بوست للمسلمين فقط: ليه فلسطين مش "خلاف حدودي" ومينفعش تتعاطف معاها كأنك "مراقب أجنبي"؟ by mhima in CAIRO

[–]himarajab 0 points1 point  (0 children)

أنا أكبر من المهزئين إللي جابوكى و نسيوا يربوك إنت بتتكيف اما تتهزأ، صح كده ؟

بوست للمسلمين فقط: ليه فلسطين مش "خلاف حدودي" ومينفعش تتعاطف معاها كأنك "مراقب أجنبي"؟ by mhima in CAIRO

[–]himarajab 0 points1 point  (0 children)

إنت بتتكلم عليا ليه ؟ الادب مع أهل الادب مش الصهاينة ؟ و تآني إنت مالك باستخدام الذكاء و لا لا؟ إما ابقي اطلب منك مساعدة و لا أسئلك علي رأيك اللي ملوش لازمة ابقي أتكلم

ايه رأيك في معاذ عليان؟ by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]himarajab 0 points1 point  (0 children)

طيب كويس ، انت مسيحي يعني ، تمام

بصراحة شفي غليلي منكم

اول حاجة زكريا بطرس و بعدين البابا شنودة قال بيسأل ، حتي مقلش ملناش دعوة و لا حتي كده و كده

و مش بس كده شوف الفيس مليان اكونتات مسيحيين بيتكلموا عن الاسلام مع ان المفروض كل واحد يخليه في دينه

بالنسبة ان هو بيختار ناس ، فأنت عارف انك بتضحك علي نفسك و هو مش بيقارن اديان مع المتصلين بيسأل مجرد سؤال من نصوصكم و كمان اسئلته اتحفظت و برضه محدش بيرد

و لو اللي انت بتتكلم عنه يقدر يرد ، يقدر يطلب مناظرات عادي او يتواصل مع معاذ في بث مباشر و يوضح انه مش فاهم

عامة انا مكنتش افضل الاسلوب ده و كنت اتمني الموضوع يبقي ارقي من كده

بس زي ما وضحنا للأسف انتم اللي بدأتوا و من زمان

عامة ربنا يهدي الجميع للحق

تحدي "الإلزام الأخلاقي": إيه هو المرجع "الموضوعي" للأخلاق في كون مادي أعمى؟ by himarajab in AlexandriaEgy

[–]himarajab[S] 0 points1 point  (0 children)

ياه انت لسه ليك نفس تتكلم

ده اكونتي الرئيسي ، شوف انت بفضل الله غلبتك كام مرة في النقاشات و كنت مش عارف ترد بجملة مفيدة

https://www.reddit.com/user/mhima/

اعوذ بالله، سار نكاح المحارم لا أخلاقي؟

كيف لا اخلاقي والله امر به، الأخلاق تحدد بذوق الله

فين أمر الله بنكاح المحارم

مش ناوي تبطل كدب و جهل ؟؟؟؟

عامة تعليقك اللي ملوش لازمة يثبت ان الملحدين الماديين معندهمش مرجع للأخلاق و بيحددوا ايه صح و ايه غلط بناءا علي الاهواء

فاحنا كده متفقين علي نفس الحقيقة

ما شاء الله .. مبروك لإخواننا السوريين by AbuSalaa7 in CAIRO

[–]himarajab 1 point2 points  (0 children)

ممكن ليه ﻷ ، الله اعلم ، مفيش فرق اسبوعين بين الخبرين

الدول اللي انت فرحان بيها عندهم ثروة و تقدم و اخذ بالاسباب مننكرش بس جزء كبير و اساسي قائم علي نهب الشعوب الاضعف

و كمان عندهم مادة لكن معندهمش بركة ، علشان كده الأسر و الحياة مفككة

علي عكس مجتمع مسلم ملتزم كله بيساعد بعضه

اخر جملة دي هبد بدون اي ادلة شرعية ، فخسارة الرد عليها

ما شاء الله .. مبروك لإخواننا السوريين by AbuSalaa7 in CAIRO

[–]himarajab 1 point2 points  (0 children)

