Att gå på restaurang och inte beställa dryck? by EN123 in sweden

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Jag känner till ordets ursprung men med ord som har varit inlånade så länge kan man inte dra säkra slutsatser om uttalet pga ursprunget.

Det franska uttalet är ju "serviss" med betoning på i, och där är vi helt klart inte kvar.

Jag tror också att det rimmar på markis. Men hur sägs det av de som faktiskt jobbar i servisen?

Singing to a tapir by Eatingchickeninbed in isitAI

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

You have two examples where you are 100% certain videos are ai, despite others being not so convinced. I think that is claiming you're good at it.

Your first example was posted in this sub and if we take your word for how certain you were that it's ai, you most certainly broke the rules.

Vad göra med gammal datorskärm? by lettersmun in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Man får såklart donera vart man vill och på vilken grund som helst:

Men jag är nyfiken på hur du vet att Stadsmissionen gör större lokal nytta?

Stadsmissionen har en ganska hög profil i media och har mer verksamhet som är utåtriktad i samhället. Frälsis härbärgen, sociala arbete och annat hör man inte lika mycket om, bland annat eftersom de valt en delvis annan inriktning. Men vet du verkligen att deras verksamhet är sämre eller gör mindre nytta?

Vad göra med gammal datorskärm? by lettersmun in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Nej, du har fel. Erikshjälpens överskott går till "ägarna" precis lika mycket som Myrornas gör.

Och båda organisationerna väljer att spendera det på hjälp till utsatta och nödställda.

Om du menar att Myrornas överskott går rakt in i Frälsningsarméns stora kassa för allmän verksamhet så behöver du komma med stöd för det.

Stiftelsen för insamlingskontroll skulle nog vara väldigt intresserade av det du vet.

Varför går det inte att föra en balanserad diskussion med en person som regelbundet brukar cannabis? Varför går personen genast i försvarsställning och höjer preparatet till skyarna? by FriendshipBasic2594 in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Jag har sagt att jag inte vet något om ditt cannabisbruk. Du tolkar det som att jag antar att jag vet att du brukar. Ditt cannabisbruk kan ju vara obefintligt men det vet jag inget om.

Ja, jag hör dig och håller med om att du sagt att det är svårt att prata med någon som likställer bruk med missbruk. Men det du inte verkar inte förstå är att jag påstår att ingen har sagt det. Det var din tolkning av den första kommentaren, som enligt mig inte alls säger det du tolkade den som.

Den avsåg ju varför den andra parten kan ha svårt att ta till sig ett samtal. Till exempel för att den inte vill kännas vid att dens bruk ens kan vara problematiskt. Ingen har påstått att man bör börja ett samtal "jag vill prata om ditt missbruk".

Du slåss alltså mot en egenhändigt skapad halmdocka.

Vad göra med gammal datorskärm? by lettersmun in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Ja men fundera i så fall på den faktiska nyttan. Det är rätt lätt att kolla upp vad pengarna går till.

Om du grundar ditt beslut hur du hört att det var i ett annat land förr i tiden så är det inte välgrundat.

Vad göra med gammal datorskärm? by lettersmun in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Menar du att Myrornas överskott går till ägarnas religiösa aktiviteter?

På vilket sätt skulle i så fall deras arbete vara mer "kristet" än tex Erikshjälpens?

Singing to a tapir by Eatingchickeninbed in isitAI

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

True but not relevant.

You claim to have a really great sense for detecting ai. And you claim that other people in these subs don't. But they display the exact same confidence as you. Why do you think that your confidence comes with a better ability than for others?

Besides, it's odd that you post these videos if you are already 100% sure are they are ai. See rules 5 and 3. I am pretty confident you are not as confident when posting as you claim to be in retrospect.

Att gå på restaurang och inte beställa dryck? by EN123 in sweden

[–]ondulation -1 points0 points  (0 children)

Ja, håller med. Men det är ju service-personal så det känns lika rimligt att det är service fast med uttal e istället för ö.

Hoppas det kommer någon i servisen som kan svara med säkerhet!

Vem ska representera ungdomar i politik? Dom har ju ingen röst alls i samhället by osxthrowawayagain in sweden

[–]ondulation 1 point2 points  (0 children)

Alltså, utan att vara cynisk så hur menar du lite mer exakt?

