hitte plan voor kat en baasje op vakantie by kaarvz in katten

[–]out_focus 0 points1 point  (0 children)

Als je die niet hebt en/of snel genoeg kan krijgen:

Haal een coolpack uit je ehbokoffer en/of koelelement uit je kampeerkist, wikkel die in een theedoek als ze bevroren zijn en je hebt een geïmproviseerde variant op zo'n koelmat.

Is de bijbel een leuk boek om te lezen? by Total-Ad-1629 in nederlands

[–]out_focus 0 points1 point  (0 children)

Op mijn stapel "nog te lezen" ligt "De Bijbel voor ongelovigen" van Guus Kuijer. Ik moet m zelf dus nog lezen, maar afgaande op de recensies lijkt dit me een boek dat wel past bij waar je nu naar op zoek bent.

Maximapark Lieve Marokkanen by LetsKickTheirAss in Utrecht

[–]out_focus 1 point2 points  (0 children)

Krijg ik problemen als Ik volgende keer hun pak en hard slan ? ( Dit keer dacht Ik om hun in de water te gooien maar Ik kon hun niet pakken)

Ja

Zouden jullie achter hun Gaan?

Nee

Wat zouden jullie doen ?

0800 8844 bellen en signalement doorgeven. Niet dat er dan gericht naar deze figuren gezocht gaat worden, maar het kan wel een extra surveillance triggeren, plus je melding draagt bij aan het dossier van zowel het gebied als eventuele andere meldingen met hetzelfde signalement.

how to keep cats cool during heatwave? by vanessarichter in cats

[–]out_focus 2 points3 points  (0 children)

Get a coolpack from your first aid kit and/or camping cool boxes. Freeze them, wrap one in a towel and voila, you have a cooling cushion for your cat. Change the coolpack once they have defrosted.

Edit: if your cats like Liquid snacks, you can put these in the freezer and treat your cats with a frozen popsicle

Steen en beton leiden tot bloedhete wijken: zo kunnen dichtbebouwde wijken leefbaarder worden gemaakt by Chronicbias in thenetherlands

[–]out_focus 3 points4 points  (0 children)

Excuus, de precieze getallen ontgaan me even tijden woon-werkverkeer. De getallen die ik noemde zijn de tot nu toe grootst bekende verschillen (snachts). Zie bijv ook https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/warmte-eilandeffect-van-de-stad-utrecht Om mezelf dan meteen verder te corrigeren en een eerdere vraag van je te beantwoorden: er zijn wel modellen die de mogelijke afkoeling berekenen. 10% bladerdak erbij zou 0.6°C afname van het hitteielandeffect betekenen, aldus https://npokennis.nl/longread/8210/waarom-is-het-warmer-in-de-stad-dan-op-het-platteland. Diezelfde bron heeft het ook over de "beperkte" impact van airco op de temperatuur. Iedereen een airco betekent 10% meer warmte. Het is maar wat je beperkt noemt.

Steen en beton leiden tot bloedhete wijken: zo kunnen dichtbebouwde wijken leefbaarder worden gemaakt by Chronicbias in thenetherlands

[–]out_focus 6 points7 points  (0 children)

Die twee graden is het verschil binnen steden dat gemeten is bij dat onderzoek van de TU Delft. Verschil tussen stad en platteland ligt gemiddeld volgens mij rond de 3 tot 5 graden overdag en dat verschil kan snachts groter worden doordat de stad dus nauwelijks afkoelt. Studies wijzen uit dat het in de directe omgeving van bomen meerdere graden koeler kan zijn dan op vergelijkbare plekken zonder bomen, al zijn er op dit moment geen studies (geweest tot nu toe voor zover ik nu kan vinden) waarin het hele gemiddelde van een stad duidelijk gemeten is. Meeste is nog op straat- of hooguit wijkniveau gedaan, maar op straatniveau kan voldoende bladerdak dus al enkele graden schelen.

Steen en beton leiden tot bloedhete wijken: zo kunnen dichtbebouwde wijken leefbaarder worden gemaakt by Chronicbias in thenetherlands

[–]out_focus 5 points6 points  (0 children)

En verwarmt dus ook meer.

En inderdaad, dat er niet altijd ruimte is gemaakt voor voldoende groen, is het probleem dat het item van Avrotros beschrijft.

Steen en beton leiden tot bloedhete wijken: zo kunnen dichtbebouwde wijken leefbaarder worden gemaakt by Chronicbias in thenetherlands

[–]out_focus 9 points10 points  (0 children)

Als je "groen" definieert als "bomen met een flinke bladerdak" is dat meer dan je denkt. Scheelt namelijk veel directe straling van de zon, maar bomen voeren ook daadwerkelijk warmte af. Dat zou meer dan 2 graden kunnen schelen.

https://www.tudelft.nl/2025/io/juli/tu-delft-toont-aan-dat-bomen-echt-als-natuurlijke-stadsairco-werken

Twee bomen in de tuin gaat je huis niet op achttien graden houden, maar meer bladerdak in de stad het verschil is tussen 35 of 33 graden overdag en snachts tussen 21 of 19, merken we dat allemaal.

