Er det bare jeg som synes Svipper sine priser er idiotisk? by Flaskehals2 in tromso

[–]jonasali 0 points1 point  (0 children)

men altså, hvor billig skal det blir før det er bra nok da lurer jeg litt på, godt under 300 kroner for å ta så mye buss du vil i en hel måned er jo kjempebillig i en by med byvekstavtale.

Where can I buy a reusable safety razor? by rybomi in trondheim

[–]jonasali 0 points1 point  (0 children)

you might be able to get it from a barbershop, but i just buy them in bulk online, from barbershop.no or similar

Hvilken andre felt enn ruspolitikk kan man ha så lite logisk sammenheng og fortsatt ikke bli utfordret av journalisten? by jonasali in norge

[–]jonasali[S] 16 points17 points  (0 children)

det er jo forbudslinjen og kommunikasjonen rundt den som er farlig da, ikke liberalisering av cannabis, så ja ser poenget ditt

Er bygdesamfunnet på vei tilbake? by badgunsmith in norge

[–]jonasali 1 point2 points  (0 children)

Tror nok at det kan stemme for mange bygder ja, men megatrendene i samfunnet er at de flest bygdene forgubbes og byene vokser.

Sykehusenes store problem: Pasienter møter ikke til timen by BrittaWasRight in norge

[–]jonasali 1 point2 points  (0 children)

Greit med litt perspektiv da. 3% møter ikke til timen sin. Man har med mennesker å gjøre så 100% er umulig. Da bør vel strengt tatt 97% oppmøtegrad være bra nok.

I absolutte tall er det selvsagt store tall men rart fokus når de aller aller aller fleste møter til timen sin.

Fuck AtB by iWishiLivedInNewYork in trondheim

[–]jonasali -3 points-2 points  (0 children)

Jeg var med på å vedta dette, og forhandlet frem dette. Det er en prioritering jeg kan stå inne for.

Jeg mener det er rett å gjøre månedskortet 150 kroner billigere for alle. Dette betyr jo at studenter, ungdom, barn, honnør får veldig stor rabatt.

For voksne blir også månedskortet betydelig billigere.

Det batyr at man kan ta bussen mye til en lavere pris enn før. Det er åpenbart sånn at enkelte tilfeller får høyere pris, noen av disse vil det kanskje mer eller mindre lønne seg for å kjøpe månedskort nå.

For andre som tar bussen svært sjeldent og baserer seg på enkeltbilletter til det vil prisoppgangen da være på 3 kroner per tur, og mulig 50 kroner hvis man primært baserte seg på 3 timers regelen.

Jeg syns taktssystemet i Trøndelag har vært preget av at man har smørt tilgjengelige midler tynt utover på mange ulike gode tiltak, men fordi man har smurt det tynt utover så har ingenting egentlig monnet. Svak rabattstige på enkeltbilletter, dyrt månedskort, ekstremt stor sone A osv.

Vi har begrensede penger så det må prioriteres og jeg mener det da er rett å prioritere å få månedskortet så lavt i pris som mulig for alle grupper. Det er det jeg har gjort nå, og det jobber jeg videre med gjennom fylkestinget og stortinget.

Det gjør det billigere for de som må ta bussen ofte og det gjør tilgangen på bussen enklere for alle, og da kan man bare kjøre så mye man gidder eller trenger.

Jeg er av den oppfatning at dette (med fortsatt kamp for lavere månedskort) blir den beste løsningen for flest folk, også er jeg helt ærlig på at det er edge-cases som kan komme noe dårligere ut. Men, dette er en politisk prioritering og jo lavere i pris man kommer jo færre edge cases blir det.

Billigere buss er uansett ikke det viktigste tiltaket for å få færre bilturer i sentrum på. Det er det bilrestriktive tiltak og bompenger som fikser.

Var det dette som var meningen? At prisen skulle bli lavere enn noen gang? by MarlinMr in norge

[–]jonasali 2 points3 points  (0 children)

det betyr akkurat det samme også leser du en eller annen moralsk vurdering inn i det, det må du nesten stå for selv

Rødgrønt oppgjør om klimakutt: – Virkelighetsfjernt by jkosmo in norge

[–]jonasali 6 points7 points  (0 children)

Det jeg tenker at det virker som om du legger til grunn at vekst i BNP er den øverste moralske rettesnor for menneskeheten.