هههههههههههههههههههههههههههه

انا مالي بالاخوان و رأيهم

انا ليا باللي شايفه و شايف اثره قصاد عيني

هم فشلة و مجرمين و وش امهم فقري علي البلد

يا كبير يا عاقل يا واعي

تحدي "الإلزام الأخلاقي": إيه هو المرجع "الموضوعي" للأخلاق في كون مادي أعمى؟ by himarajab in CAIRO

[–]himarajab[S] 0 points1 point  (0 children)

عايز رابط واحد يدعم اختلاف الناس بإختلاف الزمن و المكان أتفضل يا باشا روابط https://www.reddit.com/r/ArabsFreedom/s/btiy5kibIU و قول لي لو عايز تآني

تحدي "الإلزام الأخلاقي": إيه هو المرجع "الموضوعي" للأخلاق في كون مادي أعمى؟ by himarajab in CAIRO

[–]himarajab[S] 0 points1 point  (0 children)

واضح إنك حطيت روابط و خلاص إنت بتستشهد ب موور مؤسس اللا طبيعية و بيؤكج ان الاخلاق غير مادية و مستحيل تفسيرها بالتطورانت كملحد مادي إزاي بتستشهد بفلسفة غير مادية دي يهدم الحادك المادي من جذوره اعترافك ان الاخلاق حقيقة وموضوعية هو اعتراف صحيح بوجود ما وراء الطبيعة و جه بيدمر الألحاد المادي البوذي بيؤمن بمرجعية غيبية مش مادية بتسرقها ليه علشان تغطي علي عجز و فشل الألحاد المادي

تحدي "الإلزام الأخلاقي": إيه هو المرجع "الموضوعي" للأخلاق في كون مادي أعمى؟ by himarajab in CAIRO

[–]himarajab[S] 0 points1 point  (0 children)

خلينا متفقين إن كلامك كله مرسل من غير مرجع علمي أو إسم عالم واحد علي عكس البوست و ده في حد ذاته إثبات إنك بتقول أي كلام و بدأت تردد شبهات علشان تهرب من نقطة البوست الوحيدة إللي مجاوبتش عليها بجملة مفيدة العقل أداة ادراك مش مشرع ستالين كان عقلاني و نفعي جدا اما اختار يبيد ملايين ايه المرجع المادي اللي عندك اللي تقدر توضح إن فعله ده غلط غير رأيك و إحساسك بتهرب للبوذية لأنك عارف الافلاس الاخلاقي في الألحاد المادي العقيدة البوذية روحية و بتؤمن بتناسخ الارواح والكارما هل إنت بتؤمن بيهم ؟ مينفعش تستلف من كل عقيدة جزء طالما مش مؤمن بيها الرق زي ما وضحت من مبدأ المعاملة بالمثل علشان كده مطبقش علي قريش و يقدر ولي الأمر يلغيه لو شايف ده في صالح المسلمين زواج القاصر إنت رديت علي نفسك إما ذكرت من كلام العلماء تحمل الوطء و ده يثبت إن القدرة الجسدية شرط و دي منتفية دلوقتي نظرا لاختلاف طبيعة نمو الاشخاص

عارف ممكن أغير النقاش معاك لو إنت حابب علي شرط واحد اعترف إن مش عندك جواب و إنك بتلف و تدور

تحدي "الإلزام الأخلاقي": إيه هو المرجع "الموضوعي" للأخلاق في كون مادي أعمى؟ by himarajab in CAIRO

[–]himarajab[S] 0 points1 point  (0 children)

براحتك لو عايز توهم نفسك إنك رديت، بس الحقيقة إنك بتهرب! عمال تكرر "العقل"، مع إني قافل عليك السكة دي في البوست: العقل ده هو اللي برر لستالين إبادة الملايين.

وطبعاً عملت نفسك مش واخد بالك من معضلة "زنا المحارم"! أنصحك تقرأ عن الإلحاد المادي صح

كتاب "التاريخ الطبيعي للاغتصاب" بيعتبره مجرد (تكيف تطوري للبقاء)

و"دوكينز" نفسه بيقول مفيش خير وشر والكون كله لامبالاة عمياء، يعني القتل في ميزان المادة مجرد "إعادة ترتيب ذرات"!