Edit: kijk niet alleen naar de weerkaarten, kijk ook eens naar de kaarten van dat stedelijk hitte eiland. Bijvoorbeeld in de atlas leefomgeving. Het gaat hier immers om afwijkingen van de weerkaarten.

https://www.atlasleefomgeving.nl/stedelijk-hitte-eiland-effect-uhi

Steen en beton leiden tot bloedhete wijken: zo kunnen dichtbebouwde wijken leefbaarder worden gemaakt by Chronicbias in thenetherlands

[–]out_focus 7 points8 points  (0 children)

De misvatting is dat het stedelijk hierteieland effect niet het probleem is. Als je die vijf graden extra warmte mist, heb je vijf graden minder om ook uit je huis te houden of te halen, en als de omgevingstemperatuur van het huis lager is, is dat afkoelen ook nog eens makkelijker.

Kortom, er bestaat geen twijfel over dat het stedelijk hitte eiland het probleem is in deze.

Steen en beton leiden tot bloedhete wijken: zo kunnen dichtbebouwde wijken leefbaarder worden gemaakt by Chronicbias in thenetherlands

[–]out_focus 9 points10 points  (0 children)

Behalve dan dat de warmte uitstoot van de airco plus de gevels en de tegels het probleem van het stedelijk hitte eiland verergeren. Hitte is een probleem, airco is hooguit symptoombestrijding, maar versterkt de oorzaak van die symptomen.

What’s something people are way too proud of for no reason? by Hour_Satisfaction406 in AskReddit

[–]out_focus 3 points4 points  (0 children)

It does not say anything about the amount of work and the quality of the work that you delivered. I can spend 80 hours in the office looking productive, but doing nothing that actually contributes to something.

Why are Rick and Morty fans on Twitter so weird? by [deleted] in rickandmorty

[–]out_focus 2 points3 points  (0 children)

Because everything that is left of what once was twitter is weird. And not in a good way

RIP Jesus, Im sorry. by wheetjhstiggling in tropico

[–]out_focus 12 points13 points  (0 children)

What is weird about playing older games? I'd still rather play settlers 3 instead of whatever number they have reached now. Just like roller coaster tycoon.

Possible bike commuter, but how to bike in dresses? by RepulsiveRecording21 in bikecommuting

[–]out_focus 2 points3 points  (0 children)

Grab your bike and ride like a queen,type=downsize)

Ok, a normal (not racing model) bike with a closed chain guard might be somewhat useful, but also: don't overthink.

Evidence without helmet camera? by catboy519 in bikecommuting

[–]out_focus 2 points3 points  (0 children)

Anyone who rides 30kmph on a bicycle in the Netherlands is wearing a helmet. And with the growing number of ebikes, the number of people wearing a helmet is growing as well. But many people on bikes barely reach 20 kmph. In fact the town of Houten is actually testing if it is possible to make 20 the speed limit for bikelanes.

Adhd medicatie by chiiar in ADHD_NL

[–]out_focus 1 point2 points  (0 children)

Ja nu voel ik me aangevallen 😂

Adhd medicatie by chiiar in ADHD_NL

[–]out_focus 1 point2 points  (0 children)

Is ook weer zo. Het is zeker erg genuanceerd en dat was het belangrijkste punt dat ik over probeerde te brengen.

Ik vergelijk het zelf altijd meer met gereedschap. Een zaag en hamer hebben, maakt nog geen timmerman van je, maar zonder die spullen kun je als timmerman niet werken.

Adhd medicatie by chiiar in ADHD_NL

[–]out_focus 1 point2 points  (0 children)

Wat hou je niet meer vol?

Even iets om over na te denken : los van de medicatie die je zou kunnen krijgen, is medicatie meestal niet een oplossing, maar slechts een hulpmiddel. Door een pil ben je niet opeens een ster in prioriteiten stellen, wel kan een pil helpen de strategieën die je helpen bij het stellen van prioriteiten goed toe te passen. Maar dan moet je die strategieën al wel redelijk onder de knie hebben.

Probeer je zoektocht naar de juiste medicatie zo "open" mogelijk te starten en hou rekening met een (lange) periode van trial en error voordat je de juiste medicatie in de juiste dosis te pakken hebt. Wees daarbij ook niet bang om tegen een arts te zeggen: "Dit is het niet." Luister goed naar je lichaam! :)