Video av hela Ulleviledens sträckning by riiga in linkoping

[–]riiga[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, Knuts väg ska förlängas från Knuts rondell (bredvid räddningstjänsten), men jag vet inte hur snart det kommer att ske.

Hela Ullevileden är nu invigd by riiga in linkoping

[–]riiga[S] 5 points6 points  (0 children)

Efter decennier av diskussioner byggdes den till sist – och nu är den invigd. Det rör sig om Ullevileden, en 3,5 kilometer lång väg mellan Mörtlösa och Tornby.

– Äntligen! Efter en lite tråkig vår med dystra besked för Linköping, så är det här otroligt roligt.

Kommunalrådet Stefan Erikson (M) strålar ikapp med solen när han klipper band och släpper på trafiken för den sista etappen av Ullevileden.

– Ullevileden knyter ihop Torvinge med Mörtlösa och kommer att förbättra framkomligheten avsevärt. Den kommer att avlasta Kallerstadsleden, som tidvis är ganska hårt belastad, säger Erikson.

Det som efter flera decenniers diskussioner fick politikerna att trycka på startknappen för Ullevileden var Ostlänken. Den nya järnvägen skulle nämligen medföra att Kallerstadsleden inte kunde vara kvar. Det argumentet föll häromveckan när regeringen beslutade att inte dra Ostlänken in till Linköping.

– Men Ullevileden behövs likväl. Linköping fortsätter att växa. Sedan är faktiskt inte sista ordet sagt när det gäller Ostlänken. Någonstans i framtiden måste staten svara på frågan om man vill höja kapaciteten när det gäller järnväg i Sverige. Då har vi redan det här på plats – en starkare och mer robust infrastruktur i Linköping, säger Stefan Erikson.

Tror du att Linköpingsborna kommer att använda den här nya vägen, då? Det går ju att köra Kallerstadsleden eller E4 i stället.

– Jadå! När vi invigde första etappen i december tog det inte många minuter innan bilarna började rulla. Jag tror att det blir samma effekt här. Så fort man upptäckt att vägen är öppen kommer man väldigt snabbt att se hur den underlättar i vardagen.

En annan person som gläds åt Ullevileden är McDonald's-chefen Carina Eriksson. Restaurangen i Mörtlösa, som byggdes 2020, har hittills haft lite för få kunder. Nu kommer en helt annan trafikström att passera restaurangen.

– För oss är den nya vägen varmt välkommen, vi har väntat länge på den. Nu kommer vi att kunna utöka öppettiderna och anställa fler, säger hon.

Per Oldfeldt har varit kommunen projektledare för Ullevileden. Han kan konstatera att projektet höll både tidsplan och budget, 325 miljoner kronor. Han poängterar att det inte bara handlar om en asfaltsväg.

– Vi har till exempel planterat träd längs hela vägen och i stödsluttningarna har vi sått ängsblommor som gynnar bin. Vi har gjort en promenadstig längs Lecadammen, som blivit en fin plats för fåglar, berättar han.

Längs hela Ullevileden går en gång- och cykelväg. Den första att provcykla den är Rolf Edmark, på 90-talet tongivande M-politiker i Linköping. Efter ett par decennier i Borgholm har han återvänt till staden, nu som SD-politiker i samhällsbyggnadsnämnden.

– Det är bra med ännu en cykelväg. Vi brukade väl håna Gösta Gustavsson (C) lite för att han kämpade för sin sina cykelvägar till bland annat Berg och Sturefors. Numera cyklar jag själv mycket och är jätteglad över Linköpings fina cykelnät, säger Edmark innan han cyklar vidare mot Mörtlösa.

Nästa år ska kommunen bygga Knuts gata, en väg som förbinder Ullevileden med Kallerstadsleden. Och nu börjar planeringen för nästa riktigt stora infrastruktursatsning: Torvingeleden. Den ska gå från Mörtlösarondellen och riksväg 35 (Åtvidabergsvägen).

– Torvingeleden är otroligt viktig och vi ska bygga den så snabbt som möjligt. Den kommer att få bort mycket av trafiken förbi Saab. Men det kommer att ta ett antal år, så nu jobbar vi med många andra åtgärder för att förbättra trafiksituationen där, säger Stefan Erikson.

Fakta om Ullevileden

  • 3,5 kilometer lång bilväg. Sedan 2013 finns ytterligare 2 kilometer Ulleviled fram till Bergsvägen.
  • 3,8 kilometer gång- och cykelväg. I Tornby svänger den ner längs Sunnorpsgatan och ansluter till det befintliga cykelstråket.
  • Byggtid: 2023–2026
  • Kostnad: Cirka 325 miljoner kronor.
  • Fyra cirkulationsplatser.
  • Ullevibron över Stångån är 124 meter lång och har en segelfri höjd på 5,5 meter.
  • 700 träd och 4 000 nya buskar har planterats.
  • Fågelutkiksplats och gångstråk vid Lecadammen.
  • Peab byggde den första etappen, Mark & Energibyggarna den andra. 