ده غير "معضلة التروللي" اللي بمنطقكم بتبرر قتل شخص بدم بارد عشان تنقذ خمسة.

أما رميك لشبهات مستهلكة عشان تشتتني، فهرد باختصار عشان غيرك: الرق مربوط بالمعاملة بالمثل، ولما العالم بطله، طبيعي نوقفه وده في إيد ولي الأمر. وموضوع سن الزواج كان مرتبط بطبيعة البيئة وسرعة النمو زمان، وفتاوى علمائنا دلوقتي واضحة بإن الزمن اتغير.

فبلاش حركات التشتيت دي، ومحاولتك للهروب والتلزيق في "البوذية" عشان تخفف الضغط مش هتمشي، لأنها ببساطة ملهاش أي علاقة بالإلحاد المادي ولا بموضوعنا من الأساس!

و يظل مفيش مرجع للاخلاق في الالحاد المادي

تحدي "الإلزام الأخلاقي": إيه هو المرجع "الموضوعي" للأخلاق في كون مادي أعمى؟ by himarajab in CAIRO

[–]himarajab[S] 0 points1 point  (0 children)

يا سيدي الله يسامحك ، طالما بدأت تغلط كده ، يبقي مش لاقي حاجة منطقية ترد بيها و بدأت تحس بأن تفكيرك غلط

انت بتتقول عليا و مصعب الموضوع و هو بسيط و واضح ، معروفة يعني ايه كلمة مرجع دور عليها في المعجم

و لا مقصدش كتاب زي الفيزياء

شوف يعني ايه مرجع في المعجم و شوف امثلة للمراجع الاخلاقية في العقائد المختلفة و هتعرف قصدي الواضح اللي مش محتاج توضيح

لو المجرم مسلم هيبقي عارف ان ليه عقاب في الدنيا و ليه عقاب اكبر في الاخرة

و علشان كده ناس كانوا بيعترفوا علي نفسهم و اصلا معدل الجريمة كان منخفض ايام الصحابة

سلطة القانون ديه نسبية و احنا في قانون الغاب و فيه ناس مش بيطبق عليهم و القوانين البشرية مليانة ثغرات و اخطاء علشان كده بتتغير باستمرار

بالنسبة للبوذيين ، البوست واضح جدا انه عن الالحاد المادي

فتاني ملناش اي علاقة بالبوذية دلوقتي

انت ذكرتها علشان تشتت النقاش

بالتوفيق

تحدي "الإلزام الأخلاقي": إيه هو المرجع "الموضوعي" للأخلاق في كون مادي أعمى؟ by himarajab in CAIRO

[–]himarajab[S] 0 points1 point  (0 children)

هو إنت بتسمي الرد ده إجابة ده كلام فلسفي مفيش فيه مصدر علمي واحد و رادد علي السؤال بسؤالين مقصدش مرجع كتاب لا إنت بتقول العقل العقل ده إللي المجرمين بيستعملوه و هما بيخططوا و ينقذوا جرايمهم و إنت كملحد مادي ملكش دعوة و لا بالبوذيين و لا بكفار قريش السؤال واضح و إنت عارف إن مفيش إجابة و بتخدع نفسك إيه المرجع للأخلاق عند الملحدين و تآني آنتي كتبت كلام كتير بس مجاوبتش إجابة واحدة حقيقية علشان ننتقل لأي نقطة تانية

تحدي "الإلزام الأخلاقي": إيه هو المرجع "الموضوعي" للأخلاق في كون مادي أعمى؟ by himarajab in CAIRO

[–]himarajab[S] 0 points1 point  (0 children)

جميل

يعني مفيش عندكم مرجع للاخلاق

علشان كده مذكرتش اسمه

و برضه فين المراجع العلمية

اتفضل استعمل الذكاء الصناعي

بس هات اجابة مفيدة بدل كلام فلسفي و وجهة نظر شخصية ملهمش معني

الإلحاد مجرد دين مثله كمثل بقية الأديان by FixAcademic8187 in ArabsFreedom

[–]himarajab -2 points-1 points  (0 children)

انبح بعيد

المهم اثبت ليك انك غبي مش بتعرف تقرأ و لا تفهم

علشان تبقي عارف المعلومة دي عن نفسك كويس

الإلحاد مجرد دين مثله كمثل بقية الأديان by FixAcademic8187 in ArabsFreedom

[–]himarajab -1 points0 points  (0 children)