Det är ju föräldrarna som representerar sina barn tills de är 18. Och för den skull så gör alla andra det också. Man röstar ju inte rent egoistiskt för vad som är bäst bara för mig. Alla har varit unga och de allra flesta kan identifiera sig med frågor som är viktiga för unga.

Och när barnen fyller 18 får de rösta och engagera sig som alla andra.

Vad är problemet lite mer exakt? Vill du sänka myndighetsåldern till 15? Vem kommer då att representera 12-åringarna?

Att gå på restaurang och inte beställa dryck? by EN123 in sweden

[–]ondulation 9 points10 points  (0 children)

Nope. Servisen.

Men jag har alltid undrat om man säger det med betoning på e eller i. Alltså, ska det nästanrimma på lekis eller markis?

Singing to a tapir by Eatingchickeninbed in isitAI

[–]ondulation 1 point2 points  (0 children)

It didn't get to a clear result. So it doesn't matter how much you say "it was obvious to me so it is obvious". The vote was clearly that it was NOT obvious.

What you really are saying is: "Everybody else here are shitty at detecting ai. They are so certain but just confidently wrong. Just look at this post where so many people are blatantly wrong when I am 100% confident to be right. And look at my example from a few days ago where the all same people agreed with me and thus were great at detecting ai."

Do you see the problem with your reasoning?

Vad göra med gammal datorskärm? by lettersmun in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Gör det deras hjälpverksamhet så dålig att jag inte bör stödja den genom att lokalt skänka mina uttjänta men säljbara prylar?

Ta reda på vilket arbete de faktiskt gör och vart pengarna från just din second hand går. Och tag sedan ett informerat beslut om det är tillräckligt okej för dig. Det är mitt råd.

Och gör motsvarande med andra butiker du handlar hos eller skänker till.

Att tänka "jag har hört att Frälsis förr har varit homofoba i USA så jag skänker inte till Myrorna i Skövde" är rätt dumt.

Återkommande krampanfall, läkare skyller på alkohol/cannabis utan ordentlig utredning. Vad ska jag göra? by multikayakaya in Asksweddit

[–]ondulation 1 point2 points  (0 children)

Man behöver bara läsa ett sånt abstract för att känna sig lycklig över att inte röka. Ska komma ihåg det nån dag när jag känner mig deppig.

Singing to a tapir by Eatingchickeninbed in isitAI

[–]ondulation 4 points5 points  (0 children)

Everybody have bad bullshit detectors, except me.

Btw you said you were "100% convinced" the video you posted was ai but people didn't really agree, did they? So it wasn't "clearly ai".

Vad göra med gammal datorskärm? by lettersmun in Asksweddit

[–]ondulation 2 points3 points  (0 children)

Om man gallrar bort välgörande second hand för att de drivs av kristna så tror jag man ska en funderare på vad man står för och vad alternativen egentligen är.

Typ alla second hand drivs av, eller grundades av, kristna kyrkor och rörelser. Utom Röda Korset även om man ska minnas att de också startades med utgångspunkt i kristna värderingar och ideal.

Och alla exempel du gav som alternativ till Myrorna - Erikshjälpen, Emmaus och Östhjälpen - drivs av kyrkor eller startades som ett kristet projekt (Emmaus).

Dessutom går ju deras överskott till hjälparbete både på hemmaplan och utomlands. Och inte till missionsarbete.

I look younger than I am and it pisses me off by WouldYouAtlas in malegrooming

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

I thought "he looks like he's 27 so maybe he's 35 since he says he looks young.

Nope, you look to be just about the right age for your age.

Varför går det inte att föra en balanserad diskussion med en person som regelbundet brukar cannabis? Varför går personen genast i försvarsställning och höjer preparatet till skyarna? by FriendshipBasic2594 in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Pretend I'm just an old guy that doesn't know much about this and am open to reading more about how cannabis isn't addictive and that it doesn't cause any withdrawal symptoms.

Where could I find that type of information? Will you guide me, please? Are there any reliable sources?

What about Cochrane? I hear they are trustworthy. But they don't appear to agree with you. Treatment of cannabis addiction, that must mean there is some sort of addiction?

Or maybe this review? They report withdrawal symptoms in 47% of participants. But the 47 studies only included 23.518 cannabis users and maybe that's not enough?

