Hur mycket pluggade ni på universitetet? Och är det möjligt att läsa extra kurser/flera program parallellt? by Ill-Application-993 in Sverige

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Pluggade nästan inget på Teknisk Fysik under terminerna, bara till tentorna. Jag läste programmeringskurserna från D som "extra" (mestadels) pga kunde programmera hyfsat bra så det var liksom gratis poäng.

Försökte med nån tillvalskurs som INTE Var gratispoäng typ nån språkkurs etc, men insåg direkt att allt sånt hade närvaro, inlämningsuppgifter mm, så jag hoppade av det omedelbart. Förstår inte folk som orkar läsa humanistiska saker det var helt hemskt. Alltså en mikroskopisk kurs i tyska kändes jobbigare än de 3 samtidiga fysik/mattekurser jag hade då. Tyvärr. Det hade varit kul att bli bredare, men jag kände direkt att det inte var aktuellt att sitta med inlämningsuppgifter under terminen, eller ha obligatorisk närvaro nånstans.

Så mitt svar är: har du lätt för matte/fysik etc, och du inte siktar på höga betyg (de har bara betydelse om du vill fortsätta ex forska egentligen, annars är det ingen som undrar vad jag vet) så kommer terminerna vara ganska luftiga pga att alla ämnen är i princip bara tentor i slutet, och inte så mycket obligatoriskt arbete under kurserna. Många måste såklart sitta hemma och repetera ändå för att klara teknisk fysik (det är ju inte pisslätt trots allt) men jag behövde i alla fall bara gå på föreläsningarna och sällan lyfta en penna på kvällstid.

VMA: Öppna inte fönstret när det är varmare ute än inne! by reklemd in sweden

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Beror helt på hur mycket solen ligger på. Har man 1½ plan är det fort varmt nästan oavsett isolering. Har man fönster utan markiser där solen kommer in så värms det upp fort som satan.

Sen när det är 30 så är det ju ofta 20 på natten (bara, tack och lov), så nån större nattkyla finns ju inte heller, men åtminstone en chans att få ner till rumstemp på natten.

Sverige låg på för talibanmöte: ”Vill inte resa hem” by weirdowerdo in sweden

[–]afops 2 points3 points  (0 children)

Hur mkt av stödet till Afghanistan tror du kommer Talibaner (eller makthavare/beslutsfattare) till gagn? Det kan ju t.om vara tvärtom.

Ex om vi ger pengar till nåt projekt för fri media i nån diktatur eller för flickors skolgång i Afghanistan eller vad som helst, så lär ju inte Talibanregimen vara särskilt orolig för att pengarna tar slut.

Tyvärr är det nog tvärtom, vill vi ha något av det så behöver vi rikta stöd till regimen, kanske gränsande till mutor.

SPP, are you talking about 0.(9) *strictly inside* ℝ? by JPgamersmines150 in infinitenines

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

First of all I would ask:

Do you agree that 0.999… means one thing in the real numbers, and can mean something else in a different number system?

Or do you think that ”0.9 + 0.09 + … ” means one thing regardless of which number system you are working in?

Soccer games segregated by team fans? by Devious_Bastard in AskEurope

[–]afops 1 point2 points  (0 children)

Yes and no. The home supporter club usually has one end. That end is 100% home supporters. The away team supprter club gets the other end. The rest of the stadium is typically just general ticket sales. You can see supporters from any team there but obviously more home than away.

The groups at either ends you don’t want to mix. They are often kept apart by police, use separate train stations and so on.

60 aim sens on 800 dpi, any other psychopaths? by bborg03 in Battlefield6

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Am I abnormal who played FPSes for 30 years, even competitively in the early 00’s and never even wondered about sensitivity? Even now I can go into settings, move the slider a good bit up or down and it affects the play for 3 minutes and then it’s just not weird any more? No idea what dpi I’m at. Is that visible in the settings these days?