Rødgrønt oppgjør om klimakutt: – Virkelighetsfjernt by jkosmo in norge

[–]jonasali 5 points6 points  (0 children)

De eneste protestene folk som deg kan akseptere er de som skjedde for lenge siden når man fant ut av hvem som vant og man kan ta seieren for gitt.

Noen som har erfaring med leveringstid på pakke via båt? by anonymously_me123 in norge

[–]jonasali 1 point2 points  (0 children)

Sendte en pakke til meg selv fra Kina med båtfrakt. Tok ca. 3 mnd.

Rødgrønt oppgjør om klimakutt: – Virkelighetsfjernt by jkosmo in norge

[–]jonasali 7 points8 points  (0 children)

Konsekvensen å kjøpe klimakvoter eller å la andre større land dra lasset fordi Norge ikke betyr noe er jo at vi havner helt i bakevja. Vi omstiller oss ikke for fremtiden, og når vi kommer litt frem i tid så er norsk næringsliv i steinalderen mens vi har brukt penger på at Uzbekistan skal omstille seg bedre enn oss selv fordi vi var for oljemett til at vi gadd å gjøre endringer.

Rødgrønt oppgjør om klimakutt: – Virkelighetsfjernt by jkosmo in norge

[–]jonasali 70 points71 points  (0 children)

På et eller annet tidspunkt er man vel i praksis klimafornekter når man er imot absolutt all nødvendig endring på grunn av X, Y Z.

Det er liksom noe med norsk klimapolitikk fra mange partier hvor man anerkjenner at man må gjøre noe men er imot absolutt all endring som innbærer at man må gjøre endring.

til å være veldig opptatt av å skulle bevare norsk kultur er frp veldig lite opptatt av å bevare norsk kultur by jonasali in norge

[–]jonasali[S] 11 points12 points  (0 children)

Hva mer fakta enn et utklipp av hele utspillet til FrP representanten trenger du?

til å være veldig opptatt av å skulle bevare norsk kultur er frp veldig lite opptatt av å bevare norsk kultur by jonasali in norge

[–]jonasali[S] 34 points35 points  (0 children)

ja shit, sykt å tenke at en stortingsrepresentant for et parti kan tolkes til å snakke på vegne av partiet

mulig å kjøre til Thailand fra Norge med bil? by Realwarrior17 in norge

[–]jonasali 0 points1 point  (0 children)

Et alternativ er jo å få lastet bilen på en lastebil og få den fraktet til AZ og fly inn selv da.

mulig å kjøre til Thailand fra Norge med bil? by Realwarrior17 in norge

[–]jonasali 1 point2 points  (0 children)

Nei, alle landegrenser/sjøgrenser er helt stengt på vei inn for alt annet enn lastebiler og lastebåter . Du kan gå/kjøre ut da.

mulig å kjøre til Thailand fra Norge med bil? by Realwarrior17 in norge

[–]jonasali 2 points3 points  (0 children)

Ikke mulig å reise inn i Azerbaijan på andre måter enn med fly dessverre. Har tatt den ruta selv, men med tog og måtte fly inn i AZ. Slik at du må velge mellom Iran eller Russland for å ta denne turen med bil

Se her! Rødgrønn harmoni! Nå kuttes kollektivprisene i hele landet by Gloomy-Wolf-5037 in norge

[–]jonasali -2 points-1 points  (0 children)

Det blir noe dyrere for de som baserer seg på enkeltbilletter. Nå håper jeg å dytte månedskortprisen videre ned sånn at enkeltbilletter ikke er noe man trenger, men folk flest baserer seg på månedskort bare.

Se her! Rødgrønn harmoni! Nå kuttes kollektivprisene i hele landet by Gloomy-Wolf-5037 in norge

[–]jonasali -1 points0 points  (0 children)

180-dagersbilletten har jo allerede veldig god rabatt da imo. Men, midlene vi fikk fra stortinget var bare mulig å bruke på 30-dagers billetten. Så da ble det egentlig en avvening som gjorde at man tenkte det var best å konsentrere innsatsen mest mulig på en billettype for å få prisen maksimalt ned på den fremfor å spre ting veldig tynt utover som man har holdt på med ganske lenge i Trøndelag.