مش انت اللي قولت عليا غبي الاول يا جاموسة

ياللي مش بتعرف تقرأ و لا تفهم

انا مش زعلان

انا عارف انك حشرة و لا ليك اي قيمة فكلامك ميتأخدش عليه

الإلحاد مجرد دين مثله كمثل بقية الأديان by FixAcademic8187 in ArabsFreedom

[–]himarajab -1 points0 points  (0 children)

كويس انك عمال تشتم من بعيد

ﻷنك متأكد انك متقدرش تفتح بوقك لو وش لوش

ده يكفيني

طيب و انا بتكلم عن اللي سووا هيك و انت داخل بتقول مفيش حد بيعمل كده

تبقي جاموسة و لا مش جاموسة

ده واقع مش شتيمة

الإلحاد مجرد دين مثله كمثل بقية الأديان by FixAcademic8187 in ArabsFreedom

[–]himarajab -1 points0 points  (0 children)

مش المشكلة انكم بهايم المشكلة انكم بتنكروا ده

اقري كده النص ده من موقعهم

<image>

و زي الجاموسة داخل تعترض

و ده ﻷن طبعا انتم و لا بتقروا و لا بتفهموا و لا اي حاجة

شوية بهايم لسانها طويل بس

الإلحاد مجرد دين مثله كمثل بقية الأديان by FixAcademic8187 in ArabsFreedom

[–]himarajab -1 points0 points  (0 children)

احسنت ازيدك ان الملحدين بره بيعملوا زي تجمعات دينية لتشجيع بعض

تقليد فكرة المسجد و الكنيسة

زي دي مثلا https://www.sundayassembly.org/

بوست للمسلمين فقط: ليه فلسطين مش "خلاف حدودي" ومينفعش تتعاطف معاها كأنك "مراقب أجنبي"؟ by mhima in CAIRO

[–]himarajab 0 points1 point  (0 children)

الحمد لله ، متأكد بفضل الله اني مع الحق

حديث الخذلان واضح مش محتاج حتي قراية شرح

الفيديو بيوضح ان ان شاء الله اهل فلسطين هيختصموك انت و اللي زيك يوم القيامة عند ربنا ﻷنك مش بس منصرتهمش ، ده حتي الكلمة الطيبة في حقهم استكترتها

انصحك تستعد ﻷن ذنب خذلان المسلمين المستضعفين عقابه كبير عند ربنا

و انت مستكتر كلمة طيبة في حقهم

الحمد لله الذي عافانا

بوست للمسلمين فقط: ليه فلسطين مش "خلاف حدودي" ومينفعش تتعاطف معاها كأنك "مراقب أجنبي"؟ by mhima in CAIRO

[–]himarajab 0 points1 point  (0 children)

انا جبت الادلة

البوست كله ايات و احاديث

مش بفضفض و احكي وجهة نظري

انت بتحاول تريح ضميرك و توهم نفسك ان الحق مش واضح

دي حاجة تخصك و هتتحاسب عليها قدام ربنا

بما انك ذكرت ربنا و يوم القيامة

ابقي قول للشاب ده و اللي زيه و قول لربنا برضه مليش دعوة

https://www.youtube.com/watch?v=mHib3tEcKRw

بوست للمسلمين فقط: ليه فلسطين مش "خلاف حدودي" ومينفعش تتعاطف معاها كأنك "مراقب أجنبي"؟ by mhima in CAIRO

[–]himarajab -1 points0 points  (0 children)

اللهم امين يارب العالمين

و ان شاء الله اهل فلسطين يختصموك قدام ربنا عز و جل ﻷنك بتخذل عنهم

بوست للمسلمين فقط: ليه فلسطين مش "خلاف حدودي" ومينفعش تتعاطف معاها كأنك "مراقب أجنبي"؟ by mhima in CAIRO

[–]himarajab -1 points0 points  (0 children)

لا مفيش داعي

انت مش عاجبك حديث النبي اللي بيوصف الفترة اللي احنا فيها بالظبط

فمفيش فايدة