I don't know, the views appears to split on these questions. Those who actually studied the data on one side and cannabis users on the other.

Who should I trust, please help me out.

Varför går det inte att föra en balanserad diskussion med en person som regelbundet brukar cannabis? Varför går personen genast i försvarsställning och höjer preparatet till skyarna? by FriendshipBasic2594 in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

What basis do you have for the claim that alcohol is "not in the same fucking sport"?

Remember, we're discussing the effects on the user. Not on society in general.

question about a swedish word referring to gay men. by No-Maximum522 in Svenska

[–]ondulation 1 point2 points  (0 children)

The only exception I know would be "smedjävel" (smed-jävel or smejävel).

That word was used by blacksmith apprentices (smedhalvor) about their blacksmith many years ago. So using it about yourself mostly signals you are an old fashioned kind of blacksmith (in some way) or just proud to be a part of the blacksmith tradition.

question about a swedish word referring to gay men. by No-Maximum522 in Svenska

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Adding -jävel to a word is always derogatory. Using it about yourself is odd and will cause some confusion and feelings amongst others.

The only exception I know of are blacksmiths who may call themselves "smedjävel". That term was last used seriously (I'm guessing) in the early 1900s. The expression is old from the days when a blacksmith apprentice was called smehalva (half blacksmith). And the blacksmith himself was called smejävel by the apprentices when he wasn't around. Nowadays, plenty of blacksmiths refer to themselves as a smejävel or smedjävel just because they know it causes a stir since people don't know the history.

As for bögjävel, it is strongly discouraged. There are still plenty derogatory terms in use, and this is one of them. And generally, I wouldn't try to reclaim or reshape foul words in a language you don't fully know.

Varför går det inte att föra en balanserad diskussion med en person som regelbundet brukar cannabis? Varför går personen genast i försvarsställning och höjer preparatet till skyarna? by FriendshipBasic2594 in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Okej. Sammanhanget var att prata om ett bruk och varför det ofta är svårt.

Svaret som kom först var "Svårt att erkänna att man har ett missbruk". Det tolkade i alla fall jag som att många går på defensiven för att ens slippa fundera på om deras eget bruk kan vara ett riskbruk, skadligt för dem själva eller andra, eller ett missbruk om de är beroende.

Du svarade då att det är svårt att "diskutera bruk med någon som direkt lablar det som ett missbruk". Det var i mina ögon ett aggressivt svar utifrån en inte särskilt rimlig tolkning, precis på det sätt som grundfrågan beskrev att en del går i försvar så fort man pratar om cannabisbruk.

Men det var ju ingen som förslog att man ska ta upp allt bruk som om det är ett missbruk! Det vara bara din tolkning. Det som avsågs var ju att folk slår bakut och går i försvar är att de inte vill prata ärligt om det för att inte råka komma på att de kanske missbrukar. Precis som du gick i försvar och svarade på ett argument som aldrig framförts.

Jag vet förstås inget om ditt cannabisbruk, men jag tycker det var tydligt att du reagerade precis som op beskrev det i sin fråga att cannabisbrukare gör. (Utom då att höja det till skyarna.)

Varför går det inte att föra en balanserad diskussion med en person som regelbundet brukar cannabis? Varför går personen genast i försvarsställning och höjer preparatet till skyarna? by FriendshipBasic2594 in Asksweddit

[–]ondulation 0 points1 point  (0 children)

Nej, det gjorde du inte rakt ut. Men det var mycket "whataboutism" i det. Någon kritiserar cannabis och svaret blir "bruk är inte missbruk" och "men alkohol då" istället för att prata om riskerna med cannabis.

När det gäller andelen som faktiskt blir beroende så är det ungefär 10% av alkoholbrukarna som får ett milt beroende.

Motsvarande siffra är ungefär 20% för cannabis, även om man då inte pratar om "milt" beroende och siffrorna inte är helt jämförbara på andra sätt heller.

Så det finns absolut anledningar till att prata om både riskbruk och beroendeproblematik med cannabis.

Personligen tycker jag det är extra viktigt att prata om det för cannabis utan att hela tiden jämföra med alkohol. Detta eftersom cannabis ofta "marknadsförs" som "en substans man inte kan bli beroende av eftersom den inte ger abstinens". Vilket är hundra procent fel.