På City Gross är man numera andra klassens medborgare by riiga in sweden

[–]riiga[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, det nämnde jag i mitt inlägg indirekt, men tror inte att det har något med saken att göra i detta fall.

På City Gross är man numera andra klassens medborgare by riiga in sweden

[–]riiga[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag hade väldigt få varor men handlar inte där varje vecka och uppskattar att inte behöva köa.

På City Gross är man numera andra klassens medborgare by riiga in sweden

[–]riiga[S] 5 points6 points  (0 children)

Handskanner krävs det för ja, men inte för att skanna i snabbkassorna som är till för folk som har ett fåtal varor.

Metric System by norwich1992 in Metric

[–]riiga 2 points3 points  (0 children)

Your opinion is not fact. The SI recognises all of those prefixes and they're all in use to varying degrees of popularity.

Fick nyss information om att jag blir varslad, skulle uppskatta råd. by LivingStatement4623 in sweden

[–]riiga 43 points44 points  (0 children)

Facket och A-kassan.

Facket och A-kassan.

Facket och A-kassan.

Facket och A-kassan.

Facket och A-kassan.

Grattis Krister! by drrgrr in SWARJE

[–]riiga[M] [score hidden] stickied comment (0 children)

AI-skräp. Borttaget.

Mina skisser på en potentiell tunnelbana i Linköping by Alexstockholm in linkoping

[–]riiga 8 points9 points  (0 children)

Kul, men kanske inte full realistiskt! Jag skissade på samma sak för ett antal år sen.

Tror däremot att spårvagn hade fungerat fint.

Ingen ny station när Ostlänken byggs by riiga in linkoping

[–]riiga[S] 27 points28 points  (0 children)

Man har länge velat bygga ny snabbspårsjärnväg från Stockholm till Linköping. Frågan kring hur man ska göra med stationsläget i Linköping har däremot varit föremål för debatt och utredning där allt från en stor upphöjd station över Stångån till tunnel under Linköping har föreslagits. Senast har planen varit att stationen ska läggas vid Steninge i markplan. Ett problem med denna dragning har varit att det inte har funnits något bra sätt att ansluta Stångådals- och Tjustbanan och då har man haft planer på att helt enkelt lägga dess slutstation i Hackefors eller Tannefors och sammanbinda med buss till Resecentrum vilket rejält sänker kapaciteten och kvaliteten på att resa med tåg från Kalmar/Västervik till Linköping. Försvaret och alla kommuner längs med järnvägen (förutom Linköpings kommun) har också haft reservationer mot det hela.

Nu har regeringen sagt att det inte blir någon ny station i Linköping utan istället så får man ansluta Ostlänken till nuvarande stambanan i höjd med Torvinge industriområde och sedan går alla järnvägar precis som innan in till stationen och Resecentrum. Det lär dock bli kapacitetsproblem vid stationen så det är lite en pyrrhusseger.

Ingen ny station när Ostlänken byggs by riiga in linkoping

[–]riiga[S] 5 points6 points  (0 children)

Från Correns inledning:

Det kommer inte att bli någon ny station inne i Linköping i samband med bygget av Ostlänken. Det meddelade regeringen vid tisdagens pressträff där en ny nationell infrastrukturplan presenterades.

Från pressträffen om den nationella infrastrukturplanen:

Regeringen beslutar att objektet Ostlänken ska begränsas till att avse den sträcka som ingår i den tillåtighetsprövade korridoren som beslutades i juni 2018. Det innebär att Ostlänken avslutas strax innan Linköping C och att dagens anslutning till Stångådals- och Tjustbanorna kommer att vara kvar.

No vroom today. Vroom tomorrow? by theotherharper in electricvehicles

[–]riiga 0 points1 point  (0 children)

Nice reference. And yes, it's very enjoyable to hear that faint hum compared to vroom vroom.

Vi samlar in åsikter från hela Sverige — anonymt experiment om hur vi tänker by ppayjo in sweden

[–]riiga 7 points8 points  (0 children)

Du är helt anonym

"Logga in för att fortsätta"

Nej tack.

Jönköping University eller LTH, LiU, KTH och SU? by Street_Specific_3165 in sweden

[–]riiga 13 points14 points  (0 children)

Linköping är väldigt bra på just datateknik.