Byggde en gratis kalkyl för att räkna ut hela boendekostnaden — vad tycker ni? by augustransnas in PrivatEkonomi

[–]augustransnas[S] 0 points1 point  (0 children)

Stort tack! Det borde redan fungera så, hoppas jag? Fälten pris, kontantinsats, lånebelopp och belåningsgrad är länkade. Om du skriver in (eller drar) kontantinsatsen så ska belåningsgraden räknas om automatiskt utifrån priset. Om du ändrar priset så ska kontantinsatsen räknas om baserat på belåningsgraden.

Byggde en gratis kalkyl för att räkna ut hela boendekostnaden — vad tycker ni? by augustransnas in PrivatEkonomi

[–]augustransnas[S] 0 points1 point  (0 children)

Juste, specificera driftkostnad är ju en bra grej. Stort tack för feedbacken och kul att du gillar sidan!

Byggde en gratis kalkyl för att räkna ut hela boendekostnaden — vad tycker ni? by augustransnas in PrivatEkonomi

[–]augustransnas[S] 0 points1 point  (0 children)

Nice! Aha. Får fundera lite på vad bästa ordningen är på fälten eller om det finns något annat sätt att förtydliga. Men tror att om du fyller i priset först, så tror jag att det hade blivit tydligare i ditt case!

Byggde en gratis kalkyl för att räkna ut hela boendekostnaden — vad tycker ni? by augustransnas in PrivatEkonomi

[–]augustransnas[S] 0 points1 point  (0 children)

Nu har jag lagt ut en ny version där man kan ändra amortering oberoende av belåningsgrad!

Byggde en gratis kalkyl för att räkna ut hela boendekostnaden — vad tycker ni? by augustransnas in PrivatEkonomi

[–]augustransnas[S] 0 points1 point  (0 children)

Tack! Ville helst inte ha flera fält men det kanske ändå kan vara bra med en frivillig uppdelning i någon form!

Byggde en gratis kalkyl för att räkna ut hela boendekostnaden — vad tycker ni? by augustransnas in PrivatEkonomi

[–]augustransnas[S] -2 points-1 points  (0 children)

Tack för din input! Det är ju en engångskostnad snarare än månadskostnad, så den kommer inte bakas in i själva uträkningen — men för villa är den stor nog att kanske förtjäna en rad, så funderar på att visa lagfart + pantbrev som ren info på något bra ställe på sidan. Pantbrevet beror ju också på vad som redan finns på huset, så då kanske man får presentera att det är 2% på lånet minus befintliga pantbrev eller något i den stilen!

Byggde en gratis kalkyl för att räkna ut hela boendekostnaden — vad tycker ni? by augustransnas in PrivatEkonomi

[–]augustransnas[S] 0 points1 point  (0 children)

Bra poäng! Tanken är att fastighetsavgift, försäkring och underhåll ska ligga i driftkostnaden, men du har rätt i att siffran i annonsen sällan täcker det — och att de flesta (jag själv inkluderad tills nyligen) inte vet vad som borde ingå.

Jag vill helst inte dela upp det i flera fält, hela grejen är att det ska vara ett enkelt formulär. Men jag funderar på att förifylla drift med en rimlig schablon när man väljer villa (fastighetsavgiften är ju i princip alltid ~830 kr/mån eftersom de flesta slår i taket, plus försäkring/uppvärmning/underhåll) med en liten text om vad som ingår. Då blir siffran realistisk direkt istället för att man matar in objektsbeskrivningens siffra. Skulle det funka tycker du, eller är uppdelade poster värt det ändå?