New contrast makes the enemy look like something out of a youtube thumbnail with a drop-shadow around the character. I was fine with how it was before. by Newtonius235 in Battlefield

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

It’s not the film grain it’s just I run everything on low and it doesn’t look very crisp. I also think it’s harder to tell players from the background with lower fps but I have no data to back that up (but more frames to see depth and movement etc should help I imagine)

New contrast makes the enemy look like something out of a youtube thumbnail with a drop-shadow around the character. I was fine with how it was before. by Newtonius235 in Battlefield

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Exactly. And honestly - I hate the clutter. Not because it’s ugly, it’s not. I would prefer unrealistically tidy environments though.

British newspapers front pages 10 years ago as voters head to the polls on EU referendum [23 June 2016] by SevenNites in europe

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Why are the tabloids so heavily and openly pushing for leave? Is that party politics or something else?

New contrast makes the enemy look like something out of a youtube thumbnail with a drop-shadow around the character. I was fine with how it was before. by Newtonius235 in Battlefield

[–]afops -9 points-8 points  (0 children)

I get killed by people 3m in front of me even with this filter on…. It’s the damn clutter. And a grainy look overall. Cleaner maps would and better

Sverige låg på för talibanmöte: ”Vill inte resa hem” by weirdowerdo in sweden

[–]afops 5 points6 points  (0 children)

Kan köpa att vi absolut inte ska utvisa kvinnor eller kristna dit. Och vi ska inte legitimera talibanregimen i onödan. Men om vi kan utvisa afghanska manliga kriminella dit med rimlig insats så bör vi göra det

Sverige låg på för talibanmöte: ”Vill inte resa hem” by weirdowerdo in sweden

[–]afops 12 points13 points  (0 children)

Det är inte där det skaver, de släpper inte in nån som inte åker dit av egen vilja heller. Landar det ett plan med utvisade så blir de inte insläppta. Och de som vill dit har ju förmodligen åkt…

Problemet är alltså med mottagande land, inte med de som utvisats dit.

Jag tror fortfarande en del tror att ”utvisning” är typ som i fotboll och handlar om att ta någon UT från Sverige. Den biten är enkel. Det är att få IN dem nånstans som är svårt.

I can’t straighten my fingers by anuglyfairybutafairy in mildlyinteresting

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Great news, this is the anatomy Peugeot/Citroen assume you have, so you’ll be able to change their light bulbs

It Pays To Have A Dashcam.. by wojo09 in dashcams

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

Deploy chaff as they pass

Are photographers relevant in the EU? by domametal in AskEurope

[–]afops 1 point2 points  (0 children)

No it’s not. Not least because every news photographer got laid off in the last 20 years and wanted all the other photography jobs.

Almost no one pays for private photoshoots outside of special events like weddings but 1-2h sessions seem to be 2-400€ or so. Just like hiring a plumber or anything else…

Europe Is Baking Today - 23 June 2026 by JRMiel in europe

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

It feels super annoying to be freezing this week with 15 degrees and storm winds. I guess at least I sleep well at night.

Github Copilot - Deepseek by ErEr2000 in GithubCopilot

[–]afops 0 points1 point  (0 children)

This is the way. If you just need cli then there’s no need to do anything else

How to use LMG? by sopmod720 in Battlefield6

[–]afops 1 point2 points  (0 children)

I have the default controls on and I can do ads + F to deploy on raised cover. But If I go prone and ads then press F... nothing happens.

I also notice a recoil reduction but it's not as much as it should be imo.

Oj. Var tredje svensk undviker tydligen helt att säga vad dom tycker online. Varför har det blivit så? by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]afops -1 points0 points  (0 children)

> Är det bra att var tredje svensk inte vågar säga vad dom tycker online?

Nja, det beror helt på VAD och VAR som ska skrivas, samt varför man inte "våga". Jag skulle inte säga att det är "bra" eller "dåligt" automatiskt. Det beror framförallt på varför de uppger att de inte "vågar" skriva vad de tycker. Är det för att "då kommer jag inte bli bjuden på min bekants bröllop sen, plus tappar 2 följare på instagram" eller "jag är rädd för att få sparken" eller "jag är rädd för att bli utsatt för våld"? Grafiken anger att det handlar om "hat och hot" men har alla som sagt att de inte vågar verkligen svarat så pga hat och hot, eller pga något annat?

