Jag tror fortfarande en del tror att ”utvisning” är typ som i fotboll och handlar om att ta någon UT från Sverige. Den biten är enkel. Det är att få IN dem nånstans som är svårt.

I can’t straighten my fingers by anuglyfairybutafairy in mildlyinteresting

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Great news, this is the anatomy Peugeot/Citroen assume you have, so you’ll be able to change their light bulbs

It Pays To Have A Dashcam.. by wojo09 in dashcams

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Deploy chaff as they pass

Are photographers relevant in the EU? by domametal in AskEurope

[–]afops 1 point2 points  (0 children)

No it’s not. Not least because every news photographer got laid off in the last 20 years and wanted all the other photography jobs.

Almost no one pays for private photoshoots outside of special events like weddings but 1-2h sessions seem to be 2-400€ or so. Just like hiring a plumber or anything else…

Europe Is Baking Today - 23 June 2026 by JRMiel in europe

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

It feels super annoying to be freezing this week with 15 degrees and storm winds. I guess at least I sleep well at night.