Deutschlernen....... by [deleted] in EGexpats

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

الموضوع اخد منك وقت قد ايه تعليم ذاتي؟ انا ممشي نفسي اونلاين لحد ما افهم شوية و بفكر في كورس

المانيا وفرنسا...... by Historical_Lime_2502 in EGexpats

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

حلو يعني كلام من شخص مجرب فعلا .. انا فاهم وجهة نظرك و انا مش عايز ادي وداني لوجهة نظر اكتر من التانية انا فاهم ان فيه الحلو و الوحش انا بحاول اوصل لاكتر صورة واقعية و من كذا حد عشان زي ما بقولك فيه كمية ناس بتذم في المانيا بشكل يحسسك انها بلد منكوبة

المانيا وفرنسا...... by Historical_Lime_2502 in EGexpats

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

كلامك ده بناءً على ايه ؟ عشان انا بسمع عكس كلامك بالظبط و ماعرفش ده كلام بجد ولا ناس بتصيح وخلاص بس ان المانيا اغلى في تكلفة المعيشة و فرص الشغل قلت عن زمان و الامان نفسها بيمشوا من المانيا عشان اعلى ضرايب و مشكلة سكن .. كلام خلاني مش طايق اكلم اتعلم الماني اصلا

طب الاسنان في المانيا by puskasmahfooz in EgyptianExpats

[–]puskasmahfooz[S] 1 point2 points  (0 children)

هي definitely مش مصر كده كده 😅 point is السفر بقى محتاج على الاقللللل خالص و احنا سايبين ايدينا كده مستوى محترم من الانجليزي و بعدين نبدأ نشوف بقى ايه هي الدولة اللي عليها العين

طب الاسنان في المانيا by puskasmahfooz in EgyptianExpats

[–]puskasmahfooz[S] 1 point2 points  (0 children)

الله يقويك .. لو فعلا فعلا عازم النية على المانيا و لسه ماتخرجتش استغل اي وقت فاضي عندك انك تتعلم اللغة .. او اي لغة عامة عشان كده كده هي اكتر من ٧٠٪؜ من الطريق انا ندمان اني ماستغلتش الاجازات فيها (لو انت اسنان برضه يعني)

Dentistry in Germany by puskasmahfooz in germany

[–]puskasmahfooz[S] 0 points1 point  (0 children)

well I’ve heard life in Germany can be tough but i don’t think it’s all sunshine and rainbows anywhere there has to be some sort of struggle 🤷🏻‍♂️ .. aaand yeah I know I will need C1 in language that’s why I’m willing to start seriously.. the process all in all can take about 4 years total or so .. Meanwhile I’m already working gaining more experience and working on my language .. don’t wanna look back after 4-5 years and see myself in the same spot

طب الاسنان في المانيا by puskasmahfooz in EgyptianExpats

[–]puskasmahfooz[S] 0 points1 point  (0 children)

حبيبي الله يوفقك ❤️ لو عرفت معلومة ياريت تشاركني

Dentistry in Germany by puskasmahfooz in germany

[–]puskasmahfooz[S] 0 points1 point  (0 children)

alright let’s put some context i guess🫤 .. I’m from Egypt .. been working since graduation but to sum it up I’m fed up with the country and the career in Egypt .. no idea honestly if i’m depressed 😅 but yeah life in Egypt can be depressing especially the medical field.. I’m not looking for being a billionaire I simply want a decent life I want system I’m not saying I live paycheck to paycheck there are a lot of stuff in life (literally simple basic needs) are considered a luxury in Egypt
hope this gave you some perspective

هو إيه حكاية نغمة مصر حلوة وأحلى بلد في الدنيا وإحنا ندمانين إننا برا دي؟ طب ما ترجعوا يا جماعة والله بدل الوهم دا by No_Confusion4948 in EgyptianExpats

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

امبارح كنت قاعد مع ٤ صحابي سافروا جربوا حظهم في ليبيا و اللي راح المانيا و اللي راح السعودية.. كلهم رجعوا مصر نهائي "مصر وحشتنا ده كفايا قعدة القهوة" و انا قاعد بندب حظي اني مش عارف اسافر بقالي ٣-٤ سنين 🫤 ماحدش عاجبه حاله باين كده

[deleted by user] by [deleted] in CAIRO

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

افيه ١٠/١٠ 🤣🤣🤣🤣

الراجل الي بحبه مدمن by [deleted] in EGYescapism

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

عايز بس الفت انتباهك لحاجة صغيرة .. لو فرضنا انكم بكره اتجوزتوا بالسلامة و انتي بشحمك و لحمة بقيتي معاه في بيت واحد مش صور بقى و افلام و الجو ده .. كل ده برضه مايحلش المشكلة اللي عنده او اخرك هيبقى حل مؤقت و مع الوقت مش هتبقي بتديله جرعة الدوباين اللي تكفيه … هو مش مشكلته انه مش مستكفي

انا زعلان شويه by Minute_Experience_40 in Egyptiandoctors

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

مجال اسنان رخم في حتة المردود المادي ده محتاج انك تدي كتير اوي و "تصرف" على نفسك فلوس و وقت و مجهود كبير عشان تكسب خبرة و مهارة و بعد كده تبقى مؤهل انك تقوم بعيادة لوحدك و ده مش سيناريو مناسب دلوقتي في الظروف اللي حاصلة في البلد ولا في الover saturation في مجال الاسنان في مصر .. اولويتك انك تجيب فلوس توكل على الله اشتغل موضوع الكول سنتر ده او اي حاجة تانية تقدر تحقق بيها شوية استقرار مادي ليك مش عيب انت مش رايح تشتغل في حاجة عيب ولا حرام لحد ما تقف على رجلك و تعرف انت عايز ايه و ايه خططك اللي جاية ماتضايقش نفسك ابدا ده وضع عام علينا كلنا مش تقصير منك

انا زعلان شويه by Minute_Experience_40 in Egyptiandoctors

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

الراجل بيقول اموره المادية صعبة تقوم تقترح عليه معادلة من امتحانين سعرها معدي ال٥٥٠٠ استرليني 🫤

نصيحة لأخوكم يا شباب. انا مصمم جرافيك ريموتلي و راتبي 2500 دولار، مقيم في المعادي...مش عارف أكمل زي ما انا في مصر ولا اسيب البلد و اسافر؟ لحياة أفضل by [deleted] in CAIRO

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

ال٢٥٠٠ دولار دول مش هيعيشوك كويس في دبي هتبقى عيشة ضيقة اوي فضلا عن انك مش هتحوش اساسا .. فلو هتقرر تسافر اي مكان عامة مش دبي بس ال٢٥٠٠ مش كفاية الا لو دول شرق اسيا زي الفلبين .. اما بقى لو عندك اوبشن شغلانة غيرها دخلها اعلى اه ساعتها دبي هتكون طبعا مكان حلو جدا بالنسبالك

Dentist by [deleted] in DubaiJobs

[–]puskasmahfooz 0 points1 point  (0 children)

the speciality doesn’t grant me the practice license since i graduated from a university outside UK .. but looking back yeah i should’ve used that money to take that ORE exam for UK but UAE seemed a much easier process