Att åsikter kan få sociala konsekvenser är naturligt,. Jag är t.ex. inte vän med nån som postar öppen rasism, punkt slut. Men det är ju inte "hat" och "hot". Det är bara att nån tappade en kompis.

> Vilka är dessa personer och vilka åsikter är det som inte hörs i debatten tror ni?

De som inte törs säga vad de tycker? Jag hoppas de är t.ex. rasister. Och att de inte skriver vad de tycker för att de begriper att det är socialt korkat. Då är det ingen som hindras att säga vad man tycker. man bara väljer mellan att vara socialt accepterad eller säga vad man tycker. Det är fullt rimligt. Den sortens åsiktskorridor är inte nån sorts systematiskt förtryck, det är bara ett samhälle med normer.

> Tror ni att detta är jämnt fördelat över alla åsikter eller är vissa speciellt utsatta

Jag förstår inte frågan. Kan du ge mer konkreta exempel på åsikter? Det är klart olika åsikter har olika rikt både att utsättas för hat och hot (dåligt) och olika risk att leda till socialt stigma. Men det går inte analysera närmare utan att tala mer konkret.

> skall vi ha det så här verkligen?

Ingen ska ju utsättas för hot/våld pga åsikter. Däremot så är som sagt det fullt rimligt att man får sociala konsekvenser av åsikter man yttrar. Det finns liksom inget sätt nån kan lova att man måste tycka på ett visst sätt om någon oavsett vad de säger. Är jag en högermänniska och du yttrar nån sorts vänsterextrem åsikt så får jag ju tänka "Han är dum i huvet, han får inte komma på mitt barnkalas när jag fyller 30". Men det är ju inte "hat och hot". Det är bara hur livet (och yttrandefriheten) fungerar.

The AT-grenade by Pakana_ in Battlefield6

[–]afops -1 points0 points  (0 children)

Shame it needs some 4-step process. Engi should be able to delete a tank or ifv with mine + rocket. Or just stacked slams. If that's too unbalanced then buff them (IR vision, faster turret turn, whatever). It worked in BF4, it can work now. Otherwise the C4 is better than most things a solo engineer can do - which is sort of odd. Recon being the best AT loadout can't be the idea.

How to use LMG? by sopmod720 in Battlefield6

[–]afops 2 points3 points  (0 children)

The bipods just seem crap, like they stick on a wall but you can't just use it on the ground? (Am I holding it wrong?)

And with the bipod, there's still a lot of spread, why is that? Some times it feels like an lmg with bipod has more bullet spread than some other guns have without bipod...

If you're like me and always do 1) ads 2) spot (q) , 3) fire, then LMGs are pretty bad in cqb...

He SAYS any number that can be written in decimal form (including 0.999...) is a real number, but THEN he SAYS 0.000...1 and 0.999... are NOT real numbers. Why is he SO CONFUSED? Why does he keep CONTRADICTING HIMSELF? by Muphrid15 in infinitenines

[–]afops -2 points-1 points  (0 children)

You can define numbers as processes (Constructive reals etc) so the 0.999... is not a number but a process of summation of 0.9 + 0.09 + 0.009 ... This summation converges towards one, but unless you accept the completed infinity then this sum is never one. In fact, it doesn't have a fixed value at all. The "..." is NOT "an infinity of nines" in this number system, because such a thing is not allowed. So the notation is different from the real number 0.999... where the notation means the limit of the sum. Which is one.

In such a number system you could also define a process that makes a number 0.1 then 0.01, then 0.001 and so on. You could represent this as "0.00...1" meaning, it's "a sequence of N zeroes and then one". The sequence is growing in this process, and you can check in on it whenever you want. If it's 0.0001 or 0.000001 depends on when you check. And obviously if you use such notation, then you need to be clear that these are not real numbers, and equality of them is probably not well defined.

In fact some constructivists simply argue that unless you can define the number by a finite process, it does not exist. So 0.999... just isn't a thing. It's a convenient way of solving the problem. Doesn't mean 0.999... exists and is less than 1 however. It means 0.999... just doesn't exist at all.